Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Turisme som næringsutvikler Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Turisme som næringsutvikler Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og."— Utskrift av presentasjonen:

1 Turisme som næringsutvikler Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren

2 Region Stavanger BA Destinasjonsselskapet for Stavanger, Sandnes og Jæren Det offisielle organet for destinasjonsmarkedsføring, nasjonalt og internasjonalt Opprettet 1.1. 2004 Åtte medlemskommuner – Randaberg, Stavanger, Sola, Sandnes, Gjesdal, Klepp, Time og Hå Ca 220 medlemsbedrifter Budsjett ca 19 millioner kroner, inkludert Fly SVG

3 Turisten som verdiskaper Arbeidsplasser - Samferdsel - Opplevelser - Trivsel - Befolkningsvekst OvernattingTransport Aktiviteter ServeringAnnet ShoppingDagligvarer -

4 Reiseliv skaper store verdier Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren Reiselivsnæringen står for 3,3 prosent av norsk BNP Sysselsetter 160 000 personer 14 000 bedrifter spredt på alle landets kommuner

5 6 224 000 1 011 000 353 000 62 000 453 000 47 000 65 000 Hvor utenlandske turister til Norge kom fra i 2011 – Antall gjestedøgn

6 Europa og Nord-Amerika 2009: 1 002 mill. mennesker i middelklassen 2030: 1 002 mill. mennesker i middelklassen Asia 2009: 529 mill. mennesker i middelklassen 2030: 3228 mill. mennesker i middelklassen Asia er framtidens marked r fremtidens marked

7 Mange små aktører Berøres av mange politiske felt Konjunkturavhengig Norge - særskilte utfordringer

8 Økt verdiskaping og produktivitet i reiselivsnæringen Flere helårs arbeidsplasser og mer solide bedrifter, særlig i distriktene Flere unike og kvalitativt gode opplevelser som tiltrekker seg flere gjester med høy betalingsvillighet Mål for nasjonal reiselivspolitikk

9 Hva må til for å vokse i vår region? Topp forankret strategi for turisme og arrangement - walk the talk!! Økt bemanning -Prosjektstilling over tre år, på plass snart! Koordinert satsning inn i Region Stavanger Conventions and Events – á la Gøteborg og Co Store synergier med Kongressatsningen

10 Preikestolen og Eiffeltårnet Vi har det som skal til – men vi har mye å gå på Norge ligger langt etter våre naboland ift satsning på turisme Behov for nasjonale strategier Barcelona – hva var de før sommer OL? Store begivenheter er den beste markedsføring Andre har forstått –har vi?

11 Hvilke arrangement skal vi satse på i framtiden? Bidrar til regionens merkevare Bygger på eksisterende eller nye styrker Er unike – både nasjonalt og internasjonalt Har et signifikant potensial innenfor turistnæringen Tester nye modeller for markedsføring, sponsorat etc Unike engangsarrangementer Gjentagende arrangementer - nivå 1 i pyramiden

12 Hva sier de som vil arrangere og hva vil næringen i regionen? Lange byråkratiske prosesser er alltid negativt Vil ”Bruce” Spille kl 12 midnatt – må det la seg gjøre Behov for forutsigbarhet og støttespillere Offentlige arealer og bygg må ”tilgjengeliggjøres bedre Ønske om kultur- og idrettsfond Behov for et organ som koordinerer arbeidet

13 Hvor er vi dag?

14 Konferanser og arrangement Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren

15

16

17

18

19 Hva må til for å fylle nye arenaer og hva kan de fylles med?

20

21

22

23 ”The Stavanger region Rocks u up”

24 Hva sier dere?

25

26

27 Copenhagens Eventures strategiske arbeidsmodell MTV Music Awards 2006 IOC Congress 2009 VM Svømning 2012 VM Håndbold 2015 EM fodbold 2016 VM Atletik 2019 World Symposium 2008 EM Triathlon 2007 World Cup Banecykling EM/VM Springridning 2009 VM Cykling (bane) 2008 Gymnastrada VM Triatlon 2011 EM Kunstskøjteløb 2012 EM Basketball PGA Tour Golf EM Volleyball World Masters Games 2013 VM Taekwondo 2009 ATP finale Tennis OL Test-events VM Sejlads Europa Cup finale ‘OL sport’ VM Europa Top 12 Bordtennis 2006 UEFA Cup Fodbold 2009 VM Cykling (vej) 2010 VM Bordtennis 2010 2005 2020 VM Roning World Outgames 2009 Europa Top 12 Bordtennis 2006 VM Bordtennis 2010 VM Sejlads VUNDNE EVENTS KONKRET BUD MULIGE BUD

28 Slide 28 Arrangementspyramiden Vinter-OL Fotball-VM Verdensutstilling VM på ski, EM/VM Håndball, VM i ishockey, EM i svømming (kortbane), Volvo Ocean Race Øyafestivalen, Festspillene i Bergen, Moldejazz, Cupfinalen, Holmenkollrennene, litteratur- og kulturfestivaler Bislet Games, World Cup Kvitfjell, Arctic Challenge, Grand Slam Stavanger 2010, EM/VM på skøyter Nivå 4 Nivå 3 Nivå 2 Nivå 1

29 I 2022 er vi…….. Vi er samordnet – felles forståelse og koordinert satsning Kommuner, fylke, reiselivet og regionale bedrifter er alle med Vi er en 7-dagersdestinasjon Politisk forankring og klar strategi Vi har etablert oss som en stor arrangør innen konserter og festivaler Politikere og innbyggere i Stavangerregionen er våre ambassadører

30 Våre ambassadører i 2022 &


Laste ned ppt "Turisme som næringsutvikler Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google