Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Samtale 3. Forberedelse for deg som skal utføre samtalen Les prinsippene for oppfølging Se igjennom endringsstadier – hvor er din familie.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Samtale 3. Forberedelse for deg som skal utføre samtalen Les prinsippene for oppfølging Se igjennom endringsstadier – hvor er din familie."— Utskrift av presentasjonen:

1 Samtale 3

2 Forberedelse for deg som skal utføre samtalen Les prinsippene for oppfølging Se igjennom endringsstadier – hvor er din familie

3 Denne samtalen inneholder Fokus på familiens ressurser Helse som en helhet Tips til kosthold Tips til handling i butikken Vurdering av veien videre – involvere andre faggrupper eller barnehage/skole/SFO

4 Målet fra sist Hvordan gikk det målet satt sist? Har det skjedd noen positive endringer?

5 Sunn=slank Helse synes ikke nødvendigvis utenpå! Sunnhet består av mer enn kosthold Sunn mat er ikke det samme som slankekost

6 Helse – en helhet Helse handler om –Hva du har fått utdelt fra starten –Egen innstilling og forventning –Livsstil

7 Livsstil

8 Livsstil - vaner Tobakk Alkohol Kosthold Fysisk aktivitet Stress/hvile Selv verdi

9 helsesirkelen Punkt å sette på –Tobakk –Alkohol –Kosthold –drikke –Søvn –Stress –Aktivitet –Eget valg

10 Kartlegging Kosthold Nye mat- og drikkevaner med redusert energiinntak.

11 Endring i kosthold Nøkkelråd for kostholdet spis minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt daglig, 5 om dagen velg kokte eller bakte poteter fremfor chips og pommes frites spis grove korn- og brødvarer spis mer fisk – både som pålegg og middag velg magre kjøtt- og meieriprodukter velg myk vegetabilsk margarin eller olje framfor hard margarin eller smør kutt ned på inntaket av sukker, særlig i form av brus og godteri vær varsom med salt vann er den beste tørstedrikk

12 Sukker Sukkerforbruket har gått ned, men fremdeles kommer halvparten av energiinntaket vårt fra tilsatt sukker (altså ikke naturlig tilstede) Hovedkildene er brus, saft og godteri/kaker/kjeks

13 Frukt og grønnsaker 5 om dagen – 3 porsjoner grønnsaker og 2 frukt Hva er en porsjon? Forslag til å dekke et dagsbehov 1 juice, en frukt med lunsjen og grønnsaker på skiva, to grønnsaker til middag, en frukt til mellommåltid/kvelds

14 Handle tips Bruk de hjelpemidlene som er der!

15 Handle tips Innholdsfortegnelser GDA - Guideline Daily Amounts, Retningslinjer for daglig mengde.

16 Handle tips Forvirrende hjelp? –Redusert sukker/fett –Ikke tilsatt sukker

17 Er det dyrt å være sunn? Muffin 10 krEple 5 kr

18 Er det dyrt å være sunn? Honni korn ca 30 kr Havre fras ca 30 kr

19 Er det dyrt å være sunn? Brus 5-10 krVann 0 kr

20 Er det dyrt å være sunn? Mager pølse ca 40 kr Vanlig pølse ca 35 kr

21 Sett mål for neste gang Målet bør omhandle kosthold Bruk ambivalens/beslutnings skjema Familiens ønsker for tema neste gang? Vurder behov for samarbeid med andre fagpersoner, evt. Ansvarsgruppe og individuell plan


Laste ned ppt "Samtale 3. Forberedelse for deg som skal utføre samtalen Les prinsippene for oppfølging Se igjennom endringsstadier – hvor er din familie."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google