Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

” ”Varme hender i vinterland” - hvordan øke kunnskap om berøring og enkel massasje ved hjelp av intern kompetanse Kristin Sørgård, demenssykepleier.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "” ”Varme hender i vinterland” - hvordan øke kunnskap om berøring og enkel massasje ved hjelp av intern kompetanse Kristin Sørgård, demenssykepleier."— Utskrift av presentasjonen:

1 ” ”Varme hender i vinterland” - hvordan øke kunnskap om berøring og enkel massasje ved hjelp av intern kompetanse Kristin Sørgård, demenssykepleier Frida Strøm, fagutviklingssykepleier Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester, Vårkonferansen 2011

2 Ideen Samtale med alle nyansatte
Eksempler: Kokk, optiker, kunstner, døvetolk, massør, SPA-massør, hudterapeut, fotpleier, frisør, Kvalitetskommuneprogrammet – arbeidsgruppe som jobbet med trivselstiltak for brukerne Ønsket fokus på individuelt rettede trivselstiltak Badet var brukbart, men ble ikke brukt Fagutviklingssykepleier. Ca en times samtale med alle nyansatte. Gir informasjon om arbeidsplass, taushetsplikt, etikk, hygiene osv. Forskjellig fra person til person, yrkesgruppe til yrkesgruppe. Blir kjent med personens kompetanse og erfaring. Opplever at mange er interessert i å dele erfaring med andre. (Ofte fokus på fellesaktiviteter. Det er vi ganske gode på. Markering av merkedager, bingo, konserter, andakt, trim, turer – det skjer mye. Ikke alle kan eller vil delta på dette) Badet var lenge i ustand. Rutinen ble å dusje pasientene – alle har enerom med eget bad. Vanskelig å endre en rutine. Badet ble brukt som lager

3 Positive ressurspersoner
Søkte USH, fikk midler Positive ressurspersoner Positive ledere Hva gjorde vi? Ressurspersoner ville gjennomføre 2 kursrekker. Ivrige, kreative Ledere la til rette, ga deltakerne fri, justerte på vaktplan, lagde rammer

4 Timeplan 15.sept 22.sept 29.sept 6.okt 13.okt Tema
Velkommen, Manikyr og håndmassasje Hårrulling og hodebunns-massasje Ansikt, nakke og skuldre Kroppsmassasje Fotpleie Kroppsmassasje, avslutning Underviser Ada Kristin Karen Cathrine Marie Kalimat Helen Sted Sørstua Diverse Underviserne var med på å planlegge, kom fram til denne timeplanen Synliggjøre den enkeltes kompetanse. Hvem som har hvilken kompetanse, kort. Noen har formell opplæring, andre er selvlært eller kort kurs. Viktig å ikke skade

5 Gjennomføring 20 interesserte elever til 10 plasser
God spreding i kompetanse og arbeidssted: Sykepleier med videreutd, sykepleiere, hjelpepleiere, assistenter, lærling Avklarte rammer Timeplan Utstyr som fantes i institusjonen Kurshefte til alle Rammer for deltakerne: Deltakere som har dagvakt får tid til å delta på undervisningen. Deltakere som har kveldsvakt får fri to timer av kveldsvakten dersom det lar seg gjøre, hvis ikke får de avspasere time for time. Deltakere som har fri eller nattevakt får avspasere time for time. Avspasering må avtales med leder. Gi beskjed til Frida ved fravær, tel: De som underviste samlet informasjon til kursheftet, jeg satte det sammen. Ha med et eksemplar De som underviste fikk betalt for tiden de brukte til forberedelser og undervisning utenom arbeidstid. Det viste seg å være mindre tid enn vi hadde trodd, de brukte stort sett arbeidstiden. Utstyr i insitusjon; Det enkle er ofte det beste

6 Manikyr og håndmassasje
Utstyr ble kjøpt inn, ligger nå på badet sammen med laminerte prosedyrer Flere pasienter har fått manikyr, det ble mote i adventstida Håndmassasje kan brukes… Kristin får fortelle Kristin hadde vært på kurs, ikke utdanning. Det å komme i kontakt med folk, men kan brukes i mange sammenhenger. Bruke tid. Spenol i lomma - klar til enhver tid! Bruke det pas. Har. Gode øyeblikk. Pas kan lett glemme hva som har skjedd, men kanskje den gode følelsen sitter igjen.

7 Massasje Lærte grunnleggende teknikker. Tvilsomt om vi får lagt en pasient på behandlingsbenk og gjennomført massasje, men med kunnskap om teknikkene kan vi massere en som sitter i stol, ligger i seng. Mer bevisst på hvordan vi bruker hendene, har fått kjenne på hva som er behagelig og hva som ikke er det. En pleier på demensavd ønsker å forsøke med pas. På hennes gruppe. Nå ligger det til rette, også med plass på badet.

8 Fotpleie Grunnleggende fotstell
Hva kan vi gjøre og hva må henvises til fotpleier? Hygiene

9 8 deltakere gjennomførte hele kurset
Internundervisning i ettertid Ønske om mer undervisning Internundervisning er for alle interesserte. Trenger ikke like mye planlegging som en kursrekke. Vil være lett å gjennomføre flere ganger. Deltaker på kurset – kristin. Nyttig å lære massasjeteknikker. Nyttig erfaring å bli massert selv. Det å være ”naken”, sårbar. Lettere å sette seg inn i pas situasjon – ukjente mennesker skal ta på kroppen. Sjenanse. Kjenne hva som var ondt. Muskelknuter. Obs.

10 2 måneder etter avsluttet undervisning
Alle deltakerne svarte at de har hatt nytte av kursrekka Alle anbefaler kursrekka for andre 6 av 8 bruker det de har lært, først og fremst ved dusjing, stell, hårvask, smøre med lotion Noen har gitt manikyr, håndbad/neglstell, massasje og fotmassasje på urolige pasienter, massert personale med stive skuldre Ingen bruker badet mer enn før… Det må vi jobbe videre med! Spørreskjema før undervisning og 2 måneder etter undervisning Fotmassasje tilen som har problemer med å sove Før jul mote med lakkerte negler Kristin kan fortelle om hvordan det var å være elev Liten økning i bruk av badet. Positive tilbakemeldinger, flere som har lyst til å bruke det.

11 Badet Før Etter

12 ”Det lille ekstra” Det som ikke må planlegges
Det som ikke koster penger Det som ikke tar (mye) lenger tid Det som gir gode øyeblikksopplevelser Vi har ikke tid – gjenganger. Vanskelig å sette av tid. Kreativt yrke, Øyeblikkskreativitet Verktøy og kunnskap, ideer


Laste ned ppt "” ”Varme hender i vinterland” - hvordan øke kunnskap om berøring og enkel massasje ved hjelp av intern kompetanse Kristin Sørgård, demenssykepleier."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google