Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLinda Hermansen Endret for 7 år siden
1
HVORDAN TA VARE PÅ KUNDENE VRI bedriftsprosjekt Simenstad Gård
2
Utgangspunkt Små virksomheter med få ansatte i landbruksbasert reiseliv. Mange arbeidsoppgaver i hverdagen. Tydelig nok produkt – differensiere seg fra andre samarbeidspartnere – konkurrenter. Hvilke gjester skal pleies og følges opp når? Ønske om et enkelte verktøy med store krav til brukervennlighet og fleksibilitet.
3
LØSNINGER SOM KREVER EN ØKONOMISK FORSVARLIG GJENNOMFØRING HOS EN MINDRE AKTØR
4
I forkant - en avsjekk hos Arena USUS – Agderforskning AS http://arenausus.no/spesialisttjenester/crm-2 http://arenausus.no/spesialisttjenester/crm-2 Profesjonalisering av ”gjestehåndteringssystemer i Agder” - et prosjekt som varer i fire år. Et samarbeid mellom Arena USUS, Agderforskning AS og Universitetet i Agder. Arena Magica http://www.arenamagica.no http://www.arenamagica.no Musikk og scenekunstaktørene i Arena Magica samarbeider om et prosjekt innenfor publikumsutvikling, hvor man blant annet utreder mulighetene for utvikling av et felles CRM system for målrettet salg og kundedialog.
5
Målsetning og FoU utfordring Hvilken kompetanse, ferdigheter og forståelse i organisasjonen er grunnleggende for å lykkes med aktiv kundeutvikling og styring. Hvordan øke andel lønnsomme salg ved å systematisere informasjon om sine kunder i et definert marked – et kundesegment.
6
TEAM Grønn CRM VRI Bedriftsprosjekt – Simenstad gård Prosjekteier: Simenstad Kultur AS FoU partner: Handelshøyskolen BI – Inst. for markedsføring Referansepartnere: Sygard Grytting, Sigstad gård, Lier gård, Sveinhaug gård og historiske pensjonat. Samarbeidspartner: Hedmark Kunnskapspark AS Fellesnevner - opplevelsesproduksjon som tar utgangspunkt i en landbrukseiendom.
7
Hvordan ta vare på gjestene Ta vare på eksisterende gjester. Få nye gjester. Få hver gjest til å kjøpe litt ekstra hver gang. Få gjestene til å rekruttere nye gjester.
8
Gjennomføring i tre faser Et forsknings- og forprosjekt om omfanget av den enkeltes CRM-forventning, kunnskap, ferdigheter og kompetanser. Et CRM implementeringsprosjekt tilpasset behov og drift i landbruksbasert reiseliv. Et oppfølgende salgs- og markedsprosjekt.
9
Grunnlag for god løsning Den enkelte bedrift er hver for seg for små til på egen hånd å få suksess med et CRM system ? Et system som kan skreddersys den enkelte bedrift og på samme tid jobbe i nettverk med de funksjoner nettverket definerer. System som er stort nok til å romme ekspansjon hos den enkelte deltaker. Knyttes lett og tett til øvrig digital kundestrategi på web ( Facebook, youtube, LinkedIn, blogg etc )
10
Fokus fremover Et CRM implementeringsprosjekt tilpasset behov og drift i landbruksbasert reiseliv – et grønt reiseliv. Et oppfølgende salgs- og markedsprosjekt.
11
Ta vare på kunden GRØNN CRM HILSEN FRA Brit Skurdal Braastad Vertinne Simenstad Kultur AS og Simenstad gård Ole Christian Tilset Forretningsutvikler Hedmark Kunnskapspark
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.