Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Time 1 FØLELSER.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Time 1 FØLELSER."— Utskrift av presentasjonen:

0 Utviklet av Solfrid Raknes, psykologspesialist
PSYKOLOGISK FØRSTEHJELP, UNGDOMSSKOLE 4 skoletimer for økt bevissthet om selvsnakk og vennlighet Utviklet av Solfrid Raknes, psykologspesialist

1 Time 1 FØLELSER

2 HVA SKAL VI GJØRE OG LÆRE?
Hvordan støtte seg selv og andre i vanskelige situasjoner? Skille mellom situasjon, følelser og tanker Problemløsningssystemet ”Hjelpehånda” Hvordan? Se film, høre musikk, lese, skrive, snakke, leke Hvorfor? Hensikten med PF-timene er å fremme egenomsorg og sosial kompetanse

3 Summeoppgave 2&2, 5 minutter
FØLELSER OG TANKER Lytt til Styggen på ryggen, Summeoppgave 2&2, 5 minutter Hva handler teksten om? Hvorfor er hva vi sier til oss selv viktig?

4 Se film om en elev som gruer seg for å holde presentasjoner
FOR Å BLI TRYGGERE Se film om en elev som gruer seg for å holde presentasjoner

5 HOVEDROLLE I EGET LIV, OM Å HJELPE SEG SELV
Les s

6 Hva er bra med at vi har følelser?
Hvilke følelser har vi? Hva er bra med at vi har følelser? Hvilke fordeler ser du ved at du kan bli sint? Hva er bra med å kunne bli redd?

7 HØY FØLELSESBEVISSTHET INNEBÆRER Å
Gjenkjenne egne og andres følelser Akseptere egne og andres følelser Gi uttrykk for egne følelser på en sosialt akseptabel og hensiktsmessig måte Forholde seg empatisk og konstruktivt til andres følelser

8 MIMELEK Tipp følelse og styrke!

9 SKRIVEOPPGAVE HVILKE FØLELSER HAR DU LAGT MERKE TIL I DAG?
Lag en oversikt over hvilke følelser (type og styrke) du har lagt merke til i dag A. I deg selv B. I noen rundt deg Beskriv deretter hvordan du merket følelsen i din egen kropp, og hva du så på den andre som gjør at du tror han/hun følte slik

10 SUMMEOPPGAVE, 2 OG 2 Hvilke følelser syns du det er greit å vise i klassen? Hjemme? Med venner? Fortell hverandre om en gang noen har møtt dine følelser på en måte som var viktig og fin for deg

11 RØDTANKER Tanker som gjør at vi blir mer redd, flau, usikre eller lei oss enn vi har bruk for Tanker som gjør situasjonen mer vanskelig

12 GRØNNTANKER = Hjelpsomme tanker Gjør deg mer trygg og glad Fremmer omsorg for deg selv og andre

13 Gjør delen ”Følelser” i e-lærings-kurset Selvsnakk på www.abup.no
HJEMMEOPPGAVE Gjør delen ”Følelser” i e-lærings-kurset Selvsnakk på

14 GRØNN, TRYGG OG GLAD!

15 Time 2 TANKER

16 HVA SKAL VI GJØRE OG LÆRE?
Sammenhenger mellom situasjon, følelser og tanker Røde og grønne tanker Hvorfor? Automatiserte reaksjonsmønster kan skape vansker. Oversikt kan gi frihet til å ta mer hensiktsmessige valg. Hvordan? Film, lek, lesing, skriving, samarbeid HVA SKAL VI GJØRE OG LÆRE?

17 GJENNOMGANG AV HJEMMEOPPGAVER FRA SIST
Oppgaven var: Gjennomgå digitalmodulen ”Følelser” Hva handlet digitaloppgavene om? Var det gøy? Lærerikt? Spennende? Noen som ikke har fått gjort det? Hindringer?

