Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Case 3: På tur. På tur Rødstrupen barnehage skal ta de eldste barna (4-6 år) med på en dagstur til Bergstølhytta på Kulia. I denne oppgaven må dere løse.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Case 3: På tur. På tur Rødstrupen barnehage skal ta de eldste barna (4-6 år) med på en dagstur til Bergstølhytta på Kulia. I denne oppgaven må dere løse."— Utskrift av presentasjonen:

1 Case 3: På tur

2 På tur Rødstrupen barnehage skal ta de eldste barna (4-6 år) med på en dagstur til Bergstølhytta på Kulia. I denne oppgaven må dere løse ulike matematiske problem knyttet til de praktiske situasjonene som barnehagen får i forbindelse med planlegging og gjennomføring av turen. Noen av problemstillingene vil være kjente, mens andre må dere finne ut av underveis.

3 Innlevering og vurdering Arbeid i grupper Oppstart tirsdag 29.januar med innlevering torsdag 7.februar (2 uker). Innlevering: Dere skal levere ett ferdig produkt per gruppe, men alle må føre regnestykkene i egen kladdebok og eller PC. Det er fordel å føre casen elektronisk. Vurdering: Dere vil få en felles karakter på den innleverte oppgaven. I tillegg vil det komme en individuell skriftlig prøve tirsdag 12. februar basert på oppgavene i casen.

4 Vurderingskriterier At oppgavene er løst selvstendig uten for mye hjelp av lærer. Det er viktig at dere viser utregningene og tankene som ligger bak på en oversiktlig måte. At presentasjonen er ryddig (unngå kladdpreg). Som tidligere nevn bør dere lage besvarelsen på data. Verktøykunnskap. At gruppa jobber godt sammen og har god framdrift gjennom hele prosjektperioden.

5 Leie buss Styrer Eva Hagen har fått et tilbud for leie av buss på kr Rødstrupen barnehage er som kjent en privat barnehage. Barnehagen pleier å ta foreldrebetaling for de lengre turene. Eva vurderer nå hvor mye prisen per barn skal være. Barnehagen dekker 2000 kr av eget budsjett. Det resterende beløpet må dekkes inn av foreldrene til barna. Oppgave 1: a) Hvor mye må hvert barn/foresatt dekke hvis det blir 15 barn med på turen? b) Hva blir prisen per barn hvis det blir dobbelt så mange barn med på turen?

6 Omvendte proporsjonale størrelser Oppgave 2:

7 Bussbillettgraf

8 Turer i området: Rødstrupen er en barnehage hvor friluftsliv står sentralt. Eva Hagen planlegger å ta de minste barna med på en tur mot Bergsvann. Husk at de skal gå fram og tilbake. (se markering på kart merket Mini) Cecile har hatt ansvaret for sin egen turgruppe som består av 7 spreke 5-åringer. Hun har bestemt seg for å gi dem en ekstra turutfordring rundt Indre Bergsvann. (se markering på kart merket Maxi)

9 Bergstølhytta Målestokk : 1: Indre Bergsvann Turmål for de minste barna (Mini),markert blå Rundtur (Maxi) markert rød

10 Oppgaver: Tur og kart Oppgave 3 a)Hva vil det si at kartet har målestokk 1: ? b)Hvis målestokken er 1:5000, vil Bergsvannet se større eller mindre ut på kartet? Forklar. c)Tegn en skisse av Bergsvannet i målestokk 1:5000. d)Hvor lang er turen for smårollingene(Mini)? Oppgi svaret både i meter og kilometer. e)Hvor lang er turen for Ceciles gruppe(Maxi)? Mål så nøyaktig som mulig. f)Tror dere alle gruppene kommer frem til samme svar i e)? Begrunn svaret. g)Cecile beregner at barna går 2 km/t. Hvor lang tid vil turen ta?

11 Turmaten Turmenyen er pølser og pinnebrød. Hagen beregner alltid 2 pølser per person Oppgave 4 - pølseberegning. a)28 personer er med på turen til Bergstølhytta. Hvor mange pølser trenger de? b)Det er 10 pølser i hver pakke. Hvor mange pakker må Eva kjøpe, og hvor mange kan hun legge i frysen? Vis utregningene og forklar. c)Lag en formel for pølseforbruket som Eva alltid kan bruke til å beregne hvor mange pølser hun skal kjøpe. Kall formelen P. d)Bruk formelen til å regne ut hvor mange personer som kan være med på turen når Eva har 44 pølser e)På neste side har Eva tegnet en graf for pølseforbruket. Sett på navn på aksene og les av hvor mange pølser som går med hvis 20 personer er med på turen. Husk å markere avlesningen. f)Pølseforbruket og antall personer som er med på turen er det vi kaller proporsjonale størrelser. Slå opp i boka og forklar hva det betyr.

12 Pølsegrafen til Eva:

13 Pinnebrød En av førskolelærerne har funnet følgende oppskrift på pinnebrød. Oppskriften er beregnet til 4 personer: 4 dl hvetemel 0,5 ts salt 2 ts sukker 2 ts bakepulver 5 ss smør eller nøytral olje (f.eks. soya eller solsikke) 1,5 dl vann eller melk Oppgave 5: Lag en «ny» oppskrift for Rødstrupen som passer til 28 personer. Gjør om målene der det er naturlig. Tips: 1ss(spiseskje) = 3 ts(teskjeer).

14 Drikke Eva Hagen tar med hjemmelaget saft til alle. Evas saft er noe svakere enn den saften dere kjøper i butikken. Hun syns saften blir best når den blandes ut i forholdet 1: 3. Oppgave 6 a)Forklar hvordan vi skal forstå blandingsforholdet 1:3. b)Hvor mye saft må Eva ta med hvis de skal lage 4 l utblandet saft? Cecile skal blande opp saft til sin turgruppe. Hun regner med at hvert barn drikker 3 dl utblandet saft. Det er 8 barn i Ceciles gruppe. c)Hvor mye utblandet saft må Cecile ta med? d)Forklar hvor mye hun må bruke av saft og vann for å blande saften i forholdet 1:3.


Laste ned ppt "Case 3: På tur. På tur Rødstrupen barnehage skal ta de eldste barna (4-6 år) med på en dagstur til Bergstølhytta på Kulia. I denne oppgaven må dere løse."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google