Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Https://stolav.no/fag-og-forskning/kompetansetjenester-og-sentre/rshu Orientering om RSHU - regional rolle og hvordan kan HNT benytte ressursen ? Johan.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Https://stolav.no/fag-og-forskning/kompetansetjenester-og-sentre/rshu Orientering om RSHU - regional rolle og hvordan kan HNT benytte ressursen ? Johan."— Utskrift av presentasjonen:

1 https://stolav.no/fag-og-forskning/kompetansetjenester-og-sentre/rshu
Orientering om RSHU - regional rolle og hvordan kan HNT benytte ressursen ? Johan Fredrik Skomsvoll MD PhD Helse Nord-Trøndelag 13. mars 2019 Daglig leder RSHU og medisinsk faglig rådgiver for fagdirektør Regionalt senter for helsetjenesteutvikling (RSHU)

2 Innhold Historien Strategi og planer
Organisering av RSHU – en utviklingsprosess Kompetanse og kompetansebygging Finansiering og stillingsmodeller Samarbeidsmodell RSHUs prosjekt/oppdrags portefølje Samarbeidspartnere Forbedringsprogrammet Pasientforløp og innovasjon

3 Historien om RSHU- Hvorfor ? Hvordan ? Når ?
Pakkeforløp kreft De 4 søyler/satsingsområder 2014/2015: Pasientforløp Beslutningsstøtte for HF Klinisk IKT Forskning og evaluering Mål: Understøtte utviklingen av god kvalitet, god pasientflyt og god ressursutnyttelse ved St. Olavs Hospital HF og øvrige helseforetak i region Midt-Norge. Si litt om historikken – det har vært en utvikling både i målbildet, organisering, bemanningen og arbeidet for RSHU. Det samme gjelder planverk og forbedringsprogrammet Høyt faglig og vitenskapelig nivå. Vitenskapelig kompetanse kombinert med klinisk kompetanse, med god innsikt i spesialisthelsetjenestens utfordringer. Kompetanse i forløpsveiledning er sentralt for arbeidet med standardiserte pasientforløp. Kompetanse i helseøkonomi, og i samhandling mellom primærhelsetjeneste og sykehustjeneste. Bistillinger for professorer ved DMF/NTNU med hensiktsmessig ekspertise.

4 Fremragende helsetjeneste og fremragende behandling
HMN Strategi 2030 HMN forsknings og innovasjonsstrategi HMN utviklingsplan (2035) De 3 HF sin utviklingsplaner og Forbedringsprogrammer

5

6 Regionalt senter for helsetjenesteutvikling (RSHU)
Styringsgruppen RSHU Regionalt fagdirektørmøte Forskere/statistikere, helseøkonomer, epidemiolog Helsefaglige rådgivere, forløpsveiledere Siv.ing- kompetanse logistikk, optimering, og innovasjon Fagdirektør/ Daglig leder St. Olavs hospital Lederteam, RSHU Dette kartet viser organiseringen av RSHU for å understreke at det ikke bare er et organ for Stolav, men for hele regionen Regionale styringsgruppe Deltakere fra alle HF inn i lederteamet -. Kompetanseområder Kompetanse innen statistikk/forskning og evalueringsmetodikk, epidemiologi, innovasjon/tjenestedesign, logistikk, helseøkonomi og klinisk IKT

7 Ledergruppe for regionalt senter for helsetjenesteutvikling (RSHU)
Runa Heimstad Fagdirektør Johan F. Skomsvoll Medisinsk faglig rådgiver Daglig leder RSHU Aud Hiller Helsefaglig rådgiver Forløpsveileder Birger Endreseth Klinikksjef kirurgisk klinikk Kjell Å. Salvesen Klinikksjef Kvinneklinikken Per Olav Østbyhaug Medisinsk fagsjef Helseplattformen Randolf T. Vågen Medisinsk faglig rådgiver Psykisk helsevern Therese T. Engan Utviklingssjef Helse Nord- Trøndelag Henrik Erdal Klinikksjef Helse Møre og Romsdal

