Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Niels Henrik Abel Foredrag basert på

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Niels Henrik Abel Foredrag basert på"— Utskrift av presentasjonen:

1 Niels Henrik Abel Foredrag basert på
parAbel-prosjektet, bruk av multimedia i e-læringskurs til å fremme læring av og interesse for matematikk. Fra ide til interaktive løsninger Av Morten Brekke, HiA Foredrag: Ola T Aas, HiA Hva er parAbel Samarbeid med Heriot Watt Uni Hvordan tenker vi? Fra ide til interaktive løsninger Utfordringer Hva skjer videre Demo Gjerstad Froland Matematikkprosjekt -- Abel --- KappAbel. Eier :Høgskolen i Agder, Fakultet for teknologi i Grimstad. Niels Henrik Abel

2 = 1MX, 2MX, 3MX, 2FY og 3FY på Internett
parAbel erstatter ikke læreboka, men er lærerens verktøy og hjelpmiddel som gir muligheter en tradisjonell lærebok ikke har. Internett-tilgang Mange kan bruke parAbel samtidig. parAbel gir store muligheter til differensiering Interaktivitet                       Bruker ungdommens medium – øker motivasjon og bruk av IKT Det er mulig å jobbe hjemme Brukervennlighet - Lettfattelig tekst Oppgaveorientert Differensiert vanskelighetsgrad Animasjoner - Simuleringer Spill Historie Matematikktablå – lett å skrive symboler Søk på Internett Pedagogiske støttefunksjoner - kurs Administrative støttefunksjoner Alt parAbel stoff ligger lagret på en sentral database. Bruker-PC-er trenger MS miljø for å kunne benytte parAbel. 1.ste gang parAbel benyttes. Må div. Plug-Ins installeres. Ingen behov for ytterligere programvare. VGS parAbel er et nasjonalt opplegg

3 Interactive University – SCHOLAR programme
e-læring samlet i Interactive University – SCHOLAR programme Inspirasjon og støtte for parAbel, kunne bruke deres materiell Rapport om Scholar: elever som bruker SCHOLAR presenterer bedre enn andre elever det syntes som om rekruttering til Heriot Watt har økt økt kunnskap om aktiv informasjonsøk elevene likte å jobbe med interaktivitet, simuleringer og oppgaveløsing Høgskolen har over flere år arbeidet med nettbasert undervisning. Sterk aktør i Nettuniversitetet og i flere EU-prosjekter. Høgskolen har et tilbud kalt TRES, i matematikk og fysikk for de som mangler kompetanse for opptak ved ingeniørutdanningen. Populært, men krevde tilstedeværelse på campus. På bakgrunn av henvendelser til skolen og skolens ønske om å satse på nett-tilbud, ble det klart at en nettvariasjon av TRES burde være et godt alternativ for mange. Ikke bare de som ønsket kompetanse for ingeniørutdanning, men like mye for de som ønsket en generell oppgradering i fagene. En nettversjon av TRES burde være rettet mot ungdom med en vinkling mot jenter. HiA ønsker å utvikle gode animasjoner som aktiviserer elevene

4 Funksjoner i parAbel Mail Ordliste Gule lapper
Gir mulighet til sanntid samarbeid med andre brukere på samme skole Møterom med web-kamera Felles tavle Chat-område Ordliste Kan bestå av ord, lyd og video Gule lapper Leksikon og lenkesmaling Forklar forfatterplatform Mal-basert Editor tilrettelagt for å lage undervisningsmateriale som skal publiseres på WWW. Supplement til ordinært undervisningsmateriale Forklar MentorKit LMS parAbel stoff ligger lagret på en sentral database. Bruker-PC-er trenger MS miljø for å kunne benytte parAbel. 1.ste gang parAbel benyttes. Må div. Plug-Ins installeres. Ingen behov for ytterligere programvare.

5 Tekst/oppgaver/spill
Hvordan tenker vi? Verktøy Figurer/animasjoner Prosjektet skal utvikle materiell for matematikk- og fysikk-fagene i VGS som danner basis for å kvalifisere seg til å komme inn på høgskolestudie i teknologi. Prioriteringen er: 2MX,3MX, 2FY,3FY og sist 1MX. parAbel skal ikke erstatte læreboken men komplettere denne. Tekst/oppgaver/spill

6 Scholar ga oss muligheter
Oversetting og forbedring av animasjoner fra SCHOLAR Forskjell på engelsk og norsk pensum – Begrensninger for hvor mye som kunne brukes Prosjektet skal utvikle materiell for matematikk- og fysikk-fagene i VGS som danner basis for å kvalifisere seg til å komme inn på høgskolestudie i teknologi. Prioriteringen er: 2MX,3MX, 2FY,3FY og sist 1MX. parAbel skal ikke erstatte læreboken men komplettere denne.

