Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertOddvar Olafsen Endret for 7 år siden
1
Lesing er en språklig prosess
2
Faktorer som har betydning for leseferdigheten
3
Hva er veiledet lesing? Målrettet og strukturert undervisningsform som styrker utviklingen av elevens grunnleggende ferdighet i lesing Eksplisitt undervisning i faktorer som avkoding kombinert med leseforståelse Eksplisitt undervisning = tydelig og bevisst instruksjon Implisitt undervisning = læring som er mer ubevisst Helhetlig tilnærming til lesing der målet er at elevene skal bli selvstendige og meningssøkende lesere som kan bruke ulike strategier til å lese og forstå ord og tekster Lærer veileder små grupper av elever (Klæboe og Sjøhelle, 2013)
4
Hvorfor skal vi ha veiledet lesing? ”Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven og lærlingen” (Opplæringslova, 1998 § 1-2) Mindre grupper gir større mulighet for tilpasset opplæring Læreren får mulighet til å utvide elevens kunnskap i nær dialog med eleven Veiledet lesing gir mulighet for eksplisitt avkodingstrening så vel som samtale om språk, innhold og strategier Motivasjon og mestring
5
Forslag til struktur i veiledet lesing Elevene har hvert sitt eksemplar av den samme boken Se på boka sammen, studer bilde og tittel Les teksten sammen fokuser på skriftspråklige utfordringer i teksten, samt begrep og innhold Til slutt leser elevene gjennom hele boken i sammenheng
6
Forberedelse til økt med veiledet lesing Lærer velger ut bok på forhånd Læreren har mål for økten hva pusse sove pysj
7
Ulike måter å lese ord på hhare ha-re sskole- ole sspole
8
puslespill pus-le-spill
9
lesebok lese-bok behandle be-handle bilbilenbilerbilene
10
Høytlesing er viktig i veiledet lesing Høytlesing fremmer leseferdigheter i større grad enn stillelesing (National Institute og Child Health and Human Development (U.S) 2000) - Bevisstgjør eleven på om han eller hun leser feil - Lettere for eleven å høre om det han eller hun leser gir mening - Lettere å huske ord
11
Oppfordre eleven til å bruke fingeren for å sikre at de ser på ordene, følger med i teksten og ikke gjetter Tips til veiledet lesing
12
Fokus på forståelsesprosessen Å lese handler om å forstå Forutsi: hva tror du denne boka handler om? Trekke fram ord som kan være vanskelig Hva tror du kommer til å skje nå? Handlet teksten om det du trodde? Hva ville du ha gjort?
13
Elevene arbeider med ny bok hver gang (Khun og Rasinski 2011)
14
Organisering av veiledet lesing Kort arbeidsøkt på 12- 15 minutt Ha en fast struktur Fire-fem elever i en gruppe Gruppen er satt sammen ut fra elevenes leseferdigheter Lærer noterer hvilke bøker gruppa leser Gruppene kan og skal endres underveis, alt ettersom ferdighetene innad i gruppa endres
15
Organisering av veiledet lesing Bør organiseres to til fire ganger i uken (jo mer jo bedre ) Kan være en del av stasjonsundervisning En lærer kan ha veiledet lesing, mens resten av elevene arbeider individuelt, i grupper eller har felles undervisning med en annen lærer
16
Materiale til bruk i veiledet lesing Stigende vanskegrad på tekstene gir mulighet for å trene på ulike utfordringer man møter i skrift.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.