Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 Mobilt medieinnhold Q4-2013.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 Mobilt medieinnhold Q4-2013."— Utskrift av presentasjonen:

1 Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 Mobilt medieinnhold Q4-2013

2 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 Contents 2 1 Sammendrag 3 2 Metode 5 3 Utvikling - mobilt medieinnhold 8 4 Bruk av mobile innholdsleverandører 10 5 Hvem bruker mobilt medieinnhold? 15 6 Mobiltrafikk 19 7 Feilmarginer og publisering 21

3 Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 1 Sammendrag

4 Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 Sammendrag Forbruker & Media (12 år +) viser at i det i Q4-2013 var omtrent 2.557.000 personer eller 59% av befolkningen som brukte minst en mobil innholdsleverandør i løpet av en uke. 51% eller 2.208.000 personer brukte minst en mobil innholds-leverandør daglig (se side 9-14). Den ukentlige bruken har økt med tre prosentpoeng målt mot forrige kvartal, og den daglige har økt med to prosentpoeng. VG Mobil har flest daglige brukere, 1.139.000. NRK Mobil (inkl. YR mobil) har 1.001.000 og Dagbladet Mobil har 595.000 daglige brukere (se side 13). NRK Mobil har 1.527.000 ukentlige brukere, VG Mobil har 1.522.000 og Dagbladet Mobil 837.000 ukentlige brukere (se side 11). 61% menn og 57% kvinner bruker mobilt medieinnhold minst ukentlig. De mest aktive brukerne av mobilt medieinnhold finner vi i aldersgruppen under 40 år. 87% i aldersgruppen 12-19 år bruker mobilt medieinnhold ukentlig, 84% i aldersgruppen 20-39 år og 59% i aldersgruppen 40-59 år bruker mobilt medieinnhold minst ukentlig (se side 16). Forbruker & Media måler både ”normalt Internett” – altså vanlig nettbruk på nettsider via mobil og mobilportaler. TNS Mobile måler kun mobilportaler. TNS Mobile og Forbruker & Media er to vidt forskjellige måleenheter som vil gi ulike størrelser og utviklingstrekk. For mer info om TNS Mobile se http://www.tns-gallup.no/?did=9080777 og http://rapp.tns-gallup.no/Default.aspx?aid=9072853. Se også neste avsnitt.http://www.tns-gallup.no/?did=9080777 http://rapp.tns-gallup.no/Default.aspx?aid=9072853

5 Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 2 Metode

6 Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 Måling av mobilt medieinnhold i F&M I februar 2005 startet TNS Gallup opp målingene for mobilt medieinnhold i Forbruker & Media (F&M). Totalt er 11.108 personer 12 år eller eldre blitt intervjuet per telefon i Q4-2013 (uke 40-50). Dataene er samlet inn i F&M med rundt 45.000 intervju (CATI) i året. F&M er den eneste fullverdige multimedieundersøkelsen i Norge. Den inneholder blant annet dekningstall for norske aviser, radiostasjoner, TV-kanaler, Internett, tekst-TV, magasiner, fagblader og direkte reklame. F&M gir mulighet for å sammenligne medier med hverandre, og å relatere mediedata direkte til folks forbruk, interesser og holdninger. Den er dermed det viktigste arbeidsredskapet for annonse- konsulenter, reklamebyrå, mediebyrå, annonsører og medier når markeder og målgrupper beskrives, og medier velges for reklamekampanjer. 1% av befolkningen svarer til 43.127 personer 12 år eller eldre. TNS Mobile og spørreundersøkelsen Forbruker & Media måler ikke det samme. Forbruker & Media måler både ”normalt internett”, altså vanlig nettbruk på nettsider via mobil, og mobilportaler. Dataene samles inn via telefonintervju. TNS Mobile måler kun mobilportaler, og er en teknisk måling. Topplisten for mobile nettsider finner dere her: http://www.tnslistene.no/?list_id=1http://www.tnslistene.no/?list_id=1 En oversikt over mobiltrafikk på ulike plattformer og operativsystem finner dere her: http://bit.ly/1amwskFhttp://bit.ly/1amwskF

