Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Reparasjon.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Reparasjon."— Utskrift av presentasjonen:

1 Reparasjon

2 Kjede: Om kjedet ryker er det ganske enkelt å fikse det igjen. Det finnes ”kjedelås” så å si til alle kjeder på markedet i dag. Se anvisning på pakken eller spør i butikken hvordan du skal montere den. Kranksett: Gå over skruene for å se om de sitter godt fast. Dette er noe mann bør gjøre minst hver vår. For å bytte en frikrans trenger mann spesialverktøy. Dette får du kjøpt på en sportsforretning, eller så har også Biltema et lite utvalg (billig). Vær klar over at om tannhjulene er slitt på frikransen så er det også klart for å bytte kjede og tannhjulene foran. Nye tannhjul på gammelt kjede går som regel ikke bra.

3 Bremser: Bytte av bremseklosser krever litt nøyaktighet. Når du skal justere de nye klossen se til at de treffer med hele flaten på felgen Når bremseklossen treffer felgen skal den først ta imot i forkant av klossen, det bør da være ca 1,5 mm klaring i bakre kant av klossen. Da unngår du ”hylende” bremser. Se til at klossen er festet godt fast Bytt klossene før de er helt utslitt (du ødelegger felgen om ikke) Nav: Mange nav har hurtigkobling på akselen. Når du justere/ fester denne, se til at: Hendelen er stram å låse, men ikke så hardt at det er vanskelig Sørg for at låsehendelen peker bakover når den er i låst posisjon (da unngår du at hjulet løsner om hendelen huker seg fast i noe når du sykler) En gang i året kan det lønne seg å ta ut akselen å smøre litt fett på den, slik at du unngår rustdannelse.

4 Gaffel: Gaffelen er det lite du kan gjøre med selv. Man bør oppsøke fagfolk ved bytte av gaffel, O- ringer evt. Simmerringer. Er uhellet ute og gaffelen har bøyd seg: IKKE RETT DEN! Dette kan i mange tilfeller føre til at den brekker på et senere tidspunkt. Stem/ styrepinne: Styrepinnen bør smøres en gang i året, da får du ingen overraskelser den dagen du har behov for å heve eller senke den (legg et tynt lag med fett på). Det som kan være lurt første gangen man demonterer denne, er å ha med seg en som har gjort det før. Den er litt spesiell å ta av siden du må skru bolten opp ca 2 cm, for deretter å dunke den ned igjen (på de aller fleste typene). Pass på at den forsvarlig skrudd fastfør du sykler igjen! Ramme: Reparasjon på rammen er litt som på gaffelen, det er lite du kan gjøre her. Ikke rett eller sveis på rammen uten å ha med deg kyndige fagfolk. Brekker rammen når du er ute å sykler kan det fort få store konsekvenser!

5 Kranklager: Et par ganger i året bør du sjekke om boltene til pedalarmene er skrudd fast. Fjern den lille kapselen med et skrujern, så kommer bolten til syne. De skal sitte godt fast, men dra ikke til alt du kan. Dette kan medføre at bolt brekker (i noen sykkelhåndbøker står det opplyst hvor mye kraft man skal bruke) Ved bytte av komplett krank eller bare lagrene, må det i de fleste tilfeller spesialverktøy til. Sjekk med din sykkelbutikk evt. Biltema Bakre og front gir: Om girene dine er ute av justering er som regel dette en av to ting. Girvaier har slakket seg: Vaieren kan strammes eller slakkes på justeringskruen ved girhendel eller nede ved giret. Juster denne litt og litt om gangen, små utslag er som regel det som skal til. Vandreskruene er kommet ut av justering På hvert av girene sitter det 2 små justeringsskruer. Disse bestemmer hvor langt giret skal få lov å vandre. Har du opplevd at kjede kiler seg mellom tannhjul og rammen, eller at det sitter fast mellom tannhjul og spilene/ eikene? Da er det disse skruene som må justeres. Snu sykkelen på hodet eller heng den opp i tau en plass, slik at bakhjulet løper fritt. Finn den skruen du vil justere og prøv deg forsiktig frem. Det kan også være at giret ditt har fått seg en smell og blitt bøyd. Se om du klarer å rette forsiktig på det. Om ikke dette går må det byttes.

