Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKjersti Enger Endret for 5 år siden
1
Velferdsteknologiske utfordringer for både leger, kommuner – og pasienter Jan Magne Linnsund seniorrådgiver Helsedirektoratet
2
Velferdsteknologi PMU 2016
Overordnet målsetting: Nye tjenester og teknologi tas i bruk i norske kommuner Helsepolitiske målsetninger Gjennomføring Trygghets- og mestringsteknologi skal være integrert i helse- og omsorgstjenestene innen 2020 Bedre behandling og oppfølging av personer med kroniske sykdommer Styrke brukerens mestring i hverdagen Gi bedre utnyttelse av helse- og omsorgstjenestens ressurser Nasjonalt velferdsteknologiprogram Helse-direktoratet Direktoratet for e-helse KS Bidra til å danne grunnlag for nyskaping, bedre tjenester og næringsutvikling Velferdsteknologi PMU 2016
3
Fem nasjonale oppdrag gitt av Stortinget – fem satsninger
1 Trygghet- og mestring Mål Bidra til at mennesker kan gis økt trygghet for å kunne bo lengre hjemme. Be Mobile 2 Avstandsoppfølging av kronisk syke 3 Mål Gi personer med kroniske sykdommer bedre mulighet til å mestre egen sykdom Mål Bidra til at WHO’s verdensmål om 25% reduksjon i NCDs nås innen WHO / ITU 4 Utvikling og utprøving av teknologiske verktøy for sosial kontakt Mål Motvirke ensomhet og opprettholde kontakt blant eldre og pårørende Støtte i fritidsaktiviteter for barn og unge med nedsatt funksjonsevne 5 Mål Bidra til at barn og unge med nedsatt funksjonsevne kan delta i og mestre fritidsaktiviteter Velferdsteknologi PMU 2016
4
Velferdsteknologi PMU 2016
Vårt teknologiomfang Trygghetsskapende teknologier Utrednings- og behandlingsteknologier Mestringsteknologier Velværeteknologier Velferdsteknologi PMU 2016
5
Dagens responssentertjenester
Anrop fra analoge trygghetsalarmer 2014: personer med trygghetsalarm i kommunal regi, store ulikheter vedr tildeling Mellom 1200 og 2000 kjøper slik tjeneste fra private tilbydere Overgang fra analoge til digitale løsninger Tilbudet utvides til å omfatte andre velferdsteknologiske løsninger som sender signaler som må følges opp av en responssentertjeneste GPS overfor personer med demens Velferdsteknologi PMU 2016
6
Organisering av responssentertjenester
Hjemmetjenesten % Sykehjem/omsorgsboliger 18 % Eksterne aktører % Ansatte i ansvarlig tjeneste 7 % Legevaktsentraler % Pårørende % Brannvesenet % Annet % Velferdsteknologi PMU 2016
7
Hovedoppgave: Stimulere til innovasjon og spredning
Hovedoppgave: Stimulere til innovasjon og spredning. Hjelpe kommuner i endringsreisen. Nasjonale anbefalinger Kunnskap*, verktøy og metode Tilskudd Tilskudd for at kommuner og org. skal kunne utvikle og prøve ut. Alle utprøvinger har følgeforskning. Generer ny kunnskap. *Alle prosjekt har følgeforskning Velferdsteknologi PMU 2016
8
Velferdsteknologi PMU 2016
Hva vektlegger kommuner og brukere i sine tilbakemeldinger om effekt? Dra headlines fra den siste GVR-rapporten. Brukere melder at dette funker, det spares tid i helse- og omsorgstjenesten i kommunen slik at en kan gi tjenester til flere og det er spart penger i enkelte tilfeller. Vi gleder oss til å se videre på resultater fra følgeforsk! Velferdsteknologi PMU 2016
9
Hva er «avstandsoppfølging»?
