Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014."— Utskrift av presentasjonen:

1 Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014

2 forbrukerrådet.no Utvalg og metode Målgruppe Landsrepresentativt utvalg 18 år+. Utvalg Undersøkelsen er gjennomført i Norstats respondentpanel, som består av cirka 83 000 nordmenn som har tilgang til internett. Medlemmene i panelet er primært rekruttert via landsrepresentative telefonundersøkelser. Utvalget blir trukket tilfeldig og proporsjonalt i forhold til den enkelte landsdels befolkningstall og kvoteres på kjønn og fylke. Resultatene er veiet på kjønn, alder og geografi i henhold til offentlig statistikk. Metode / tidsperiode feltarbeid Datainnsamlingen ble gjennomført som web-intervju i perioden 2.–10. juni 2014. Antall intervju Totalt 1 000 intervju.

3 forbrukerrådet.no Oppsummering 56 % av de spurte skal reise med fly i sommer. Andelen er høyest i den yngste aldersgruppen (18-29 år), hvor 2 av 3 planlegger å reise med fly i sommer. Blant de som skal reise med fly i sommer, planlegger bortimot 9 av 10 å sende bagasjen, og 14 % av disse frykter at bagasjen ikke kommer frem. 2 av 10 har opplevd at bagasjen sin har vært savnet etter flyreise i løpet av de tre siste årene. En drøy fjerdedel av disse var ikke fornøyd med hjelpen de fikk fra flyselskapet i forbindelse med savnet bagasje. Kun 14 % har kunnskap om hvor forsinket et fly må være for at man har krav på tilbud om mat og drikke. 14 % opplyser at de skal leie bil i sommer, men blant disse har bare 6 av 10 satt seg inn i forsikring og andre vilkår knyttet til leie av bil. Flere enn 4 av 10 har leid bil i løpet av de siste tre årene, og blant disse opplevde 3 % å bli avkrevd penger fra utleier i ettertid for forhold hvor det var uenighet om årsaken. Dette dreier seg eksempelvis om tilfeller med påstått skade, overskredet antall kilometer eller lignende.

4 forbrukerrådet.no Oppsummering Vi listet opp noen tenkte situasjoner forbundet med pakkereiser, og ba respondentene merke av for de tilfellene de mente er gyldig grunn til å klage. Det viser seg at mange forbrukere har manglende eller feilaktig kunnskap om sine klagerettigheter i forbindelse med pakkereiser.  Omtrent halvparten av de spurte har kunnskap om at det er gyldig grunn til å klage dersom utsikten fra rommet ikke var som lovet.  4 av 10 er klar over at lengre vei enn lovet til stranden gir deg rett til å klage på en pakkereise.  3 av 10 vet at man kan med rette kan klage på at leiebilen ikke er en like god modell som lovet.  2 av 10 tror at kaldt hotellrom gir gyldig grunn til å klage, men dette stemmer ikke. Kun 5 % har en feilaktig oppfatning om at regnvær hele ferien er gyldig grunn til å klage på en pakkereise.  2 av 10 mener at ingen av de ovennevnte tilfellene er gyldig klagegrunn, og omtrent like mange har ingen formening. De fleste (9 av 10) har reiseforsikring, men kun 3 av 10 har undersøkt markedet for å finne den beste reiseforsikringen. 8 av 10 har begrenset mobilbruken sin i utlandet av frykt for høy regning. Kun 1 av 3 har undersøkt markedet for å finne det beste mobiltelefonabonnementet.

5 forbrukerrådet.no Base:1 000 intervju.

6 forbrukerrådet.no Blant de som skal reise med fly i sommer, planlegger bortimot 9 av 10 å sende bagasjen. Base: 560 intervju. Filter: Skal reise med fly i sommer.

7 forbrukerrådet.no 14 % av de som skal sende bagasje med fly i sommer frykter at bagasjen ikke kommer frem. Base: 494 intervju. Filter: Skal sende bagasje med fly i sommer.

8 forbrukerrådet.no 2 av 10 har opplevd at bagasjen deres har vært savnet etter flyreise i løpet av de tre siste årene. Base: 1 000 intervju.

9 forbrukerrådet.no En drøy fjerdedel av de som har opplevd savnet bagasje var ikke fornøyd med hjelpen de fikk fra flyselskapet. Base: 191 intervju. Filter: Har opplevd at bagasjen har vært savnet etter flyreise.

10 forbrukerrådet.no 86 % har ikke kunnskap om hvor forsinket et fly må være for at man har krav på tilbud om mat og drikke. Base: 1 000 intervju.

11 forbrukerrådet.no 14 % opplyser at de skal leie bil i sommer. Base: 1 000 intervju.

12 forbrukerrådet.no Kun 6 av 10 som skal leie bil i sommer har satt seg inn i forsikring og andre vilkår knyttet til leie av bil. Base: 142 intervju. Filter: Skal leie bil i sommer.

13 forbrukerrådet.no Flere enn 4 av 10 har leid bil i løpet av de siste tre årene. Base: 1 000 intervju.

14 forbrukerrådet.no Blant de som har leid bil i løpet av de siste tre årene opplevde 3 % å bli avkrevd penger fra utleier i ettertid for forhold hvor det var uenighet om årsaken. Base: 411 intervju. Filter: Har leid bil i løpet av siste tre år.

15 forbrukerrådet.no Mange forbrukere har manglende eller feilaktig kunnskap om sine klagerettigheter i forbindelse med pakkereiser. Hvilke av disse tilfellene er gyldig grunn til å klage når du er på pakkereise? N=1 000 intervju. Gyldige grunner til å klage Ikke gyldige grunner til å klage

16 forbrukerrådet.no De fleste nordmenn har reiseforsikring. Base: 1 000 intervju.

17 forbrukerrådet.no Kun 3 av 10 har undersøkt markedet for å finne den beste reiseforsikringen. Base: 902 intervju. Filter: Har reiseforsikring.

18 forbrukerrådet.no 8 av 10 har begrenset mobilbruken sin i utlandet av frykt for høy regning. Base: 1 000 intervju.

19 forbrukerrådet.no Kun 1 av 3 har undersøkt markedet for å finne det beste mobiltelefonabonnementet. Base: 1 000 intervju.


Laste ned ppt "Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google