Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAgnar Holmen Endret for 6 år siden
1
BUØY SKOLE Lærelyst, vekst og glede
2
Vår visjon: Lærelyst, vekst og glede Buøy skole år: 1-7 skole,160 elever og 30 ansatte Opplæringsloven, læreplanen (L-06), og kommunale og lokale planer, blant annet «God bedre best» og «Fritid i skolen» styrer skolens virksomhet Satsing framover er sosialt medansvar og medborgerkompetanse, i tillegg til lese-, skrive- og regnekompetanse og å fremme digital kompetanse Buøy skole arbeider videre med fokus på klasseledelse, tilpassa opplæring og mest mulig motiverende/elevaktive undervisningsmetoder (temaperioder og prosjektuker for å lære mer i dybden og herav storsamlinger), samt fysisk aktivitet (aktiv skole) Vi legger videre vekt på kjekke aktiviteter og gode relasjoner mellom lærer –elev, elev og elev og samarbeid med foresatte for å forebygge, og bekjempe mobbing (ordensregler, mobbeplan, §9a)
3
Vi ønsker et best mulig samarbeid med dere foresatte, både faglig og sosialt (voksne skaper vennskap, vennegrupper, foreldre som forteller om yrkene sine, utviklingssamtaler/foreldremøter, FAU m. m) Sammen arbeider vi for at læringsmiljøet er godt for alle eleven våre, og at vi gir dem god kunnskap til videre skolegang, samt trivsel og glede i skolehverdagen Vi ønsker også å være i dialog med foresatte om elevers konsentrasjon, disiplin og rutiner hjemme, samt lekser. Vi har leksehjelp for alle 2 skoletimer pr. uke, og vi evaluerer bruken av lekser Permisjonsreglene er 10 dager i løpet av tre år. Vi ber dere om å unngå å søke permisjon mer enn dette. Vi ønsker å ha en lav terskel for å ta kontakt med oss, og vi ønsker gjerne tips og innspill fra dere foresatte
4
Tverrfaglig årsplan og temaplaner Jeg og de andre Vi i verden Prosjekt: »På flukt» i en uke Kunst og kultur m. prosjekt «Lys i mørket» i en uke
5
Tverrfaglig årshjul
6
Kartlegging på 1.-4. trinn Alle teller – kartlegging i matematikk Ordkjedetest – lesetest som kartlegger avkoding Lesing og regning for 1., 2. og 3. trinn (Utdanningsdirektoratet) Engelsk for 3. trinn (Utdanningsdirektoratet) Digitale ferdigheter for 4. trinn (Utdanningsdirektoratet) Kartleggingsprøvene er underveisvurdering og gir et godt grunnlag for videre oppfølging av den enkelte elev.
7
Digital satsing Hver sin iPad til elevene på 1. og 2. trinn (STL+) 5 iPader til hver klasse utenom, til grupper/stasjonsundervisning iPad til spesialundervisning Bærbare PC-er (klassesett) 7.klasse? Stort datarom med stasjonære PC-er Positiv erfaring Rask teknologisk utvikling – politiske føringer Regler /etikk for skole - og samarbeid med hjemmet
8
Leksehjelp
11
Rammer for SFO virksomheten I likhet med skoledelen er opplæringsloven, kommunale og lokale planer, blant annet «Fritid på skolen» rammen for SFO virksomheten. Kvalitetsplanen «Fritid på skolen» peker på følgende områder: Medborgerkompetanse og sosialt medansvar Elevene skal læres opp til å delta aktivt i samhandling med andre. Elevene skal lære å forstå og respektere andre, andres meninger og medvirke til et godt fellesskap Hva kan og har vi gjort i SFO: FN-dag, kreftforeningens «Rosa sløyfedag», lage vennskapsbånd, solidaritetsaksjon i forbindelse med flyktningekatastrofen i Syria Omsorg og trygghet Alle elevene i SFO skal oppleve respekt, tillit og likeverdighet. Elevene skal oppleve tydelige og trygge voksne som leder og tar ansvar for kvaliteten i all samhandling Hva kan og har vi gjort i SFO: Primærkontakter for klasser og enkeltbarn, faste rutiner i SFO, bruk av iPad programmet Kidsmonitor for inn og utkrysning av elever m.m.
12
Sosial kompetanse gjennom lek Elevene i SFO skal stimuleres til sosial samhandling gjennom ulike aktiviteter og lekeformer Hva kan og har vi gjort i SFO: Den frie leken har en sentral plass i SFO. Stikkord er her: samhandling, variasjon av leke-former og aktiviteter Kultur, idrett og friluftsliv Alle elevene skal oppleve glede og mestring ved å delta i varierte aktiviteter innen kunst og kulturuttrykk, idrett og friluftsliv Hva kan og har vi gjort i SFO: Buøystintene, Fotball SFO, Småstjerner, bruk av Husmannsplassen Flere større og mindre aktiviteter vil bli iverksatt
13
Helhetstenking skole og SFO Kvalitetsplan for SFO peker videre på viktigheten av at SFO tilbudet er integrert i skolens helhetstenkning og planlegging. Derfor vil også skolens temaperioder og fagplaner prege våre aktiviteter i SFO 4 temaperioder i skoleåret: 1.Jeg og de andre, uke 34-37 2.Vi i verden, uke 38-42 3.Kunst og kultur 4.Prosjektuker: «På flukt» og «Lys i mørket»
14
Takk for oppmøtet! Lykke til med videre samarbeidet i klassene
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.