8 Mandat for regional styringsgruppe
Handlingsplan prioritering

9 Innsatsområde Helsetjenesteutvikling og innovasjon
RSHU Regionalt senter for helsetjenesteutvikling Innsatsområde Helsetjenesteutvikling og innovasjon Helseplattformen- understøtte standardisering Standardiserte Pasientforløp- implementering og kliniske studier Helsetjenesteutvikling og innovasjon er vårt satsingsområde: RSHU ble etablert i 2014 i forlengelsen av forbedringsprogrammet med hovedfokus på standardiserte pasientforløp. I tråd med visjonen om fremragende behandling er høy faglig kvalitet, god pasientflyt og god ressursutnyttelse sentralt En god samhandling mellom 1. og 2linjetjenesten er viktig i helhetlige pasientforløp Vi jobber både for St. olav og regionen (regionalt: SPF, HP og logistikk/ressursutnyttelse spesielt) Prosjekt og oppdragsporteføljen er nå mye større enn tidligere og for å poengtere vårt utviklingsarbeid og til dels innovasjon skjer på flere fronter har vi laget denne figuren. Analyse og tiltaksarbeidet skal peke på nye innovative løsningsmodeller for bedre kvalitet og bedre ressursutnyttelse. Eksempler: pasientforløp –regionalt og lokalt, pasienterfaringer i SPF, pågående arbeid med pakkeforløp for hjerneslag som vil bli implementer både akuttfase og rehabilitering, ta i bruk nye metoder (støtte nasjonalt beslutningsforum) –dokumentasjon og kost/nytte, aktivitets- og bemanningsanalyser, turnusplanlegging, akuttstuelogistikk, MR kapasitet i pasientforløp/kreftforløp, organisering og logistikk innen PH/rus i alle HF (holde frem BUP),. Standardisering og innføring av HP – involvering av kliniker og hva det vil bety for oss i årene som kommer (harmonisere måten vi jobber på i alle HF slik at nytt EPJ understøtter dette- prosesser og arbeidsflyt i pasientforløpene våre) Helseøkonomisk evaluering/ Logistikk, optimering og simulering av pasientflyt og arbeidsflyt Ressursplanlegging og ressursutnyttelse

10 Fremragende behandling/
Regionalt senter for helsetjenesteutvikling Regional styringsgruppe (fagdirektørgruppen) og regional ledergruppe En del av Fagavdelingen, ledes av Runa Heimstad og Johan Fredrik Skomsvoll Skal støtte St. Olavs hospital HF, Helse Nord-Trøndelag HF og Helse Møre -og Romsdal HF, Sykehusapotekene Ca. 15 årsverk bestående av helsefaglige rådgiver, forskere, PhD-er – tverrfaglige team Relevant kjernekompetanse for fremtidige utfordringer Standardiserte pasientforløp Helseøkonomi Ressursutnyttelse Kvalitetsregistre Medisinsk Avstandsoppfølging Helseplattformen Klinikkene + Fremragende behandling/ helsetjeneste Ny praksis Ny kunnskap Nye innovasjoner Nye publikasjoner = Helselogistikk Tjenesteinnovasjon Klinikk RSHU – kort info God kompetanse i møte med mange og komplekse utfordringer i klinikkene- for å skape god kvalitet, gode brukererfaringer, god pasientflyt og god ressursutnyttelse

11 Mandat for RSHU Mål Prioritering rolle

12 Regional styringsgruppe RSHU
RSHU – forankring og samarbeidslinjer i HMN Regional ledergruppe Fagdirektør Runa Heimstad Regional styringsgruppe RSHU Fagdirektørmøte HMN St. Olavs hospital HF Daglig leder: Johan F Skomsvoll HNT HF Ansvarlig kontaktperson: Therese Troset Engan HMR HF Henrik Erdal Regionalt samarbeidsnettverk innen pasientforløpsarbeid (FV, FK, eSP) Samarbeidsarenaer og dialogfora- og ikke myndighets og fullmakts-linjer Regionalt samarbeid innen innovasjon/ medisinsk avstandsoppfølging Andre regionale samarbeidsnettverk/fora

