Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

BYGGHERREFORSKRIFTEN - UTVALGTE PROBLEMSTILLINGER

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "BYGGHERREFORSKRIFTEN - UTVALGTE PROBLEMSTILLINGER"— Utskrift av presentasjonen:

1 BYGGHERREFORSKRIFTEN - UTVALGTE PROBLEMSTILLINGER
Norsk Forening for Bygge- og Entrepriserett - årsmøte 28. april 2016 Advokat Grethe Gullhaug 21 September 2018

2 Bygge- og anleggssektoren: en ulykkesutsatt bransje
21 September 2018 Bygge- og anleggssektoren: en ulykkesutsatt bransje Parallelle arbeidsoperasjoner, arbeid i høyde, tungt maskinelt utstyr, trange og/eller uoversiktlige byggeplasser mv. Arbeidstilsynet Kompass Tema nr : «Skader i bygg og anlegg: Utvikling og problemområder.» ( Økning i antall registrerte arbeidsskadedødsfall de siste 15 årene Antallet har ligget høyt siden 2009 I de siste seks årene har i gjennomsnitt 12 arbeidstakere omkommet i forbindelse med bygge- og anleggsarbeid. Risikoen for å omkomme i bygge- og anleggsvirksomhet er omtrent dobbelt så høy som for gjennomsnittet for alle næringer. Anlegg har flest skader / dødsfall. Kostnadskonsekvenser for alle næringer samlet er estimert til 30 milliarder årlig, jf. Sintef rapport A fra 7. mars Åpen 21 September 2018 En rekke utfordringer i utbyggingsprosjekter: godkjenningsprosesser og finansiering kontrahere aktører i tråd med reglene om offentlige anskaffelser bygge- og anleggsaktiviteter skal ikke føre til driftsforstyrrelser holde budsjetter og fremdrift unngå konflikter med entreprenør/ prosjekterende/ leverandører el. sørge for at sikkerheten til arbeidstakerne blir ivaretatt unngå arbeidsulykker og nestenulykker i byggeperioden både når det gjelder hovedprosjektet og midlertidige løsninger

3 Årsaker til arbeidsulykker
Sentral årsaksfaktor: Manglende planlegging i forkant og/eller uforsvarlighet under selve utførelsen, herunder: Forhold ved prosjektering gir sammenrasing mv. Mangler ved risikovurdering / planlegging Forhold ved utførelsen, bl.a. tilsidesettelse av sikkerhetsrutiner (mangel på fysiske barrierer, manglende sertifikater mv.) misforståelser (kompleks og fragmentert organisering av arbeider , språk/ kommunikasjonsvansker, kulturforskjeller uoppmerksomhet /trøtthet /tidspress 21 September 2018

4 Arbeidstilsynets register over arbeidsulykker
Aml. § 5-2: Arbeidsgiver har meldeplikt ved alvorlige ulykker. Skal legge til rette for undersøkelser fra arbeidstilsyn og politimyndighet. Hvorfor og hvordan skjer ulykker Hvem utsettes Problem: Underrapportering 21 September 2018

5 Dagen vernelovgivning
Omfattende forskriftsverk med regler som dels overlapper, dels gjelder parallelt. Offentligrettslige regler Kan ikke fravikes ved avtale Straffesanksjonerte regler 21 September 2018

6 Overordnet om byggherreforskriften
21 September 2018

7 Oppbygging, formålsbestemmelse, aktører
21 September 2018 Oppbygging, formålsbestemmelse, aktører Strukturert etter aktører , men med generelle regler innledningsvis og avslutningsvis. Formålsbestemmelsen i § 1: Fanebestemmelse og tolkningsveileder Byggherren har hovedansvaret , jf. kap. 2 BH sin plikt å verne arbeiderne i prosjektet mot farer BH initierer og kan kontrollere hele prosjektet Påvirkningsmuligheter i alle faser Samtidig er både prosjekterende og utførende pålagt konkrete plikter: Kap. 3 og 4 «Kongstanken»

8 Anvendelsesområde BHF § 2
”Forskriften gjelder for enhver arbeidsplass hvor det utføres midlertidig eller skiftende bygge- eller anleggsvirksomhet” Enhver: også der arbeid utføres i egenregi/ med egne ansatte Midlertidig/ skiftenede: Ikke ved faste produksjonssteder 21 September 2018

