Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Informasjonsmøte 7-8 år. Vi er alle Elverum Fotball 100 lag 6 år til a-lagene våre i 2014 Opp mot 1.100 spillere 200 trenere og lagledere 35-40 nasjonaliteter.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Informasjonsmøte 7-8 år. Vi er alle Elverum Fotball 100 lag 6 år til a-lagene våre i 2014 Opp mot 1.100 spillere 200 trenere og lagledere 35-40 nasjonaliteter."— Utskrift av presentasjonen:

1 Informasjonsmøte 7-8 år

2 Vi er alle Elverum Fotball 100 lag 6 år til a-lagene våre i 2014 Opp mot spillere 200 trenere og lagledere nasjonaliteter 700 hjemmekamper pr. sesong Klubbstyrt, ikke trener- og foreldrestyrt

3 Kvalitetsklubb 2015 Plukket ut av IØFK og NFF Krav til kompetanse, aktivitet, organisasjon Klubbens største kvalitetsløft noensinne Alle trenere skal ha Barnefotballkvelden Mandag 6. april-torsdag 9. april Minst 1 trener pr. skolekrets skal ha NFF C-lisens delkurs 1 7/9. mai + 14/16. mai torsdag-lørdag

4 Sportsplan og Elverumsmodellen Klubbens sportsplan er retningsgivende for den sportslige aktiviteten i Elverum Fotball Organiseringen av barne- og ungdomsfotballen i klubben bygger på Elverumsmodellen, som er omtalt i sportsplanen I barneavdelingen skal alle lag i utgangspunktet spille kamper og trene som skolekretslag 6-8 år trener i sine nærmiljø 9-12 år trener lagene på samme sted, men ikke nødvendigvis felles

5 Elverumsmodellen 1 hovedtrener pr. skolekrets 1 teamleder i hver årgang 2-3 hjelpetrenere pr. skolekrets 2-3 lagledere pr. skolekrets Foreldregrupper Teamleder i hver årgang – administrativ leder Årgangene trener på samme sted fra 9 år Utnytte kompetansen i hver årgang Økt samarbeid, økt oppfølging Felles foreldremøter

6 Retningslinjer barnefotball NFF og EF I barnefotballen skal alle spillerne ha tilnærmet lik spilletid. Med lik spilletid menes over en hel sesong. I enkeltkamper kan spilletiden differensieres utfra motstanden og kamputviklingen. Vi har fokus på jevnbyrdighet i kamp. Vi skal ha mest mulig jevnbyrdige lag innad på alderstrinnet. Vi har også et ansvar over for motstanderne i forhold til jevnbyrdighet. Differensier spilletid i enkeltkamper for å oppnå dette. Vi skal prøve å unngå å vinne eller tape med veldig store sifre av hensyn til våre egne spillerne og motstanderne. Det er også viktig at det er meldt på nok lag i hver årsklasse slik at lagene ikke har for mange spillere.

7 Elverumstreneren har ansvar for å… Ha et smil på lur. Da øker sannsynligheten for at resten er i godt humør Skryte. Da øker sannsynligheten for at resten av gjengen skryter av hverandre Gi motstanderne ros og komplimenter for prestasjoner. Det vil påvirke vårt eget lag, motstanderlaget og begge lags foreldre. Gjøre dommeren god. Da øker sannsynligheten for at flere gjør det samme, og jobben til dommeren blir enklere og bedre. Se spillerne sine. Spillere sitter kun på benken fordi de er slitne. Forsterk gode valg og handlinger gjennom en tommel opp eller et «suverent»-rop. Skape trygghet. Oppfordre spillerne til å hele tiden forsøke. Det er ikke feil å bomme, men feil å ikke prøve!

8 Elverumstreneren skal: Vektlegge at begge lag presser lavt i forsvar slik at angrepslaget får kontroll over starten på angrepet. Bruke hode og justere litt på laget utfra stillingen i kampen. Ta initiativ til Fair Play-møte mellom trenere om dommer før kampen. Samarbeide med motstanderlagets trener om å skape jevnbyrdighet i kampen. Være utviklingsorientert, ikke resultatorientert. Påvirke spillerne sine, benken sin, dommeren, motstandere og publikum gjennom positiv språkbruk og kroppsspråk. Være en god ambassadør for Elverum Fotball, og et forbilde for spillerne sine.

