Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Demensutredning hos innvandrere

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Demensutredning hos innvandrere"— Utskrift av presentasjonen:

1 Demensutredning hos innvandrere
Peter Bekkhus-Wetterberg Overlege, Hukommelsesklinikken OUS Ullevål

2 Innvandrere Offisiell definisjon er at man enten er født i utlandet eller født i Norge med to utenlandsfødte foreldre Kjente personer med slik bakgrunn: Kong Harald V Benny Borg Hadia Tajik Wasim Zahid Abid Q Raja Mah-Rukh Ali

3 Hvordan lykkes man på kognitive tester?
Man trenger noe bakgrunnskunnskap om psykometrisk testing og tester. I noen grad må man også dele den kulturens vurderinger der testene ble utviklet

4 Hva er viktig når jeg skal vurdere kognitiv funksjon hos noen som er veldig ulik meg selv?

5 Avstand mellom tester og testperson
Alder Kjønn Etnisk match Kulturell bakgrunn Sosial bakgrunn Utdanningsnivå

6 Tre viktige faktorer når man skal vurdere resultater på kognitive tester
Kultur Språk Utdanningsnivå

7 Kultur Kultur En oppsetning innlærte tradisjoner og levesett som deles av medlemmer av et samfunn. Innbefatter måter å tenke, å føle, og å oppføre seg på. Er vanligvis implisitt Harris, 1983

8 Kultur og kognitiv testing
En kognitiv testing er en sosial situasjon som styres av implisitte kulturelle regler. Testene som brukes, er utviklet i visse kulturer, og gjennomsyres av disse kulturenes regler. Disse reglene er ikke nødvendigvis universelle.

9 Kultur Eksempler på kulturelt betingende verdier eller regler ved kognitiv testing En-til-en-relasjon Spesiell type kommunikasjon Bakgrunnsautoritet Tillit Best mulig prestasjon Hastighet Bruk av spesifikke testelementer og strategier Ardila 2005, 2007

10 Kultur Det er lite overraskende at medlemmer av den kultur der testen ble utviklet, vanligvis får de høyeste poengsummene

11 Språk Testing på testpersonens andre eller tredje språk
Testing med tolk Problemer med at ikke alt som sies, blir tolket Problemer med at tolken forenkler svarene Problemer med validiteten av en tolket test

12 Språk Måneder Kategorisering Tallspenn
Mange asiatiske språk har ”måned 1, måned 2…” Kategorisering Semantiske kategorier ikke alltid naturlig Tallspenn Tallenes navn har ulik lengde i ulike språk Ordflyt på begynnelsesbokstaver (FAS) Ikke mulig på mange språk

13 Språk Språk Det er ikke alltid åpenbart hvilket språk som er det ”riktige” å bruke med pasienten Eksempel: Pakistan Offisielt språk: Urdu. Skriftspråk og skolespråk Bare 8% av befolkningen har dette som sitt førstespråk Cirka 50% har punjabi som førstespråk Pashto og sindhi cirka 15% hver Pluss en rekke mindre språk

14 Utdanning Har en avgjørende effekt på resultat på kognitive tester
Effekten er ikke lineær 0-4 års skole stor forskjell 5-9 års skole mindre forskjell 9+ lite ytterligere forskjell Effekten er forskjellig på ulike typer test

15 Utdanning År er ikke lik År 9 års koranskole på landsbygda i Pakistan er ikke det samme som 9 års skole i London eller København 7 års skole i Finnmark under annen verdenskrig er ikke det samme som 7 års skole på Oslos vestkant.

16 Utdanning Utdanning gir ikke bare faktakunnskaper
Utdanning øker evnen til informasjons-bearbeiding og prosesshastighet Gir også en ”test-wiseness” Forståelse for hvordan tester er konstruert og hva de krever, uansett innhold

17 Personer helt uten skolegang
Utdanning Personer helt uten skolegang Oppviser lavere skår på mange typer av tester Generell kognitiv funksjon Hukommelse Språk Eksekutiv funksjon Visuospatial funksjon Motoriske tester

18 Personer helt uten skolegang
Utdanning Personer helt uten skolegang Oppviser lavere skår på mange typer av tester Generell kognitiv funksjon MMS 20-21 Hukommelse Språk Eksekutiv funksjon Visuospatial funksjon Motoriske tester

19 Personer helt uten skolegang
Utdanning Personer helt uten skolegang Oppviser lavere skår på mange typer av tester Generell kognitiv funksjon Hukommelse, Særlig verbal hukommelse Språk Eksekutiv funksjon Visuospatial funksjon Motoriske tester

20 Personer helt uten skolegang
Utdanning Personer helt uten skolegang Oppviser lavere skår på mange typer av tester Generell kognitiv funksjon Hukommelse Språk: Ordflyt, både bokstav- og kategori Eksekutiv funksjon Visuospatial funksjon Motoriske tester

21 Personer helt uten skolegang
Utdanning Personer helt uten skolegang Oppviser lavere skår på mange typer av tester Generell kognitiv funksjon Hukommelse Språk: Benevning av tegninger og bilder Eksekutiv funksjon Visuospatial funksjon Motoriske tester

22 Personer helt uten skolegang
Utdanning Personer helt uten skolegang Oppviser lavere skår på mange typer av tester Generell kognitiv funksjon Hukommelse Språk Eksekutiv funksjon: Abstraksjon - Likheter Visuospatial funksjon Motoriske tester

23 Personer helt uten skolegang
Utdanning Personer helt uten skolegang Oppviser lavere skår på mange typer av tester Generell kognitiv funksjon Hukommelse Språk Eksekutiv funksjon Visuospatial funksjon: Figurkopiering Motoriske tester

24 Personer helt uten skolegang
Utdanning Personer helt uten skolegang Oppviser lavere skår på mange typer av tester Generell kognitiv funksjon Hukommelse Språk Eksekutiv funksjon Visuospatial funksjon Motoriske tester: Imitering av meningsløse bevegelser

25

26 Hvordan gjør man?

27 Kognitivt testbatteri for innvandrere
CNTB = cross-cultural neuropsychological test battery Utviklet i Europa og normert på innvandrerbefolkning Artikkel levert for publisering Bridging the Ethnic Gap: Validation of a European Cross-Cultural Neuropsychological Test Battery. (Nielsen, Segers, Vanderaspoilen, Bekkhus-Wetterberg et al.)

28 Konklusjon Man må ta hensyn til utdanningsnivå, språk og kultur ved demensutredning Gjelder alle pasienter, ikke bare innvandrere For lavt utdannede (0-4 års skole) bør man bruke spesielt utviklede kognitive tester Nasjonal kompetansetjeneste for Aldring og Helse arrangerer kurs sammen med NAKMI


Laste ned ppt "Demensutredning hos innvandrere"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google