9 Hva er «bygge- eller anleggsvirksomhet»?
BHF § 4a : vid definisjon av begrepet, forskriften får et tilsvarende vidtrekkende virkeområde ” 1.oppføring av bygninger 2.innrednings-, utsmykkings- og installasjonsarbeid 3.montering og demontering av prefabrikkerte elementer 4.riving, demontering, ombygging og istandsetting 5.sanering og vedlikehold 6.alminnelig anleggsvirksomhet 7.graving, sprengning og annet grunnarbeid 8.annet arbeid som utføres i tilknytning til bygge- eller anleggsarbeid.” 21 September 2018

10 Særlig om dugnadsarbeid
Utenfor byggherreforskriften? For enkelt å si at man skal avgrense kategorisk; åpner for omgåelser og ansvarspulverisering. Ref. Arbeidstilsynets oppfølgning overfor Smiths Venner Systembetraktninger i Rt side 419 (rivingsarbeid /asbest/korpsdugnad) 21 September 2018

11 Byggherreforskriften i forbrukertilfeller
§ 3 «Dersom byggherren er forbruker, jf. § 4 bokstav d, gjelder kun § 10 om forhåndsmelding.” - Hensyn bak regelen - Forholdet til direktivteksten Innholdet i forbrukerbegrepet 21 September 2018

12 Pliktsubjektene – BHF § 3, første ledd
«Byggherren, koordinatoren, den prosjekterende, arbeidsgiveren og enmannsbedriften skal sørge for at bestemmelsene i denne forskriften blir gjennomført. Det samme gjelder for byggherrens representant.» Legaldefinisjoner i § 4 Byggherre er det mest sentrale pliktsubsjektet. Hvem er byggherre? 21 September 2018

13 Plikter i forberedelsesfasen / prosjekteringsfasen
21 September 2018

14 i) Før oppstart: Plikt til kartlegging, reduksjon og ivaretakelse av risiko
BHF § 5 «Byggherren skal sørge for at hensynet til sikkerhet, helse og arbeidsmiljø på bygge- eller anleggsplassen blir ivaretatt Under planlegging og prosjektering skal byggherren særlig ivareta sikkerhet, helse og arbeidsmiljø ved a)de arkitektoniske, tekniske eller organisasjonsmessige valg som foretas b)å beskrive og ta hensyn til de risikoforholdene som har betydning for arbeidene som skal utføres c)at det avsettes tilstrekkelig tid til prosjektering og utførelse av de forskjellige arbeidsoperasjoner.»

15 Arkitektoniske valg (Trollstigenplatået og Kilden)
21 September 2018

16 Tekniske valg Byggherre må velge tekniske løsninger som innebærer at
konstruksjonene er stabile under oppføring og bygging. 21 September 2018

17 Organisatoriske valg Risikobildet i et prosjektet vil kunne påvirkes av kontraktsstruktur , entrepriseform og utbyggingsrekkefølge. 21 September 2018

18 BHF § 5 må leses i sammenheng med §§ 17 og 6
§ 17 regulerer den prosjekterendes plikter etter byggherreforskriften: ”den prosjekterende skal under utførelsen av sine oppdrag risikovurdere forhold knyttet til sikkerhet, helse og arbeidsmiljø på bygge- eller anleggsplassen. (…) Dersom det kan oppstå risikoforhold som krever spesifikke tiltak, jf. forskriften § 8 første ledd bokstav c, skal dette beskrives og meddeles byggherren.” § 6 krever at ”De risikoforhold som avdekkes under planlegging og prosjektering skal innarbeides i tilbudsgrunnlaget.” Hensikten med bestemmelsen: Ikke konkurrere på sikkerhet Kravet: BH må beskrive den konkret prosjektrisikoen, ikke gi en generell opplisting Utfordringen: Hvilken risiko skal beskrives?

