Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Framtidige kompetanse- og utdanningsbehov i samfunnet generelt og i helsesektoren spesielt. Hvordan skal NTNU møte dette? Hvilken betydning vil nytt.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Framtidige kompetanse- og utdanningsbehov i samfunnet generelt og i helsesektoren spesielt. Hvordan skal NTNU møte dette? Hvilken betydning vil nytt."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Framtidige kompetanse- og utdanningsbehov i samfunnet generelt og i helsesektoren spesielt. Hvordan skal NTNU møte dette? Hvilken betydning vil nytt TSO innen helse, velferd og teknologi få? Stig Slørdahl, Det medisinske fakultet, NTNU

2 2 Befolkningsvekst Lever lengre - sammensatte sykdomsbilder Høyere forventninger til helsetjenesten? Høyere andel eldre per yrkesaktiv Fremtiden Antall personer i yrkesaktiv alder (16–66 år) per antall eldre i gruppen 67 år og mer (Koeffisienten for aldersbæreevne) 2000–2050 Kilde: Statistisk sentralbyrå 2012

3 3 Helseutfordringen Kristian Midthjell Jostein Holmen Steinar Krokstad 2010 HUNT NTNU Obesity (BMI >30), Males (30-69 år) in Nord-Trøndelag HUNT 1 1984-1986 HUNT 2 1995-1997 HUNT 3 2006-2008

4 4 Helserelaterte utdanninger 2014-15

5 5 Velferdsteknologi Teknologi som gjør at personer med funksjonsnedsettelse og hjelpebehov kan klare seg bedre selv og bidrar til økt livskvalitet – Sensorteknologi Overvåking Varsling Utføre handlinger – Robotteknologi Husholdningsroboter Robotproteser-funksjonsstøtte Humanoide roboter?

6 6 Bedre helse og velferd – et spørsmål om kompetanse

7 7 Kompetansebehovet hos fremtidens leger Kommunikasjon, samarbeid og ledelse – Forståelse for egen og andres kompetanse og rolle – Tverrprofesjonelt samarbeid – Etisk refleksjon og oppøving av veilederkompetanse Systemforståelse- og kunnskap – Kunnskap om lovverk, pasientrettigheter, og andre tjenester i helsevesenet – Forståelse og bruk av IKT Kunnskapshåndtering og kvalitetsforbedring – Kunnskapsbasert yrkesutøvelse – Pasientsikkerhet Folkehelsearbeid – Forebyggende helsearbeid – Kunnskap om sammenhengen mellom helse og sosiale forhold

8 8 Fremtiden for helseutdanningene Større fokus og trening på samarbeid, teamarbeid og kommunikasjonsferdigheter Mer vekt på å bygge opp vitenskapelige kompetanse Større fokus på allmennmedisin. Mer bruk av primærhelsetjenesten som læringsarena Kvalitetssikring av praksisstudiene Endret turnustjeneste: Større vekt på kvalitetssikret ferdighetstrening Nye læringsformer som stimulerer til mer studentaktivitet og -selvstendighet

9 9 Kommunal sektor som lærings- og forskningsarena I forslaget til HelseOmsorg21 foreslås – En lovendring for kommunene med plikt til forskning og deltakelse i undervisning (praksisplasser) – Etablere forskningsnettverk mellom utdanningsinstitusjonene og kommunene – Innrette utdanningene mot primærhelsetjenesten – Opprette regionale samarbeidsorgan for kommunehelsetjenesten og utdanningssektoren Prosjekt på NTNU for å dreie medisinstudiet mer i retning av primærhelsetjenesten

10 10 Hvordan sikre et godt tilbud innen etter- og videreutdanning Endringsdyktighet ved lærestedene Samarbeid mellom lærestedene om nye programmer Vurdere eksisterende tilbud og behovet for nye utdanninger i vår region

11 11

12 12 Hva tenker dere?


Laste ned ppt "1 Framtidige kompetanse- og utdanningsbehov i samfunnet generelt og i helsesektoren spesielt. Hvordan skal NTNU møte dette? Hvilken betydning vil nytt."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google