Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Skriv dere til valgseier!

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Skriv dere til valgseier!"— Utskrift av presentasjonen:

1 Skriv dere til valgseier!
- Kurs i programskriving

2 Et lokalprogram bør: Ha et tydelig verdibudskap
Ha maks 3 hovedsaker, som er i tråd med verdibudskapet Si noe om hva SV vil på de viktigiste ansvarsområdene i kommunen Løse de største problemene som folk i kommunen er opptatt av Skille seg fra de andre partiene i kommunen Være lett å lese og forstå Se bra ut!

3 Innhold i kurset: Valg av og prioritering av saker
Hvordan få oppmerksomhet om program og politikk Språk og kommunikasjon Grafisk profil og utseende Eksempler til etterfølgelse (og unngåelse) Hvordan går man fram i lokallaget Programmet er ferdig, hva nå? Oppgaver

4 Valg av og prioritering av saker
1. Valg av og prioritering av saker

5 Hovedsaker Hva er deres viktigste sak?
Hvorfor er deres viktigste sak viktig for velgerne? Hvordan skal dere gjennomføre saken?

6 Hva? Helst én hovedsak, i høyden kan man peke på to-tre saker som er særlig viktig for dere Prioritering er viktig både for SV og for velgerne. Hva skal vi bruke tiden vår på? Forskjell på politisk sak og politisk område. «Skole» vs. «leksefri skole» By på løsninger – ikke uløselige problemer

7 ”Den grunnleggende forskjellen mellom en politiker og et vanlig menneske er at vanlige folk først identifiserer et problem, og deretter utarbeider en løsning. Politikere gjør som regel det motsatte. Først klekker de ut et passende forslag, så leter de desperat etter problemer forslaget kan løse.” - Frank Aarebrot

8 Hvorfor? Hvorfor er saken viktig for andre enn oss selv?
Beskriv problemet vi ønsker å løse. Hva er fakta? Hva mener de andre partiene? Hvorfor er vår løsning bedre?

9 Hvordan? Å beskrive hvordan SVs skal få gjennomslag er ikke en oppgave for et partiprogram. Men når dere skal velge ut lokale hovedsaker, bør dere også diskutere hvordan dere kan sikre det. Dere vil bli målt på det. Et partiprogram som er fullt av løfter alle vet det ikke blir noe av, står svakt. Ikke vent med å jobbe med saken til valgkampen. Aktualiser den, snakk om den, kom med forslag i kommunestyret. Få eierskap og skap tillit.

10 Ha svar på spørsmål folk i kommunen er opptatt av

11 2. Få oppmerksomhet

12 Konkrete løfter, av riktig type
Vi lover en aktiv næringspolitikk Vi skal bruke 5 millioner på barnehager Flere studentboliger Maks 15 elevar per lærer Ferjefri E-39 Barnehageplass til maks 2330 kroner

13 Gjør noe uventa, ha et åpent sinn

14 Stay on message “About the time you are writing a line that you have written so often that you want to throw up, that is the first time the American people will hear it”. - Richard Nixon

15 Stay on message

16 Språk og kommunikasjon
3. Språk og kommunikasjon

17 Vær konkret! Alle partier kan love å «styrke» skole, eldreomsorg, kultur og kollektivtrafikk. Tallfest det dere kan (men ikke lov mer enn dere kan holde). Si hva dere vil gjøre først. Si hvor dere vil gjøre noe. Bryt summer ned i håndterbare summer. Begrens kulepunktene under politikkområdene.

18 Fem enkle skriveråd Skriv korte, enkle setninger
Skriv alltid aktivt, og aldri passivt. Si hvem som skal gjøre noe. Passivt: «Flere lærere bør tilsettes.» Aktivt: «Gloppen kommune skal tilsettes flere lærere.» 3. Vær konkret. Unngå ord som «styrke», «satse» og «løfte» 4. Unngå lange, vanskelige og tekniske ord. Ingen fremmedord 5. Husk grundig korrektur

19 SV vil gi 30 milliarder til barnehagene!

20 Eller?

21 SV vil ha full barnehagedekning og makspris på 2300 kroner!

22 Kommunikasjonspyramide
Går rett hjem! Løfter Konkret Vanskelig å svare kort Løsninger Abstrakt Vanskelig å skille seg fra andre parti Visjoner

23 Vi vil ha en skole hvor alle har mulighet til å lykkes!
Visjon Vi vil ha en skole hvor alle har mulighet til å lykkes! Kan være hvilket som helst parti.