13 Budsjett og stillinger RSHU
Ca 15 årsverk 2019 Ca 50% av stillinger finansiert av St. Olavs hospital Ca 50% av de andre stillinger- ekstern finansiert (øremerkete midler fra HMN/HOD/Forskningsrådet/NTNU) Medisinske kvalitetsregister er lagt i styringslinjen under RSHU- som egen seksjon og med eget budsjett (16 årsverk)

14 Medarbeidere ved RSHU Status pr i dag- i endring
Vidar Halsteinli Forsker Helseøkonomi Andreas Asheim Forsker Industriell matematikk Sara M. Nilsen Forsker Samfunnsmedisin Janne Grønli Helsefaglig rådgiver Berit Langås Helsefaglig rådgiver Lise Mo Helsefaglig rådgiver Kirsten Walther Helsefaglig rådgiver Imre Janszky Forsker Epidemiologi Status pr i dag- i endring + analytiker Sigurd Bjørke- våren 2019 (1. april) Assosierte medarbeidere i de andre HF- Unni og Torstein Jon Magnussen Forsker Helseøkonomi Anders Gullhav Forsker Industriell økonomi og teknologiledelse (IØT) og RSHU Joseph Schultz Innovasjons- rådgiver Innovasjon Kjartan Klyve Forsker IØT Mona Stedenfeldt Forsker Nasjonalt Evalueringsprosjekt Smertesentra Gudrun Bjørnelv Forsker Helseøkonomi Jarl Reitan Rådgiver/ tjenestedesigner Innovasjon Logan Reed Vallandingham Forsker innen Helseplattformen IØT og RSHU

15 Medarbeidere ved RSHU- HMR og HNT
Torstein Rønningen Rådgiver/Prosessveileder Natalia Skorobogataia Helsefaglig rådgiver Unni Irene Arnestad Kvalitetsrådgiver/ prosessveileder + innovasjonsrådgivere ?

16 Bygge kompetanse NTNU – Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse (IØT) Helselogistikk, simulering og optimering (pasientflyt, vareflyt) Operasjonsanalyse Endringsledelse Optimeringsbasert bemanningsplanlegging Tjenesteinnovasjon/digitalisering Bygge kompetanse i samarbeid med andre institutt ved NTNU Etablere metodeplattform

17 Stillingsmodeller Det integrerte universitetssykehus
Kombinerte stillinger 1. Hovedstilling St. Olavs hospital med bistilling NTNU 2. Hovedstilling NTNU med bistilling St. Olavs hospital Knyttet opp mot følgende institutter og fakulteter: Fakultet for økonomi, Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse (IØT) Fakultet for informasjonsteknologi og elektronikk, Institutt for matematisk fag (IFM) Fakultet for medisin og helsevitenskap, Institutt for samfunnsmedisin (ISM) og Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk (ISB)

18 Samarbeidsform i regionen innen RSHU
De ulike enheter i de 3 HF samarbeider i ulike oppdrag og prosjekter gjennom etablerte nettverk og fagråd for å bidra til realisering av målene RSHU sin rolle er å bidra til å initiere, fasilitere og understøtte arbeidet i ulike prosjekter i samarbeid med lokal kompetanse i det enkelte HF. I utgangspunktet ligger implementerings-ansvaret i linjen i det enkelte HF.

