Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

STY301002 – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 1 Bakgrunnen for møtet Miljømål Miljørapport 2005 MILJØ I KOLLEKTIVTRAFIKKEN.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "STY301002 – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 1 Bakgrunnen for møtet Miljømål Miljørapport 2005 MILJØ I KOLLEKTIVTRAFIKKEN."— Utskrift av presentasjonen:

1 STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 1 Bakgrunnen for møtet Miljømål Miljørapport 2005 MILJØ I KOLLEKTIVTRAFIKKEN

2 STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 2 Bakgrunnen for møtet Intensjon Østlandssamarbeidets samferdselsutvalget vil bidra til bedre miljø ved å få flere til å reise kollektivt og miljøvennlig. Da må vi ha mer kunnskap om kollektivtrafikkens rolle i et miljøperspektiv og om Miljømessige konsekvenser av kollektivtrafikk Bakgrunn Møte i Østlandssamarbeidets samferdselsutvalg der ønske om å få drøftet saken og Få faktakunnskap samtidig Erkjennelse I dag tas de beslutningene som avgjør hva slags samfunn våre etterkommere skal Vokse opp i. Vi må sørge for at beslutningene blir riktige.

3 STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 3 SLs Miljømål fra SL har tre mål utslippsmål for buss i miljøprogrammet: 1. NOX:- 48 % 2. Partikler:- 75 % 3. CO2:- 15 % Grunnholdning for arbeidet SL er en stor aktør innen kollektivtransport med ca. 740 busser i trafikk (inkl. reservebusser, skole- og spesialtransport) med et forbruk på ca. 11,8 mill. liter diesel pr. år. SL har med dette en god mulighet til å være en pådriver for mer miljøvennlig teknologi og drivstoff.

4 STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 4 SLs uttrykte profil skal bygges på 3 “søyler” som som er differensierende i forhold til våre konkurrenter og signaliserer troverdighet til våre kunder og blant våre ansatte. Profilen skal implementeres i vår markedsføring. Vår profil “Kjør på grønt” - Fremkommelighet - Miljø - “Design-programmet” Pålitelig - tillitt til produktet - kvalitet på produktet - personlig service Opplevelse - den hele reisen - møtet mellom mennesker og omgivelser - uforpliktende kvalitetstid - folkelig - vennlig SLs Profil

5 STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 5 Utslipp fra buss – Eurokrav EurokravÅrKrav utslipp NO x (g/kWh) Krav utslipp partikler (g/kWh) % av bussparken i ,0 % Euro – 19958,00,36 13,1 % Euro – 20007,00,15 24,2 % Euro – 20055,00,1053,7 % Euro – 20083,50,02 Euro –2,00,02

6 STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 6 Miljøtilstand busspark Miljøtilstand busspark inkl. reservebusser Gjennomsnittsalder buss (år)7,956,806,42 Busser som tilfredsstiller EURO 2-krav eller bedre44,8 %69,7 %77,8 % Busser med CRT-filter4,2 %5,3 %9,7 %

7 STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 7 Resultater De totale utslippene til luft fra busstrafikken i SL for 2005 er beregnet til: NO x 270,8 tonn Partikler5,2 tonn CO ,2 tonn Mengden utslipp av NO x, partikler og CO 2 er nedenfor vist i gram pr. kilometer. Dette gir oss tall som er sammenlignbare fra år til år, uavhengig av om det kjøres flere eller færre avganger. Miljøindikator busser (g/km) Mål 2008Endring NO x 11,810,79,78,88,06,1-32,3 % Partikler0,330,290,230,190,150,08-53,9 % CO ,2 % Tabell 4: Miljøindikatorer for buss 2001 til 2005, med målverdier 2008 og endring (%) for 2005

8 STY – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 8 Veien videre 1.Diesel med stadig strengere utslippskrav (Eurosystemet) 2.Biodrivstoff i økende grad (Biodiesel/bioetanol?/biogass?) 3.Hydrogen 4.Det vil si ingen mellomfase med lagerressurser (f.eks gass)


Laste ned ppt "STY301002 – SL - Strategiplan - Ambisjon - hovedmål side 1 Bakgrunnen for møtet Miljømål Miljørapport 2005 MILJØ I KOLLEKTIVTRAFIKKEN."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google