Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Helseturisme – en vekstnæring for Vest-Norge? 15.11.2006 NHO Reiseliv Vest-Norge Else Marie Gulseth Regiondirektør.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Helseturisme – en vekstnæring for Vest-Norge? 15.11.2006 NHO Reiseliv Vest-Norge Else Marie Gulseth Regiondirektør."— Utskrift av presentasjonen:

1 Helseturisme – en vekstnæring for Vest-Norge? NHO Reiseliv Vest-Norge Else Marie Gulseth Regiondirektør

2 Viktige kåringer av fjordene: 2004 – Fjordene kåret til verdens mest uberørte reisemål 2004 – Fjordene kåret til verdens mest uberørte reisemål 2005 – Nærøyfjorden og Geirangerfjorden fikk Unesco status 2005 – Nærøyfjorden og Geirangerfjorden fikk Unesco status 2005 – Norge utpekt som geoturismedestinasjon 2005 – Norge utpekt som geoturismedestinasjon 2006 – Nærøyfjorden og Geirangerfjorden Unesco status høyest rangert av alle 2006 – Nærøyfjorden og Geirangerfjorden Unesco status høyest rangert av alle

3 Hvordan blir Norge markedsført? IN sin reviderte merkevarestrategi: IN sin reviderte merkevarestrategi: –”Naturbaserte ferieopplevelser Rasjonelle løfter: ”vakker og ren natur” Rasjonelle løfter: ”vakker og ren natur” Emosjonelle løfter: ”Frisk” Emosjonelle løfter: ”Frisk” Merkets essens: ”Friskhet/ freshness” Merkets essens: ”Friskhet/ freshness”

4 Etterspørselstrender Den reisende ønsker mer personlig og individuell behandling. Den reisende ønsker mer personlig og individuell behandling. Økt fokus på helse, gjør at turisten er mer opptatt av frisk luft, mosjon og restitusjon Økt fokus på helse, gjør at turisten er mer opptatt av frisk luft, mosjon og restitusjon Det er viktig å fortelle en historie fra ferien Det er viktig å fortelle en historie fra ferien Ferier der både avkobling og kunnskap står i fokus. Ferier der både avkobling og kunnskap står i fokus. Innhold i opplevelse med elementer av natur, kultur, historie og aktivitet. Innhold i opplevelse med elementer av natur, kultur, historie og aktivitet. Ta landskapet aktivt i bruk og komme i kontakt med lokalbefolkningen Ta landskapet aktivt i bruk og komme i kontakt med lokalbefolkningen Den reisende er mer bevisst på, at økende reisevirksomhet kan føre til større slitasje på naturen Den reisende er mer bevisst på, at økende reisevirksomhet kan føre til større slitasje på naturen De ønsker aktiviteter som innebærer en bærekraftig utnyttelse av naturen De ønsker aktiviteter som innebærer en bærekraftig utnyttelse av naturen

5 Kvantitativ og kvalitativ endring i produktetterspørselen Antall personer i høyere alderskategorier øker Antall personer i høyere alderskategorier øker Disse reisende har bedre helse, økonomi og er mer reiesevante Disse reisende har bedre helse, økonomi og er mer reiesevante Dette resulterer i: Dette resulterer i: –Kvantitativ endring i aldersgruppene –Kvalitativ endring i produktetterspørselene

6 Hva er ”Helseturisme”? Ulike definisjoner Ulike definisjoner Mange tilbydere som ukritisk bruker helseturisme som begrep Mange tilbydere som ukritisk bruker helseturisme som begrep En utfordring innen dette markedet er En utfordring innen dette markedet er –Kvantifisering –Evaluering –Kvalitetssikring

7 ”Health and Wellness Tourism – Global” fra Mintel (2004) Analyserer begrepet helseturisme med definisjoner, tilbydere, markedsforhold, trender og vurderinger av fremtiden. Analyserer begrepet helseturisme med definisjoner, tilbydere, markedsforhold, trender og vurderinger av fremtiden. Rapporten definerer helseturisme ut fra to ulke faktorer: Rapporten definerer helseturisme ut fra to ulke faktorer: –Medisinske faktorer –Velvære faktorer

8 Velværeturisme/ Lifestyle Det primære målet er å unngå sykdom. Det primære målet er å unngå sykdom. –Målgruppe: Friske mennesker

9 Velværeindustrien Spa + 20% de siste 8 årene Spa + 20% de siste 8 årene Spa industrien forsøker å posisjonere seg som en av de største aktørene i turistsektoren fram til 2020 Spa industrien forsøker å posisjonere seg som en av de største aktørene i turistsektoren fram til 2020 Spa etterspørres ikke bare av rike og eldre Spa etterspørres ikke bare av rike og eldre Spa et tilbud som inngår i velværeturistens behov. Spa et tilbud som inngår i velværeturistens behov.

10 Det ”unike” med velværeturisme Ingen ”off-season” Ingen ”off-season” Etterspørselen kan være helårlig og er ikke væravhengig Etterspørselen kan være helårlig og er ikke væravhengig Oppholdslengden er lengre (8-10 dager) Oppholdslengden er lengre (8-10 dager) Forbruket per dag er større enn for gjennomsnittsturisten Forbruket per dag er større enn for gjennomsnittsturisten Relativt omfattende servicepakke som kjøpes Relativt omfattende servicepakke som kjøpes

11 Velværeturistene kan deles i følgende segmenter: Unge mennesker (20-24 år). Hovedsakelig brukere av ”fintness and wellness”. Unge mennesker (20-24 år). Hovedsakelig brukere av ”fintness and wellness”. Unge familier med små barn. Hovedsakelig brukere av spa-vannaktiviteter. Unge familier med små barn. Hovedsakelig brukere av spa-vannaktiviteter. Voksne (40-50 år) Hovedsakelig brukere av forebyggende aktiviteter og avslapping i et spa- anlegg. Voksne (40-50 år) Hovedsakelig brukere av forebyggende aktiviteter og avslapping i et spa- anlegg. Eldre generasjon (50 + ). Bruker i større grad medisinske tilbud for kurering og lignende Lengre opphold. Eldre generasjon (50 + ). Bruker i større grad medisinske tilbud for kurering og lignende Lengre opphold.

12 Hvor kommer velværeturistene fra? Rapporten ”Health and Wellness Tourism – Global” bekrefter at velværeturistene kommer i hovedsak fra eget land. Østerike er det ledende europeiske landet på velværeturisme og Rapporten ”Health and Wellness Tourism – Global” bekrefter at velværeturistene kommer i hovedsak fra eget land. Østerike er det ledende europeiske landet på velværeturisme og 54% fra Østerike 54% fra Østerike 33% fra Tyskere 33% fra Tyskere 3% fra Nederland 3% fra Nederland

13 Helseturisme Stort potensiale Stort potensiale Utvikle unike konsept med identitet og særegenhet Utvikle unike konsept med identitet og særegenhet Design Design Lifestyle/ trender Lifestyle/ trender Kåringer Kåringer Levere kvalitet Levere kvalitet Sertifisering Sertifisering Samarbeid Samarbeid ”Det enkle er ofte det beste” ”Det enkle er ofte det beste”

14 Takk for oppmerksomhente! Takk for oppmerksomhente!


Laste ned ppt "Helseturisme – en vekstnæring for Vest-Norge? 15.11.2006 NHO Reiseliv Vest-Norge Else Marie Gulseth Regiondirektør."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google