19 Hvilken innsats kreves av BH for å unngå ulykker?
Forskriftens formål om å verne arbeidstakerne mot farer må forstås med den begrensning at det ikke kan forventes at enhver risiko skal være eliminert. Konkret vurdering: hvilke tiltak er praktisk gjennomførbare < - > risikoen for skade. BH kan ikke unnlate å treffe nødvendige tiltak mot påregnelige risikoer i et prosjekt med den begrunnelse at prosjektet da vil bli ulønnsomt. I så fall må løsningen være at man ikke gjennomfører prosjektet. 21 September 2018

20 2) Krav til konkurransegrunnlaget utover kravet i § 6
Byggherre vil vanskelig kunne oppfylle kravene i BFH med mindre disse hensyntas ved utforming av konkurransegrunnlaget. Konkurransegrunnlaget må inneholde krav om, bl.a.: Forebyggende tiltak, jf. § 9 Internkontrollsystem, jf. § 11 Dokumentasjon for fremtidige arbeider, f. § 12 I tillegg: Kvalifikasjonskrav gir mulighet for å luke ut useriøse aktører. 21 September 2018

21 3) SHA-planen må på plass før oppstart
BHF § 7, første ledd: en skriftlig plan som beskriver hvordan risikoforholdene i prosjektet skal håndteres SHA planen skal være et styringsdokument Konkret plan som angir prosjektspesifikk risiko Håndterlig omfang Oppdatert 21 September 2018

22 Hva skal SHA-planen inneholde?
21 September 2018 Hva skal SHA-planen inneholde? Omfattende forskriftstekst, jf. § 8 Planen skal inneholde : organiseringen i prosjektet (organisasjonskart) når og hvor de ulike arbeidsoperasjoner skal gjennomføres (fremdriftsplan) de spesifikke tiltak som må utføres rutiner for avviksbehandling 21 September 2018 Skreddersøm Viktig her at dette ikke blir en formalia-oppgave, men at utarbeidelsen av planen «tvinger» en til å vurdere risiko

23 SHA-planen skal være et dynamisk dokument
21 September 2018 SHA-planen skal være et dynamisk dokument SHA –planen skal være et dokument som skal brukes aktivt under byggeprosessen, jf. § 8 siste avsnitt som pålegger byggherren/ byggherrens repr. å ”oppdatere planen fortløpende”. Bestemmelsen må ses i sammenheng med § 18 i forskriften kap. 4 om utførendes plikter ”Arbeidsgiveren og enmannsbedriften skal følge planen (…)” ”(..) informere byggherren om risikoforhold som ikke er beskrevet i planen ” Byggherre Utførende Ansatte Koordinator Prosjekterende 21 September 2018 Oppdatere etter innspill fra ENT – reaktiv prosess

24 4) Det må tas stilling til om det er plikt til å utpeke koordinator
21 September 2018

25 Når er det plikt for BH til å utpeke koordinator?
§ 13, første ledd. 1. setning ” Arbeidet med sikkerhet, helse og arbeidsmiljø skal koordineres dersom det er flere virksomheter på bygge- eller anleggsplassen samtidig eller etter hverandre.” - Faktisk antall virksomheter avgjørende, ikke kontraktsmodell. § 13, første ledd, 2. setning ” Byggherren skal i slike tilfeller utpeke en koordinator for hele prosjektet eller utpeke en for prosjekteringsfasen og en for utførelsesfasen, som på byggherrens vegne utfører koordineringen etter § 14 og § 15 i denne forskriften. ” 21 September 2018

26 Hvem kan tildeles rollen som koordinator?
Intern hos BH, en ansatt eller innleid Ekstern koordinator. I de tilfeller selskap/ juridisk utpekes som koordinator må BH samtidig utpeke en kontaktperson (§ 10, 4 ledd f)). 21 September 2018

27 Kompetansekrav til koordinatoren, jf. § 13, siste ledd
«Koordinatoren skal ha den nødvendige kunnskap om sikkerhet, helse og arbeidsmiljø, inkludert arbeidsmiljølovgivningen. Koordinatoren for utførelsesfasen skal i tillegg ha praktisk erfaring fra bygge- eller anleggsarbeid» -Både KP og KU må ha «nødvendig kunnskap» (sml. § 16) -KU må i tillegg ha «praktisk erfaring fra bygge- eller anleggsarbeid» (sml. § 16) Ingen godkjenningsordninger for KU ala ordningen med godkjenning av foretak/ansvarsrett Skjønnsmessig begreper i § > konkret vurdering Sentralt: Relevant og tidsaktuell kunnskap i forhold til det konkrete bygget/ anlegget I tillegg til forskriftskravene: Menneskelige egenskaper vil være sentralt 21 September 2018

