Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Landeveistrening Kjøring i feltformasjon © IF Frøy.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Landeveistrening Kjøring i feltformasjon © IF Frøy."— Utskrift av presentasjonen:

1 Landeveistrening Kjøring i feltformasjon © IF Frøy

2 Luftmotstand De som ligger forrest ”bryter” luften og har størst motstand De som ligger midt i feltet har minst motstand De som ligger bakerst har også mindre motstand, men får et vakuum bak ryggen

3 Avstander Tett formasjon gir best beskyttelse mot vind Høyere fart = viktigere med presis formasjon Fest blikket langt frem slik at du vet hva som skjer forrest i feltet

4 Plassering i veibanen God avstand til veiskulder Venstre rekke midt i kjørefeltet (lovlig!) Biler kan passere som ved en normal forbikjøring Maks. 2 ryttere i bredden!!!

5 Biler bakfra Biler skal holde 1 ½ m avstand ved forbikjøring Biler skal ikke kjøre forbi når motgående felt ikke er ledig eller ved heltrukket gul stripe

6 Rulle Å kjøre ”rulle” betyr at formasjonen opptrer som et kjede Kjedet består av en fartsrekke og en hvilerekke Når førstemann i fartsrekka har passert førstemann i hvilerekka veksler han til hvilerekka

7 Rulle Fartsrekka er ansvarlig for å holde jevn fart uten påvirkning av individuelle kapasiteter Feltets hastighet er lik gjennomsnittet av fartsrekka og hvilerekka En ”treg” rullering kjører raskere enn en hurtig rullering dersom hastigheten i fartsrekka er den samme.

8 Bakker Når feltet kommer til en motbakke bør de første rytterne holde farten oppe til siste rytter er godt inne i bakken. Farten videre oppover holdes på et nivå alle i feltet kan holde uten å slite seg ut. Når du reiser deg på sykkelen skal det gjøres uten at rundtråkket påvirkes. En vanlig feil er at man reiser seg på ”dødpunktet” og dermed stopper omdreiningen lenge nok til at nestemann kjører inn i bakhjulet ditt.

9 Bakker Når feltet kommer over en bakketopp bør de første rytterne holde farten nede til siste rytter er kommet over toppen. Farten økes gradvis, og rytterne i front skal trå med samme intensitet som når de ligger først i rulla på flat mark.

10 Individuelle faktorer Aerodynamikk er den viktigste faktoren for høy hastighet Luftmotstand utgjør ca. 86% av energiforbruket ved 48 km/t, sittestilling er meget viktig Juster sykkelen riktig (du får hjelp i de fleste sykkel- butikker), mål opp og noter triangel-punktene slik at du alltid kan finne tilbake Benytt tettsittende klær, sko og hjelm Husk å trene på å ligge nede i ”bukken” i lengre perioder

11 Sikkerhet Stikkordet for kjøring i et sykkelfelt er forutsigbarhet! Ingen distraksjoner i feltet (matpakke, mobiltlf. etc.) Når dere kommer til et hull i asfalten skal det svinges i lang bue utenom, ingen brå manøvrer. Hullet markeres ved at førstemann på samme side som hullet peker i god tid. Markeringen kan gjentas bakover i feltet. Kun hull som er en reell fare for hjulskade skal markeres/svinges unna. Mindre hull kjører vi over! Spytting, snyting etc. gjøres bakerst i rulla. Bøy deg litt ned og sikt mellom kneet og hjulet. Trå uten opphold. Må du reise deg så fortsett å trå med konstant hastighet.

12 Vær beredt! Preventivt vedlikehold: Sjekk dekkene for rifter og småhull. Sjekk bremsebelegg og bremse/gir-kabler, og sjekk at flaskene sitter godt i stativet. Hold sykkelen ren, og husk å rense/smøre kjedet etter maks 15 timers drift + etter hver regnværstur. Takk!


Laste ned ppt "Landeveistrening Kjøring i feltformasjon © IF Frøy."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google