Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

BASISKURS-ØKONOMISK RÅDGIVNING

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "BASISKURS-ØKONOMISK RÅDGIVNING"— Utskrift av presentasjonen:

1 BASISKURS-ØKONOMISK RÅDGIVNING
For veiledere med økonomisk sosialhjelp og økonomirådgivere i NAV. Tirsdag – Quality Hotel, Fredrikstad. Av og med: Elisabeth Bøhn, NAV Fredrikstad Tlf / Monica Lægreid, Namsmannen i Moss Tlf /

2 BASISKURS-ØKONOMISK RÅDGIVNING
INNHOLD: -Om skatt og skattekort. -Om barnebidrag, fastsettelse og innkreving. -Om utleggstrekk i lønn og trygd. -Om namsmannen og særnamsmenn -Om søknad om offentlig gjeldsordning. -Råd og tips

3 Skatt og skattekort Tlf. 800 80 000 – www.skatteetaten.no
Bruker har selv ansvar for å påse og gi riktige opplysninger slik at skattekortet er riktig i starten av året og gjennom hele året, om det er endringer i inntekt og fradrag. Skattetrekksmeldingen kommer i desember for det påfølgende året. NAV og arbeidsgiver henter / får overført skattekort elektronisk fra Skatteetaten. Blir det ikke gitt endringer bruker Skatteetaten opplysninger 2 år tilbake. Skattemeldingen ferdig utfylt i april hvert år for sjekk / endring. Ingen endring = ingen levering = «stille aksept». Skatteoppgjøret kommer først fra juni, og i flere puljer. En finner bl.a. disse tjenestene og opplysninger på Beregn skatten din. Skattekort - endre og bestill nytt. Bestill frikort (Grense kr ,- for 2018) Tabelltrekk for skattekort. Skattemelding og skatteoppgjør.

4 Skatt og skattekort Hvordan beregnes skatten
Skatt på personinntekt. -Alminnelig inntekt er nettoinntekt etter alle fradrag og særfradrag. Fellesskatt til Stat og kommune / fylke regnes ut etter denne inntekt, for 2018 er skatten på 23 % - Trygdeavgift på 8,2 % av brutto inntekt. Skatteklasse 2 for ektefeller er avviklet fra 1. januar For inntektsåret 2018 gis det kun personfradrag i klasse 1. Skattefordel ved forsørgelse av ektefellen er borte.

5 Skatt og skattekort Hvordan beregnes skatten
Skatt på personinntekt, fortsettelse. -Trinnskatt (tidl. toppskatt) består av 4. trinn. Beregnes av brutto inntekt For de første kroner av personinntekten betales ingen trinnskatt. Trinn 1 Inntekten mellom – kroner 1,4 % trinnskatt Trinn 2 Inntekten mellom – kroner 3,3 % trinnskatt Trinn 3 Inntekten mellom – kroner 12,4 % trinnskatt Trinn 4 Inntekten over kroner ,4 % trinnskatt Formuesskatt til kommunen fra kroner og over = 0,7% Formuesskatt til Staten fra kroner og over = 0,15 %

6 Skatt og skattekort Hva påvirker skatten
De viktigste fradragene: Se også fradragsveilederen på - Minstefradrag blir automatisk fylt ut. Inntekt over kr = maks. minstefradrag kr - Særfradrag for enslig forsørger kr ,- kommer automatisk med i skatteoppgjøret når en mottar utvidet barnetrygd fra NAV. - Rentefradrag, skatten reduseres med 23 % av det en har betalt i renter. Viktig! Kan man ikke lenger betjene gjeld / renter på gjeld, er det viktig å endre skattekortet. - Foreldrefradrag, fradrag for dokumenterte utgifter til pass av hjemmeboende barn yngre enn 12 år. Fradrag opp til kr kroner for ett barn og kr i tillegg for øvrige barn. Posten er normalt fylt inn med beløp en har betalt. Får en stønad til barnetilsyn som enslig forsørger vil mottatt stønad redusere beregningsgrunnlaget for fradrag. En får foreldrefradrag i den utstrekning utgiftene overstiger stønaden. - Fagforeningskontingent, en får et maks. fradrag for kr ,- i skatten - Betalt barnebidrag er ikke fradragsberettiget, mottatt barnebidrag er ikke skattepliktig. Unngå restskatt, oppgi riktige inntekter og fradrag forløpende til Skatteetaten.