28 Uavhengighetskravet i BHF, § 13, tredje ledd
21 September 2018 Uavhengighetskravet i BHF, § 13, tredje ledd Byggherren skal før utpekingen av koordinator vurdere om den som utpekes har andre plikter som kan komme i konflikt med rollen som koordinator.” Tilsvarende uavhengighetskrav som for byggherres representant, jf. § 16 (2) 21 September 2018 «Tusenkronersspørsmålet»

29 Kan ansatt hos utførende entreprenør utpekes som koordinator?
Flere fordeler ved et slikt valg - Tilstedeværelse (mulighet for kontroll og kostnadsbesparende) - Kompetanse og erfaring - Kjenner virksomheten og personellet på anlegget - Kjenner prosjektet (fremdrift og konkrete risikoforhold) Mot Interessekonflikt BH overfører (enda) mer risiko og ansvar over på entreprenørene uten at E får betalt for den jobben som KU – oppgaver faktisk er Arbeidstilsynet er generelt kritisk til E som KU Borgarting lagmannsrett noe mindre kategorisk? 21 September 2018

30 21 September 2018 Entreprenøren som KU? Borgarting lagmannsretts avgjørelse av (OBOS/Lodalen utvikling): «Lagmannsretten legger til grunn at det ikke hefter noen feil eller mangler ved HMS-planen som Lodalen Utvikling fikk utarbeidet. Dette er heller ikke bestridt av partene. Lagmannsretten legger også til grunn at det ikke er begått feil eller uaktsomhet ved at A ble engasjert som KU. Lagmannsretten legger til grunn at A var fritatt for økonomi og fremdrift i prosjektet, og at det ikke var noen direkte interessekonflikt mellom oppgaven som KU og hans ansettelsesforhold hos Reinertsen AS.» Forutsetter at KU er fritatt for ansvar for økonomi og fremdrift i prosjektet? Kan man begrunne hvorfor det ikke er risiko for interessekonflikt i det konkrete prosjektet? Anbefalt å dokumentere for ettertiden 21 September 2018

31 BHs oppnevning og oppfølgning av koordinatoren
§ 13, fjerde ledd : ”Byggherren skal gjennom en skriftlig avtale klargjøre hvilke plikter og fullmakter som koordinatoren skal ha. Byggherren skal jevnlig følge opp at koordinatoren oppfyller sine plikter” Krav om skriftlighet Ved utforming av arbeidsbeskrivelse bør man ta utgangspunkt i kravene som fremgår av §§ 14 og 15. 21 September 2018

32 Plikter i i utførelsesfasen
21 September 2018

33 BHF § 5, 3. og 4. ledd ”Under utførelsen av arbeidene skal byggherren ivareta hensynet til sikkerhet, helse og arbeidsmiljø ved koordineringen av virksomhetenes arbeid på bygge- eller anleggsplassen. Byggherren skal sikre at pliktene som er pålagt koordinatoren, de prosjekterende, arbeidsgiverne og enmannsbedriftene i denne forskriften blir gjennomført.” Se også BHF § 13, ledd som gjelder oppfølgning av KP/KU 21 September 2018

34 fra www.arbeidstilsynet:
”Omfanget av byggherrens oppfølgning av koordinatoren vil blant annet være avhengig av prosjektets størrelse og hvilke risikoforhold som kan oppstå under utførelsen av arbeidene. Formen for oppfølgning vil for eksempel kunne være møter med koordinatoren, kontroll på byggeplassen, rapportering m.m. Fordi det er byggherrens plikt å følge opp koordinatoren, må byggherren etterspørre tilbakemeldinger dersom han ikke jevnlig blir oppdatert.” 21 September 2018

35 Koordinatorens oppgaver, §§ 14 og 15
BHF skiller mellom KPs oppgaver og KUs oppgaver. I prosjekteringsfasen skal koordinatoren (KP) koordinere prosjekteringen slik at hensynet til sikkerhet, helse og arbeidsmiljø blir ivaretatt - sørge for utarbeidelse av planen for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø påse at planen har de opplysninger som fremgår i BHF § 8 Planen skal beskrive hvordan risikoforholdene i prosjektet skal håndteres, jf BHF § 7 21 September 2018

