Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertJorun Aamodt Endret for 9 år siden
1
BARNEFOTBALLKVELD Forberedelse til ungdoms- og voksenfotball Brovold, 19. april 2012
2
BARNEFOTBALLKVELD HVA HAR SKJEDD SIDEN I FJOR ? FORVENTNINGER ?
3
BARNEFOTBALLKVELDEN UTVEKSLE MENINGER OG ERFARINGER JEG MENER -Det kan komme landslagsspillere fra NORDRE LAND - Fotballferdigheter øves inn fra 6 til 12 (gullalder 9-10) –Fotballtrening hele året, oktober-mars ?, skoleferien ? – (+ håndball+ski+…) (Flere lag/klubber sammen) –Koordinasjon, balanse (turn ?) –Mange ballberøringer –Innsidepasninger, mottak, medtak –Spille fotball (maks 4 mot 4) –Trenere som legger opp gode treninger (mange ballberøringer, aldri kø)
4
BARNEFOTBALLKVELDEN SKAL VI NÅ ET MÅL OM Å UTVIKLE FERDIGHETSNIVÅET I NORSK FOTBALL, LIGGER DET STØRSTE UTVIKLINGSPOTENSIALET I Å ØKE KOMPETANSEN I BARNEFOTBALLEN.
5
BARNEFOTBALLKVELDEN – BUDSKAPET –KLUBBEN SOM SJEF, sportsplan ?, spillestil ?. –TRENERKOMPETANSE. – KURS, SE PÅ ANDRE, SØKE IMPULSER. –TRENINGSØKTA.NO. –MER OG BEDRE AKTIVITET. –TRYGGHET VS UTFORDRINGER + MESTRING = TRIVSEL OG UTVIKLING. –SE ALLE – MEST MULIG. –KAMPEN – OGSÅ EN ARENA FOR TRIVSEL OG UTVIKLING(20-0,0-20). –MER TILPASSET SMÅLAGSSPILL – FEMMER OG SJUERFOTBALL. –ALLE ER LIKE MYE VERDT.
6
BARNEFOTBALLKVELD Få med flest mulig foreldre så snart som mulig Orientere/bli enige om opplegget (sportsplan) Mange trenere Andre oppgaver
7
BARNEFOTBALLKVELD Gode råd til mor eller far, som skal bli trener(e). -Få med flere -Søk hjelp -Klubben, trenerforum
8
BARNEFOTBALLKVELD NÅR ER DU SIKKER PÅ AT LARS OG MARI HAR HATT EN FIN KVELD PÅ TRENING? Ser det på dem, spør dem (innvolvering)
9
BARNEFOTBALLKVELD NÅR ER DU SIKKER PÅ AT SPILLERNE DINE HAR HATT EN FIN KAMP? Vunnet ? God prestasjon (tema) ?
10
NFF’S VISJON FOTBALLGLEDE,- MULIGHETER OG UTFORDRINGER FOR ALLE. Flest mulig – lengst mulig – best mulig. Hva betyr dette for de holdninger du som veileder skal representere? HVORDAN FÅ DET TIL ?
11
NIF - VERDIGRUNNLAGET GLEDE HELSE FELLESSKAP (LAG !) ÆRLIGHET
12
MOTIVERING PRESTASJONSMOTIV AKTIVITETSMOTIV SOSIALE MOTIV KLUBB
13
BARNEFOTBALLEN 6 – 12 ÅR GRUNNVERDIENE: –Likhetsprinsippet – differensiering. –Jevnbyrdighetsprinsippet –Breddeformelen: Trygghet + mestring = trivsel NÆRMILJØAKTIVITET INKLUDERENDE SMÅLAGSSPILL FLEKSIBEL IFT ANDRE IDRETTER (VINTER) (3.div/tippeliga) OPPLEVELSEN ”DER OG DA” 3 5 711
14
VEGEN TIL FOTBALLFERDIGHET SPILLSENTRERT TILNÆRMING AKTIVITETSPRINSIPPET SPESIFISITETSPRINSIPPET PROBEMLØSENDE TILNÆRMING DIFFERENSIERING OG HOSPITERING. ”KOMFORTSONEN ER FOTBALLSPILLERENS STØRSTE FIENDE. VIRKELIGE TOPPSPILLERE BRUKER ALDRI UNNSKYLDNINGER”. (A WENGER) Øvelser? Når toppe? Hvordan differensiere? Når begynne å hospitere? Hvordan jobbe med holdninger?
15
FOTBALLFERDIGHET - KRAVENE : 1 F – BALLVINNER. (Tema 3) 1A – PASNINGSKJEDEN. (Tema 1) 1A/2A – SLÅ OG GÅ. LAGET – SAMHANDLING - ROMFORSTÅELSE. ( Tema 2) RUSER’N DRIBLER’N
16
BARNEFOTBALLKVELDEN Hva bør synliggjøres i praksisøkta (TEMA)? Metodikk, pedagogisk tilnærming (instruksjon eller problem). organisering, innhold?
17
BARNEFOTBALLKVELDEN TEMA: Spille så raskt som mulig langs bakken -En ball hver, føre, vende, finte, blikk (instr) - Innsidepasninger /mottak, to sammen (instr) - Innsidepasninger /medtak, spille rundt firekant (instr) - Spille 3 mot 3 (problem) - Avslutning, en ball hver og/eller 2 mot 1
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.