24 Løsninger Vi vil lage en bedre skoledag for elevene. En skole hvor alle barn kan lære, lykkes og trives. En skole som ikke gir opp et eneste barn. Ingen blir god i lesing, skriving eller regning uten å øve. I dag er øvingsarbeidet skjøvet ut av skolen og inn i hjemmet. Alle barn skal få like god hjelp med skolearbeidet, og barn skal ha fri når de kommer hjem. Gjeeeeesp. Kan man komme til poenget? Vent - hva var poenget?

25 Vi krever at lekser gjøres på skolen,
Løfte Vi krever at lekser gjøres på skolen, ikke hjemme. Slik kan alle barn få hjelp til øvingsarbeid og god oppfølging, og fri hjemme. Konkret og forståelig. Kan skape konflikt og skille oss fra andre parti.

26 Derfor må vi: Ha et tydelig og gjennkjennelig verdibudskap – alltid!
Bruke tid på å utvikle konkrete forslag som viser at vi har løsninger, ikke bare snille tanker. Trekke frem lokale gjennomslag. Gir troverdighet . Avgrense oss. Velge ut noen saker som vi vil prioritere og som gjerne skiller oss fra andre parti.

27 Verdibudskap Et verdibudskap sier noe om hvilke prinsipper SV styrer etter. Bør komme først i programmet. Legger grunnlaget for hvilke saker dere har valgt som hovedprioriteringer.

28 Eksempel på verdibudskap:
Økte forskjeller vil gjøre Norge til et kaldere samfunn. Små forskjeller skaper tillit, samhold og fellesskap. Derfor vil SV kjempe for en mer rettferdig fordeling. SV ønsker seg et samfunn der ingen arver fattigdom. Det må bli slutt på at de på toppen rykker fra, mens stadig flere sliter med å henge med. Norge trenger en ny politisk kurs.

29 Grafisk profil og utseende
4. Grafisk profil og utseende

30 Hvorfor er utseende og profil viktig?
SVs troverdighet ligger i at vi er til å kjenne igjen fra en dag til neste. Dette gjelder for politikken og holdningene våre, men også for hvordan vi presenterer oss visuelt. «Et bilde sier mer enn tusen ord.» Man skal vite at man holder materiell fra SV i hånden uansett hvor i landet man har fått det.

31 Husk spesielt: Logo Slagord Farger (riktig rød og grønn)
Skrifttyper (fonter): GT Pressura eller Calibri Bilder. På SVs flickr-konto kan man laste ned bilder som kan brukes fritt i materiell. Husk fotorettigheter! Logo og elementer kan lastes ned i ressursbanken. Det kommer egen mal for valgprogram i web2print.

32 NEI!

33 JA!

34 Eksempler til etterfølgelse og unngåelse
5. Eksempler til etterfølgelse og unngåelse

35 Eksempel 1: Luster Krf Tydelig verdibudskap tidlig i programmet.

36 Eksempel 1: Luster Krf Luster Krfs hovedsak er å styrke Gaupne som kommunesenter.

37 Eksempel 1: Luster Krf Dette blir hovedsakene vi husker utover å styrke Gaupne som kommunesenter.

38 Eksempel 1: Luster Krf De store typiske Krf-sakene havner i bakgrunnen.

39 Eksempel 2: Luster Venstre
Fin plassering av verdibudskap. Kort og konkret.

40 Eksempel 2: Luster Venstre
Men dette er den første saken de nevner. Er det samsvar med verdibudskapet?

41 Eksempel 3: Grorud Høyre
Verdibudskap? Hovedsak? Prioriteringer?

42 Hva burde disse lokallagene tenkt på?

43 Eksempel 2: Luster Venstre
Ny periode, nye muligheter. Nå henger det sammen!

44 Eksempel 3: Grorud Høyre
Ny periode, nye muligheter.

45 Sjekkliste: Ha et tydelig verdibudskap
Ha maks 3 hovedsaker, som er i tråd med verdibudskapet Si noe om hva SV vil på de viktigiste ansvarsområdene i kommunen Løse de største problemene som folk i kommunen er opptatt av Skille seg fra de andre partiene i kommunen Være lett å lese og forstå Se bra ut!

