Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

PSYKOLOGISK FØRSTEHJELP

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "PSYKOLOGISK FØRSTEHJELP"— Utskrift av presentasjonen:

1 PSYKOLOGISK FØRSTEHJELP
FOR TILSATTE I BARNESKOLE OG SFO, 3 TIMER Sist endret: 25. mai 2016 Kurset er utviklet av Solfrid Raknes, psykologspesialist

2 AGENDA Bakgrunn, hensikt, materiell
Undervisningsopplegg skole (5. trinn) Hjelpehånda i elevsamtaler

3 Læring, trivsel og helse skapes der barnet er
I familien I barnehagen på skolene I fritiden, på trening, på nettet… Helsefremming og forebygging kan gi bedre folkehelse!

4 PSYKISKE HELSEVANSKER OG -LIDELSER
Ca 8% av barn og unge har en psykisk lidelse Mange har psykiske plager Alle har en psykisk helse Kun 20% av barn og unge med en psykisk lidelse har snakket med helsepersonell om dette De fleste barn/unge som snakker med helsepersonell om sine vansker, møter bare til en time (Major mfl., 2011) Barn og unge opplever helsetjenestene utilgjengelige (Barneombudet, 2014) Årlige samfunnskostnader for psykiske lidelser i Norge er anslått til 60–70 milliarder (St.prp. nr. 1, 2009–10)

5 Læreplanen i Kunnskapsløftet
Fra læringsplakaten: «stimulere elevene i deres personlige utvikling og identitet, i det å utvikle etisk, sosial og kulturell kompetanse ………..» Læring, trivsel og helse

6 Fra opplæringslova: kapittel 9a: Elevane sitt skolemiljø
”Alle elevar i grunnskular og videregåande skular har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring.” ”Skolen skal aktivt og systematisk arbeid for å fremje eit godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve tryggleik og sosialt tilhør.” Opplæringslova kap 9a 1 og 3

7 LUDVIKSENUTVALGET NOU 2015: 8 FREMTIDENS SKOLE Fagspesifikk kompetanse
Kompetanse i å lære Kompetanse i å utforske og skape Kompetanse i å samhandle og delta

8 Hva styrker barns evne til å takle vansker?
Øke følelsesbevissthet Å se tanker og følelser i perspektiv Lære seg positiv selvinstruering Bruke vanskelige opplevelser til å lære en god måte å takle vansker på

9 Se filmen frykt og røde og grønne tanker
Hva skjedde i filmen?

10 Tankebevissthet identifisering av tanker toleranse for tanker verbale uttrykk for det en selv tenker – og evne til å oppfatte hva andre ønsker å formidle

11 Følelsesbevissthet Å gjenkjenne Å tolerere og akseptere
Å uttrykke med kroppen Å uttrykke med ord Mine og andres følelser Ulike type følelser Ulik følelsesstyrke (0-10) Gjetteleken

12 Faktorer som påvirker barnas helse
Betingelser for familien Sosioøkonomisk status, stressende livshendelser, konflikter, krig, vold, traumer Forhold mellom barn-foresatt Familiestruktur, samhandling mellom foreldre og barn, barnets tilknytningsstil, foreldres lidelse, sykdom Familiekonflikter vold og overgrep Forhold i barnet Temperament, kognitive ressurser, Sosial støtte Barnets sykdom/lidelse Tiltak som settes inn for å forebygge eller hjelpe (PF)

13 Tekst: Solfrid Raknes Illustrasjon og design: Industridesigner Per Finne Forretningsutvikler-partner: Bergen Teknologiutvikling Gyldendal Akademisk 2010 Utviklet i samarbeid med en referansegruppe av sentrale klinikere/forskere: Torkil Berge Atle Dyregrov Ida Garløv Marit Hafting Bente Storm Mowatt Haugland Leif Edward Ottesen Kennair Arne Repål Steinar Sunde Vis hoppe-filmen + les litt fra heftet

14 FILM Filmen vises over youtube eller kan lastes ned fra vimeo
se fra minutt 8.30 – der hjelpehånda brukes i samtale om å holde presentasjon

15 PAUSE

16 Bruksområder for PF i skolen
I klasseromsundervisning I samtaler med enkeltelever I skole-hjem-samarbeid For hjelp til og samarbeid rundt elever med psykiske vansker og lidelser Hvordan PF brukes i skolen, er avhengig av konteksten den brukes i.