Medisinske målinger hjemme, via nettbrett til mottaker Oppdrag fra HOD: brukere i 4 regioner Utprøvingsperiode 2015 – spredning Hovedmål: Gi personer med kroniske sykdommer bedre mulighet til å mestre egen sykdom - ved hjelp av teknologi Bidra til god ressursbruk i helse- og omsorgstjenestene Hva er avstandsoppfølging Oppdraget Hva er målet Måltallet er høyt for at vi skal ha en størrelse på prosjektet for å få et bedre grunnlag for resultat/forskning, Barrierer: Stordrift, prosjektrigging, planlegge for drift. Ulik fremgangsmåte i Oslo og Trondheim. Velferdsteknologi PMU 2016
10
Hvorfor avstandsoppfølging?
Hovedvekt: Kroniske sykdommer er dagens store folkehelseutfordring i Norge. Ikke-smittsomme sykdommer (NCD) utgjør med 87 prosent hovedvekten av sykdomsbyrden i Norge Kostnader: 4 % av antall diagnostiserte personer med alvorlig KOLS forbruker 30 % av kostnadene knytte til sykdommen (Ericsson et al, 2002) Hyppige innleggelser: Personer med alvorlig KOLS er innlagt opp til 4 ganger om året, med varighet på 7 dager per innleggelse (Liaaen, Henriksen, Stenfors 2010) Sammensatte lidelser: Multimorbiditet er vanlig blant kronisk syke. Velferdsteknologi PMU 2016
11
Avstandsoppfølging av kronisk syke
Velferdsteknologi PMU 2016
12
Ny kommunal helsetjeneste prøves ut
Sarpsborg (54 000) Privat responssentertjeneste 150 pasienter, diabetes, hjertesvikt, KOLS Stavanger ( ) Oppfølging via sykepleierpoliklinikk 150 pasienter med KOLS m.m. Etablere online frisklivssentral 200 personer for livsstilsendringer m/u diagnose Trondheim ( ) Kommunalt responssenter med legevaktsentral 200 pasienter med hjertesvikt og KOLS Nasjonal pilot, infrastruktur Oslo (4 bydeler, ) 3 ulike kommunale responssentertjenester 450 pasienter, hjertesvikt, KOLS, diabetes Ekspertpanel Sagene (40 000) Grünerløkka (55 000) Gamle Oslo (50 000) St.Hanshaugen (37 000) Forskningspartner: Intro international as, AHO, DesignIt As Skal gjøre kvalitaive og kvantitative studier av effekter for brukere, pårørende ansatte, fastleger, sykehus gjennom intervju, observasjoner, innsamling av brukerdata om forbruk av helse- og omsorgstjenester. Foreta økonomiske analyser, Uviklingspartner er Sintef. Skal bistå kommunene med prosess fram til pasientforløp og ta frem krav til teknologiske løsninger Velferdsteknologi PMU 2016
13
Samhandling – eksempel på pasientreise/forløp
Inklusjon Kartlegging Dag 3 - hjemmebesøk Daglig registrering Dag 7 - telefonkontakt Dag 14 – time hos fastlege Utskrivelse fra sykehus Konsultasjon hos lungelege Informasjon om tjenesten Rapportering av dagsform Repetere opplæring Time hos fastlege Utarbeide behandlingsplan Utlevering og opplæring av teknologi Mottak hos Helsevakt Svar på spørsmål Oversendes til fastlege og Helsevakt Opplæring om sykdommen Beslutningsstøtte hos fastlege Signering av samtykkeskjema Beslutningsstøtte hos spesialist Spesialisthelse Kommunehelse Bruker
14
Person centered Care Proactive Care Integrated Care
Egenbehandlingsplan Pasientens helsetjeneste Sluttbruker Personlige mål Informert og aktiv i egenoppfølging Støtte fra pårørende Responssenter Watchful waiting Proaktive respons Støtte fra fastlege eller legevakt Tverrfaglig team Fastlege har en sentral rolle Samarbeid med flere spesialister Person centered Care Proactive Care Integrated Care Velferdsteknologi PMU 2016
