Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Skjønnhet, sosiale medier og skolepresentrasjoner – hvordan påvirker det elevenes psykiske helse og hvordan møter skolehelsetjenesten dem? Bodø 3. mars.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Skjønnhet, sosiale medier og skolepresentrasjoner – hvordan påvirker det elevenes psykiske helse og hvordan møter skolehelsetjenesten dem? Bodø 3. mars."— Utskrift av presentasjonen:

1 Skjønnhet, sosiale medier og skolepresentrasjoner – hvordan påvirker det elevenes psykiske helse og hvordan møter skolehelsetjenesten dem? Bodø 3. mars 2016 May Ullnæss helsesøster Helsesøster fagseminar Bodø1

2 Hva skal jeg snakke om? Forskning og psykisk helse. Forebygging Et regneeksempel Aktivitetsplan skolehelsetjenesten Gjettum skole Fagseminar for helsesøstre Bodø2

3 Helsetjenesten Barn og Unge Har omfanget økt? Helsesøster fagseminar Bodø3

4 Helsetjenesten Barn og Unge Helsesøster fagseminar Bodø4

5 Helsetjenesten Barn og Unge Helsesøster fagseminar Bodø5

6 Helsetjenesten Barn og Unge Helsesøster fagseminar Bodø6

7 Helsetjenesten Barn og Unge Speiler ungdommenes svar mediedebatten? Helsesøster fagseminar Bodø7

8 Helsetjenesten Barn og Unge Helsesøster fagseminar Bodø8

9 Helsetjenesten Barn og Unge Helsesøster fagseminar Bodø9

10 Helsetjenesten Barn og Unge Dagsavisen Trist som fy søren Vår streite ungdomsgenerasjon fikser alt. Unntatt det viktigste Helsesøster fagseminar Bodø10.

11 Skjønnhetstyranniet Agathe Brautaset Waage (16) SU Aftenposten 28.aug Helsesøster fagseminar Bodø11

12 Forebygging Pre venire - gripe inn før noe skjer

13 Forskjellige nivåer av forebygging: ”eldre” terminologi Primærforebygging: tiltak for å hindre at sykdom i det hele tatt oppstår Sekundærforebygging: tiltak for å behandle skader og sykdommer i en tidlig fase Tertiærforebygging: tiltak for å hindre ytterligere sykdomsutvikling, og rehabilitering etter sykdom Helsesøster fagseminar Bodø13

14 Forskjellige nivåer av forebygging: ”nyere” terminologi Universell forebygging: tiltak som har til hensikt å fremme en positiv utvikling rettet mot alle i en bestemt gruppe,uansett risiko Selektiv forebygging: støttende tiltak med henblikk på å hindre en negativ utvikling rettet mot grupper som står i fare for å utvikle problemer Indikativ forebygging: målrettede tiltak med henblikk på å hjelpe enkeltpersoner som allerede har problemer Helsesøster fagseminar Bodø14

15 Helsesøster fagseminar Bodø 15 Forebyggingsnivåer Universiell selektiv indikativ

16 Helsetjenesten Barn og Unge Ulemper med universal forebygging ” Ved en universell tilnærming står man i fare for å bruke mye energi på personer som likevel ikke kommer til å utvikle uønsket atferd. Den relativt lave dosen som tilbys i de fleste universelle programmer, er ikke tilstrekkelig til å påvirke de personene som er i faresonen.” (Offord, 1996) Helsesøster fagseminar Bodø16

17 Helsetjenesten Barn og Unge Fordeler med universell forebygging Har ofte en positiv effekt på flere forskjellige typer problematferd. Reduserer risikoen for at bestemte grupper utpekes som særlig problematiske. Dessuten kan vi ikke vite sikkert hvem vi skal rette tiltak mot. Helsesøster fagseminar Bodø17

18 ET REGNE- EKSEMP EL Her har vi en skole med 100 elever Helsesøster fagseminar Bodø 18

19 Risikogruppe: 7 % Problemgruppe: 3 % Normalgruppe: 90 % Helsesøster fagseminar Bodø19

20 RR = 10 % RR = 25 % RR = 40 % Relativ risiko (RR) for å utvikle en asosial personlighet De fleste med problemer er å finne i normalgruppen, … men de mest alvorlige og vanskelige problemene finner vi i problemgruppen. Helsesøster fagseminar Bodø20 Jente/ guttesnakk 9GH

21 Helsetjenesten Barn og Unge Gjettum skole Helsesøster fagseminar Bodø21

22 Helsesøster fagseminar Bodø22 Aug.SepOktNovDesJanFebMarAprMaijun Psykologisk førstehjelp 8.kl 8. klasse helsesamtale Alle har vi en psykisk helse 8 kl. Prosjektuke Jente og guttesnakk 9.kl Sex og samlivsundervisning 9kl. HFU besøk 9.kl. PIS grupper 9.Kl Avspenning 10.klasse Aktivitetsplan skolehelsetjenesten Gjettum skole Skoleåret 2015/16

23 Helsetjenester barn og unge Hvordan kan redsel, sinne og fortvilelse tar mindre styring i livet ditt? Psykologisk Førstehjelp - Ungdom

24 Psykologisk førstehjelp følelser røde og grønne tanker Hjelpehånden - et ryddesystem Å være sjef i eget liv – ta gode valg på tross av røde tanker og sterke følelser Helsesøster fagseminar Bodø24

