Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Rælingen vgs August 2009 Hvordan styrke elevenes informasjonskompetanse? 1.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Rælingen vgs August 2009 Hvordan styrke elevenes informasjonskompetanse? 1."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Rælingen vgs August 2009 Hvordan styrke elevenes informasjonskompetanse? http://www.slideshare.net/jaoverla http://www.jao.typepad.com 1

3 Rælingen vgs August 2009 Den nye teknologien 2

4 Rælingen vgs August 2009 Dagens meny Hvilket læringsmiljø? Informasjonskompetanse og forskning Forslag til informasjonsstrategi –RSS –Søkestrategi –Informasjonsnav Netvibes Kildekritikk Aktuelle spørsmål En konklusjon 3

5 Rælingen vgs August 2009 `Blir du lønnsom lille venn? Blir du klokere lille venn? 4

6 Rælingen vgs August 2009 Kilde: Østerud og Strømme Læring genereltLæring med digitale verktøy ”Det tradisjonelle læringsmiljø” kunnskapsoverføring fra lærer til elev ved hjelp av instruksjon stikkord: lytte og se, drill, øvelser, huske, kognitive og tekniske ferdigheter bruk av dataprogrammer og Internett til å lese, se og lytte følge instruksjoner i spill-lignende applikasjoner som legger opp til læring vha. ”stimulus-respons” ” Det konstruktivistiske læringsmiljø” Verktøyet vektlegger betydningen av elevens egen innsats for å konstruere kunnskap. Eleven må selv, ofte i samspill med andre, aktivt relatere ny kunnskap til hva vedkommende kan fra før Verktøy som støtter individuell konstruksjon av kunnskap ved at eleven produserer lyd, bilde, animasjon og film samle og vurdere data, tolking og presentasjon av statistikk, matematikk, simuleringer og forsøk bruk av måleutstyr og digitale verktøy i planlegging, gjennomføring og etterarbeid av praktisk arbeid Læringsmiljøet som læringsfellesskap Elevene konstruerer kunnskap og deler den med andre. Informasjon omformes gjennom refleksjon i et fellesskap. Kunnskapen forankrer elevene i det samfunnet de lever i. nettbaserte diskusjonsfora kritisk og konstruktiv tilbakemelding på nettsteder felles besvarelser, samskrevne dokumenter og tilbakemelding på oppgaver publisering i nettbaserte fora og oppslagsverk, inkludert blogger og wikier. Hvilket læringsmiljø har vi? 5

7 Rælingen vgs August 2009 Refleksjon 1 Individuelt – 3 minutter –Hvilket læringsmiljø mener du skolen som helhet befinner seg i? –Hvilket læringsmiljø befinner du deg i? –Hvilket læringsmiljø mener du skolen bør ha? Parvis – 3 minutter –Del dine refleksjoner med en annen 6

8 Læringsstrategier Generelle eksempler fra digitale ressurser Kontrollstrategier Dra – og – slipp – aktiviteter, ”trykk på rett knapp” eller flervalgsoppgaver som oftest med umiddelbar respons. Disse kan hentes fra ulike læremiddelprodusenter eller lages av læreren selv, blant annet i skolens LMS Huske/puggestrategier Utdyping, bearbeiding Lage innlegg (i f. eks. blogger og wikier). Skrive argumenter som kan utvikles over tid før de ”innleveres”. Oppdagende læring Sette data inn i formler eller simuleringsprogrammer og tolke/vurdere resultatet. Planlegge og gjennomføre forsøk for eksempel i naturfag Samarbeidsstrategier Samarbeide med medelev(er) om å løse oppgaver. Elevene kan sitte sammen eller på ulike datamaskiner for å utveksle informasjon og løsningsforslag Konkurransestrategier Quiz med poenggiving der man konkurrer enten med seg selv eller andre. Rælingen vgs August 20097

9 Refleksjon 2 Individuelt – 3 minutter –Hvilke læringsstrategier mener du skolen som helhet bruker mest? –Hvilke læringsstrategier bruker du mest? –Hvilke læringsstrategier er best egnet til hva? Parvis – 3 minutter –Del dine refleksjoner med en annen Rælingen vgs August 20098