15
Om medisinske målinger og skjema
Legen setter opp en egenbehandlingsplan, inkl rapporteringsplan sammen med pasient (fastlege og/eller spesialist) Pasienten sender inn skjema og gjør medisinske målinger i henhold til planen Pasienten følger egenbehandlingsplan ved forverring, planen foreslår avtalte tiltak Responssenter overvåker skjemasvar og målinger i henhold til pasientplan, og tar kontakt med pasient og lege ved behov Pasienten er ansvarlig for sin egen sykdom, (kontakte lege om avtalt respons svikter) Legen ser mer på historiske data ved (e)- konsultasjoner, og tilpasser medisinering og egenbehandlingsplan (fastlege og spesialist) Pasientens mestring av egen sykdom er et viktig mål med tjenesten, samt forhindre re- innleggelse Testes ut i Trondheim, nasjonal pilot på arkitektur og digitalisering Velferdsteknologi PMU 2016
16
Lærings-og mestringsfokus
Velferdsteknologi PMU 2016
17
Følgeforskning/tjenesteforskning
«Oppdraget skal innhente kunnskap om effekter av oppfølging på avstand for ulike grupper av personer med kroniske sykdommer.» - Stortingets budsjettvedtak for 2015 (Innst 11S ( )) Følgeforskning, kvalitative og kvantitative effekter Forbruk av helsetjenester (registeruttak) Oppgaveforskyvning Spørreskjema: livskvalitet, lukket spørreskjema og dybdeintervju Ingen helseparametre, men trygghet og mestring Større prosjekt, flere brukere Velferdsteknologi PMU 2016
18
Ekspertpanelet drøfter tema - anbefalinger
Eksempler på tema fra utprøvingsprosjektene: Fastlegens rolle Egenbehandlingsplaner Egenmålinger Effektstudier M.m. Velferdsteknologi PMU 2016
19
Velferdsteknologi PMU 2016
Foreslått prosess 1 Kommuneprosjektenes forslag 2 Samling, drøftinger i grupper og plenum 3 Ekspertpanel, drøftinger 4 Konsensus – anbefalinger, spredning Velferdsteknologi PMU 2016
20
§ 17 Oversikt over listeinnbyggerne
Fastlegen skal, basert på foreliggende journalinformasjon, søke å ha oversikt over innbyggere på listen der medisinskfaglig oppfølging og koordinering er nødvendig. Velferdsteknologi PMU 2016
21
Velferdsteknologi PMU 2016
§ 18 Oppfølgingstilbud Fastlege som har eller mottar informasjon om at personer på listen har behov for helsehjelp, men selv ikke søker hjelp, skal tilby konsultasjon eller hjemmebesøk. Dette gjelder bare i tilfeller hvor pasienten har en påvist lidelse, og det fra en medisinsk vurdering er et åpenbart behov for behandling eller oppfølging. Velferdsteknologi PMU 2016
22
§ 19 Medisinskfaglig koordinering og samarbeid
Fastlegen skal ivareta en medisinskfaglig koordineringsrolle og samarbeide med andre relevante tjenesteytere om egne listeinnbyggere. Dersom en innbygger på listen har behov for langvarige og koordinerte tjenester, plikter fastlegen å informere om, og medvirke til utarbeidelse av, individuell plan og koordinator i kommunen, jf. forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator. Velferdsteknologi PMU 2016
23
Velferdsteknologi PMU 2016
SPØRREUNDERSØKELSE FASTLEGER SAGENE APRIL 2016. Velferdsteknologi PMU 2016
24
Roller for fastlege Fastlege gjennomfører konsultasjon med bruker, rekrutterer bruker og lager egenbehandlingsplan Responssenter kontakter fastlege ved forverring, for å avklare tiltak Fastlege følger opp i etterkant av forverrelse eller et tiltak Velferdsteknologi PMU 2016
