Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SPILLERUTVIKLING I KOLBOTN, NORGE OG VERDEN Bjørn Erik &Knut.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SPILLERUTVIKLING I KOLBOTN, NORGE OG VERDEN Bjørn Erik &Knut."— Utskrift av presentasjonen:

1 SPILLERUTVIKLING I KOLBOTN, NORGE OG VERDEN Bjørn Erik &Knut

2 DE 3 FREMSTE LANDENE SOM EKSPORTERER SPILLER. HVA KJENNETEGNER TOPP 3? HVILKET LAND SAVNER DERE I LISTEN PÅ HØYRE SIDE? Hva er spillerutvikling? Illustrerer og reflekterer bildet og tabellen god spillerutvikling? Har land som er lengst fremme på spillerutvikling også de beste landslagene?

3 DE BESTE KLUBBENE I 2015 Spillerindeks: vektet poengsum som utgjør basis for indeks. Kamper med U21 spillere teller dobbelt av 21-23 spillere. Verdien vektes mot mot sysselsattraten for å gi fordel til lag som har utviklet spillere med mest spilletid.

4 OVERORDNEDE KJENNETEGN TOPP 5 EUROPEISKE LIGAER

5 PASNINGSSPILL I ULIKE LIGAER

6 SPILLERUTVIKLING Spillerutvikling i Kolbotn dreier seg:  om hvordan hver enkelt stadig forbedrer sine evner som fotballspiller og dermed opplever mestring gjennom spillet.  om hvordan hver enkelt stadig utvikler seg som selvstendig individ  om hvordan hver enkelt forbedrer sitt sosiale samspill med andre, medspiller og motspiller Spillerutvikling er talentidentifikasjon ikke talentseleksjon  Prestasjon vs potensial  Ulik growth spurt, hjelp de mindre til å få teknisk overtak på fysisk sterke Prestasjon og potensial  Prestasjon er nåtid, mens potensial er fremtid «Når man skal utvikle spillere, må man først av alt være flink til å identifisere talenter. Man må finne spillere som har høyt potensial, ikke bare de som presterer best når man er 14, 15 eller 16. Det er mange spillere som ikke har veldig mye kraft og fysikk, som er sent utviklede, men likevel har veldig høyt potensial»

7 SPILLERUTVIKLING BØR VÆRE EFFEKTIV LÆRING Selvregulering: en persons evne til å være delaktig i sin egen læring og endring, samt å ha kontroll over indre mentale prosesser. 1.Å sette mål eller standarder 2.Planlegging 3.Selvobservasjon 4.Selvevaluering og selvforsterkning 5.Selvrefleksjon over punkt 1-4. Selvregulering i praksis:  Spillerne øver på konkrete ferdigheter eller arbeidsoppgaver i spill og spillformer.  Hver spilleren evaluerer selv egen prestasjon og finner tiltak for forbedring. Mesteparten av det en spiller trenger å lære for å bli en god fotballspiller og et godt menneske kan omformes til en arbeidsoppgave, kvantifiseres og øves på i spill på trening og i kamp. Det holder ikke bare med trenere som har en spørrende trenerstil. Hele strukturen rundt spilleren må vurderes. Hvordan jobber trenerteamet sammen? Hvordan jobber man i klubben? Hvordan er fordelingen mellom lag- og individuell trening?

8 SPILLERUTVIKLINGENS ABC(ATK) FOR FLEST MULIG-LENGST MULIG-BEST MULIG Primærbehov vi trenere må garantere spillerne. 1.Autonomi: vi må gi barn og ungdom følelse av medbestemmelse innenfor et sett rammer -> autoritær autonomi 2.Tilhørighet: spilletid i kamp og gi muligheter for å trene med alle på tvers av ferdigheter. 3.Kompetanse: mestring av aktivitet

9 VIRKEMIDLER SPILLERUTVIKLING Tradisjonell verktøykasse:  Differensiering  Jevnbyrdighet  Flytsonemodellen  Hospitering  Påmelding av lag i aldersklassen(Kampdimensjon) Men like viktig er kultur i klubb  Spilletid tildelt alle spillere uavhengig av nivå  Forsvarsspillere har ikke lov til å klarere ballen eller takle.  Keepere skal alltid sette i gang spillet langs bakken.  Helt greit å gjøre feil for å lære.  Tålmodigheten