10 Informasjonskompetanse og forskning ”Når informasjon blir uoversiktlig, noe som gjelder innen stadig flere områder, dukker også det interessante spørsmålet om hvordan en kommer fra informasjon til kunnskap. Mens læring i tidligere tider (og kanskje har dette vært tilfelle i en viss utstrekning fram til våre dager) i vesentlig grad innebar memorering av informasjon, blir det sentrale spørsmålet i stedet hvordan en omformer informasjon til noe vi kan kalle kunnskap. Hvordan velger, vurderer og organiserer en informasjon for å gjøre den relevant i ulike sammenhenger? Hvordan skaper en sammenheng mellom informasjonsbiter slik at det som blir resultatet er anvendbart og produktivt i en sosial praksis? Utviklingen kommer til å stille enda større krav til overblikk, strukturering og begripelig kunnskap, og på veiledning fra personer med erfaring fra spesifikke virksomheter. Ferdigheter som å kunne sammenfatte, kondensere og kritisk vurdere kommer til å bli stadig viktigere i et informasjonssamfunn.” (Säljö, 2000, s 242) Rælingen vgs August 20099

11 Hva menes med informasjonskompetanse? Informasjonskompetanse innebærer blant annet å kunne: Erkjenne et behov for informasjon Identifisere og finne fram til passende informasjonsressurser Evaluere kvaliteten på informasjonen Velge ut og organisere informasjonen Bruke informasjonen effektivt Innser at informasjonskompetanse er en forutsetning for livslang læring Rælingen vgs August 200910 ”Jeg liker Internett, men overskudd av informasjon fører til fragmentering og svekker evnen til å tenke selv. Uten intelligente filtre til å sile bort uvesentlig informasjon, drukner vi i datahavet.” (Thomas Hylland Eriksen)

12 Hva sier forskningen oss? Stort gap mellom den kompetansen elevene i videregående skole har og de kravene som stilles på universitetsstudiene. De unge har problemer med å definere sine informasjonsbehov og de har heller ingen søkestrategi. Elevene forholder seg til IKT reproduserende og i mindre grad reflekterende, de søker informasjon for å finne svar på sine spørsmål og i mindre grad for å skape mening. ”Ekornoppførsel”. Elevene samler informasjon, søkingen er tilfeldig og mye av det de finner er lite relevant. Det blir klipp og lim. Når skoleelever søker etter informasjon, bruker de først og fremst Google. Rælingen vgs August 200911

13 Noen fakta om informasjonsflommen I år produserer vi 70 exabytes med informasjon: Det tilsvarer 70 milliarder gigabytes Det tilsvarer mer enn den totale samlingen av bøker i Library of Congress Det produseres informasjon som tilsvarer en bokstabel som er 18 m høy pr.sekund Det tilsvarer 12 000 gigabytes pr. person pr. år 99.9 % av dette er digitalt Se mer om dette på: http://www.youtube.com/watch?v=J4yApagn r0s&feature=channel http://www.youtube.com/watch?v=J4yApagn r0s&feature=channel Rælingen vgs August 200912

14 Rælingen vgs August 2009 RSS = Rimelig Smart Skoleredskap Hva er RSS? Hva kan dette brukes til? –La informasjonen komme til deg i stedet for at du må komme til informasjonen 13

15 Rælingen vgs August 2009 Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med 324 909 188 treff på søkeordet mitt - ! Det er som å si : 'Gode nyheter! Vi har lokalisert tingen du leter etter. Den befinner seg på jorden !” 14

16 Forslag til en søkestrategi Fra kvalitet til mindre kvalitet –Leksika –Nyheter –Offentlig informasjon –Søkemotor Tema: valg Rælingen vgs August 200915

17 Rælingen vgs August 2009 Hva med nettleksika? Store Norske Leksikon Caplex Wikipedia Answers.com Hvem kan vi stole på? 16

18 Nyheter Hvordan gå fra punktbelysning til strukturbelysning? Nyhetssøk –KvasirKvasir –Google NewsGoogle News –Yahoo NewsYahoo News –Abyz News LinksAbyz News Links –News Archive SearchNews Archive Search Twitter Punktbelysning Strukturbelysning Rælingen vgs August 200917

19 Offentlig informasjon Statistisk Sentralbyrå Forskning.no Stortinget Regjeringen Biblioteksvar Rælingen vgs August 200918