17 E-læringskurs, 4 moduler
PF I SKOLEN 4 skoletimer (á 40 min) Følelser Tanker Mestring Støtte E-læringskurs, 4 moduler Elev Lærer Foreldre Foreldremøte Læreropplæring

18 Mål med å lære elevene PF
Elevene skal: Utvikle kunnskap om egne tanker og følelser, for at de skal kjenne seg selv og andre bedre. Lære hvordan de kan de kan sortere i forhold til hendelser, følelser, tanker og handlinger, og få en forståelse av sammenhengen mellom disse. Utvikle kunnskap om mestringsstrategier og betydningen av sosial støtte Bruk såpass tid på disse punktene at kursdeltakerne kan fordøye innholdet, og evt. kommentere. Opplever de at det gir mening? Er det noe de stusser på? Er uenig i? Gi rom for samtale. Presiser at dette er et FORSLAG. Gjennom forprosjektet skal lærerne teste ut om det virkelig fungerer slik.

19 Elementer i undervisningsopplegget ”PF i SKOLEN”
Hjemmeoppgave: digitalmodul ”følelser” for elev, foresatt og lærer Time 1: Følelser Hjemmeoppgave: digitalmodul ”tanker” for elev, foresatt og lærer Time 2: Tanker Hjemmeoppgave: digitalmodul ”mestring” for elev, foresatt og lærer Time 3: Mestring Hjemmeoppgave: digitalmodul ”støtte” for elev, foresatt og lærer Time 4: Støtte

20 UTSTYR FOR GJENNOMFØRING I KLASSE
Slides-pakke for visning av PP-slides i klasserom Et stk barnehefte ”Psykologisk førstehjelp” pr elev 10 stk hjelpehender pr hver elev En tynn arbeidsbok eller perm med løs-ark som elevene kan samle skriftlige oppgaver i Internett-tilgang

21 E-LÆRINGSKURSET SELVSNAKK www.abup.no
Psykoedukativt kurs for fremming av tanke- og følelsesbevissthet hos elever 5. trinn Elev Lærer Foreldre Følelser Tanker Mestring Støtte Faglig konsulent: Åshild Tellefsen Håland, Digitalisering og teknisk tilrettelegging: Gro Anita Kåsa Poulsen

22 VIS UNDERVISNINGOPPLEGG + VEILEDNING FOR 5. trinn
Kursdeltakere får tilsendt PP kurs-materiellet for 5. trinn + foreldremøter gjennom VfB (sørg for at VfB har DIN mailadresse!) Gjennomgå hovedelementene, time for time

23 PAUSE

24 Bruksområder for PF i skolen
I klasseromsundervisning I samtaler med enkeltelever I skole-hjem-samarbeid For hjelp til og samarbeid rundt elever med psykiske vansker og lidelser Hvordan PF brukes i skolen, er avhengig av konteksten den brukes i.

25 HJELPEHÅNDEN Hva skjer: Prøv å beskrive situasjonen nøytralt.
Følelser: Mest sint, trist, redd? Hvor sterkt, fra 0 – 10? Hva kjenner du i kroppen? Rødtanker: Let og finn ord og bilder som henger sammen med og forsterker følelsene. Grønntanker: Hva kan være bedre å tenke? Gjøre: Hva kan du gjøre hvis du følger grønntankene? Hjelpere: Hvem kan hjelpe deg og hvordan?

26

27

28

29

30

31 En hjelpehånd fra lærerperspektiv!

32 Øvelse: Fyll ut en hjelpehånd
Fyll ut en hjelpehånd for DEG SELV. Velg EN spesifikk situasjon. En situasjon der du ikke var den beste versjonen av deg selv, eller en situasjon du gruer deg til, eksempelvis at du får rollespille med meg her oppe, foran alle, snart, på engelsk, med sang, eller at du har fått tildelt en oppgave du tviler på om du kan mestre? SKRIV (10 min) Hensikten med øvelsen er å få egenerfaring med hjelpehånden Øvelse: Fyll ut en hjelpehånd

33 Jeg har fått tildelt en ny oppgave av sjefen, jeg har veldig mye å gjøre allerede. Den nye oppgaven må gjennomføres innen 14 dager

34 Rollespill: Hjelpehånden i samtale
1. Jobb sammen to og to, oppgaven skal ta totalt 15 minutter. En er hjelper, en er elev Eleven har over tid trukket seg fra muntlige faglige aktiviteter: Hun vil ikke lese høyt, rekker aldri opp hånden, svarer kort og lavt på spørsmål. Sterk skriftlig, og grei å snakke med når du er alene med henne. Samtalen har som formål å bidra på veien til å delta mer aktivt i trygghet Bruk hjelpehånden som struktur i samtalen. Barnet skriver selv! Ta utgangspunkt i én situasjon der eleven ble bedd om å lese, men takket nei. Bruk hjelpehånden som struktur i samtalen.

