Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Noen karriereteoretikere
-og hvordan teoriene kan henge sammen
2
Frank Parsons Choosing a vocation Putting it down on paper
3
John Holland Interesser Egenskaper
4
Donald Super Livsfaseteori – livslang læring Livsregnbuen
5
John Krumboltz Happenstance learning theory – Planlagte tilfeldigheter
lær John Krumboltz Happenstance learning theory – Planlagte tilfeldigheter Hvordan gjøre tilfeldigheter om til muligheter Nysgjerrighet til å utforske læringsmuligheter Utholdenhet for å kunne takle hindringer og utfordringer Fleksibilitet for å kunne gi seg i kast med en rekke forskjellige omstendigheter og hendelser Optimisme for å gjøre det beste ut av hendelser du ikke har planlagt for Kilde: Krumboltz's theory
6
lær John Krumboltz Forpliktelse til å stadig lære nye ting og utvikle sine ferdigheter Stadig selvvurdering Vurderinger og tilbakemeldinger fra andre Effektiv nettverksbygging Oppnå balanse mellom liv og arbeid Legge økonomiske planer for å kunne tåle perioder med arbeidsledighet Kilde: Krumboltz's theory
7
H.B Gelatt Positiv usikkerhet Gelatt om blant annet usikkerhet og tvil
8
H.B Gelatt Vær fokusert på og fleksibel rundt det du vil:
Vær sikker og nysgjerrig på hva du vet: Du skal vite hva du vil, men ikke være helt sikker Sett deg mål, men være åpen for at disse målene endres eller kanskje bare er delmål. Balanser gjennomføring av mål og oppdagelse av nye mål Bruk målene til å veilede deg, ikke til å styre deg Innse at kunnskap krever innsats, og at det er lettest å velge minste motstands vei Vær oppmerksom på at erfaringer er subjektive opplevelser. Balanser bruk av konkret informasjon og din egen forestillingsevne i utforskningen av mulighetene Vær realistisk og optimistisk rundt det du tror på: Vær systematisk og åpen i måten du gjør valget på: Balanser virkelighetsorientering med drømmer Ha begge beina på jorda, men vær visjonær Lytt til og utnytt kunnskap fra både hodet og hjertet når du velger Utforsk og varier beslutningsstrategiene dine Lær å planlegge, men lær også å lære Vær rasjonell hvis det ikke er en grunn til ikke å være det E.Haug i Lingås og Høsøien 2016, s65
9
Vær Linda Gottfredson Avgrensning og kompromiss (Circumscription and Compromise) Kognitiv utvikling Skape seg selv Avgrensning – Skjer gjennom fire stadier fra 3 til eldre enn 14 Kompromiss Relativt langvarig prosess å finne ut av hva en kan tenke seg å bli Kilde: Circumscriptioin and Compromise theory Dr. Gottfredson’s Career Theory Corner
10
Bill Law DOTS New DOTS Career-learningcafé Career learning thinking
11
Aron Antonovsky Sense of coherence - SOC
Individets følelse og opplevelse av mening og sammenheng i tilværelsen. Å oppleve høy grad av mening og sammenheng i tilværelsen er en essensiell faktor i det som bidrar til god helse. Det er tre faktorer er uløselig bundet sammen i prosessen for å utvikle høy SOC: Forståelse av ens egen situasjon Tro på at en kan finne frem til løsninger Finne god mening i å forsøke på det. Kilde: Olsen og Traavik, 2010
13
Albert Bandura Self efficacy – Egen forventning om mestring
Egenobervasjon Selvevaluering Egenreaksjon Egen mestringsforventning Autentiske mestringsopplevelser Stedfortredende erfaringer Verbal overbevisning Fysiologiske tilbakemeldinger
14
Martin Seligman Authentic Happiness
Hvilke faktorer i livet er det som kan bidra til en lykkeligere tilværelse? Det behagelige livet Det gode livet Det meningsfulle livet
15
Martin Seligman psykologi burde være like opptatt av styrker som av svakheter psykologi burde være like interessert i å bygge opp de beste tingene i livet, som i å reparere de verste. psykologi burde være like opptatt med å gjøre livene til normale personer meningsfulle og utvikle talenter, som å pleie sykdom.
16
Martin Seligman PERMA Positive emosjoner Engasjement
Relasjoner og forhold Mening Accomplishments – prestasjoner og ferdigheter Kilde: Røyset og Kleppestø, 2017 Se også: Positive Psychology
17
Carol S. Dweck Fixed Mindset Growth Mindset Er avhengig av språk
Intelligens er en fast størrelse, noe som ikke kan utvikles Growth Mindset Intelligens er noe som kan utvikles Er avhengig av språk
19
Mark L. Savickas Life Designing
Karrierekonstruksjonsprosessen handler essensielt om å utvikle og implementere yrkesmessige selvkonsepter i jobbroller. Selvkonseptet utvikles gjennom interaksjon med arvede egenskaper, fysiske forutsetninger, muligheter til å spille og observere ulike roller, andres evaluering av de rollene mennesker har vært i. Implementeringen av den yrkesmessige jobbrollen involverer en syntese og et kompromiss mellom individuelle og sosiale faktorer. Jobbrollen utvikles fra rollespill og læring av feedback fra andre, enten rollen er prøvd ut på ekte gjennom jobber, deltidsjobber, fritidsaktiviteter, hobbyer, skoleaktiviteter, i fantasien eller i en karriereveiledningssituasjon. (Svendsrud (2015), s.47 )
20
Mark L. Savickas Språket vårt definerer oss
«Karrierekonstruksjonsteori ser det å lage eller konstruere selvet som en oppgave. Individer konstruerer et selv ved å bruke vår evne til å være bevisst på vår bevissthet.» Å være selvbevisst krever språk. Uten språk, sier Savickas, kan refleksjon ikke finne sted. Det er reflekterende tenkning som bygger selvet. Språk er slik et avgjørende element i karrierekonstruksjonsteori. I tillegg til å bygge selvet, bygger også språket en subjektiv karriere.
21
Mark L. Savickas Å bygge en subjektiv karriere minner om å bygge selvet. En subjektiv karriere stiger ut fra tankeaktivitet eller mental aktivitet, som konstruerer en historie om arbeidslivet. Det krever at en kan huske tidligere roller, analysere nåtidige roller og forvente eller se for seg fremtidige roller. Å konstruere en subjektiv karriere krever at du er oppmerksom på deg selv og reflekterer over den selvbevisstheten slik at du kan konstruere en sammenheng mellom fortid, nåtid og fremtid. Dette refleksjonsprosjektet krever bruken av språk. Kilde: Jåstad Røyset og Kleppestø, 2017 Les også: Life Design Manual
22
Mark L. Savickas Career Services Vocational Guidance Career Education
Career Counseling Actor Scores Traits Resemblence Matching Object Agent Stages Tasks Readiness Implementing Subject Author Stories Themes Reflexivity Constructing Project Mark L. Savickas, Career Counseling, 2011
23
The Digital Skills Gap and the Future of Jobs 2020
24
Future of Skills: Jobs in 2030
25
How will you work in 2030?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.