19 Samarbeidspartnere Fagmiljø i klinikkene
Andre HF i HMN - Helse Nord-Trøndelag HMN Andre HF/RHF –OUS, Helse Bergen NTNU SINTEF Innomed Hemit Helseplattformen Utvikling og forskningsprosjekter - benchmarking

20 INNOVASJON PROSJEKTUTVIKLING HMN regionen PROSJEKT- UTVIKLING
OPPLÆRING KOORDINERING OPPLÆRING RÅDGIVNING

21 Hvordan kan et HF/klinikk benytte ressursen i RSHU?
HF/klinikk legger fram prosjektidé - Ideen legges fram for en mindre gruppe eller ledergruppen. 2. RSHU bidrar med kompetanse: Som rådgiver i samarbeid med lokal prosjektledelse. Initiere, vurdere og kvalitetssikre prosjekter. Kompetanseoverføring/opplæring. Som medarbeider i prosjekt. Utføre analyser og utarbeide beslutningsgrunnlag/rapport. Bistå med publiseringsarbeid.

22 Prosjektportfølje (kategori)
Oppdragsområde Antall 2019 2018 Pasientforløp 16 13 Samhandling 3 Optimal ressursutnyttelse Tjenesteutvikling 11 Forskning og utdanning 28 27 Søknader 19 18 Helseøkonomi 12 Antall prosjekter 107 96

23 RSHU prosjektportfjølje
Klinikk Antall prosjekter HOD 6 Kirurgisk klinikk 8 Helse Midt-Norge RHF 12 Kreftklinikken 5 St. Olavs hospital HF 4 Kvinneklinikken 2 NTNU Medisinsk klinikk 1 Akutt- og mottaksmedisin 11 Nevroklinikken Barne og ungdomsklinikken Ortopedi, revmatologi og hudsykdommer 7 Bildediagnostikk Psykisk helsevern 9 Hjertemedisin Sentral Stab 13 Lunge og arbeidsmedisin 3 ØNH, kjevekirurgi og øye Klinikk for anestesi Divisjon driftservice

24 Nasjonale oppdrag og regionale oppdrag
Evaluering av smerteklinikker/smertesentra i Norge Bistår AD i HMN med beslutningsgrunnlag til saker i nasjonalt beslutningsforum- Metodevurderinger Regionale oppdrag: Standardiserte pasientforløp Helseplattformen- understøtte standardisering Aktivitets og bemanningsanalyser BUP og VOP – organisering og pasientflyt Bestillinger fra HOD, HDIR, HMN, HMR og HNT, Klinikker og avdelinger Aktivitet- oppdrag i 16 klinikker St. Olavs hospital NTNU og SINTEF ønsker at vi skal være samarbeidspartnere på flere prosjekter Omtrentlig 100 store og små prosjekter og oppdrag Omtrentlig 50% av prosjektene har en varighet < 12 mnd og 50% har en varighet > 12 mnd

25 Seksjon for medisinske kvalitetsregistre Nasjonale registersekretariat
Nasjonalt servicemiljø for medisinske kvalitetsregister - Helse Midt-Norge Norsk hjerteinfarktregister Norsk hjerneslagregister Kvalitetsrådgiver Norsk karkirurgisk register Norsk hjertesviktregister Statistiker / forsker Nasjonalt servicemiljø SKDE Hemit (IKT-ressurser) NorScir (Nordic Scir) Tonsille registeret Totalt antall ansatte: 27, Årsverk: 16

26 Forbedringsprogram 2019 Hovedledelsen; 13. Desember 2018
Tydelig mål og bruk av KPI er- måle effekter av forbedringstiltak Hovedledelsen; 13. Desember 2018