18 Se filmen frykt og røde og grønne tanker
Hva skjedde i filmen?

19 HJELPEHÅNDA VAR TIL HJELP …NÅ FRYDER GUTTEN SEG NÅR HAN KAN BADE, HOPPE OG STUPE!
Redd, 9 De kommer til å le av meg Det blir vondt! Pyse Skal hoppe Om jeg prøver, er jeg modig Læreren Hoppe i vannet

20 RØDTANKER Tanker som gjør at vi blir mer redd, flau, usikre eller lei oss enn vi har bruk for Tanker som gjør situasjonen mer vanskelig

21 GRØNNTANKER = Hjelpsomme tanker Gjør deg mer trygg og glad Fremmer omsorg for deg selv og andre

22 HJELPEHÅNDEN – ET RYDDESYSTEM
Hva skjer: Prøv å beskrive en situasjon nøytralt og konkret. Følelser: Sett ord på følelse(r), styrke, hvordan det kjennes i kroppen Rødtanker: Hva tenker du som forsterker vanskeligste følelsene nå? Grønntanker: Hva kan være mer hjelpsomt å tenke? Gjøre: Hva kan du gjøre hvis du skal handle utfra dine grønntanker? Hjelpere: Hvem kan hjelpe deg og hvordan?

23 Eva skal holde presentasjon i klassen
SKRIVEOPPGAVE I GRUPPE Fyll ut ett felt på hjelpehånden, send videre og fortsett på den nye du får Man kan reagere ulikt på samme situasjon Prøv å fylle ut hjelpehånden slik at den blir logisk utfra det som allerede har blitt skrevet på hjelpehånden du skal fortsette på Eva skal holde presentasjon i klassen

24 GJENNOMGÅ NOEN ULIKE VERSJONER
Let etter om situasjon, følelse og rødtanker henger logisk sammen Er grønntankene spesifikke og hjelpsomme utfra de rødtankene som var skrevet? Eva skal holde presentasjon i klassen

25 TANKEKRAFT Les s

26 HVA KAN VI GJØRE FOR AT RØDTANKENE SKAL FÅ MINDRE MAKT?
Først et eksperiment: Prøv å IKKE tenk på røde kaniner Kikk ned eller lukk øynene Ikke tenk på røde kaniner, og ikke på noe som ligner Hva skjer?

27 Gjennomfør konkurranse i tråd med konkurransereglene!
LAGKONKURRANSE Gjennomfør konkurranse i tråd med konkurransereglene!

28 LA RØDTANKENE KOMME… OG GÅ…
Prøv å godta at det kommer alle slags tanker Tanker er ikke farlige Bare tanker vi tror på og vi gir makt til kan påvirke oss Å jobbe med å holde noen tanker helt unna koster vanligvis mye energi Prøv å la deg styre av grønntankene selv om rødtankene sniker seg på!

29 Gjør delen ”Tanker” i e-lærings-kurset Selvsnakk på www.abup.no
HJEMMEOPPGAVE Gjør delen ”Tanker” i e-lærings-kurset Selvsnakk på

30 GRØNN, TRYGG OG GLAD!

31 Time 3 MESTRING

32 Å takle motstand og nederlag
Se filmen ”prøve og feile”

33 EKSPERIMENT Noter hvor bra du har det nå på en skala fra 0 – 10, der 0 er skikkelig dårlig og 10 er skikkelig bra, 5 er nøytralt Gjør øvelsen læreren sier Noter hvor bra du har det nå, samme skala Gjør den neste oppgaven dere får av lærer Noter humør igjen, samme skala

34 INDIVIDUELT, SKRIFTLIG
Fyll ut en Hjelpehånd for en situasjon du gruer deg til eller har blitt veldig stressa av

35 Vis hendene til hverandre Prøv å hjelpe hverandre ved å
SUMMEOPPGAVE, 2 OG 2 Vis hendene til hverandre Prøv å hjelpe hverandre ved å Vise forståelse og aksept Har du tanker eller erfaringer du tror kan være til hjelp for den andre?

36 KAMP MELLOM RØDTANKER OG GRØNNTANKER
Hvilke tanker gir du makt til når du er lei deg? Hvilke grønntanker kan krympe dine rødtanker når du har det tungt?

