Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Erfaringer med bruk av BedreVANN i kommunen Vi ønsker å få inn eksempler på bruk fra deltakerkommunene - Frist: 03.02 Vi vil formidle tips og erfaringer.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Erfaringer med bruk av BedreVANN i kommunen Vi ønsker å få inn eksempler på bruk fra deltakerkommunene - Frist: 03.02 Vi vil formidle tips og erfaringer."— Utskrift av presentasjonen:

1 Erfaringer med bruk av BedreVANN i kommunen Vi ønsker å få inn eksempler på bruk fra deltakerkommunene - Frist: 03.02 Vi vil formidle tips og erfaringer med bruk i kommunen som har vært viktig for å forbedre VA-tjenestene, få ansatt nok folk, øke budsjetter, skape forståelse for å gjøre noe, kunnskapsbygging, kunne forsvare høye gebyrer, i media osv. = i Saksframlegg = i Rapporter = i Planer = Orienteringer til politikerne = Politikeropplæring = Informasjon til abonnentene = I markedsmateriell osv. I tillegg kan dere gjerne sende oss noen ord om opplevde erfaringer som har vært viktig og som kan være nyttig tips til andre kommuner

2 bedreVANN - ambisjon Formålet med bedreVANN er produksjon av nasjonal og kommunal statistikk som dokumenterer den offentlige vannbransjens Kvalitet på vann- og avløpstjenestene til abonnentene Kostnadseffektivitet, bærekraft og investeringsbehov Resultatutvikling og sammenligning for den deltakende kommune og selskap Målgrupper for bruk av resultatene: Virksomhetsledere VA i kommuner og selskap Administrative ledere i kommuner og selskap Styrene i selskapene Eierne av VA-virksomhetene Lokalpolitikere og nasjonale politikere Offentlighet og abonnenter gjennom medieoppslag/pressemeldinger Lokale og nasjonale myndighetene Nasjonalt brukerforum for vannbransjen FoU institusjoner og ev. andre m.m.

3 bedreVANN brukertips for anleggseierne
Vi arbeider med å lage en informasjonsfolder el.l. med fokus på hvordan kommunen og VA-selskapene kan benytte resultater og rapporter fra bedreVANN Presentere mulighetene som ligger i bruk av systemet: Flere enn de som rapporterer må kjenne til og ha tilgang til systemet Tips til hvordan resultatmålingene og sammenligningen med andre kan brukes intern til: Prioritering Dokumentasjon Formidling Læring

4 Bruk bedreVANN i virksomhetsstyringen
Hovedplan VA år Investeringsbehov, selvkost- og gebyrkonsekvenser Revidering hvert 4. år Bruk bedreVANN i virksomhetsstyringen Politisk vedtak av budsjett, økonomiplan og gebyrer Gjennomføring av drifts- og investeringstiltak Resultatmålinger – og dokumentasjon gjennom året med ulike datasystem Årsrapportering med vurdering og formidling av måloppnåelse Planlegge og prioritere tiltak i budsjett og økonomiplan. Selvkost - og gebyrberegninger

5 Resultatutvikling i egen kommune skrives ut
Rapportmeny i bedreVANN Denne delen av rapporten avhenger av deltakelse i bedreVANN på nivå 2

6 Sammenligne kommunens resultater med andre
Deltakerkommunene har tilgang til alle andre deltakerkommuners resultater. Det kan skrives ut regneark med alle data og indikatorer for egne analyser eller det kan velges såkalte utvalgsrapporter. Til høyre vises menyen for valg av rapporter med ulike rapporter og kriterier for valg av kommuner for sammenligning. Rapporten som er valgt viser standard på vanntjenesten, kostnader og gebyrer for det aktuelle året. For kommuner som deltar på nivå 3 med rapportering av økonomiske data på renseanlegg og vannverksnivå, kan også sammenligne resultatene med andre anlegg, også interkommunale anlegg.

7 Hovedplan med formidling av behov og gebyrkonsekvenser
bedreVANN setter fokus på tilstanden til VA- tjenestene og det er enkelt å kommunisere at det er behov for tiltak. Hovedplanarbeidet bør ha års perspektiv på behov og nødvendige tiltak for å legge en plan for den langsiktige ledningsfornyelsen og andre nødvendige tiltak. Bruk gjerne bedreVANN målekartet til å kommunisere sammenhengen mellom tilstand på tjenesten, nødvendige investeringer og gebyrkonsekvenser Årlig rapportering av resultatoppnåelse og investeringsplaner for kommende økonomiplanperiode i bedreVANN, gir et godt styringssystem for gjennomføring av hovedplanen

8 Fokus på utvikling av vanntjenesten
Hygienisk betryggende drikkevann Bruksmessig kvalitet Leverings-stabilitet Alternativ forsyning Ledningsnettets funksjon Bærekraftig produksjon VANN

9 Fokus på utvikling av avløpstjenesten
Overholdelse av rensekravene Tilknytning til godkjente utslipp Bruk av slammet som ressurs Overløpsutslipp fra avløpsnettet Ledningsnettets funksjon Bærekraftig produksjon AVLØP

10 Erfaringer fra Aurskog-Høland
Fagansvarlig hhv. vann og avløp, Sylvei Holt og Vidar Hansen Se erfaringer i egen presentasjon.


Laste ned ppt "Erfaringer med bruk av BedreVANN i kommunen Vi ønsker å få inn eksempler på bruk fra deltakerkommunene - Frist: 03.02 Vi vil formidle tips og erfaringer."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google