27 Kvalitet og pasientsikkerhet
Satsningsområder Tjenesteinnovasjon Brukererfaring Sykehusinfeksjoner Varekostnader Strategiområder Kvalitet og pasientsikkerhet Bærekraftig økonomi Fremragende behandling Forbedringsprogram 2019 er basert på de strategiske satsningsområdene og aktuelle tiltakene i St. Olavs hospitals utviklingsplan Forbedringsprogram 2019 er tydelig, målrettet, målbart og har sterk forankring i klinikken. Tiltakene er relevante og viktige for at St. Olavs hospital skal løse dagens utfordringer og møte fremtidens muligheter. Færre prioriterte tiltak skal gi økt handlekraft og bevissthet rundt strategiområdene. Resultatene skal følges opp med målbare KPIer (ytelsesindikatorer). Tiltakene skal ha sterk forankring i linjen og hos alle ansatte. Våre hovedstrategier som ligger til grunn for Forbedringsprogram 2019 er: Kvalitet og pasientsikkerhet Økonomisk bærekraft For å kunne tilby fremragende behandling til pasientene ved St. Olavs hospital må vi sørge for at tjenestene har høy kvalitet, er trygge for pasientene og gjennomføres innenfor bærekraftige økonomiske rammer. Kvalitet er et resultat av alle ansattes og avdelingers felles innsats og samarbeid i møtet med pasientene. Respekterte og trygge medarbeidere som medvirker og har eierskap til prosessene, er den fremste leverandøren av kvalitet og pasientsikkerhet. Kvaliteten skal forstås fra pasientens ståsted. Pasientenes erfaringer er derfor en viktig indikator for kvalitet. De prioriterte satsningsområdene for 2019 er: Tjenesteinnovasjon, brukererfaring, sykehusinfeksjoner og varekostnader.

28 Akuttmottaket – er forlenget oppholdstid et problem for pasientsikkerheten?
Prosjekt helsetjeneste under press- blir snart publisert hendelser hos pasienter i akuttmottaket siden fram til i dag Stort materiale God studiedesign Og derfor kan man trekke sikre konkusjoner- the best ever Asheim, A.*, Nilsen, SM.*, Carlsen, F., Næss-Pleym, L., Uleberg, O., Dale, J., Bjørnsen, LP., Bjørngaard, JH.

29 Hvor akutt og alvorlig syk pasienten er
Vi bruker pressindikatorer som er uavhengige av pasienten for å analysere ekstra oppholdstid som skyldes press Oppholdstid Dødelighet Hvor akutt og alvorlig syk pasienten er De åpenbart sykeste vil bli tatt med en gang – venter ikke på vurdering/behandling Press Studiedesign utelukker confounder ved å ha en tilnærmet randomisert design. Kan måle effekt av pressindikatorer Mimikerer randomisert forsøk Pasienten kommer tilfeldigvis når det er travelt på akuttmottaket, dette tenker vi er en ikke-medisinsk faktor som kan påvirke oppholdstida til den aktuelle pasienten. Hvilke viser indekspasient, hvilke situasjonen uavhengig av indekspasienten?

30 Eksempler på publikasjoner- forskningsbasert beslutningsstøtte
Lancet 2015 Kan vi utvikle vår helsetjeneste basert på forskning i enda større grad- tjenesteforskning Nye områder: Smertesentra Fedmeforløpet og behandling/oppfølging Organisering av helsetjenesten Miljøstøtte i samarbeid med ISM

31 Regional standardiserte pasientforløp
Pasientens helsetjeneste: Brukerundersøkelse Informasjon Forutsigbarhet Redusere uønsket variasjon Evidence based medicine Samhandling Helseminister fokus på pasientenes helsetjeneste og brukermedvirkning – aktiv involvering Evidensbaserte forløp (nasjonale og internasjonale guidelines) og kunnskapsbasert praksis med god kvalitet og god etterlevelse. Pasienttilfredshet i forløpene kartlegges nå nærmere i inneværende år- trygghet og forutsigbarhet Ressursutnyttelsen handler om bla kompetanse og utstyr og hvordan dette benyttes i det kliniske arbeidet. Dette vil bli kartlagt nærmere. Redusere uønsket variasjon og innfri myndighetskrav (forløpstider i pasientforløp og medisinsk kvalitet) Samhandling – helhetlige forløp Faglig forsvarlig, god faglig kvalitet på linje med de beste.- pasientsikkerhet/forbygge uønskete hendelser St. olavs hospital 147 forløp, 39 regionale derav 28 kreftforløp Forløp innen PH/rus og fasttrack forløp – akuttmotaket (DVT, brystsmerter, akutt abdomen, hjerneslag , svimmelhet) En standardiseringsjobb er allerede gjort i forhold til HP – med også funksjoner på tvers av forløp og innhold må standardiseres Forløpene kan gå på tvers mellom flere sykehus, klinikker og over i kommunene Forløpsansvarlige har ansvar for utvikling og implementering av forløpene. De har myndighet til å lede på tvers av klinikker og ta stilling til ulike tiltak for fjerne flaskehalser og bedre pasientflyten i forløpene i samarbeid med klinikksjefer og avdelingssjefer. Med tanke på helhetlige forløp er det viktig med god koordinering og ledelse. Egene metodikk. Forløpsansvarlig har ansvar for utvikling og implementering av sitt forløp. Forløpsveiledere bidrar i utvikling og implementering. Forløpskoordinatorer bidrar til god pasientflyt, kontinuitet og oppfølging av pasienter/pasientkontakt i forløpene. Forskjell på stand regionale forløp og pakkeforløp- benytter begrepet pasientforløp 31

