Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertViggo Løken Endret for 7 år siden
1
DATASPILL: NÅR DU GIS EN AGENDA FOR LÆRING Sandnes 17. april 2012 Lill Eilertsen
2
Legemiddelhåndtering 15.00: Åpning og foredrag: Dataspill - når du gis en agenda for læring, med Lill Eilertsen 15.30: Hva skal vi med spill i skolen? med Mathias Poulsen 16.30: Kaffepause 16.45: Utvider dataspill spekteret av læringsmidler? med Atle Løkken 17.30: ”Spill i legemiddelregning – et forskningsprosjekt” med Brynjar Foss 17.45: Besøk i utstillingen GAME ON 2.0 og bevertning 19.00: Digital lek i barnehagen, Cathrine Fragell Darre i samtale med Grethe Bekkevold 19.40: Samtale og avslutning EttermiddagsprogramKveldsprogram
3
Om meg: Lill Eilertsen Folklorist med hovedfag i spøkelser og mediefag på si Spillentusiast Forskningsassistent ved UiO Norsklærer ved Folkeuniversitetet Øst Tidligere utvikler av digitale læremidler
4
To formål med mitt snakk: Å skissere sentrale fordeler og ulemper ved dataspillbasert læring Dele min inspirasjon fra pedagogen James Paul Gees forskning og eksperimentering + egen spilling
5
Literacy MER ENN BARE LESING OG SKRIVING: Kommunikasjon Bildetolkning og -bruk Sammensatt tekst Og….DATASPILL!
6
Læring skjer ikke interesseløst Ulike agendaer for å lære: ønske om å være flink (ros, karakterer) konkurranse (spill, lek) genuin interesse
7
Bakvendt læringsprogresjon i skolen Først reproduksjon (pugging) – så tolkning/vurdering – til sist kritisk/kreativ innfallsvinkel. Du starter altså med å lære noe du ikke får anvende i kontekst før i en senere prosess.
8
Læringsprogresjonen i dataspill Vi starter med en identitet (avatar, protagonist, en rolle) og en agenda (mission/oppdrag, quest) i et spennende univers! Læringen foregår subtilt og anvendes umiddelbart i en kontekst!
9
Fårdeler med drillespill (quiz) Uendelige repetisjonsmuligheter Differensiering (ulike vanskelighetsgrader og nivåer) Ivaretar progresjon Visualisering (ikke bare tekst) Privat sfære å jobbe i Umiddelbar tilbakemelding Leder eleven i riktig retning (hint) Sosialt: samhandling i sanntid
10
Ulemper med drillespill Elevene blir overlatt til seg selv Det som læres er spillmøsnteret, ikke kunnskapen (ved svake verktøy) Lite rom for refleksjon (kunnskap redusert til fakta)
11
Peis på!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.