Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

DATASPILL: NÅR DU GIS EN AGENDA FOR LÆRING Sandnes 17. april 2012 Lill Eilertsen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "DATASPILL: NÅR DU GIS EN AGENDA FOR LÆRING Sandnes 17. april 2012 Lill Eilertsen."— Utskrift av presentasjonen:

1 DATASPILL: NÅR DU GIS EN AGENDA FOR LÆRING Sandnes 17. april 2012 Lill Eilertsen

2 Legemiddelhåndtering  15.00: Åpning og foredrag: Dataspill - når du gis en agenda for læring, med Lill Eilertsen  15.30: Hva skal vi med spill i skolen? med Mathias Poulsen  16.30: Kaffepause  16.45: Utvider dataspill spekteret av læringsmidler? med Atle Løkken  17.30: ”Spill i legemiddelregning – et forskningsprosjekt” med Brynjar Foss  17.45: Besøk i utstillingen GAME ON 2.0 og bevertning  19.00: Digital lek i barnehagen, Cathrine Fragell Darre i samtale med Grethe Bekkevold  19.40: Samtale og avslutning EttermiddagsprogramKveldsprogram

3 Om meg: Lill Eilertsen Folklorist med hovedfag i spøkelser og mediefag på si Spillentusiast Forskningsassistent ved UiO Norsklærer ved Folkeuniversitetet Øst Tidligere utvikler av digitale læremidler

4 To formål med mitt snakk: Å skissere sentrale fordeler og ulemper ved dataspillbasert læring Dele min inspirasjon fra pedagogen James Paul Gees forskning og eksperimentering + egen spilling

5 Literacy MER ENN BARE LESING OG SKRIVING: Kommunikasjon Bildetolkning og -bruk Sammensatt tekst Og….DATASPILL!

6 Læring skjer ikke interesseløst  Ulike agendaer for å lære:  ønske om å være flink (ros, karakterer)  konkurranse (spill, lek)  genuin interesse

7 Bakvendt læringsprogresjon i skolen Først reproduksjon (pugging) – så tolkning/vurdering – til sist kritisk/kreativ innfallsvinkel. Du starter altså med å lære noe du ikke får anvende i kontekst før i en senere prosess.

8 Læringsprogresjonen i dataspill  Vi starter med en identitet (avatar, protagonist, en rolle) og en agenda (mission/oppdrag, quest) i et spennende univers!  Læringen foregår subtilt og anvendes umiddelbart i en kontekst!

9 Fårdeler med drillespill (quiz)  Uendelige repetisjonsmuligheter  Differensiering (ulike vanskelighetsgrader og nivåer)  Ivaretar progresjon  Visualisering (ikke bare tekst)  Privat sfære å jobbe i  Umiddelbar tilbakemelding  Leder eleven i riktig retning (hint)  Sosialt: samhandling i sanntid

10 Ulemper med drillespill  Elevene blir overlatt til seg selv  Det som læres er spillmøsnteret, ikke kunnskapen (ved svake verktøy)  Lite rom for refleksjon (kunnskap redusert til fakta)

11 Peis på!


Laste ned ppt "DATASPILL: NÅR DU GIS EN AGENDA FOR LÆRING Sandnes 17. april 2012 Lill Eilertsen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google