Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan kommuniserer vi egentlig?.  Om morgenen – med familien – på jobb  I kassa på super’n  Taxisjåføren  Telefonselgeren  I møtesammenheng – i.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan kommuniserer vi egentlig?.  Om morgenen – med familien – på jobb  I kassa på super’n  Taxisjåføren  Telefonselgeren  I møtesammenheng – i."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan kommuniserer vi egentlig?

2  Om morgenen – med familien – på jobb  I kassa på super’n  Taxisjåføren  Telefonselgeren  I møtesammenheng – i logen

3

4  God kommunikasjon henger sammen med evnen til å lytte.  Hører vi egentlig budskapet?  Når vi bruker tid på å lytte bruker vi samtidig tid på å forstå hva den andre kommuniserer.  Forståelse for hva den andre kommuniserer vil gi muligheten til et godt svar, og kommunikasjon vil automatisk bli bedre.  Toneleie og kroppsspråk er viktige kommunikasjonsfaktorer vi sender ut.  Tenker vi ofte nok på det?.

5  Du sier mer med kroppen din enn du tror, eller i hvert fall mer enn du selv tenker over.  Ikke bare kroppen – ansiktet også….  Ved å sitte fremover lent virker du ivrig.  Bakover lent kan du virke avslappet.(kanskje for avslappet?).  Ligger du nærmest i stolen kan du virke uinteressert.

6  Armene i kors signaliserer som oftest lukkethet  Armene i fanget virker du åpen for å ta i mot innspill.  Tenk over hvordan andre sitter - hva det gjør med deg? Føler du deg oversett om noen ser for mye ned Syns du det blir for mye når noen snakker med armer og ben på samme tid?

7  Tilbakemelding og bekreftelse er viktig.  Får du den tilbakemeldingen du trenger?  Hva kan du selv gjøre med dette?

8  Kan du oppfattes som unødvendig skarp i stemmen?  Har du en tendens til å mumle - eller snakke alt for fort?  Kulturforskjeller – ulike måter å uttale seg på.  Nedlatende?  Røff direkte tale?

9  Spør enten en venn eller noen du er trygg på.  Får du tilbakemelding på det du gjør ?  Retter du deg etter det?  Fører det til endringer? Ring en venn !

10 Kjent av andre Ukjent av andre

11

12 Jonathan M. Tisch; Businessmannen, hotellkjede-eier, forfatter og mangemillionær - til New York Times:  Den første sjefen min lærte meg at uansett når du skriver brev – eller en e-post i våre dager – skal du aldri begynne et avsnitt med ”jeg”.  Hans filosofi er at det sender en melding til mottakeren at du anser deg selv som viktigere enn han/henne.  Det fungerer, sier han.  Kanskje noe å ta med seg inn i dagligtalen også mener undertegnede

13  Maktposisjoner i hierarkiske organisasjoner kan fort misbrukes, og hvis de som forvalter makten ikke er utstyrt med godt utviklede sosiale ferdigheter, kan mye gå veldig galt.  Posisjon er som oftest umulig å utfordre, og feil person kan stelle i stand mye ubehag for dem som kun ønsker å gjøre en jobb. Eirik Jensen Politioverbetjent

14  Var det kanskje greit å reflektere over disse tingene?  Gjør vi det til daglig?  Høyst sannsynlig ikke!  Do you want to talk abouth it?


Laste ned ppt "Hvordan kommuniserer vi egentlig?.  Om morgenen – med familien – på jobb  I kassa på super’n  Taxisjåføren  Telefonselgeren  I møtesammenheng – i."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google