Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertCarina Nordli Endret for 9 år siden
1
Including skills Orientation to Norwegian Association for People with Developmental Disabilities and Norwegian Association for the Disabled Evaluation of Program for Youth With Disabilities in Tanzania and Malawi supported by Operation Days Work Oslo, 14 Januar 2010
2
Et møte med ungdom
3
Oppdraget Besøkte NHF i Malawi i 2006 Har sittet i ODs råd Fokus på yrkesutdanning Ønske om å jobbe sammen med lokal ungdom Evaluering er en for god læringsprosess til å forbeholdes konsulenter Godt inntrykk av NHF Lite kunnskap om utviklingshemmede Fikk full jobb i Norge
4
I Tanzania Cecilia SangaSekretær hos TAMH Francis PeterFar og TAMH aktivist Laurencia MallewaLærer Lightness MbilaSpesiallærer Rhoda MwendwaSøster og TAMH aktivist I Malawi Emmie ChiumiaAktivist i org for albinoer Munyaradze MtsinzeAktivist i org for blinde Pamela JumaJobber for FEDOMA Phillip LapozoAktivist i FEDOMA Timothy SomanjeAktivist i org for albinoer Evalueringsteamene
5
Preliminary results Utgangspunkt Operasjon Dagsverk = Solidaritet mellom ungdom To år etter avsluttet prosjekt Ikke evaluering av struktur og organisasjon Mid-term evaluering i 2006 Prosessorientert Fokusområder Effekten på ungdommene Yrkesutdanning - jobb Inkludering
6
Prosjektet i Tanzania Tanzania Association for the Mentally Handicapped (TAMH) 2004 - 2007 Informasjonsarbeid, læreropplæring, barne-, ungdoms- og fagskoler, samt ungdomsaktiviteter Intervju med 22 ungdommer
7
Resultater Tanzania Viktig informasjonsarbeid Bra ungdomsaktiviteter Bra på inkludering Brukbare resultater på skolene gitt ressursene og positiv innstilling Svake faglige resultater Manglende oppfølging Inkludering er viktig, det er mulig og det virker
8
Prosjektet i Malawi Malawi Council for the Handicapped (MACOHA) and TEVETA Tre strategier Vanlig høyskole (SOCHE) MACOHA opplæringssentere Lærlingordning 2004 - 2006
9
Resultater Malawi Lærlingordningen Suksess (86% gjør noe) Fleksibel tilnærming Har ført til inkludering Uklar utvelgelse og problem med alder SOCHE Var ikke hovedfokus for evalueringen Trenger mer studie av organiseringen Trenger strategi for link skole - arbeidsliv
10
Noen kommentarer Fleksibilitet og individuell oppfølging Praksis Inkludering Ved å bli økonomisk aktive Ved å delta i aktiviteter Ved å vise at de kan Ved ”tvang” Eksemplets makt Ressurser
11
Including skills 14 jan 2010
12
Forandringer ”He was just staying at home, doing nothing. Some children laugh at him. Others threw stones at him. Things which makes me as a mother feel very bad.” - Mother of one of the youth interviewed. “My friends and customers, including strangers, admire me very much. Even my family now recognises me as a head of the family.” - Tailor
13
Including skills 14 jan2010 Metode Todelt mål Opplæring og learning-by-doing Utføre evalueringen Hovedmetode: Intervjuer Målgruppen: Ungdommene selv Strukturerte spørsmål
14
Metode Utvelgelse av intervjuere/assistenter Internt vs eksternt Hvem trenger å vite hva? Utvelgelse av intervjuobjekter Utfordringer Sporing av deltagerne Intervjue utviklingshemmede
15
Metode Prosessevaluering Opplæring: Faser Introduksjon Pilot Forbedring av intervjuguide og spørsmål Organisering av data/skrive ut Analyse Presentasjon
17
Metode Tid: Riktig for Malawi, uklart Tanzania Team: Fedoma – TAMH Fokus: Impact og målgruppen Krever mer av norsk partner Tidlig planlegging Mer tilrettelegging Krever mer av lokal partner Sporing, rekruttering Innsyn og tillit
18
Anbefalinger Fokuserte evalueringer De som ser på alt, ser ikke mer enn dere gjør selv Må ha tid til å treffe ”feil” informanter Lag lokal monitoreringsplan Alt må ikke være evaluering Samle inn informasjon til informasjonsarbeidet Hva med å bruke OD-folk?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.