9 Elverumstreneren skal IKKE: Legge høyt press på motstanderlag som trenger tid for å spille seg ut og fram. Trykke til når motstanderen har en usikker keeper og en utrygg back. Heie fram klareringen når det er tid og rom til å kontrollere ballen og få den til en medspiller. Oppfordre til å slå langt fra keeper når back eller midtbanespiller er ledig Stilltiende juble når våre spillere bryter regelverket til eget lags fordel

10 Hvis vi leder med flere mål La spilleren, som trives som back uten press i ryggen, få spille sentral midtbane. Flytt den venstrebeinte spilleren over på høyresiden La midtstopperen spille spiss, og spissen spille midtstopper Vurder å spille med en spiller mindre La vår beste spiller spille mindre for å jevne ut lagene

11 Hvis vi ligger under, lar vi: Vår beste spiller utfordre motstanderlagets beste spiller Spillerne være i trygge roller

12 FLYTSONEN ANGST BEKYMRING KJEDER SEG FRUSTRERT FERDIGHETER UTFORDRINGER Tobias Torfinn

13 Differensiering Differensiering handler om hvordan vi kan dele inn treningsgruppa og tilpasse treningen til den enkelte spilleren for å gi han eller hun utfordringer og mestring ut fra sitt ferdighetsnivå. Alle trenger ikke å gjøre det samme på trening. Når vi driver pasningstrening, kan vi variere avstand og pasningstype etter de ulike spillernes erfaring og nivå. Vi kan organisere tre grupper med ulik vanskelighetsgrad. Differensiering handler ikke først og fremst om å dele gruppa inn i «de gode» og «de mindre gode». Fotballferdighet er sammensatt, og spillerne kan ha ulike styrker: Noen er hurtige, andre taklingssterke, andre igjen kan være tekniske med ball eller ha stor arbeidskapasitet. Og laget har bruk for ulike typer!

14 Differensiering Differensiering vil si å ta utgangspunkt i den enkeltes styrker og/eller svakheter og å lete etter måter å organisere treningen på som er gunstig både for den enkelte og for laget. Sjef over ballen – alle sammen Spille sammen med og mot: del i ulike ferdighetsnivåer - 1/3 bedre, 1/3 like gode, 1/3 svakere Smålagsspill – jevnbyrdighetsprinsippet Faste løsninger på differensiering der de samme utvalgte spillerne alltid er sammen, er en seleksjonspraksis. Det gjør vi ikke i barnefotballen.

15 Organisering av treningene Spillerne deles i utgangspunktet inn etter skolekretser på alle treningene – både vinter og sommer Mot slutten av barneavdelingen kan spillerne forsøksvis blandes, men trygghet og sosiale faktorer skal ivaretas Hver bevisste på hvordan dere deler inn gruppene på treningen – tenk trygghet, trivsel og riktige utfordringer Små grupper – spill 2v2, 3v3 – maks 4v4 Trenerne følger årskullets treningsplan og vil få oppfølging

16 Treningsplaner 6-12 år Hver treningsøkt er planlagt med tema, læringsmomenter og øvelser Iverksettes til sesongstart Fokus på å utvikle basisferdighetene – individuelt og gradvis relasjonelt Hensikten er å ha en rød tråd i utviklingsarbeidet, og bevisstgjøre trenerne våre Treningsplanene er ment å være et hjelpemiddel

17 Treningstider vinter Elverum Fotball ønsker å tilby spillerne trening på anleggene våre vinterstid; kunstgressbaner ute og Rolfshallen inne Barneavdelingen prioriteres inne i Rolfshallen. G8 fredag , J8 lørdag Vi har valgt å vente med 7-åringer, men det er noe ledig søndag

18 Treninger i sesongen Faste kampdager hjemme: 7 år=mandag 8 år= tirsdag Fotballuka = mandag-torsdag – muligheter fredag-søndag Alle årganger tilbys to treninger i uka Noen får to dager etter hverandre Søbakken trener på FHS, Frydenlund på Prestgårdsjordet/Restvold, Hanstad og Vestad på sine skoleanlegg Mulig å bytte treningstider innbyrdes

19 Turneringer 2015 Ingen retningslinjer fra klubben pr. nå – det men kommer Vårturneringen – alle deltar Høstturneringen Flisa Cup, andre naboturneringer?

20 Fotballskole Jamie Carragher Fotballskole 6-16 år Engelske hovedtrenere – hjelpeinstruktører fra FA juni – 1550 kroner Påmelding via Økt avgift etter 31. mars


Laste ned ppt "Informasjonsmøte 7-8 år. Vi er alle Elverum Fotball 100 lag 6 år til a-lagene våre i 2014 Opp mot 1.100 spillere 200 trenere og lagledere 35-40 nasjonaliteter."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google