Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Utdrag av presentasjon Trener- og lagledermøte Barnefotballen 2012 - som.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Utdrag av presentasjon Trener- og lagledermøte Barnefotballen 2012 - som."— Utskrift av presentasjonen:

1 Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Utdrag av presentasjon Trener- og lagledermøte Barnefotballen som er relevant for fair play og for ha det gøy på trening og kamp

2 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i 90 år  Skape positive opplevelser for barna og de voksne både i trening, kamp og ellers  Medvirke til at barna utvikler seg både sportslig og sosialt

3 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i 90 år  Fana Fotball følger NFF’s retningslinjer  Barnefotball er lekbetont, viktig å skape interesse for spillet, laget og skape gode opplevelser for barna  Det viktigste for de yngste spillerne er å være sammen med venner. Spille på klasse-/skolelag.  Alle skal spille like mye og på ulike plasser på laget  Topping av laget skal ikke forekomme, unngå prestasjonspress og elitetenking  Lær barna å tåle både seier og tap  Oppmuntre til egenorganisert aktivitet - egentrening

4 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i 90 år Oppdragerrollen – kan være krevende. Viktig med klare regler:  Ikke lov å si negative ting om andre  Bidra til å gjøre de andre på laget god  Vise god sportsånd og vektlegge fair play  Bidra til et godt treningsmiljø; møte presist, være konsentrert og positivt innstilt, gjøre sitt beste og høre etter.  Respekter dommeren sin avgjørelser.

5 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i 90 år  Samle alle spillerne i starten av trening: Sitt ned med spillerne, få de til å sitte rolig og være stille.  Vær positiv og engasjer de ved å stille de spørsmål om tema, sist kamp, sist trening m.m.  Skryt når de oppfører seg bra.  Jo mer de prater er urolige når trener skal si noe, jo mindre tid til å spille – går ut over de selv  Ta evt. svært urolige spillere bort fra gruppen – time out med assistenttrener eller lagleder.  Bruk fløyte når de skal høre etter eller frys i spillet.  Bruke nedtelling 5,4,3,2,1 for å få de til å samles – konkurranse om å komme først

6 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i 90 år  Vær tydelig og konsekvent. Først advarsel deretter time out rundt 2-3 min på sidelinjen. Ved gjentakelse øke time out til 5 min – må sees i forhold til hvor alvorlig bruddet er. Under time out bør spiller ha en samtale med en assistenttrener eller lagleder – forklare hvorfor han fikk time out og hvorfor det er viktig å følge reglene.  Ved dårlig oppførsel under kamp skal spiller tas ut av banen og ta en pause. Ved gjentakelse ut av banen på nytt og mindre spilletid.

7 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i 90 år Forslag til spørsmålsskjema/evalueringsskjema:  Hva synes du er mest gøy med fotball – du kan skrive flere ting?  Er det noe du ikke synes er gøy?  Hva kan du gjøre for at alle skal ha det gøy på trening og i kamper?  Hva kan trenerne gjøre for at alle skal ha det gøy på trening og kamper?  Hvor på banen liker du best å spille - keeper, forsvar, midtbane eller spiss?  Du kan skrive flere plasser.  Kan du tenke deg av og til å være med på å gjøre keeperøvelser – å øve mer på å stå i mål?  Ønsker du at vi har mer enn 1 trening i uken – evt. hvor mange?  Hva får du best til på fotballbanen – hva er du best til (du kan skrive flere ting)?  Hva ønsker du at du kan bli enda bedre på (du kan skrive flere ting)?  Hva er det gøyeste du har vært med på denne sesongen?  Andre ting du ønsker å si til trenerne?

8 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i 90 år  Ha samtaler med hver enkelt spiller - få kunnskap om hvorfor de spiller fotball og hva de synes er gøy.  Legge vekt på de sterke sidene og hvordan de kan bidra til lagets beste. Tydeliggjøre hvor viktig hver enkelt spiller er for laget og hvor viktig deres oppgave er for at laget skal lykkes.  At det må være lov å gjøre feil og ha støttende adferd. Vektlegge det som er bra.  Ha øvelser som spillerne mestrer – ligge i flytsonen.  Ha konkrete mål under øvelsene/treningene; telle antall ”kompispasninger på rad”, minimum 12 berøringer av ball ved føring over et bestemt område, ballen ikke mer enn 1 meter fra deg ved føring.

