Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Rådgiversamling 2. november 2016

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Rådgiversamling 2. november 2016"— Utskrift av presentasjonen:

1 Rådgiversamling 2. november 2016
Tilbudsstrukturen- hva- hvordan-hvorfor Leif B Olsen Rådgiver

2 Årshjul tilbud og inntak
Struktur/Tilbud Høsten (7. Sept.16) Endelig dim Søkning og inntak – Prognoser - Sommeren Vinter Dimensjonering/Prøveinntak Våren

3 Søkerne Skolene Arbeidslivet
Forholdet mellom elevens ønsker, arbeidslivets opplæringskapasitet og tilbud Søkerne Skolene Arbeidslivet Interesse Skole Venner Omgivelsene Elevenes rettigheter 1/3 Kapasitet Profil / Fagmiljø Kompetanse Politiske målsettinger Konjunkturer Rekrutterings- behov Bransje- og Samfunns ansvar

4 Årlig sak som legges fram for Hovedutvalget for utdanning
Forberedes på bakgrunn av erfaring og i dialog med representanter fra arbeidslivet. Alt fra Opplæringskontor til bransjeforeninger, arbeidslivets organisasjoner til regionale instanser. «Særinteresser vis a vis fellesinteresser»!? Saken/Struktur: Tilbakeblikk, 5 år Utviklingstrekk Konkrete innspill Samlet vurdering Forslag til vedtak:

5 Tilbudsstrukturen 2017/18 Vedtak:
1. Inntaket pr 4. august 2016 til videregående opplæring tas til orientering 2. Tilbudsstrukturen for 2017/18 dimensjoneres i henhold til målet om 85% innfrielse av elevenes førstevalg, elevenes rettigheter og til de økonomiske rammene som blir fastsatt i budsjettet for Utdanningstilbudet skal dessuten være i størst mulig samsvar med bransjenes behov for kompetanse og tilgjengelige læreplasser.

6 Tilbudsstrukturen 2017/18 fortsetter
3. Design og håndverk legges ned ved Sande videregående skole. 4. Horten videregående skole oppretter treårig yrkesfaglig tilbud fram til studiekompetanse (3SK) innenfor Helse og oppvekstfag som et søkbart tilbud fra 2017/18 5 Nøtterøy videregående skole oppretter et nytt søkbart tilbud innenfor Studiespesialisering med innovasjon, bærekraft og grønn energi som profil.

7 Stort behov for fagarbeidere
Ca 900 søkere pr år Ca 600 er i lære før sommerferie Ca 300 uten læreplass før sommerferien - manglende læreplasser - er læreplasser, men «feil» fag - trenger ekstra tilrettelegging, - ikke bestått i fag, - med mer

8 Karriereveiledning Spenning mellom Profesjon og Politikk!
Velge etter interesse/evne eller lære-/ arbeidsmuligheter? Hva er arbeidsmarkedet om 6 til 10 år fram? Yrkesfagenes egenverdi, karrieremuligheter og høyere utdanning: Mesterbrevutdanning Fagskoleutdanning Kompetanseheving/utviklingsprosjekter på arbeidsplassen CEDEFOP rapport – Norge 50/50 fordeling inn!

9 «4 årsløpet» Skolene har fått et større ansvar for hele 4 årsløpet fram til sluttkompetanse. Målsetting: Øke antall fullført og bestått. Gjennom: Større helhet og sammenhenger, eks YFF mot læreplass! Større samsvar mellom forslag til tilbud og læreplasser! Tidlig innsats og tett på - nærvær!

10 Regional plan for helhetlig opplæring 4 Handlings - områder:
Arenaer for samhandling og læring Regional plan for helhetlig opplæring 4 Handlings - områder: Statistikk og analyse Kvalitet i opplæringen Kvalitet: Utvikle felles standarder for god kvalitet IKO: Identifisering, kartlegging, oppfølging Overganger: Utdannings- og yrkesrådgivning Utvikle og forankre felles standarder for hele opplæringsløpet Statistikk og analyse: Være oppdatert på resultater knyttet til opplæringsløpet i Vestfold Kommunenivå Fylkesnivå Benytte statistikken i felles forbedringsarbeid Arenaer for samhandling og erfaringsdeling Utvikle etablerte arenaer Etablere nye arenaer? Skape større engasjement og forpliktelse om felles satsinger Overgangene

11 Helhet i fag, progresjon og læringsutvikling Grunnopplæring i matematikk
Videregående skole trinn (SF: = 224t) eller (YF: 84 t)* Overgang 1201 t Ungdomsskolen trinn 8-10 (313 t) Overgang 888 t Barneskolen trinn 5-7 (328 t) Barneskolen trinn 1-4 (560 t) Overgang Barnehagen Antall, rom, form * obligatorisk: studieforberedende/yrkesforberedende

12

13 Ny tilbudsstruktur fra 2019 Høring 2017 Tiltak 11/14 fra St 20
Reduksjon av 30 – 40 lærefag, innføring av fordypninger Reduksjon av x Vg2 løp, innføring av valgfrie programfag - 2 og + 7 Utdanningsprogram (SS og DH) Mer og tidligere faglig fordypning, etter arbeidslivets ønsk - Kontra generalitet og fleksibilitet for fremtiden???


Laste ned ppt "Rådgiversamling 2. november 2016"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google