7 MentorKit forenkler blir brukt som forfatterverktøy
Basert på ferdige maler – rask måte å utvikle stoff Blant annet maler for interaktivitet: Dra tekst til riktig objekt Dra bilde til riktig objekt Noen spill Ramme for Flash Ramme for eksterne dok Det er stor fokus på å få opp interessen for realfag i den norske skolen. Det satses store midler på dette. Norge ønsker å kalle seg et høyteknologisk land. Industrien har heist fareflagget om at dersom ikke antall uteksaminerte kandidater fra universitet og høgskoler har realfag som fag, er det stor fare for Norge som høyteknologisk land. Høgskolen og Fakultet for teknologi har selvfølgelig stor interesse i å bidra til å øke interessen for teknologi-fag. Dette er jo grunnlaget for dens eksistens og oppdrag med å utdanne gode teknologer. Begrenset handlefrihet fordi en bindes til faste maler

8 Flash er bra! Flash gir store muligheter til ”tradisjonelle” animasjoner og interaktivitet (objektorientert) vanskelig å finne personer med gode kunnskaper i Flash-programmering (de er som regel dyre) vanskeligere å finne dyktige programmerere og fagpersoner gode fagpersoner benyttes til ”tyngre” programmering (eksempler er kalkulator med flere lag, plotteprogram, større elevøvelser i fysikk) Fagplan for fagene er styrende for innhold i parAbel Samarbeid med Heriot Watt: SCHOLAR Utbredelse SCHOLAR benyttes nå i samtlige skotske skoler med godt resultat. Produktet er også i ferd med å innføres i engelske skoler og India er også i ferd med å ta produktet i bruk. Hvorfor ikke benytte SCHOLAR direkte i norske skoler ? Foreldet plattform hvor det er begrensninger som parAbel ikke kunne leve med

9 Bruk av multimediestudenter
HiA har tre-årig multimedieutdanning fokusert på teknologi produserer for parAbel i enkelte fag baserer kreativitet på dataspill-erfaring varierende resultat – noe er svært bra muligheter til å jobbe for parAbel – betalt og eget kontor krever nært samarbeid mellom student og faglærer matematikk- og fysikk-kunnskaper er begrenset

10 Idédugnader – nye animasjoner
Med jevne mellomrom holdes Idédugnader der alle er involvert Ingen ide forkastes i første omgang Ideer skrives på gule lapper og diskuteres i plenum Prioritert liste over animasjoner

11 ? Andel animasjoner animasjoner Innhold (%) spill 100 oppgaver
flat tekst ? 50 10 2003 2004 2005 2006 2007

12 Utfordringer Animasjoner og interaktivitet er kritiske suksessfaktorer
parAbel må være annerledes enn lærebok – et spennende tillegg Store pedagogiske utfordringer – e-pedagogikk (?) Utvikling av gode pedagogiske retningslinjer Balansen mellom ”korrekt” matematikk og spill-preget matematikk Bruke mediet effektivt – ut i verden (for å se praktisk anvendelse) Gode tester for elevene

13 Hva skjer videre? Første versjon av 2MX er utviklet – testet på 10 vgs våren 2004 Fullskalatest skoleåret 2004/2005 – ca 35 vgs – god erfaring Ca 50 lærere og 1000 elever er registrert som brukere Forbedres med flere animasjoner 2MX og 1MX vil bli frigitt ved skolestart høsten 2005 Tilgjengelig for alle offentlige vgs vederlagsfritt 3MX tilbys utvalgte skoler for en fullskalatest august 2005 2FY planlagt frigitt til testing oktober 2005 3FY kommer etter planen i 2006

14 Det er anledning til å prøve parAbel på nett. På hjemmesiden vår kan du logge deg inn. Husk å kjøre testen om du har nødvendige plug-ins installert på PC-en din. DEMO: Demoen er laget v.h.a. et program som heter Kamtasia. Dette ’filmer’ hva en bruker foretar seg i en applikasjon. Ha det for øye når jeg nå kjører demoen. Animasjon som vises teoretisk grunnlag for integrasjon ved beregning av areal under en kurve Eksempel på bruk av lyd Beregning av areal mellom to kurver (Sett båten på vannet) Bruk av matematikk-tablå til oppgaveløsning Spill-lignende animasjon (Pytagoras)


Laste ned ppt "Niels Henrik Abel Foredrag basert på"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google