20 Søkemotorer 90 % av oss bruker søkemotoren Google til å søke etter informasjon på nettet Søkemotorene har klare svakheter: –De dekker bare 5 – 10 prosent av det som kalles den synlige delen av nettet –Søkemotorene greier ikke å følge med på nettets eksplosive vekst –Søkemotorene kan ikke finne alle sider på nettet Spesielle søkemotorer Det finnes en mengde spesielle søkemotorer. Her er noen gode til bruk i f.eks.samfunnsfag: –Scirus for å finne informasjon innen vitenskapelig informasjonScirus –AllExpertsAllExperts –Blogsearch for å finne informasjon i bloggerBlogsearch –Searchenginecolossus for å finne nasjonale søkemotorerSearchenginecolossus –Beaucoup er en portal med spesielle søkemotorerBeaucoup –Indo til å beregne bredde- og lengdegrad samt avstanden mellom to stederIndo Rælingen vgs August 200919

21 Rælingen vgs August 2009 Informasjonsnavet 20

22 Kildekritikk ”KUNNSKAP OM NETTET, NETTETS STRUKTUR, SØKEMOTORER OG SØKETEKNIKK ER EN NØDVENDIG FORUTSETNING FOR Å KUNNE FØRE KILDEKRITISKE RESONNEMENT OMKRING ARBEIDET PÅ INTERNETT. Om en lærer ikke har grunnleggende forståelse for hvordan ulike søkemotorer fungerer, blir det umulig å resonnere rundt de treff elevene får. Hvis læreren mangler denne kompetansen, risikerer vi at elevene styres ensidig mot autoritative sider og mister poenget med å arbeide med Internett, mangfoldet av stemmer. Søkekompetanse er også viktig for at lærerne skal kunne styre elevene bort fra nettet som kilde der det finnes bedre alternativ. ” (Eklöf, 2003 s.34) Rælingen vgs August 200921

23 Hva gjør vi med kildekritikk? Søkekonkurranse Du har fått i oppgave å skrive om Martin Luther King. Du finner følgende nettsteder som du vil bruke i informasjonsinnhentingsfasen: http://www.martinlutherking.org/ http://www.thekingcenter.org/ http://www.martinlutherking.org/ http://www.thekingcenter.org/ Hvem står bak disse nettsidene? Gi en kildekritisk vurdering av nettsidene med utgangspunkt i hva du fant. Hvilken kilde vil du bruke? Rælingen vgs August 200922

24 Rælingen vgs August 2009 En elev skriver Jeg blir fysisks sjuk! Når jeg først begynte å lese på siden, som så både vellagd og ordentlig ut, fikk jeg totalt sjokk. Dette er en side laget av rasister. Her toner de ned og vrir på Martin Luther King jrs. budskap og fremstiller han som voldsmann, kommunist og en mann som har til hensikt å ta den hvite rase. Jeg er sjokkert over hvordan det går an at en side som dette kan ligge ute på nettet til alles påsyn. Det som er mest skremmende er at informasjonen, artiklene og utsagnene virker så sanne og profesjonelle. Viss jeg ikke hadde visst så mye om Martin Luther King og hans filosofi ville jeg kanskje ha trudd på dette, og det skremmer meg noe voldsomt! Det er sider og holdninger som jeg finner her som virkelig gir meg en vekker på at vi må kjempe for en bedre og likestilt verden, og følge opp Martin Luther King Jr. tankegang og filosofi! 23

25 Rælingen vgs August 2009 Den Store Reisen De er to norske ungdommer. Det siste året har de bodd hvert sitt sted - nå gir de seg ut på hver sin reise. Om seks uker vil de møtes. Men HVOR? Og HVA har de tenkt å gjøre på stedene de besøker underveis? Dette er oppgavene i dette spillet: Følg Tine og Torvald fra uke til uke. Hvor reiser de? Hva foretar de seg på de stedene de kommer til? Finn svarene ved hjelp av Internett. 24

26 Rælingen vgs August 2009 Søkeoppgave Å gi elevene ulike søkeoppgaver i ulike fag styrker elevenes søkeferdigheter Det kan gjøres som en konkurranse i klassen, på utdannings- programmet eller på skolen 25

27 Nyttige verktøy Idefasen –MindomoMindomo Innsamlingsfasen –DiigoDiigo –ZoteroZotero –DeliciousDelicious Bearbeidingsfasen Presentasjonsfasen –Ulike web 2.0 - verktøy Rælingen vgs August 200926

28 Rælingen vgs August 2009 Takk for meg 27


Laste ned ppt "Rælingen vgs August 2009 Hvordan styrke elevenes informasjonskompetanse? 1."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google