Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap."— Utskrift av presentasjonen:

1 Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren

2 Region Stavanger BA •Destinasjonsselskapet for Stavanger, Sandnes og Jæren •Det offisielle organet for destinasjonsmarkedsføring, nasjonalt og internasjonalt •Opprettet •Åtte medlemskommuner – Randaberg, Stavanger, Sola, Sandnes, Gjesdal, Klepp, Time og Hå •Ca 220 medlemsbedrifter •Budsjett ca 19 millioner kroner, inkludert Fly SVG

3 Turisten som verdiskaper Arbeidsplasser - Samferdsel - Opplevelser - Trivsel - Befolkningsvekst OvernattingTransport Aktiviteter ServeringAnnet Dagligvarer - Shopping

4 Reiseliv skaper store verdier Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren •Reiselivsnæringen står for 3,3 prosent av norsk BNP •Sysselsetter personer • bedrifter spredt på alle landets kommuner

5 Hvor utenlandske turister til Norge kom fra i 2011 – Antall gjestedøgn

6 Luftfart utvikler den grenseløse region • Stavanger lufthavn – 4.1 mill passasjerer i 2011 • Prognose TØI - 5 mill i ,3 mill i 2020 • 100 % av konferansegjester kommer med fly i 2011 – 107T • 50 % av utenlandske turister kommer med fly 75 til 100 T i 2011 Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren

7 Fly SVG •Region Stavanger (næring) 2,5 mill. •Avinor 2,5 mill. •Innovasjon Norge 5,0 mill. •Flyselskapene 5,0 mill. •Totalt 15,0 mill. Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren

8

9

10 2011RUTE MND.INNLANDENDR.UTLANDENDR. JAN ,0 % ,6 % FEB ,8 %737180,2 % MAR ,4 %959017,0 % APR ,0 % ,6 % MAI ,7 % ,9 % JUN ,8 % ,1 % JUL ,7 % ,4 % AUG ,2 % ,7 % SEP ,1 % ,3 % OKT ,6 % ,1 % NOV ,3% ,6% DES SVG Lufthavn Sola (uten charter, transitt og transferpassasjerer)

11 Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren Økning i antall utenlandspassasjerer ved Stavanger Lufthavn Sola i sommersesongen, mai og september fra 2006 til 2011

12 Hvordan sikrer vi ruter og frekvenser til regionen? •Næringstrafikk •Ferie /fritid, konferanser og arrangement •Arbeidsinnvandring •Summen av disse 3 vil sikre oss tilstrekkelig volum, særlig på utland Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren

13 Europa og Nord-Amerika 2009: mill. mennesker i middelklassen 2030: mill. mennesker i middelklassen Asia 2009: 529 mill. mennesker i middelklassen 2030: 3228 mill. mennesker i middelklassen Asia er framtidens marked r fremtidens marked

14 Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren Takk for oppmerksomheten! Heidi Jeanette Nygård


Laste ned ppt "Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google