Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

31. mai 2017 bmt.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "31. mai 2017 bmt."— Utskrift av presentasjonen:

1 31. mai 2017 bmt

2 Velkommen til 1.trinn foreldremøte bmt

3 Plan for kveldens møte Generell informasjon om skolen og spesielt om 1.trinn Forventninger mellom skole og hjem Plan for besøksdagen fredag Treffe lærere, SFO-leder, helsesøster, representant fra DS/FAU i tillegg til avdelingsleder og rektor. Dele ut klasselister Hilse på andre foresatte i klassen og Velge klassekontakt bmt

4 Formålet med opplæringen ( opl §1)
Opplæringa i skolen skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane historisk og kulturell innsikt og forankring. Elevane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Dei skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong. Skolen skal møte elevane med tillit, respekt og krav og gi dei utfordringar som fremjar danning og lærelyst. Alle former for diskriminering skal motarbeidast. Skolens særegenhet er at opplæringen skjer innenfor rammen av fellesskapet. bmt

5 SKOLENS MÅLSETTING BEST MULIG LÆRING FOR DEN ENKELTE ELEV; Kunnskaper, ferdigheter og holdninger. Utvikle barna til voksne, selvstendige mennesker som skal kunne ta vare på seg selv, leve gode liv og delta i samfunnet. Skolens særegenhet er at læring skjer innenfor fellesskapet. bmt

6 FAKTA om Gausel Ca. 530 elever 40 pedagoger
20 miljøterapeuter, barne- og ungdomsarbeidere og assistenter i skole og SFO Rektor: Berit Mæle Thuestad ( permisjon ) Assisterende rektor/avdelingsleder: Hilde Helstrup Avdelingsleder 1 (1.-4. trinn): Jan Egil Tjønn Avdelingsleder 2 (5.-7.trinn): Bruse espedal SFO-leder: Maj Beate Blihovde Skolekonsulent: Grete Løhre Helsesøster: Kristine Kaleberg eikrem bmt

7 Fakta om Gausel skole 21 klasser- fordelt på 7 trinn
Gausel skole er en Zero-skole Vi har null-toleranse for mobbing. Vi arbeider aktivt og kontinuerlig med elevenes læringsmiljø. STOLT-skole; Særskilt Tilrettelagt OppLæringsTilbud. Ingen egen avdeling, men elevene inkludert i klassen så mye som mulig Elever som har behov for STOLT finnes i mange klasser og på de fleste trinn Mangfold og inkludering bmt

8 Organiseringen av dagen for 1.trinn blir slik:
Elevene skal ha 18 timer/uke- Alle elever begynner kl 3 dager til kl ( mand, ons, tors) 2 dager til kl (tirs. Og fred) Alle er ute minst 20 minutter per dag i ett strekk. Og alle har minst to friminutt daglig. 1 dag i uken er uteskole bmt

9 Satsningsområder for Gausel skole
God og tydelig klasseledelse Grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning Tilpasset opplæring Vurdering for utvikling/portefølje God skolestart bmt

10 Det ordinære opplæringstilbudet ved skolen
Elevene får opplæring tilpasset sitt ståsted. Hvert år kartlegges elevene for å tilrettelegge læringen. Læring skjer på mange ulike måter, gjennom mange ulike metoder og på mange ulike arenaer. Dersom det er nødvendig med ytterligere kartlegging skjer dette i samarbeid med hjemmet. bmt

11 Organisering av gruppene
3 grupper med elever i hver Delt inn etter geografi, men ikke alle i samme gate i en gruppe. Størrelsen på gruppene. Fordeling mellom jenter og gutter Pedagogiske hensyn vi kjenner per i dag. Våren 2018 evalueres gruppesammensetningen, og det kan bli endringer (store eller små) ut fra pedagogiske vurderinger. bmt

12 Samarbeid hjem-skole Fortløpende informasjon på ukeplaner på nettet.
Postperm som må leses hver dag. Meldebok- informasjon til skolen. Foreldremøte ved oppstart Foreldresamtaler 2-3 pr år som er planlagte Kontakt ved behov Kontaktlærertime hver uke. Skolens hjemmeside. Vi anbefaler alle foresatte å abonnere på hjemmesiden. bmt