25 Psykologisk førstehjelp Helsesøster fagseminar Bodø25

26 Presentasjon av skolehelsetjenesten 8. klasse BÆRUM KOMMUNE ET GODT STED Å BO – HELE LIVET

27 Ny skole Krav til prestasjoner Nye og gamle venner Forventninger Krav til seg selv Fritid Lekser Karakterer Pubertet Ny på ungdomsskolen Helsesøster fagseminar Bodø27

28 Søvn oh hvileFysisk aktivitet Helsesøster fagseminar Bodø28

29 Helsetjenesten Barn og Unge Vennskap Helsesøster fagseminar Bodø29

30 Helsetjenesten Barn og Unge Ernæring Helsesøster fagseminar Bodø30

31 Helsetjenesten Barn og Unge 8. klasse helsesamtale Helsesøster fagseminar Bodø31

32 Alle har vi en psykisk helse Helsesøster fagseminar Bodø32

33 Psykisk helse og ungdom

34 Jentesnakk og Guttesnakk Helsesøster fagseminar Bodø34

35 Målsetning Redusere utvikling av psykosomatiske symptomer Gi økt konsentrasjon og bedre trivsel på skolen Gjøre elevene mindre utsatt for rus og kriminalitet Ved at ungdommen blir sett, hørt og tatt på alvor, ønsker vi at deres selvfølelse og evnen til å mestre livet videre øker Helsesøster fagseminar Bodø35

36 ”…de ikke ble sett, hørt eller tatt alvorlig.” Tre relasjonelle kvaliteter som bygger opp et mye sterkere psykososialt ”immunforsvar” enn det formaninger, kampanjer og restreksjoner er i stand til”. Helsesøster fagseminar Bodø36

37 Igjennom gruppemøtene vil eleven bli oppfordret på bl.a.: Tenke etter og ta stilling. Uttrykke sine hensikter. Forsterke sine standpunkter. Bli hørt på, å få høre på andre. Reflektere og bearbeide attityder. Helsesøster fagseminar Bodø37

38 Temaer for gruppemøtene Selvfølelse og selvstendighet Vennskap Kropper med avspenning Vold og mobbing Alkohol og narkotika Kjærlighet, sex og relasjoner Sosiale medier Helsesøster fagseminar Bodø38

39 Helsetjenesten Barn og Unge Gruppemøtene Positivt & negativt. Tema Ulike aktiviteter / metoder Englekort Fysioterapeut, politi, Lunsj Helsesøster fagseminar Bodø39

40 Helsetjenesten Barn og Unge Metoder Hånden Refleksjon/dialog rundt et tema Dilemma Ja- nei- kanskje Robinson Krokodilleelva Eggkasting Likheter Helsesøster fagseminar Bodø40

41 Sosiale medier Makt - avmakt Grensefulle rom Grenseløse rom Helsesøster fagseminar Bodø41

42 Helsesøster fagseminar Bodø42 Sex og samlivsundervisning 9.klasse

43 Seksualitet Hva er det? Helsesøster fagseminar Bodø43

44 Helsesøster fagseminar Bodø 44 DET DU ER STOLT AV PASSER DU BEDRE PÅ

45 Helsetjenesten Barn og Unge ”Den seksuelle trappa” 1. Blikk 2. Klem 3. Kyss 4. Klining 5. Ta på hverandre oventil 6.Ta på hverandre nedentil 7.Samleie, oralsex. Helsesøster fagseminar Bodø45

46 Helsesøster fagseminar Bodø46 Seksuell erfaring Positiv Negativ Overgrep/ seksuelt overgrep Grenseoverskridende atferd

47 Helsetjenesten Barn og Unge Makt og det grensefulle rom Posisjonsbasert makt, den makten man får ut fra sin formelle posisjon. Egenskapsbasert makt, den uformelle makten man får ut fra egne personlige egenskaper. Helsesøster fagseminar Bodø47

48 Helsetjenesten Barn og Unge Helsesøster fagseminar Bodø48 Grenseløse og grensefulle rom Grenseløse rom er sosiale arenaer, hvor kropp, seksualitet i mindre eller liten grad er definert. Grensefulle rom er arenaer med voksne autoriteter som definerer grenser. Hvem har ansvar for at det skjer grenseoverskridelser. Eget språk!

49 Helsetjenesten Barn og Unge Helsesøster fagseminar Bodø49 Grenser Å sette grenser for seg selv Å hjelpe andre til å sette grenser

50 Veien til Avspenning Helsesøster fagseminar Bodø50

51 Stress Negativt stress Energitappende Reduserer prestasjonevnen Sløver sansene Dårligere helse og fare for skade Sykdom/ Utbrenthet Kroniske lidelser Sunt stress/positivt stress Gir energi og økt prestasjon – skjerper sansene og sikrer Helsesøster fagseminar Bodø51

52 Kropp og sjel = sant! Grunnleggende behov Oksygen Variert kosthold Søvn/hvile Fysisk aktivitet Reduserer risikoen for angst og depresjon 5. Selvrealisering 4. Mestring og anerkjennelse 3. Samhørighet 2. Kjærlighet og trygghet 1. Grunnleggende behov (mat, søvn, klær) Maslows behovspyramide

53 Nøkkelen i stressmestring Skape en positiv forventning når en hendelse skjer! Helsesøster fagseminar Bodø53


Laste ned ppt "Skjønnhet, sosiale medier og skolepresentrasjoner – hvordan påvirker det elevenes psykiske helse og hvordan møter skolehelsetjenesten dem? Bodø 3. mars."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google