6 Felg: Ved slagskader eller stor sleng i felg, må hjulet eller felgen byttes. Bytte av ett komplett hjul er samme fremgangsmåte som ved bytte av dekk og slange: Se de 2 siste sidene. I noen tilfeller kan det lønne økonomisk å bytte kun felgen. Dette er for øvrig en jobb for fagfolk Eiker/ spiler: Har du fått en liten sleng/ kast i felgen så er det mulig å fikse dette ved å justere på eikene. Finn ut hvilken vei slengen går (til høre eller venstre) Eksempel: Går slengen mot venstre del av bakrammen, strammer du forsiktig på eikene som drar Her bør man prøve seg frem på et gammelt hjul eller oppsøke profesjonell hjelp. Dekk og slange: Ved bytte av dekk eller slange: Se de 2 siste sidene!

7 Girsjalter: Før du starter å mekke må du få kjede ned på det minste tannhjulet foran og bak, slik at girvaieren ikke står i spenn. Skru løs festeskruen til vaieren nede på giret. Tre vaieren ut av strømpen og girsjalteren. Løsn festeskruen på girsjalteren (som regel en umbraco skrue). Når du har satt på plass den nye, trer du inn vaieren igjen. Når den er festet klikker du et gir opp (til det nest minste tannhjulet), og justerer giret med strammeskruen på giret eller på sjalteren. NB: Når du først har demontert vaieren har du nå en god mulighet til å få smurt den skikkelig før du monterer den igjen. Hel litt olje inn i strømpen, og i tillegg kan du også ta litt smørefett på den delen av vaieren som vandrer inne i strømpen. Bremsehendel: Når du skal bytte bremsehendelen er det nesten samme fremgangsmetode som ved girsjalteren, men her er det som regel ikke nødvendig å skru løs vaieren. Se om du kan klemme bremsene sammen slik at vaieren slakker seg. Hukk den ut av festet nede ved bremsen og oppe i selve hendelen. Monter den nye, fest vaieren og juster bremsene (det er en strammeskrue oppe på hendelen). NB: Før du fester vaieren, hel olje inn i vaierstrømpen.

8 Lappe slangen eller bytte dekk
Dette trenger du for å reparere et dekk etter en punktering: - Lappesaker og verktøy for å løsne dekket - Vann - En pose, bøtte eller lignende - Sykkelpumpe Man merker fort når luften går ut av dekket. Sykkelen ruller ikke lenger som den skal, og lydene som kommer fra hjulet er heller ikke pene. Når man ute for punkteringen er det viktig å lappe denne fortest mulig. Å sykle med punktert dekk sliter både på hjul, slange og dekk. Det første som må gjøres er å løsne hjulet fra rammen. Dette gjøres enklest ved å sette sykkelen på hodet. Når bremsen er løsnet, kan hjulet skrus av. Når hjulet er løsnet fra rammen, er neste punkt å ta av dekket slik at du får tak i slangen, hvor punkteringen har funnet sted. For å gjøre dette benytter du deg av dekkspaker.

9 Du har nå slangen ute av dekket, og neste punkt er å lokalisere punkteringen. Dette gjøres ved å fylle opp slangen med luft. Når slangen er pumpet opp kan det hende du hører hvor luften siger ut, om hullet er av en viss størrelse. Ved mindre punkteringer er ikke dette like lett å finne. Ett godt tips da er å fylle en pose, bøtte eller lignende med vann for deretter å føre slangen ned i denne. Du vil da enkelt se hvor på slangen det siger ut luft. Når punkteringen er lokalisert gjelder det å lappe denne. For at limet og lappen skal sitte best mulig bør området rundt punkteringen skrapes med fint sandpapir eller en fil slik at du får en ru overflate å jobbe med. Før deretter på lim rundt punkteringen og sett på en lapp. Legg press på lappen et par minutter til du merker at den sitter helt fast. Pump opp slangen og før den på nytt ned i vannet for å forsikre deg om at slangen er tett. Før du plasserer slangen inni dekket bør du kjenne etter på innsiden av dette for å forsikre deg om at det ikke ligger småstein, glasskår eller annet som kan lage nye hull i slangen. Plasser deretter slangen tilbake i dekket. Sett hjulet tilbake i rammen og pump på nytt opp slangen om nødvendig. Husk å feste bremsen. Slangen er nå god som ny, og sykkelen er igjen klar til bruk. Ved å lappe en slange fremfor å kjøpe en ny sparer du ikke bare penger, men også miljøet for avfall.


Laste ned ppt "Reparasjon."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google