25
Spørsmål fra workshop med fastleger i Oslo kommune
Spørrende knyttet til effekter og bruk av kontrollgruppe Kombinere hjemmesykepleie og avstandsoppfølging? Bør ikke være to parallelle, frittstående tjenester. Skulle ikke fastlegen ha gjort en bedre jobb (gitt opplæring til diabetes-pasient i VIS prosjektet), slik at avstandsoppfølging var overflødig? Personlig oppmøte over tid er viktig! Usikker – fjerner oss fra mellommenneskelig omsorg Ønsker at pasienter skal ringe selv. Ønsker ikke mellomledd. Vi kan risikere å få tilgang til for mye informasjon som vi må reagere på: Hvis vi har sett noe (pasients registreringer), har vi også plikt til å gjøre noe. Bekymret for tidsbruk Det kommer så mye – NAV, PLO, ... Ønsker ikke telefoner i ett sett. Er det noen garanti for at call-sentrene ikke blir overdratt til fastlegen? Er det ikke en fare for at de pasientene som trenger dette ikke kommer til oss? Velferdsteknologi PMU 2016
26
Fare for proteksjonisme – fra fastlegens side
Jeg har mer enn nok å gjøre Pasientlista mi er lang nok som den er Og sykehusene vil kvitte seg med enda noen pasientgrupper; vi har allerede tatt over INR-kontroller, det blir mer oppfølging av kreftpasienter, og hyppigere kontroller etter sykehusinnleggelser er bare noe Og så kommer direktoratet og andre offentlige instanser med stadig nye retningslinjer og veiledere ”First we take Manhattan and then we take Berlin” Velferdsteknologi PMU 2016
27
Retningslinjer i primærhelsetjenesten – for mye?
Resultater fra en undersøkelse blant 22 primærlegekontorer i UK fra 1998: 855 forskjellige retningslinjer (68 cm høyde og 28 kg vekt 75 % av dem om kliniske spørsmål Mengden retningslinjer på et allmennlegekontor skyldes blant annet påtrykk fra legemiddelkonsulenter som reiser rundt, men mange allmennleger lager også sine egne både individuelt og for legekontoret NDPHS
28
Primærhelsemeldingen
Ble lagt frem våren 2015 Oppfølgingsoppdrag fra HOD til Helsedirektoratet om dannelse av primærhelseteam i disse dager Teamene skal ledes av lege Pilotkommuner skal utpekes Skal teste ut ulike modeller både organisatorisk og økonomisk Primærhelseteam vil kunne ha konsekvenser også for velferdsteknologiprogrammet Velferdsteknologi PMU 2016
29
Velferdsteknologi PMU 2016
”Vær aldri redd for å prøve noe nytt. Husk at det var amatører som bygde Noas ark og proffer som bygde Titanic.” Ukjent 29 Velferdsteknologi PMU 2016
30
Velferdsteknologi PMU 2016
TeleCare Nord TeleCare Nord har i perioden tilbudt et telemedisinsk tilbud til personer med KOLS Intervensjonsgruppe n=578 Kontrollgruppe n=647 Velferdsteknologi PMU 2016
31
Helseøkonomiske effekter
Målrettes et telemedisinsk tilbud til pasienter, til personer med KOLS, GOLD 3, kan man oppnå en effekt målt i kvalitetsforbedret leveår og samtidig oppnå en økonomisk besparelse Besparelsen er i størrelsesordenen kr pr. person hvert år knytter seg fortrinnsvis til reduserte sykehusinnleggelser mindre forbruk i primærhelsetjenesten. Velferdsteknologi PMU 2016
32
Velferdsteknologi PMU 2016
”Hvis man tenker for lenge på neste skritt, tilbringer man hele livet på et ben” Kinesisk ordtak Velferdsteknologi PMU 2016
33
Takk for meg – og lykke til!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.