Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

VISIT opplevelser nAMDALEN Reiselivsprosjektet visit namdalen Søknad NTFK og regionale fond - 21.5.13.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "VISIT opplevelser nAMDALEN Reiselivsprosjektet visit namdalen Søknad NTFK og regionale fond - 21.5.13."— Utskrift av presentasjonen:

1 VISIT opplevelser nAMDALEN Reiselivsprosjektet visit namdalen Søknad NTFK og regionale fond - 21.5.13

2 1. Hva har vi gjort 2. Hva nå? 12 Reiselivsprosjektet visit namdalen

3 Samarbeid For at kundene skal få det de ønsker, må de enkelte produktene settes sammen til en helhetlig opplevelse.

4 Reiselivsprosjektet visit namdalen

5 Historikk Reiselivsprosjektet visit namdalen Historikk 2004 møte Namdalstinget 2006 rapport Børre Berglund 2006 møte reiselivet i Namdalen 2007 prosjektforslag Reiselivsnettverk Namdalen 2009 – 2011 prosjekt Reiselivsnettverk Namdalen 2010 – 2013 prosjekt felles nettportal for Namdalen 2012 - 2013 prosjekt Visit Namdalen

6 Hva Reiselivsprosjektet visit namdalen Konklusjon i sluttrapporter - reiselivsnæringa i Namdalen er mer enn overmodne for å formalisere samarbeidet! - dette har vi holdt på med i 25 år, nå må vi slutte å prate, nå gjør vi det! Arbeidet i Visit Namdalen har vært drevet av reiselivsaktørene i hele namdalen Fra prosjekt Visit Namdalen til DESTINASJONSSELKSAP VISIT NAMDALEN

7 produktutvikling Living the brand God og Personlig kundebehandling Lojale kunder og gjestfrihet Kvalitet Konkurransedyktige Kurs/Opplæring Gjenkjøp og lojalitet

8 Prosjektmål - STATUS 1. Identitet/posisjon – hva skal Namdalen være for hvem 2. Forankring/involvering 3. Organisering – formalisert samarbeid som skal eksistere på permanent basis 4. Felles nettportal

9 Mål 1: involvering/forankring

10 Visit Namdalen arbeidsgruppe Trygve Ebbing Firmaet Albert Collett Bjørn Tore Hals Rock City Turid Bredesen Namsskogan Familiepark Linn Ofstad Foreningen Namdalskysten Ole Martin DahleNorway Nature AS Gunn Anita Totland Lierne Nasjonalparksenter Tone Fornes Grong Fritidssenter BA Marit Halvorsen NamNamdalen Anita Østby Norsk Revyfaglig senter Regionrådenes utvalgte representanter Reinert Eidshaug Ytre Namdal Per Olav Tyldum Midtre Namdal Skjalg Åkerøy Indre Namdal May Britt Hansen Trøndelag Reiseliv Bente Snildal Midtre Namdal samkommune Utvikling

11 forankringsmøter Innovasjon Norge NTFK Kontaktforum for reiselivet i Trøndelag Grong Fritid + prosjekt felles nettportal for Namdalen Miljø og Landbruk – fokus på lokal mat og reiseliv Fosnes Kommune ledelsen + aktører Reiselivsaktører i Namsos Ytre Namdal Regionråd/Kystgruppen Nærøy kommunestyre sammen med NYN Vikna kommunestyre sammen med NYN Namsos Rotary Namdalseid kommune ledelsen Namsos Kommune ledelsen Namdalseid kommunestyre Overhalla kommunestyre (står for tur) Resten av kommunestyrene )står for tur) Status gjennomførte «innsalgsmøter»: Innovasjon Norge Overhalla Reiselivsforening Kommunestyre i Overhalla Spydspiss Namsen Alle ordførere i region Namdalen NYN Foreningen Namdalskysten Aktørene i Ytre Namdalen (workshop på Vega) Indre Namdal Regionråd KIIN Midtre Namdal Namdalshagen AS Namsos Næringsforening Trøndelag Reiseliv AS Trøndelag Reiseliv markedsråd Visit Namsskogan

12 Etablering og mobilisering Roadshow Avtalesignering Få på plass organisasjon og nettportal

13 Mål 2: identitet/posisjon

14 Merkevaren namdalen WORKSHOPS m aktører Tydelig Merkevare – unik og attraktiv Bedre enn noen andre Fiske, friluftsliv, felleskap Lidenskaplige, amatør, familie

15 felles visuell identitet Et felles merke/allianse Langsiktig strategi for å forsterke kvaliteter Felles forståelse for hvordan namdalen skal oppfattes Synergi I markedsarbeidet Visit Namdalen som stedsidentitet og alliansemerke.

16 Valgt merkeløfte I Namdalen lover vi deg at du skal få oppleve : ! ?

17 fiske

18 friliuftsliv

19 fellesskap Bedre enn noen andre norske destinasjoner!