36 Koordinatorens oppgaver i utførelsesfasen, jf. § 14, annet ledd a-f
a) Følge opp risikoforhold i SHA-planen b) Følge opp at det utarbeides tidsplaner som sikrer at det avsettes tilstrekkelig tid til utførelse av de forskjellige arbeidsoperasjoner c) Følge opp at de utførende gjennomfører planen for SHA d) Koordinere de utførende som kan påvirke hverandre med hensyn til SHA e) Påse at arbeidsgiver (utførende) følger opp kravene til forebyggende tiltak i § 9 f) Sørge for at det føres oversiktslister, jf § 15 21 September 2018

37 KU rollen i praksis KU må kjenne:
Kjenne byggeplassen/ ha oversikt over pågående og kommende arbeider Delta rutinemessig på byggemøter, prosjekteringsmøter og fremdriftsmøter Legge til rette for at SHA-planen blir et styringsdokument 21 September 2018

38 Oversiktslister BHF § 14(2) bokstav f) KU ”skal sørge for at det føres oversiktslister” BHF § 15 om oversiktslister ”Som ledd i koordineringen skal det føres en oversiktsliste over alle som utfører arbeid på bygge- eller anleggsplassen. Oversiktslisten skal føres og kontrolleres daglig og inneholde følgende opplysninger (…)       Listene skal være tilgjengelige og skal på oppfordring vises til arbeidsgiveren, verneombudet og Arbeidstilsynet.» 21 September 2018

39 Utførendes plikter, jf BHF kap 4
Utgangspunktet – arbeidsgiveransvar etter aml Generelle plikter i § 18 kommer i tillegg skal følge SHA - planen foreta løpende risikovurderinger av identifiserte risikoområder i SHA planen informere BH om risikoforhold som ikke er beskrevet i SHA planen sørge for at forebyggende tiltak i § 9 gjennomføres innarbeide relevante deler av SHA plan i virksomhetens internkontrollsystem informere BH om avvik fra SHA planen av betydning for arbeidstakernes sikkerhet, helse og arbeidsmiljø

40 Plikter etter avsluttet prosjekt
21 September 2018

41 Oppbevaringsplikter SHA-planen skal oppbevares i seks måneder etter at bygge- eller anleggsarbeidet er avsluttet, jf BHF § 7, siste ledd Oversiktslistene skal oppbevares i seks måneder etter at bygge- eller anleggsarbeidet er avsluttet, jf. BHF § 15, siste ledd Dokumentasjon for fremtidige arbeider skal oppbevares i byggets levetid, jf. BHF § 12 21 September 2018

42 Overtredelse byggherreforskriften
21 September 2018

43 Straff, jf. BHF kap. 5 Overtredelse er straffesanksjonert, jf. BHF § 20 Skyldkrav: uaktsomhet Personlig straffeansvar, jf. Kampen skole –dommen RG 2006 side 1473 Bøter vanligst Gjøres vanligvis opp gjennom reglene om forenkelt forelegg Påtalemyndigheten / Økokrim har pr. I dag ingen retningslinjer for bøtenivå Tilgjengelig praksis tyder på skjerpet bøtenivå 21 September 2018

44 Felles løft mot felles mål
21 September 2018

45 Høy skadestatisikk - en bransjeutfordring som det er enighet om å ta tak i
Departementets tildelingsbrev til Arbeidstilsynet (20. januar 2016): “Innsatsen mot arbeidslivskriminalitet skal være høyt prioritert i Arbeidstilsynet, Skatteetaten, Arbeids- og velferdsetaten og politiet skal styrke samordningen av innsatsen for å bekjempe arbeidslivskriminalitet. For å bidra til redusert arbeidslivskriminalitet skal etatene sammen bygge ytterligere kunnskap om kriminelle aktører og omfanget av arbeidsivskriminalitet.” BNL: “Veidleder for valg av seriøse bedrifter” sikkerhet/veileder-for-valg-av-seriose-aktorer/ EBA: Implementering av HMS- charter for en skadefri bygg- og anleggsnæring De store entreprenørene: Fokus på HMS/ SHA i egen organisjon og i leddene under. Stadig flere som innfører prekvalifisering av UE 21 September 2018

46 Flere spørsmål er behandlet i kommentarutgaven:
  ur/Jus/Juridiske- fag/Byggherreforskriften-med- kommentarer        E- bok: r/E-boeker/Jus/Byggherreforskriften- med-kommentarer 21 September 2018


Laste ned ppt "BYGGHERREFORSKRIFTEN - UTVALGTE PROBLEMSTILLINGER"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google