7 Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 TNS Mobile og F&M TNS Mobile og Forbruker & Media er to vidt forskjellige måleenheter som vil gi ulike størrelser og utviklingstrekk. F&M gir et rimelig godt estimat på hvor mange personer som besøker et nettsted via en mobiltelefon. I F&M spør vi for eksempel om brukeren har besøkt VG via en mobiltelefon. TNS Mobile-målingene er basert på en løsning fra Mobiletech og TNS Gallup. Mobiletech står bak teknologien som samler inn rådata, mens TNS Gallup kvalitetssikrer, analyserer og rapporterer dataene. Dataene som samles inn hentes både fra terminalen, nettverket og mobiloperatørens systemer. Teknologien måler innhold som brukeren faktisk har sett, og gjør at målingene nå blir svært pålitelige uavhengig av operatør, tilkobling og type terminal hos sluttbruker og teknologisk plattform og infrastruktur på brukerstedet. TNS Gallup publiserer ukentlige trafikkdata for de nettstedene som omfattes av undersøkelsen. TNS Gallup har inngått en avtale med Mediebedriftene om å tilby målinger av internettportaler for mobile enheter. Offisielle trafikktall fra TNS Mobile ble første gang offentliggjort desember 2008. Forbruker & Media måler både ”normalt internett” – altså vanlig nettbruk på nettsider via mobil og mobilportaler. TNS Mobile måler kun mobilportaler. Eksempel: TNS Mobile måler BARE mobilportalen til Dagbladet, mens Forbruker & Media måler om brukeren har benyttet mobiltelefonen sin til å gå inn på Dagbladet.no. For NRK betyr det at alle som går inn på nrk.no via mobilen, kommer til www.nrk.no. Dagbladet.no og vg.no videresender automatisk alle som prøver å åpne vg.no/ Dagbladet.no til mobilportalen sin. Dette betyr at F&M som oftest vil gi høyere tall enn TNS Mobile, men tallene er altså ikke sammenlignbare.www.nrk.no

8 Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 3 Utvikling - mobilt medieinnhold

9 Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 Bruk av mobilt medieinnhold 2005-2013 9

10 Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 4 Bruk av mobile innholdsleverandører

11 Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 Ukentlig dekning for mobile innholdsleverandører Riks- og regiondekkende medier 2.557.000 personer eller 59 % bruker minst én mobil innholdsleverandør i løpet av en uke. NRK Mobil* har 1.527.000 ukentlige brukere, VG Mobil 1.522.000, Dagbladet Mobil 837.000, Gule Sider Mobil 595.000, Aftenposten Mobil 574.000, Finn Mobil 574.000, TV 2 Mobil 427.000, E24 Mobil 242.000, Bergens Tidende Mobil 151.000, Adressa Mobil 112.000, Stavanger Aftenblad Mobil 82.000, Bergensavisen Mobil 78.000, FVN(Fædrelandsvennen) Mobil 30.000. Samlet er det 1.686.000 personer som bruker andre innholdsleverandører enn de som det er redegjort for i denne målingen. 11 * inkl. YR Mobil

12 Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 Ukentlig dekning for mobile innholdsleverandører Regionale, lokale og nisjemedier Romerikes Blad Mobil 39.000, Drammens Tidende Mobil 35.000, Fredrikstad Blad Mobil 30.000, Haugesunds Avis Mobil 26.000, Budstikka Mobil 22.000, Trønder-Avisa Mobil 22.000, Varden Mobil 22.000, Agderposten Mobil 17.000, Nationen Mobil 17.000, Rogalands Avis 17.000, Tønsberg Blad Mobil 17.000, Østlendingen Mobil 17.000, dittOslo Mobil 13.000, Moss Avis Mobil 13.000, Laagendalsposten Mobil 9.000, Sandefjords Blad Mobil 9.000, Østlandets Blad Mobil 9.000. 12 NB! * For å få store nok baser på de lokale og regionale mobilsidene bruker vi tall for siste halvår (3Q og 4Q-2013)

13 Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 Daglig dekning for mobile innholdsleverandører Riks- og regiondekkende medier 13 2.208.000 personer eller 51 % bruker minst én mobil innholdsleverandør i løpet av en dag. VG Mobil har 1.139.000 daglige brukere, NRK Mobil* har 1.001.000, Dagbladet Mobil 595.000, Aftenposten Mobil 354.000, Finn Mobil 293.000, TV 2 Mobil 272.000, Gule Sider Mobil 185.000, E24 Mobil 125.000, Bergens Tidende Mobil 108.000, Adressa Mobil 78.000, Bergensavisen Mobil 52.000, Stavanger Aftenblad Mobil 52.000, FVN(Fædrelandsvennen) Mobil 22.000. Samlet er det 1.449.000 personer som daglig bruker andre mobile innholdsleverandører enn de som det er redegjort for i denne målingen. * inkl. YR Mobil

