Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertElsa Jensen Endret for 7 år siden
1
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka
2
Omsorg, lek og læring Barnehager skal bl. a. fremme: kognitiv og språklig utvikling sosial kompetanse (bygge gode relasjoner) positiv atferd forebygge problemer utjevne sosiale ulikheter Forventninger til barnehager
3
Barnehager av god kvalitet (voksentetthet, stabilt personal, kompetanse, gruppestørrelse) fremmer kognitiv utvikling, språk og sosial kompetanse Barnehager av dårlig kvalitet, tidlig oppstart og mye tid i barnehager kan føre til utvikling av aggresjon og problematferd (USA) I Norge – lite forskning, unik situasjon, til barnas beste? Tidligere forskning
4
Samarbeidsprosjekt mellom NTNU Samfunnsforskning, NTNU, og Trondheim Kommune En langsiktig studie med fokus på barns psykiske helse og utvikling Oppstart i 2008, utvalg på 1250 barn. Fulgt opp annethvert år: 1. måling: ca. 1000 fireåringer 2. måling: ca. 800 seksåringer 3. måling: begynte i vår Studie: Tidlig trygg i Trondheim
5
Effekter av struktur og tid i barnehage? Har oppstart i barnehage, mengde tid tilbrakt i barnehage, gruppestørrelse, type barnehage (base eller avdeling) noe å si for utvikling av problematferd og sosial kompetanse? Og hva ville det bety? Effekt av barnehage:
6
Kvalitet : målt som forholdet mellom barnehagens ansatt (primær kontakt) og barnet Relasjon i bhg barns utvikling i skolealder Kan forhold av god kvalitet bidra til økt sosial kompetanse? Hva med kvalitet?
7
Relasjon i bhg vansker i skolealder Relasjon av dårlig kvalitet (konfliktfull, lite nærhet) fører til økt atferdsvansker i 6 års alder (aggresjon, engstelighet). God relasjon kan derimot virke forebyggende og minke utvikling av problemvansker. Resultater
8
Atferdsvansker i bhg mer konflikt med skolelærer Samspill: Enda sterkere i basebarnehager enn i avdelinger
9
Kjønnsforskjeller Barnehage slår ut forskjellig for kjønn: hos barn som har startet tidlig i barnehage, så har jenter tendens til mere internaliserende vansker (engstelighet, tilbaketrukkenhet) enn gutter
10
Kvalitet er avgjørende God relasjon virker positivt for barns utvikling Men relasjon av dårlig kvalitet kan bidra til økning av barnets vansker i skolealder Viktig å øke kompetanse om forholdet mellom barn og voksne i barnehage Selv om vi ikke finner direkte effekter av bhg (start og type) på barns utvikling, så kan bhg påvirke utviklingsprosesser hos enkelte grupper barn i samspill med andre faktorer Vi trenger mer nyansert kunnskap – for hvilke barn og i hvilken omfang er barnehage bra Konklusjon
11
Hvordan kan man best tilrettelegge og forebygge for barn, som har vansker? Hva betyr vår kunnskap for foreldre, for politikk og arbeid (permisjonsordninger) og for barnehagens virksomhet - med tanke på hvert barn sine individuelle behov? Noen spørsmål
12
Takk for oppmerksomheten
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.