37 LESING Les s 35

38 SKRIVEOPPGAVE, INDIVIDUELT
Fyll ut liste over hva du liker å gjøre ( s )

39 Grønne tanker: - Ting å gjøre: - --
SKRIVEOPPGAVE, 2 OG 2 Tenk på ganger der du har vært sint og taklet det på en OK måte. Skriv ned tanker og ting og gjøre som kan hjelpe deg når du blir sint Grønne tanker: - Ting å gjøre: - --

40 Grønne tanker: - Ting å gjøre: - --
SKRIVEOPPGAVE, 2 OG 2 Tenk på ganger der du har vært lei deg og taklet det på en OK måte Skriv ned tanker og ting og gjøre som kan hjelpe deg når du blir trist Grønne tanker: - Ting å gjøre: - --

41 PUGG DEN UTENATT!

42 Gjør delen ”Mestring” i e-lærings-kurset Selvsnakk på www.abup.no
HJEMMEOPPGAVE Gjør delen ”Mestring” i e-lærings-kurset Selvsnakk på

43 GRØNN, TRYGG OG GLAD!

44 Time 4 STØTTE

45 Hva skal vi gjøre og lære?
Gjennomgang av hjemmeoppgaver Lære hjelpehånda utenatt Å søke støtte Å styrke vennskap Hvordan: Se kort-filmer, gjøre undersøkelser, lese, skrive og samarbeide

46 TEST: KAN DU DEN?

47 Meg og mine Les s

48 Følelsesmessig støtte
ULIKE TYPER STØTTE Følelsesmessig støtte Noen du kan snakke med som viser omtanke, sender hyggelige meldinger, viser at de husker på deg og bryr seg om deg… Praktisk og økonomisk Noen som hjelper deg med skole-ting, kjøring til aktiviteter, mat, hus, renhold, penger… Noen å være sosial med og dyrke felles interesser med Noen du kan gjøre noe gøy eller fint med, ”henge med”, har felles interesser med, trene med… Informasjon Noen du kan få gode råd og nyttig informasjon av…

49 HVEM HAR DU? Hvem støtter deg med hva?
Følelsesmessig støtte Praktisk og økonomisk Noen å være med og dyrke felles interesser med Informasjon HVEM HAR DU? Hvem støtter deg med hva?

50 Se film om jente som legger ut ny status på Facebook
(U)POPULÆR? Se film om jente som legger ut ny status på Facebook

51 Hvordan reagerte jenta da hun fikk få likes?
SPØRSMÅL ETTER FILMEN Hvordan reagerte jenta da hun fikk få likes? Følelser? Rødanker? Hvordan reagerte hun på SMS-en hun fikk fra venninnen? Tanker? Enn om hun ikke hadde fått den SMS-en fra venninnen akkurat da…. Hvilke grønntanker kunne ha hjulpet henne?

52 STØTTE FOR Å KLARE SKOLE-TING
Se om igjen film om gutt som stryker på prøve

53 Hva gjorde læreren for å støtte gutten som strøyk på prøven?
SPØRSMÅL ETTER FILMEN Hva gjorde læreren for å støtte gutten som strøyk på prøven? Og hva syns du læreren skulle ha gjort? Hva gjorde venner? Og hva kunne vennene ha gjort? Hva gjorde han for å støtte seg selv da han fulgte grønntankene? Hva ville du ha gjort i tilsvarende situasjon? Hvem kunne du spurt om hjelp av?

54 TILHØRIGHET, GODHET, ØMHET
Lukk øynene og tenk på en person du er veldig glad i. Tenk på noe du liker at dere gjør sammen. Hvilken følelse får du? Hva kjenner du i kroppen?

55 På ny skole, nytt sted, kjenner ingen

56 GRUPPEOPPGAVE, DEL 1 Løft hverandre med komplimenter
Skriv navnet ditt fint på et ark Finn noe hyggelig å løfte fram hos de i gruppen din. Skriv på kortet – og videresend. Ikke vis kortet til den som skal få det…enda

57 GRUPPEOPPGAVE, DEL 2 Løft hverandre med komplimenter
Øv på å gi og ta imot komplimenter! Gi kompliment på så fin, ekte og trygg måte som du kan klare Ta imot med en så stolt og glad kroppsholdning som du kan klare. (”høystatus-kroppsspråk”) og husk øyenkontakt!

58 Gjør delen ”Støtte” i e-lærings-kurset Selvsnakk på www.abup.no
HJEMMEOPPGAVE Gjør delen ”Støtte” i e-lærings-kurset Selvsnakk på

59 GRØNN, TRYGG OG GLAD!


Laste ned ppt "Time 1 FØLELSER."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google