46 6. Hvordan går vi fram?

47 Prosessen Velg programkomite (husk nye medlemmer)
Sett dere inn i hva dere kan påvirke i kommunen Lag en realistisk plan Lær av andre program i kommunen Evaluer deres forrige program (og periode) Sjekk SVs arbeidsprogram og fylkespartiets program Send på høring hos medlemmer og organisasjonsliv Programmet bør vedtas på årsmøte eller medlemsmøte slik at medlemmer kan komme med endringsforslag Inkluder lokallaget og lokalmiljøet Gi SV beskjed Temamøte Dør til dør

48 Gi SV beskjed! Inviter organisasjoner og innbyggere til innspillmøte. Bli kjent på lokalsamfunnet «på nytt» Fagforeninger, bedrifter, miljøorganisasjoner, idrettslag, Sanitetskvinnene, natteravner, næringsråd, kulturliv etc. ...også de dere kanskje vanligvis ikke har så mye kontakt med. Temaspesifikt eller generelt. Alternativ: Inviter dere selv på kaffe til ulike aktører i lokalsamfunnet. Eksempel på dagsorden 18:00 – Velkommen ved lokallagsleder 18:05 – Slik vil Bodø SV skape klimakommunen, ved gruppeleder 18:20 – Forberedte innlegg fra Naturvernforbundet og Turistforeningen. 18:45 Pause 19:00 – Innspill fra salen 19:45 – Oppsummering, ved lokallagsleder og gruppeleder

49 Gjør dere tilgjengelig!

50

51 Inkluder medlemmene Involver medlemmene tidlig i prosessen Åpent møte
Innspillskjema på epost Still åpne spørsmål på Facebook Hent inn folk med kompetanse i programarbeidet Mange medlemmer jobber med og har kompetanse på et politikkområde, inviter dem inn i politikkutvikling og programskriving selv om de ikke sitter i programkomiteen. Avhengig av størrelse på kommunene og antall medlemmer, vurder om det er spesielle politikkområder man bør sette ned egne arbeidsgrupper på eller invitere til tema-spesifikke workshops.

52 Husk finpussen! Bruk fine bilder med folk og natur. Legg inn i mal eller få hjelp til design. Husk fotorettigheter. Spør om noen kjenner noen som er flinke på foto. Send på høring til slekt, venner og kolleger Syns broren din, som ikke er med i SV, at det er lett å forstå hva SV vil? Be flere lese korrektur og sjekke for skrivefeil

53 Programmet er ferdig, hva nå?
7. Programmet er ferdig, hva nå?

54 Følg opp programmet Send programmet til lokalmedia med en pressmelding som oppsummerer det viktigste. Send programmet til fylkeslaget og partiet sentralt. Da kommer det på nett! Tilby skolering til kandidatene på listen og medlemmene om innholdet i programmet. Lag en forkortet versjon som løpeseddel, trekk ut det aller viktigste. Trykk opp noen eksemplarer av programmet. Mange i lokalsamfunnet er interessert i å vite mer en det som framkommer på en liten løpeseddel.

55 8. Oppgaver

56 Diskutér: Hva er det beste forslaget dere har fremmet så langt i denne perioden? Hvorfor? Hva er den mest populære saken dere kan gå til valg på? Hva er den mest kontroversielle saken dere kan gå til valg på? Hva er den saken dere har størst sjanse til å få og holde eierskap over?

57 Finn den gode saken: Gruppeoppgave
Spørsmål: Svar: Kort beskrivelse av saken Hva er utfordringene ved situasjonen Hva er SV sine løsninger? Hvordan finner vi ut hva det koster og hvordan det kan finansieres? Hvem er hovedmotstander? Hva mener de andre partiene? Er det noen vi kan samarbeide med? Hvem er målgruppene for saken? Hvem berører den? Skjer det noe frem mot valget som kan aktualisere saken? Eller kan dere gjøre det?


Laste ned ppt "Skriv dere til valgseier!"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google