10 TALENTIDENTIFIKASJONENS M2M FOR FLEST MULIG-LENGST MULIG-BEST MULIG Motivasjon: hva velger vi å gjøre og hvorfor handler vi som vi gjør  Grad vs Kvalitet  Grad: Hvor mye motivasjon, gjerne det du ser på felt: Er involvert? Presterer så godt som mulig? (Prestasjon)  Kvalitet: Hvorfor er spilleren motivert? (Potensial)  Ytre: anledningen for å utføre aktivitet  Jeg spiller fotball fordi pappa vil. Jeg får penger på scoring. Jeg spiller fotball fordi de andre mener jeg er best  Lav motivasjonskvalitet  Indre: aktiviteten i seg selv er belønning  Jeg spiller fotball fordi det er eneste vei ut av fattigdom. Jeg spiller fotball fordi jeg vil bli best  Jeg spiller fotball fordi det er gøy, jeg vet jeg ikke er best. Jeg spiller fotball fordi min beste venn\venner gjør det  Høy motivasjonskvalitet VISER SEG I HVORDAN SPILLERE OPPTRER, HVA DE GJØR, SIER, TENKER OG FØLER NÅR DET GJELDER FOTBALL

11 TALENTIDENTIFIKASJONENS M2M FOR FLEST MULIG-LENGST MULIG-BEST MULIG Prestasjonsorientert klima  Vurderer kompetanse opp de beste.  Suksess ligger utelukkende i å vinne, vise overlegenhet  Tanker: Hvordan gjør de andre det? Er jeg like flink? Hvordan kan jeg unngå å vise de andre at jeg ikke får det til? Utvikle kompetanse\erfaring for trenere å forstå forskjellen mellom seleksjon og identifikasjon av «talent»  Follese FK  AJAX  Belgia: Doble landslag på G15, G16 og G17 for å ikke overse «sent utviklede spillere».  Ett som presterer der og da, og ett for spillere de tror kommer til å bli mye bedre i fremtiden. Mestringsorientert klima  Vurderer kompetanse opp mot seg selv, sitt beste.  Suksess måles i egne prestasjoner, mestring og utvikling.  Tanker: Får jeg det til? Gjør jeg mitt beste? Hvordan kan jeg bli bedre? Viktig: barn og unge rapporterer høyere grad av god selvfølelse og opplevd fremgang som spiller. Bedre ferdighetsutvikling og lagånd.

12 Basis kompetanse toppspiller Vinnervilje Emosjonell stabil Personlighet Eksplosivitet Spillforståelse Ball og kroppskontroll Allsidighet i ferdigheter Du kan spille spiss uten dribleferdigheter Du kan spille midtstopper uten å være ekspert på sklitaklinger Allsidighet i lagfunksjoner Med og uten ball? Utespillere vs keeper? Forsvar, midtbane opp mot angriper? Sentral eller kant? TALENTIDENTIFIKASJON SPILLERKARAKTERISTIKKER Definer kompetanse eller ferdigheter en spiller trenger for å bli bedre Definer profiler et lag trenger for å forbedre seg Hva har en 6 åring? Hva har en 12 åring? Hva har en 18 åring? Hva har dere som trenere?

13 TALENTIDENTIFIKASJON SPILLERKARAKTERISTIKKER Fotballferdighet Spill og kampdimensjon Individuelle ferdigheter Relasjonelle ferdigheter Strukturelle ferdigheter Fysiske, sosiale og psykiske ressurser I Kolbotn er overordnet ambisjon om å ta vare på flest mulig, men samtidig kunne utvikle gode spillere som fører til gode lag. Gode lag må til for å få utviklingsarena på høyeste nivå for ambisiøse spillere. Potensial Prestasjon

14 FALLGRUVE: BIOLOGI Talentidentifikasjon burde være basert på kompetanse og ferdigheter uten å betrakte fødselsdato VIKTIG: Dersom man etter identifikasjon ser at spillere er født første kvartal\halvår ligger identifikasjonsmønstre på prestasjon fremfor potensial

15 NÅVÆRENDE KOLBOTN MODELL Dribleskole fr G6 Årgangsbasert men inndelt per skole G6-G12 Felles plan og oppfølging frem til G13. Systematisk klubbhospitering fra G9-G12 KIL-Akademi for spillere fra G10 til G12 Ferdighet, holdning og interesseinndeling fra G13. Hospiteringstrapp internt i kull og oppover i klassene.

16 WORLD CUP RANKING SPILLERUTVIKLING 2014


Laste ned ppt "SPILLERUTVIKLING I KOLBOTN, NORGE OG VERDEN Bjørn Erik &Knut."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google