14 Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 Daglig dekning for mobile innholdsleverandører Regionale, lokale og nisjemedier 14 Romerikes Blad Mobil 26.000, Drammens Tidende Mobil 22.000, Haugesunds Avis Mobil 17.000, Fredrikstad Blad Mobil 17.000, Varden Mobil 13.000, Trønder-Avisa Mobil 13.000, Rogalands Avis 13.000, Budstikka Mobil 13.000, Østlendingen Mobil 9.000, Tønsberg Blad Mobil 9.000, Moss Avis Mobil 9.000, Agderposten Mobil 9.000, Østlandets Blad Mobil 4.000, Sandefjords Blad Mobil 4.000, Nationen Mobil 4.000, Laagendalsposten Mobil 4.000, dittOslo Mobil 4.000. NB! * For å få store nok baser på de lokale og regionale mobilsidene bruker vi tall for siste halvår (2Q og 3Q-2013)

15 Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 5 Hvem bruker mobilt medieinnhold?

16 Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 Ukentlig dekning av mobilt medieinnhold 61 % av mennene bruker mobilt medieinnhold minst ukentlig, mens 57 % av kvinnene er brukere minst ukentlig. Tallene viser at bruken av mobilt medieinnhold er klart høyest i de yngre aldersgrupper. Mens 87 % av aldersgruppen 12-19 år og 84 % av aldersgruppen 20-39 bruker mobilt medieinnhold, er det kun 18 % av de over 60 år som ukentlig bruker mobilt medieinnhold. 16

17 Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 Hvem bruker mobilt medieinnhold? Riks- og regiondekkende medier Strukturprosent blant ukentlige brukere av mobilt medieinnhold 4. kvartal 2013 etter kjønn, alder, utdanning og husstandsinntekt. 17 * inkl. YR Mobil

18 Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 Hvem bruker mobilt medieinnhold? Regionale, lokale og nisjemedier Strukturprosent blant ukentlige brukere av mobilt medieinnhold uke 01-50/13 etter kjønn, alder, utdanning og husstandsinntekt. 18 NB! På grunn av til dels små utvalg på lokale og mindre regionale mobilsider beregnes struktur- tallene basert på de siste 12 månedene.

19 Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 6 Mobiltrafikk

20 Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 Utvikling andel sesjoner per operativsystem for ordinær nettrafikk og mobilportaler 20 Grafen viser utviklingen i andel sesjoner på målte nettsteder fordelt etter plattform. SOURCE : TNS Scores/TNS Mobile

21 Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 7 Feilmarginer og publisering

22 Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 Denne oversikten over feilmarginer angir et intervall for prosentresultatet som med 95% sannsynlighet inneholder det sanne resultat. F.eks. vil dekningen (den sanne verdi) for et medium som viser 10% med 10.000 observasjoner (intervju), ligge mellom 9,4% - 10,6%. Feilmarginen er her altså +/- 0,6%, som tilsvarer +/- 25.000 personer. Dette finner vi ved å ta utgangspunkt i 10.000 under "antall intervju" og i et prosentresultat på 10%. Matrisen viser at feilmarginene øker jo mindre utvalget er (antall obs.), og jo nærmere prosentresultat er 50%. 1% av befolkningen 12 år eller eldre utgjør 43.127 personer Antall intervju 1/99%3/97% 5/95% 10/90 % 20/80 % 30/70 % 40/60 % 50/50 % 1002,03,34,35,97,9 9,0 9,6 9,8 2001,22,43,04,25,56,46,8 6,9 4001,01,72,23,03,94,54,8 4,9 8000,61,21,52,12,83,23,4 3,5 10000,61,11,41,92,52,83,0 3,1 12000,61,01,21,72,32,62,8 2,9 25000,40,60,91,21,61,81,9 2,0 30000,40,60,81,11,51,71,8 1,8 100000,20,30,40,60,80,91,0 1,0 300000,10,10,20,40,40,50,5 0,5 Feilmarginer 22

23 Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 Ved publisering av resultater fra undersøkelser gjennomført av TNS Gallup, skal navn på oppdragsgiver og institutt alltid oppgis. For øvrig gjelder artikkel 29 i Norsk Markedsanalyse Forenings Etiske Regler som retningslinjer for offentliggjøring av resultater. Dersom det publiseres feilaktige tall eller villedende utdrag fra resultatene, forbeholder TNS Gallup seg rett til å publisere resultater fra samme undersøkelse for å gi en korrekt og nøytral framstilling. Publisering 23


Laste ned ppt "Mobilt medieinnhold Q4-2013 © TNS Forbruker & Media Q4-2013 Mobilt medieinnhold Q4-2013."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google