Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

UNINETT Fiberskoleprosjektet UNINETT Fiberskoleprosjektet BAKGRUNN Regjeringens ”bredbåndsmelding”  Styrke konkurransen gjennom økt etterspørsel.  Gode.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "UNINETT Fiberskoleprosjektet UNINETT Fiberskoleprosjektet BAKGRUNN Regjeringens ”bredbåndsmelding”  Styrke konkurransen gjennom økt etterspørsel.  Gode."— Utskrift av presentasjonen:

1 UNINETT Fiberskoleprosjektet UNINETT Fiberskoleprosjektet BAKGRUNN Regjeringens ”bredbåndsmelding”  Styrke konkurransen gjennom økt etterspørsel.  Gode markedstilbud til skoler, bibliotek, sykehus og offentlig forvaltning innen 2003.  Gode markedstilbud til norske husstander innen 2005.

2 UNINETT Fiberskoleprosjektet UNINETT Fiberskoleprosjektet De ulike prosjektene Veiledningsprogram for utbygging av regionale fibernett for skoler. Standarder for intern nettinfrastruktur for skoler Organisering av tjenester Organisering av drift 3 pilotinstallasjoner Samtrafikk/telehotell

3 UNINETT Fiberskoleprosjektet UNINETT Fiberskoleprosjektet Prosjektorganisering Styringsgruppe Prosjektgruppe Alta Kommune Prosjektgruppe Molde Kommune Prosjektgruppe Tønsberg Kommune Delprosjekt Støttetjenester Teknisk ekspertise Informasjon Økonomi

4 UNINETT Fiberskoleprosjektet UNINETT Fiberskoleprosjektet Veiledningsprogram Løpende informasjon – nettsted Mediedekning Veiledningshefter Kurs/seminar Prosjektrapport

5 UNINETT Fiberskoleprosjektet UNINETT Fiberskoleprosjektet Standarder for intern nettinfrastruktur (UNINETT) Strukturering av nett Type kabler Termineringer Avstander Kapasiteter Nettelektronikk Kostnadsvurderinger

6 UNINETT Fiberskoleprosjektet UNINETT Fiberskoleprosjektet Organisering av tjenester (UNINETT/UiO) Administrative systemer E-post Web Katalogtjenester Sikkerhet (Hvem skal ha tilgang til hva hvor)

7 UNINETT Fiberskoleprosjektet UNINETT Fiberskoleprosjektet Organisering av drift (UiO) Sentral / desentral Krav til sikkerhet Brukerstøtte Driftsomgivelser Responstider/oppetider Økonomiske vurderinger

8 UNINETT Fiberskoleprosjektet UNINETT Fiberskoleprosjektet Pilotkommune Alta 5.5 km fiber 8 skoler (3500 elever), helsesenter, legesenter, bibliotek, sosialkontor, rådhus, høgskolen Samarbeid om eierforhold/leieforhold Samarbeid om bruk Samarbeidsprosjekt skole – helse Lokal fiberleverandør ? Tilbudsinnhenting.

9 UNINETT Fiberskoleprosjektet UNINETT Fiberskoleprosjektet Pilotkommune Molde 7.0 km fiber 7 skoler, 3 barnehager, rådhus, idrettshall, omsorgssenter og høgskole. Samarbeid om eierforhold/leieforhold Samarbeid om bruk

10 UNINETT Fiberskoleprosjektet UNINETT Fiberskoleprosjektet Pilotkommune Tønsberg 9.0 km fiber 6 skoler/1900 elever, rådhus, og evt. høgskole Langt flere tilbydere enn i Molde og Alta (6) Regulering av føringsveier Samarbeid om bruk

11 UNINETT Fiberskoleprosjektet UNINETT Fiberskoleprosjektet Samtrafikk/telehotell (Bø) Lokal NIX (LIX) Organisering av AS-numre og IP-adresser Etablering av avtaler Utleie av plass til nettverksbokser og servere Markedsføring av tilbudet

12 UNINETT Fiberskoleprosjektet UNINETT Fiberskoleprosjektet Hovedmålsetting Etablere fiber som ”standard” for bredbånd i Norge Redusere kostnadene for fiberutbygging Linjekapasitet skal ikke være flaskehals Viderebringe erfaringene til alle landets kommuner (og gjerne også teleoperatører)

13 UNINETT Fiberskoleprosjektet UNINETT Fiberskoleprosjektet Noen erfaringer fra Canada Storstilt fiberutbygging i regi av skoleverket Samarbeid. ”Bytting” av fiber Inntjent i løpet av 2-4 år Rasjonaliserer driften Bruken/prosjektene kommer av seg selv Teleselskapene ”skjelver”

14 UNINETT Fiberskoleprosjektet UNINETT Fiberskoleprosjektet Noen erfaringer fra Canada Drastiske prisreduksjoner Kommunale fiberringer med trådløs aksess til private hjem. Kommunene regulerer gravingen Staten/Bell eier stolpene Må ha lisens som teleoperatør for å benytte føringsveier


Laste ned ppt "UNINETT Fiberskoleprosjektet UNINETT Fiberskoleprosjektet BAKGRUNN Regjeringens ”bredbåndsmelding”  Styrke konkurransen gjennom økt etterspørsel.  Gode."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google