Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Workshop: Synliggjøring av prosjekter Hvordan tiltrekke seg oppmerksomhet rundt prosjektet – råd og tips til promotering.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Workshop: Synliggjøring av prosjekter Hvordan tiltrekke seg oppmerksomhet rundt prosjektet – råd og tips til promotering."— Utskrift av presentasjonen:

1 Workshop: Synliggjøring av prosjekter Hvordan tiltrekke seg oppmerksomhet rundt prosjektet – råd og tips til promotering

2 Hvorfor synliggjøre prosjektene i Erasmus+: Aktiv Ungdom- programmet? Erasmus+ er et viktig verktøy for å fremme mobilisering på tvers av landegrensene, og det er en forventning om at prosjekter som mottar støtte skal spre informasjon om og formidle resultatene fra prosjektet, på et lokalt, nasjonalt og internasjonalt nivå. Påse at politikere og andre viktige beslutningstakere kan se nytten av slike tiltak og være med på å fremme mobiliseringsmuligheter, enten via bevilgning eller tiltak i lokalmiljøet og på nasjonalt nivå. Skape interesse og rette fokus på temaet dere arbeider med Synliggjøre mulighetene i Erasmus+: Aktiv Ungdom-programmet Ikke minst, gi dere selv en klapp på skulderen for godt utført arbeid!

3 Hvordan skape interesse rundt arbeidet deres? Kartlegg hva dere ønsker å formidle med omverdenen – er det noen spennende resultater som følge av prosjektet deres? Få en oversikt over målgruppen dere ønsker å nå og hvilke kanaler dere ønsker å benytte dere av for å få oppmerksomheten deres F.eks: -Nettside -Twitter, Facebook, Instagram eller andre sosiale medier -Kontakt med media (aviser, nyhetskanal + + ) -Bruke nettverket deres (kolleger, oss i Aktiv Ungdom, samarbeidspartnere o.l.) -Project Results Platform

4 «Alle» er på sosiale medier Twitter er en perfekt kanal for å nå journalister, beslutningstakere politikere, og deltakere til prosjekter. «Pressemelding på 140 tegn» Begrenset mulighet til å ytre seg, derfor er det viktig å komme raskt til poenget. Lov med «click baiting», ordspill og andre virkemidler for å skape interesse Komprimer URL-adressen for å spare plass i statusfeltet, med en URL-forkorter, slik som BitlyBitly

5 Kontakt media Skap interesse med riktig ordbruk, trekke frem hva som er interessant med det dere gjør og hvordan andre kan dra nytte av dette. Eks. prosjekt med ungdommer fra Norge som jobber med et transnasjonalt ungdomsinitiativ sammen med ungdom i Russland for å lære hverandre om toleranse og flerkulturelt mangfold? «Ikke noe kjølig forhold å spore mellom norsk og russisk ungdom» Overskrift som spiller på forholdet mellom Russland – Norge

6 Kontakt media Ingen sak er for liten for media – alt kommer an på å treffe riktig målgruppe og «pitche» en god idé. Eksempel: Utklipp fra en nyhetssak fra Salangen- Nyheter om en julegran det ryktes kommer fra Salangen, men som har endt opp i Kjøllefjord. (Saken er lengre enn vist her og inkluderer flere kilder). Ble populær utenfor «agurksesongen». Ble også dekket på P4 sitt radioprogram «Misjonen»

7 Godt eksempel Filling the Gaps – Learning mobility of individuals, youth mobility. Leppe-ganespalteforeningen i Norge, sammen med deltakere fra andre land. Til sammen 39 deltakere. Ble dekket av NRK, med innslag på Distriktsnyheter Nordnytt i mai 2015. "Filling the Gaps" - Learning mobility of individuals, youth mobility

8 Hvordan skrive pressemelding En pressemelding fungerer som en nyhetssak – skal informere om noe som skjer, som er av interesse for befolkningen. Kan være et arrangement, informasjon om et program, et nytt produkt o.l. Skal i utgangspunktet være såpass bra, at en avis kan publisere den rett på nettsiden sin

9 Bør dekke de 5 H-ene og 1 N: Hvem, hva, hvor, hvorfor, hvordan og når Overskrift – hele saken oppsummert i en setning, maks 8 ord Ingress – hovedessensen av budskapet (oppsummering/synopsis), unngå mer enn tre linjer med tekst Budskap (brødtekst) – Her skriver du budskapet ditt. Start med det viktigste først, mindre viktig lengre ned. Skrives kort og godt. Gjerne ha med et sitat i teksten Avsluttes brått. Saken stopper når du ikke har mer å si Husk å ta med: Kontaktinfo, bilder, logoer o.l.

10

11 Video-Workshop Video og andre visuelle medier er en flott måte å promotere en bedrift, organisasjon o.l., og får deg til å skille deg ut i mengden Fint avbrekk fra tekstbasert informasjon – et bilde sier mer enn 1000 ord, en video enda mer Teknologi blir bare bedre, billigere og mer tilgjengelig. Nyere mobiler har god videokvalitet.

12 Planlegg før du filmer Hva vil du si med filmen? Hvor lang skal den være? Hvem er målgruppen?

13 Eksempel på hva filmen kan handle om: Presentasjon av deg (kort) og hva jobben din som lokalkontakt går ut på. Hva du kan hjelpe med (hva kan du?) og hvilket område av landet du dekker Fortell kort om Erasmus+: Aktiv Ungdom-programmet Hvorfor ungdom og de som er interessert i å organisere et prosjekt skal ta kontakt med dere og benytte seg av programmet Henvise til dine kolleger

14 Godt eksempel Alberto fra Spania er volontør via EVS i Norge, og har laget flere korte «teasere» om hverdagen som volontør i et nytt land. 1-2-3 Bli volontør!

15 Manus - Script Kort video – mellom 1 – 1,5 minutt langt Tydelig tale og ikke for raskt – 3 ord per sekund er normalen. Dette tilsvarer cirka 90 ord på 30 sekunder. Skriv et kort manus og les det høyt og sakte for deg selv, mens du tar tiden. Overrasket over hvor lang tid du bruker?

16 Best mulig kvalitet Still oppløsning på videoopptak på høyt (minimum 1080x720) på mobilen Pass på tilstrekkelig lys og støynivået der du skal filme. Støy i bakgrunnen blir enda mer hørbart i lydopptak. Finnes egne mikrofoner for mobiler – ligger på 300 kroner og oppover. Husk å holde mobilen horisontalt når du filmer

17 Redigering Flere gratis programvare for redigering av film på datamaskin; Windows Movie Maker (pc), iMovie (Mac) ++ Redigeringsprogrammer til mobil: - Filmora Video Editor – passer til Android - Movie Maker – passer til Windows - iMovie – passer til iPhone


Laste ned ppt "Workshop: Synliggjøring av prosjekter Hvordan tiltrekke seg oppmerksomhet rundt prosjektet – råd og tips til promotering."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google