13 Hva kan foreldrene forvente av skolen?
Voksne som bryr seg om barnet ditt, og som gjør skolehverdagen så trygg som mulig. Voksne som ser barnet og støtter barnet i læringsprosessen. Voksne som tilpasser undervisningen, veileder og motiverer barnet for læring og utvikling. Voksne som tar kontakt med hjemmet dersom det er behov for det. Voksne som samarbeider med hjemmet til beste for barnet. bmt

14 Hva forventer skolen av foresatte?
At barnet møter presist, uthvilt og godt forberedt til undervisningen. At foresatte viser interesse for barnets skolehverdag og setter av tid til barnet og samarbeid om barnet. At foresatte har tillit til at skolen har barnets beste som utgangspunkt for det arbeidet som blir gjort. At foresatte snakker positivt om skolen og tar kontakt dersom noe er uklart. At foresatte informerer skolen om saker som er vesentlig for barnets læring og utvikling. At foresatte tar kontakt med skolen dersom barnet ikke kan møte. At foresatte søker informasjon og følger opp arbeidet som skolen igangsetter. Det være seg lekser, bekledning, utstyr og beskjeder. bmt

15 Kapittel 9A i Opplæringsloven
Opplæringsloven stadfester elevenes rett til et godt fysisk og psykososialt læringsmiljø. Skolen skal gjøre sitt ytterste for å legge til rette slik at skolemiljøet er godt . Foreldre har også en forpliktelse til å bidra til et godt skolemiljø. bmt

16 Zero er en del av dette arbeidet
Vennegruppe Morgenfugler Spillekvelder Bli kjent med andre foreldre Bli kjent med de andre barna i klassen bmt

17 Noe for barnet å øve på i sommer?
Å vente på tur til å snakke Å kle seg selv Å knytte skoene selv Å kunne klare seg selv på toalettet Å kunne skrive navnet sitt (en fordel, men ikke forventet at alle kan) bmt

18 Noe for mor og far å øve på i sommer ?!
Å merke alle klærne med tydelig navn Å skaffe barnet innesko som brukes på skolen Å skaffe godt regntøy Å finne klær og sko som er lette for barnet å kle av og på bmt

19 Stort og smått Rom og utstyr Bøker og utstyr Mat og melk
Klær, friminutt og uteskole Fadderordning Ferier i skoleåret bmt

20 SFO Åpent fra kl. 07.30-16.30 Inneværende år ca 200 barn
Barnet er i de samme lokalene som i skoletiden. 3-4 voksne per avdeling Mange kjekke aktiviteter både inne og ute bmt

21 Skolehelsetjenesten Helsesøster Kristine Kaleberg Eikrem bmt

22 FAU FAU står for ”Foreldrenes Arbeidsutvalg”.
Alle klassetrinn er representert i FAU Leder for FAU inneværende år er Georg Jakobsen bmt

23 Besøksdagen fredag 2.juni 2017.
Møter i aulaen senest kl Denne dagen lar vi søsken være hjemme Barnet blir ropt opp, går fram til lærer. Ulike aktiviteter i klasserommet, friminutt blir en del av dagen. Avsluttes ca kl Barna klarer seg som regel godt alene med lærerne, men dere kan være ute i friminuttet med dem. Vær oppmerksom på at bruk av tobakk ikke er tillatt på noen deler av skolens område. bmt

24 1. trinn Kontaktlærer for 1.trinn: Faglærere på 1.trinn: Klasselister
Blå: Christina R Horpestad Gul: Hege Eriksen Rød: Rita Valla Faglærere på 1.trinn: Erle Espevik Ann Kristin Berge Marie Nordahl Paulsen Jorun Sandve Klasselister Bli kjent aktivitet bmt

25 VEL MØTT ! FREDAG 2.juni KL. 08.30. TORSDAG 17.august KL. 09.30
VELKOMMEN SOM FORELDRE TIL BARN PÅ 1. TRINN bmt


Laste ned ppt "31. mai 2017 bmt."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google