Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010"— Utskrift av presentasjonen:

1 Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Årsmøte Oppdal Else Lervik

2 Inntakskvalitetsundersøkelsen
Kjøres hver høst for årets 1.klassinger Sammenlignbare resultater Administreres av TNS Gallup Vedlagt i permen Rapport med analyse, der resultatene er brutt ned på avdeling Detaljresultater for AITeL I tillegg er følgende tilgjengelig Detaljresultater på studieprogramnivå (regneark) Krysstabeller etter avdeling Tabellgrunnlag for rapporten Svarprosent AITeL 2010: 44 (88 av 199), HiST: 40 2009: 40% 2008: 31% Feilmargin i AITeL-resultatene ±0,2 Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011

3 Svarene fra AITeL fordeler seg slik
Dataingeniør 30 svar Drift 18 svar IT-støttet bedriftsutvikling 28 svar Informasjonsbehandling 12 svar Mange spørsmål ikke relevante, S. A. har bestemt at de ikke deltar i HiST-undersøkelsene Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011

4 Studiekvalitetsbegrepet
Inntakskvalitet Aktiviteter og prosesser fra man søker om studieplass til man har blitt student Læringsutbytte Sluttresultatet i form av læring (Implementering av NKR fra studieåret 2012/2013) Undervisningskvalitet Sammenheng læringsutbytte – undervisnings- og vurderingsformer Forskningsbasert utdanning Pedagogisk kvalitet Studieplanene Ressurser og læringsmiljø Studiekvalitetsundersøkelsen pågår i disse dager og dekker de øvrige dimensjonene, hittil: svarprosent 23, svarene fordeler seg slik: 40% IT-støttet, 30% ingeniør, 29% drift. 62% fra 2.året, 37% fra 3.året.

5 Hva omfattes av begrepet inntakskvalitet?
Markedsføring/rekruttering og opptak Måles med denne spørreundersøkelsen Mottak av nye studenter og deres oppstart av første studieår Søkerens forkunnskaper og forutsetninger Antall kvalifiserte førstevalgssøkere (1,1) Gjennomsnittlig karakternivå frammøtte studenter (3,6 – 4,0) Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011

6 Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011
Hovedfunn fra undersøkelsen, HiST-nivå Skala fra 1 (”svært dårlig”) til 5 (”svært bra”), score ≤ 3,5 – utgangspunkt for å vurdere tiltak De fleste studenter er tilfredse med inntaket på de fleste områder Oppstarten alt i alt får score 4,0 (se tabell) Av 60 indikatorer peker 17 (28%) i retning av tiltak, 15 av disse scorer 3,3 eller høyere. Forbedring fra 2008 (41 %) og 2009 (38%). Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011

7 Hovedfunn fra undersøkelsen, HiST-nivå, forts.
To forhold peker seg ut for tiltak, i år som tidligere år, på HiST-nivå og på AITeL-nivå: Studentenes forhåndskunnskap om skolen og studiene Mottaket på studieprogrammet Faglig og administrativ informasjon, tildeling av ID-kort, graden av studieforberedelse, StudentWeb, datarom, trådløst nett Åpningsarrangementet i Erkebispegården har forbedringspotensial (sceneprogrammet 3,0 og informasjonsmengden 3,1) De høyeste scorene knyttes til forhold utenfor HiST Førsteinntrykket av Trondheim (4,6) Trondheim som studieby (4,4) I hovedsak små forskjeller mellom avdelingene Størst endring fra i fjor: Økning på ca 0,5 for enkelte Quak-arrangementer og tilgjengelighet til fadder, samt rekrutteringskampanjen Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011

8 Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011
Fra Studentenes helse- og trivselsundersøkelse 2010 Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011

9 Hvor scorer vi bedre enn HiST-gjennomsnittet?
Gjennomføringsprosenten! Motivasjon i valg av studiet Studiets faglige profil og innhold, 35,2% mot 28,6% Anbefalt av venner å studere ved HiST, 13,6% mot 7,9% Studiets sosiale miljø, 9,1% mot 6,6% Mottak på studieprogrammet, totalt 3.8 mot 3.6 Oppstartens studieforberedende bidrag, 3.7 mot 3.4 Tilgang til datarom og lignende, 3.8 mot 3.3 Tilgang til trådløst nettverk, 4.0 mot 3.3 Åpningsarrangementet, fadderordning, Quak Fikk kontakt med fadder, 3.7 mot 3.5 Ble ivaretatt av fadderne, 3.7 mot 3.5 Passe informasjonsmengde, 3.3 mot 3.1 Førsteinntrykket av HiST, 4.4 mot 4.2 Immatrikuleringsfesten, 4,4 mot 4.2 Quak! galla, 4,1 mot 3.7 Vil delta på Quak!2011, 4.0 mot 3.8 Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011

10 Rom for forbedringer? (Score ≤ 3.5) Tabell 2.19 side 20
(HiST-tall i parentes) Vi er for lite kjent Kjennskap til studiene før opptak, 3.2 (3.3) Studieprogrammet jeg begynte ved, 3.2 (3.4) – lavest av alle Studietilbudene ved HiST, 3.2 (3.4) HiST generelt sett, 3.3 (3.3) Visste på forhånd at HiST hadde utdanningen, 3.2 (3.7) Visste på forhånd at man skulle søke HiST, 2.9 (3.3) – lavest av alle Visste på forhånd hva man skulle studere, 3.7 (4.0) – lavest av alle Info. fra tidligere studenter, studenterfaringer, 3.1 (3.4) – lavest av alle Tildeling av ID-kort, 3.5 (3.9) Oppstartens studieforberedende bidrag, 3.7 (3.4) Drift: BABED: Ingeniør: 3.3 Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011

11 Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011
Kilde til informasjon Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011

12 Gruppeoppgaver – referater http://aitel.hist.no/adm/kvalitetssystem/
Hvordan kan vi øke sannsynligheten for at en student velger oss? Foreslå konkrete endringer på hist.no. Prøv histometeret. Hva med begrepet ”informatikk”? (Detaljer på studieprogramnivå tar andre grupper seg av.) Gruppeleder: Svend Andreas. Hvordan kan vi gjøre ”Oppstartens studieforberedende bidrag” bedre for studentene ved IT-støttet bedriftsutvikling? Foreslå et opplegg som varer 3-5 (?) dager. Gruppeleder: Geir Ove. Hvordan kan vi gjøre ”Oppstartens studieforberedende bidrag” bedre for studentene ved dataingeniørstudiet? Foreslå et opplegg som varer 3-5 (?) dager. Gruppeleder: Else. Vurder innholdet i presentasjonen av drift-studiet (inngang fra aitel.hist.no). Foreslå konkrete forbedringer i form og innhold. Vurder navnet på studiet. Gruppeleder: Geir. Vurder innholdet i presentasjonen av dataingeniørstudiet (inngang fra aitel.hist.no). Foreslå konkrete forbedringer i form og innhold. Gruppeleder: Tore B. Vurder innholdet i presentasjonen av studiet IT-støttet bedriftsutvikling (inngang fra aitel.hist.no). Foreslå konkrete forbedringer i form og innhold. Gruppeleder: Greta. Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010 HiST AITeL, Årsmøtet 2011


Laste ned ppt "Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google