35 IKKE tenk på røde kaniner eller bamser i 1 minutt.
ØVELSE IKKE tenk på røde kaniner eller bamser i 1 minutt. Se ned eller lukk øynene Unngå også å tenke på andre røde ting!... Hensikt med øvelsen er å la dem oppdage at å det koster krefter å presse bort noe – at ”tenk heller slik nå…” er en bedre beskjed til hjenen

36 LA RØDTANKENE KOMME…OG GÅ!
Alle har rødtanker Ingen har full kontroll over tankene sine Tanker vi bruker mye krefter på å skyve bort, pleier å dukke opp igjen ofte Du trenger ikke tro på rødtankene! Du trenger ikke å la rødtankene bestemme over deg! Rødtanker som er brysomme, kan du jobbe for å krympe

37 LA RØDTANKENE KOMME… OG GÅ…
Prøv å godta at det kommer alle slags tanker Tanker er ikke farlige Bare tanker vi tror på og vi gir makt til kan påvirke oss Å jobbe med å holde noen tanker helt unna koster vanligvis mye energi Prøv å la deg styre av grønntankene selv om rødtankene sniker seg på!

38 AUTOMATISERING Grønntanker som gjentas mange ganger hver dag, kan bli lettere å tro på Grønntanker blir sterkere når man lar de bestemme over hva en gjør Øv på å snakke like vennlig og støttende til deg selv som du gjør til dine beste venner! Etablering av nye vaner tar tid

39 Engstelse hos elever - hva lærer kan gjøre?
Ved : Vurdere om engstelsen går ut over helse, trivsel, skolefungering. Åpen kommunikasjon med foreldre. Støtte og oppmuntre eleven til å tørre mer, små skritt. Løfte frem situasjoner der eleven viser mot. Prøve å hjelpe eleven til å overføre tankegang fra situasjoner hun/han viser mot til situasjoner der engstelsen tar overhånd. Vurdere om eleven trenger mer hjelp og evt. bistå til hjelpsøkning. Det er normalt med stor variasjon i en elevgruppe. Det er lettere for lærere / voksne å håndtere elever som ikke er plaget med engstelse. Derfor er det viktig å være bevisst at man som voksen finner strategier som bidrar til redusert engstelse (mer jobb), og ikke velger de som forsterker (lettest i første omgang). Spørre etter kommentar fra kursdeltakerne.

40 Mye eller sterkt sinne hos elever - hva lærer kan gjøre?
Vurdere om atferdsvanskene går utover helse, trivsel, skolefungering. Åpen kommunikasjon med foreldre. Prøve å hjelpe eleven til en tankegang der hun/han ser at hun har kontroll også i sinne. Hjelp til å finne måter å roe seg på som ikke går utover noe/noen andre. Forsterke positiv atferd. Unngå å gå inn i sirkler som forsterker negativ atferd. Vurdere om eleven trenger mer hjelp og evt. bistå til hjelpsøkning. Spørre etter kommentar fra kursdeltakerne.

41 Tristhet hos elever - hva lærer kan gjøre?
Vurdere om tristhet/depresjonssymptomer går utover helse, trivsel, skolefungering. Åpen kommunikasjon med foreldre. Oppmuntre og støtte eleven til aktiviteter som gir mestring og glede. Hjelp til identifisering av rødtanker om seg selv, andre og fremtiden. Hjelp til å dyrke grønntanker om egen mestring og til å se hvilken betydning man har for andre. Hjelp til å finne noe som gir mening. Vurdere om eleven trenger mer hjelp og evt. bistå til hjelpsøkning. Spørre etter kommentar fra kursdeltakerne.

42 DIGITALT MATERIELL, FRITT
Digitalkursene Selvsnakk på (for 5. og 8. trinn elever + foreldre og lærere), alle plattformer Kun for ipad: appen ”Hjelpehanda” For de minste: (denne virker bare på datamaskin) Snart: Glade Maur (app, alle plattformer) DIGITALT MATERIELL, FRITT Se også på der jeg har skrevet for ungdom om PF ift ulike tema

43 Løft hverandre med komplimenter
Se på den du sitter ved siden av – og tenk ut et kompliment du tror kan være godt å få for vedkommende

44 Løft hverandre med komplimenter
Gi kompliment – våg å gi det med styrke og på en måte du tror vil påvirke (”høystatuskroppsspråk”, varme, vennlighet!) Ta imot med en stolt holdning (”høystatus-kroppsspråk” - øyenkontakt, rak rygg, ta inn det du ser og hører)

45 Velkommen til Facebookgruppen ”Psykologisk førstehjelp”
TAKK Velkommen til Facebookgruppen ”Psykologisk førstehjelp”


Laste ned ppt "PSYKOLOGISK FØRSTEHJELP"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google