32 Pasienterfaringsundersøkelse for pasienter i pasientforløp – PREM (Patient Reported Experience Measures) Etterspurt av styret for St. Olavs hospital i Utarbeidet i samarbeid med klinikkene, driftes fra RSHU. Hemit samarbeidspartner fra 2018. De 4 store pakkeforløp kreft: Lunge, bryst, prostata og tykk-endetarmskreft. Undersøkelsen starter nov 2018 og vil pågå kontinuerlig. Digital versjon utarbeides av Hemit høst 2018, mer automatisering Pasientene «hentes» via koder i eSP. Forespørsel om deltagelse (sms) og samtykke ved elektronisk signatur Svar via helsenorge.no eller digipost. Papirutsendelse til de som ikke er på digital plattform. Rapportering av resultater i eSP Kortversjon av PREM Digital versjon –på basis av verktøy utarbeidet for kvalitetsregisterene

33 Standardisert pasientforløp Tverrfaglig samarbeid
Dedikerte medarbeidere Pasientskolering Kvalitetskontroll Og god ledelse og styring

34 Begrensende ressurser/ flaskehalser
Bildediagnostikk- MR og CT kapasitet Operasjonsstuer og overvåkning Sengeplasser Poliklinikk Anders Gullhav har i sin postdoc jobbet med MR kapasitet og ressursutnyttelse av MR laber. Optimeringsmodell for å facilitere koordinering av blokkplanlegging mellom de ulike avdelinger og dere pasientkategorier-i en syklisk ukeplan for tidsblokker er allokert for bestemt pasientgrupper. Thoma R Bovim så på taktisk beslutningsstøtte vedr operasjonsstueplanlegging og fant at ved å dedikere 6 fleksible operasjonsstuetidsluker til de elektive operasjonsstuene, klarer man å operere både de grønne og de gule akuttpasienten raskere enn i dag. Dessuten er det fordelaktig med fleksibel operasjonsstuekapaisitet

35 Simulert effekt av tiltak i BUP poliklinikk
For å unngå at ventetiden vokser over tid, må man planlegge med ennå høyere inntak: minst 10 per uke Masterstud BUP orkdal – pakkeforløp – utredning/ventetid år 1 år 2 år 3 35

36 Avstandsbehandling Temadag -
Foto: colourbox.com Avstandsbehandling Et satsingsområde i forbedringsprogrammet ved st. olavs hospital 2019 Temadag -

37 HELSEHJELP PÅ NYE MÅTER
4 NY TEKNOLOGI HELSEPLATTFORMEN 4 RETNINGER FOR INNOVASJON I SPESIALISTHELSEN + 2 STYRKET SAMHANDLING KOMMUNE OG LOKALSYKEHUS 1 FORBEDRET BEHANDLING REDUSERT LIGGETID 3 HELSEHJELP PÅ NYE MÅTER AVSTANDSBEHANDLING


Laste ned ppt "Https://stolav.no/fag-og-forskning/kompetansetjenester-og-sentre/rshu Orientering om RSHU - regional rolle og hvordan kan HNT benytte ressursen ? Johan."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google