Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne: 1.følge en tredimensjonal byggetegning og ved hjelp av denne bygge en robot 1.programmere.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne: 1.følge en tredimensjonal byggetegning og ved hjelp av denne bygge en robot 1.programmere."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne: 1.følge en tredimensjonal byggetegning og ved hjelp av denne bygge en robot 1.programmere roboten til å gjøre på forhånd bestemte oppgaver, for eksempel stoppe når den treffer kanten på robotbanen 2.måle og regne ut hvor langt roboten vil kjøre med f.eks. tre rotasjoner (hjulene går tre ganger rundt) 3.forklare om omkretsen på hjulene har betydning for hvor langt roboten vil kjøre 4.gi eksempler på flere måter vi kan bruke for å beregne omkretsen på et hjul 1.beskrive hvilke sensorer roboten har og i korte trekk kunne forklare hvordan disse virker

3 Hva er en robot? Hva gjør en robot? Hvordan ser de ut? Hva skal til for at vi kan kalle noe en robot? Oppgave: - Tegn en robot slik du tror den ser ut, ut fra det du vet fra før. Hva gjør en robot? Hvordan ser de ut? Hva skal til for at vi kan kalle noe en robot?

4 En robot kan motta data ved hjelp av sensorer. En robot har en hjerne for behandling av data. En robot kan sende ut data i form av bevegelse, lys, lyd eller lignende. Definisjon på en robot

5 Eksempler på roboter Røykvarsler Trafikklys Automatisk døråpner

6 Vis filmen: – Connect-Saw.wmv Den ligger i filarkivet til modulen. Tips! Dersom du lagrer filmen lokalt på maskinen som skal brukes til presentasjonen kan du laste den inn i powerpointen. Nils Kr. Rossing

7 Ultrasonisk sensor Fargesensor Gyrosensor Trykksensor Stor motor Medium motor Stor motor EV3 med sensorer og motorer

8 Hjernen til EV3 MINDSTORMS roboten. Den er en intelligent computer-kontrollert LEGO kloss som gjør MINDSTORMS roboten “levende” og gjør den i stand til å utføre forskjellige handlinger.. Tøm/gå tilbake/slå av Knapper for å velge i menyen Slå på/Enter/Kjør EV3-brikken. Robotens hjerne

9 Hovedenheten har: fire utgangsporter (motorer), Port A, B, C og D. fire inngangsporter (sensorer) nummerert fra 1-4. USB-kontakt for tilkobling til PC Mini SDHC-kortleser for opp til 32 GB utvidet minne Høyttaler slik at du kan legge til lyder i programmet og høre disse når programmet kjører. Robotens hjerne

10 Settet består av to store motorer og en medium. Gir roboten din muligheten til å bevege seg. Innebygd rotasjonssensor gir presis og nøyaktig kontroll. EV3 Medium motor passer bra for innretninger med mindre belastning og høyere hastigheter. Stor motor Medium motor Motorer med rotasjonssensor

11 Lar roboten føle omgivelsene rundt seg og kan også brukes som startknapp for programmene dine. Den registrerer når frontknappen trykkes eller slippes, og kan telle antall trykk. Trykksensor

12 Gir roboten fargesyn. Måler reflektert rødt lys og omgivelseslys, fra mørke til svært lyst sollys Den kan skille mellom fargene svart, hvit, blå, grønn, gul, rød og brun. Fargesensor

13 Gir roboten øyne, og muligheten til å registrere og måle avstand fra objekter. Den kan brukes til f.eks. å unngå objekter, navigere seg ned en bane med vegger eller oppdage om et objekt beveger seg. Måler avstand mellom 1 og 250 cm Nøyaktighet innenfor +/- 1 cm Lyset i front er konstant når sensoren sender lydbølger, og blinker når sensoren lytter etter lydbølger Ultralydsensor

14 Måler robotens rotasjonsbevegelser og endrer retningen til roboten. Vinkelmodus måler vinkler med en nøyaktighet på +/- 3 grader Gyrosensor


Laste ned ppt "Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne: 1.følge en tredimensjonal byggetegning og ved hjelp av denne bygge en robot 1.programmere."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google