9 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i 90 år  Bli kjent med alle og ta godt imot nye medlemmer.  Hjelpe hverandre og sentre til alle spillerne – ikke bare bestekompisen.  Gi positive tilbakemeldinger og ha støttende adferd om noen gjør feil – forbudt med latterliggjøring eller negative kommentarer.  Ikke legge skylden over på medspillere eller dommer dersom vi taper kamper.  Være ærlig og følge reglene.

10 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i 90 år  Vi har 4 utespillere eller færre på hvert lag under smålagsspill. Deler inn i flere baner når det er behov for det, eller tar en gruppe ut for å gjøre øvelser, slik at vi ikke blir for mange spillere pr. lag.  Treneren har en plan, vi kommer raskt i gang og står aldri lenge i kø  Vi spiller mot jevnbyrdige lag slik at vi får spennende kamper og taper og vinner omtrent like mye  Treneren viser hvordan vi skal gjøre det og så får vi prøve med en gang.  Treneren spør oss ofte om vi liker treningen, øvelsene – om vi har hatt det gøy og vi får av og til vise hva vi har lært/øvd på hjemme  Treneren gir mye ros når vi lykkes; trivsel og mestring

11 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i 90 år  Treneren kjefter ikke når noen gjør feil, men veileder han når sjansen byr seg.  Treneren stiller spørsmål til spillerne under spillet – spør han hvilke valg han har – hva som er lurt å gjøre i ulike situasjoner  Treneren bruker ikke vanskelige ord og snakker ikke lenge.  Det er en god stemning på treningene. Vi har det gøy sammen!  Dersom det er noen som ikke følger reglene må de sitte noen minutter på sidelinjen.  Vi har meldt på mange nok lag til serie og cup’er slik at det blir mest mulig spilletid på hver enkelt. Ikke mer enn rundt 2-3 spillere som i kortere perioder må ta en pause på sidelinjen.

12 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i 90 år  Vi spiller smålagsspill omtrent på halvparten av treningen  Klubben har etter hvert tilbud om frivillige ekstratreninger  Når spillerne rusler hjem fra treningen kan de si: ”i dag har jeg vært mye bort i ballen og har lyst til å spille fotball allerede i morgen”.  Jeg får innimellom gjøre øvelser og spille på samme lag som bestekompisen min Kan du svare bekreftende på alle disse påstandene er det veldig bra. I praksis er det ikke alltid lett å få til for eksempel på grunn av for lite treningsareal, for få trenere, krevende spillergruppe m.m., men vi må forsøke å jobbe mot å få det til.

13 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i 90 år 1. Møt opp til kamp og trening - barna ønsker det 2. Gi oppmuntring til alle spillerne under kampen - ikke bare dine kjente 3. Oppmuntre i medgang og motgang - ikke gi kritikk! 4. Respekter lagleders bruk av spillere - ikke forsøk å påvirke han/henne under kampen 5. Se på dommeren som en veileder - respekter avgjørelsene! 6. Stimuler og oppmuntre ditt barn til å delta - ikke press det 7. Spør om kampen var morsom og spennende - ikke bare om resultatet 8. Sørg for riktig og fornuftig utstyr - ikke overdriv 9. Vis respekt for arbeidet klubben gjør - delta på foreldremøter for å avklare holdninger og ambisjoner 10. Tenk på at det er ditt barn som spiller fotball - ikke du 11. Vis respekt for andre - ikke røyk på sidelinja 12. Husk at barna gjør som du gjør - ikke som du sier

14 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i 90 år Fana IL Fotball - En klubb å være stolt av


Laste ned ppt "Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Utdrag av presentasjon Trener- og lagledermøte Barnefotballen 2012 - som."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google