20 Den lidenskapelige Fiske og friluftsliv

21 amatøren Fiske og friluftsliv

22 Hele familien Fiske og friluftsliv

23 Merke personlighet “en grønn litt slitt jaktjakke, en middelaldrende trønder med sneip, og grønne gummistøvler.” FR A Ut fra dette ble det i gruppearbeid utarbeidet retninger for hvilken personlighet vi ØNSKER å ta og å visualisere gjennom logo, design, foto og produkter.

24 til Barsk Naturnært vennlig

25 til Barsk Naturnært vennlig

26 logo Grafisk design

27 Vi bygger merkevare tiltak Produktutvikling Vertskapsrollen Kommunikasjon, PR og sosiale medier Grafisk design og visuell utstråling

28 Mål 3: organisering

29 Miljø & bærekraft Norge som et bærekraftig reisemål MÅL Å bruke vår unike natur og kultur til nyskaping. Produktutvikling slik at vi skaper et reiselivs- produkt som oppnår høy pris i et nasjonalt og internasjonalt marked. Lønnsomme bedrifter

30 Nasjonal strategi 1.Økt verdiskapning og produktivtet 2.Flere helårlige arbeidsplasser og solide bedrifter 3.Flere unike og kvalitativ gode opplevelser – høy betalingsvillighet Visit Namdalen som stedsidentitet og alliansemerke.

31 Trøndelag strategi Verdifulle opplevelser i Trøndelag gjennom kvalitet, samhandling og mangfold Nisjestrategi - fiske Fyrtårnstrategi - Kyst og kystkultur Visit Namdalen som stedsidentitet og alliansemerke.

32 visit namdalen Har som mål å forankre arbeidet opp i mot den nye nasjonale strategien og trøndersk strategi Reiselivsprosjektet visit namdalen

33 Rolledeling nasjonalt, regionalt, destinasjon og lokalt Reiselivsprosjektet visit namdalen

34 Kommunenes roller: Produkteier: offentlige rom, strender, parker etc. Rammesetter: påtalemyndighet, åpningstider, skjenkebevillninger, løyver, areal etc. Utviklingspartner: regionalt fond, næringsplaner, medinvestor, stimulere engasjement i destinasjonsselskap Vertsskapsfunksjon: turistkontor, info, skilting, toalett, fellesgode problematikk som brosjyrer, nettsteder etc.

35 Organisasjonsform visit namdalen Samvirkeforetak - begrunnelse Enkelt å administrere Stiftes av minst 2 personer Ingen krav til minstekapital ved stiftelse Lett og melde seg ut og inn – gunstig i en oppstartsfase Søkeberettiget til Innovasjon Norge

36 organisering vedtekter Serviceavtaler Driftsbudsjett Langsiktig finansieringsplan stifelsesdokumenter

37 finansiering År 1-3 Medlemsavtaler aktører Regionalt fond Indre Namdal Regionalt fond Ytre Namdal Regionalt fond Midtre-Namdal Flatanger kommune NTFK År 4 – Medlemsavtaler aktører Kommunene (14 stk.) Se budsjett og finansieringsplan!!

38 MÅL 4: felles nettportal m booking

39 nettportal m/booking Hånd I hånd m trøndelag reiseliv 1.www.visit norway.com 2.www.trondelag.com 3.www.visitnamdalen.comwww.visitnamdalen.com Namdalen 1 av 5 destinasjoner I trøndelag 1.Trondheim 2.Røros 3.Innherred 4.Namdalen 5.Sør Trøndelagsksyten

40 Hva nå? Få på plass Finansieringen Stiftelsesmøte Mobilisering, etablering og utviklingsfase Nettportal Oppgaver: 1.Faglig & sosialt nettverk 2.Utvikle “omdømmeraketter” eks. pakker og rundturer 4. Felles visuell identitet Visit Namdalen som stedsidentitet og alliansemerke.

41 Hvorfor skal ntfk og reg.fond støtte dette? Endelig er Namdalen blitt enige om å samarbeide Enige om merkevarestrategi og fyrtårn Har lagt en langsiktig strategi Inne i en mobilisering, etablering og utviklingsfase Arbeidet drevet frem av aktørene selv Forankringsarbeid – bare positive tilbakemeldinger, har man sagt A må man si B. Kommunestyrer positive, og oppfordret til å ta dette inn i sine strategiske planer samt sette av midler til 4. år Dette er i samråd med nasjonal og trøndersk strategi Nå eller aldri – aldri vært så nært før

42 produktutvikling Living the brand God og Personlig kundebehandling Lojale kunder og gjestfrihet Kvalitet Konkurransedyktige Kurs/Opplæring Gjenkjøp og lojalitet

43 vi har trua og gleder oss til fortsettelsen! Reiselivsprosjektet visit namdalen


Laste ned ppt "VISIT opplevelser nAMDALEN Reiselivsprosjektet visit namdalen Søknad NTFK og regionale fond - 21.5.13."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google