Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Mona Stokke Pedagogisk leder, SeLL
Blogg og wiki Mona Stokke Pedagogisk leder, SeLL
2
Formål med økta Formålet med økta er å bli kjent med noen eksempler på hvorfor og hvordan blogg og wiki kan brukes i undervisningen, noe som kan inspirere til utvikling av egen praksis.
3
Målsetninger Deltakerne skal
Bli kjent med hva som kjennetegner blogg og wiki Få innsikt i muligheter blogg og wiki gir som multimodalt verktøy Utforske og diskutere eksempler på bruk i skolen
4
Senter for livslang læring
Syn på læring Tradisjonelt Konstruktivistisk Læringsfellesskapet tett relasjon til pensum tett relasjon til elevenes forkunnskap tett relasjon til elevenes kulturelle bakgrunn og forkunnskaper aktivitetene relatert til lærebøker aktivitetene relatert til kilder og materiale som kan manipuleres aktivitetene tett relatert til materiale som konstrueres av elevene selv og som kan manipuleres lærerstyrt undervisning aktivitetsorientert undervisning problem-, case, og aktivitetsorientert undervisning rett svar resonnering med begreper resonnering med begreper i ulike læringsfellesskap individuelt arbeid individuelt arbeid systematisk arbeid i grupper prøver med vekt på gjengivelse tester med vekt på adekvat forståelse prosjekt- fremleggelser porteføljer drill og øvelser individuell konstruksjon av kunnskap tilgang til informasjon som må omformes ved hjelp refleksjon i lærings-fellesskapet CAI ITS, Logo as latin, Mikroverdener CSCL Behaviorisme Konstruktivisme Sosialkonstruktivisme, det sosiokulturelle (etter Ludvigsen 1998) Senter for livslang læring 4
5
Sone for nærmeste utvikling
6
Sammensatte tekster Sammensatte tekster eller multimodale tekster er tekster der flere uttrykksformer benyttes for å få frem et budskap. Dette kan omfatte alt fra en kombinasjon av bilde og tekst til kombinasjoner av tekst, film og lyd.
7
Verktøy for sammensatte tekster
Wikier Blogger Glogger (glogster.com) Powerpoint ...
8
Hva er en wiki? Wiki = rask
dnL00TdmLY
9
En definisjon En wiki er software som lar mennesker samarbeide om å lage, redigere og linke websider på en enkel måte (Wikipedia 2008)
10
Wiki-funksjonalitet Kollektiv tekstproduksjon Diskutere med andre
Oppbevare fagstoff (dokumenter, lenker mm) Sende mail
11
Kollektiv tekstproduksjon
Alle kan skrive, endre og slette Alle nye versjoner tilgjengelig med en gang Tidligere versjoner lagres (versjonskontroll) Multimodalitet – tekst, lyd, foto, video
12
Mulige praksiser Wiki for posting av oppgaver og lekser
Egen wiki for prosjektarbeide Wiki for samarbeid med andre skoler i verden (eTwinning) Klassen lager wiki-lærebok ... og mange fler!
13
Eksempler
14
Kastellet skole Wiki om andre verdenskrig
18
Blogg
19
Hva er en blogg? Blogg = web log
1pWXjXI
20
Hva er … Web log Online, kronologisk samling av innlegg, kommentarer og lenker Mange sjangere og «avsendere» Meninger skaper diskurser!
21
Blogg-funksjonalitet
Egen tekstproduksjon (eller gruppens) (tekst, lyd og bilde) - innlegg Kommentere og diskutere Sende epost til forfatteren Lenke opp fagstoff (nettsider)
22
Hvorfor blogge? Lære seg å skrive og kommunisere
Lærer seg å reflektere faglig og delta i debatt Få lesere utenfor klasserommet/firmaet/idrettsklubben/landet Få nettverkt via andre bloggere, faglig og personlig utvikling Digital kompetanse Stimulerer til kreativitet
23
Hvordan blogger man? Oppretter blogg via blogg-tjeneste
Poster innlegg (tekst, lyd og bilde) Reklamerer for bloggen - nok stoff! - RSS Leser andres blogger Kommenterer på andres poster Lenker opp fra andres poster Skriver slik at man får feedback Setter opp bloggroll og andre sideelementer
24
Bloggens elementer Overskrift Blogg-post Permalink (arkiv)
Kommentar / forum Trackback RSS-feed Blogroll Bio eller About page
25
Erfaringer fra skolen Reflektere over fag, temaer, karriere, livet ... alt mulig Høy grad av selvstendighet Nye måter å samhandle på Kan diskutere på en måte som går utover klasserommet: inkluderer kultur, politikk, andre områder eleven vil utforske Utvikler en ”egen stemme” - står frem RSS - kan dele tanker, erfaringer, kunnskap med mange Elevene lærer like mye av hverandre som av lærer og lærebøker
26
Eksempler
32
Glogger
33
Glogger Glogger er et verktøy for å lage postere
Kombinere tekst, lyd og bilde
35
Om endring av praksis Best forutsetning for endring av praksis dersom bruk av digitale verktøy knyttes til vitale strukturer som eksamen, læreplaner og pensum.
36
En lærer sa: «hvor skal jeg begynne?»
«Er (det behov for) ein undervisningsteori som legg til grunn ei didaktisk og fagdidaktisk tilnærming med særskilt fokus på kunsten å undervise i digitale læringsomgjevnader» Krumsvik, i Otnes 2009:230
37
Hvor digitalt kompetent er du?
38
Å være digital betyr «Å ha et naturlig og reflektert forhold til den digitale verden og dens redskaper og arenaer.» Otnes, 2009
40
glogster.com
41
Wiki vs Blogg Likner … mange like funksjonaliteter
Wiki – flere samarbeider Blogg – vanligvis en forfatter Wiki har versjonskontroll av tekst, det har ikke en Blogg
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.