7 BARNEBIDRAG www.nav.no/person/familie/barnebidrag
Foreldrene har begge plikt til å forsørge barna sine. Den som ikke har barnet boende hos seg, skal betale sin andel som bidrag til den andre, etter Barnelovens § 67. Det kan også være aktuelt å betale barnebidrag når barnet har delt bosted etter Barneloven § 36, dette for å utjevne evt. inntektsforskjell mellom foreldre. Bidragsplikten opphører når barnet fyller 18 år, men det foreligger rett til bidrag til barnet er ferdig med videregående skole. Det er barnet selv om søker og mottar bidraget. Barnebidrag fastsettes etter hovedfaktorer som bidragspliktiges og bidragsmottakerens brutto inntekt, samvær med barnet og alder på barnet / hva det koster å forsørge et barn. Endringer fra årsklasse fra 6 år, 11 år og 15 år. Bidraget indeksreguleres 1. juli hvert år. NAV skal alltid beregne hvor mye den bidragspliktige kan betale i bidrag, og samtidig ha nok midler igjen til å forsørge seg selv og evt. andre barn. Har en lav inntekt, kan bidrag bli redusert og evt. falle bort. En skal aldri betale mer enn 25% av bruttoinntekten i bidrag før evt. samværsfradrag. Blir inntekt redusert, ved f.eks. overgang til trygd så må det søkes om endring av bidraget. Det samme bør også gjøres om det skjer endringer i samvær, som vil påvirke bidragets størrelse.

8 BARNEBIDRAG www.nav.no/person/familie/barnebidrag
Det er NAV Familie og pensjonsytelser som behandler søknad om fastsettelse og endring av bidrag. Når NAV fastsetter koster det kr ,- pr. part og sak. Kan søke fritak for gebyret når inntekten er under brutto kr ,- pr år. Særtilskudd, ved spesielle utgifter som tannregulering, konfirmasjon og brille, kan forelderen med utgifter søke at den andre betaler sin del. Barnebidrag kan avtales og betales privat. Forslag til privat bidragsavtale finnes på nav.no Bidragsveileder (bidragskalkulator) for beregning av barnebidrag finnes på nav.no Alle søknads- og endringsskjemaer finnes på nav.no Riktig fastsatt barnebidrag, skal godkjennes som en nødvendig utgift ved utmåling av supplerende sosialhjelp. Dette etter Fostringsplikten i Barneloven. Sjekk BISYS eller Personkort for fastsatt bidrag.

9 BARNEBIDRAG/BIDRAGSTREKK
Det er NAV Innkreving som krever inn bidrag og bidragsgjeld, der det ikke er privat avtale og betaling. Innbetaling av bidrag kan skje ved mottatt giro, opprettet eFaktura eller avtalegiro. Ved manglende betaling blir det nedlagt trekk i lønn / trygd. (Særnamsmannsmyndighet.) Et bidragstrekk kan utgjøre både fastsatt bidrag og påløpt bidrag / bidragsgjeld. Ved søknad og utmåling av supplerende sosialhjelp må det skilles på hva som er fastsatt bidrag og hva som går til dekning av bidragsgjeld. Det skal ikke gis sosialhjelp til dekning av bidragsgjeld. Om bruker ikke har evne til å betjene bidragsgjeld, så må det derfor søkes NAV Innkreving om betalingsutsettelse. Det er Dekningslovens bestemmelser som legges til grunn ved tilbakebetaling av bidragsgjeld. Inntekter, boutgifter, barnebidrag, samværsutgifter, reiseutgifter i f.m. samvær, barnepassutgifter og reiseutgifter til jobb er utgifter som må dokumenteres og vil bli hensyntatt ved beregning av evne til å betjene bidragsgjeld. Skyldig barnebidrag kan motregnes i skatt til gode og i etterbetalte ytelser fra NAV.

10 Tvangsfullbyrdelse (tvfbl av 26.06.1992 nr. 86)
Kreditor får inndrevet eller sikret sitt pengekrav mot en enkeltperson eller firma Saken kalles en utleggsforretning Parter: saksøkte (skyldner) og saksøker (kreditor)

11 Resultatet av utleggsforretning:
Utleggspant – eiendom, bil, konto Utleggstrekk – lønn, trygdeytelser Intet til utlegg – blir registrert i Løsøreregisteret = betalingsanmerkning

12 Særnamsmenn NAV Innkreving – bidrag, feilutbetalt stønad
Kemneren – restskatt, kommunale krav (ikke prioritet) Skatteetaten – merverdiavgift, arbeidsgiveravgift Statens Innkrevingssentral – studielån, bøter, NRK-lisens årsavgift, mm. UB: Utleggsdatabasen – alle har tilgang – namsmannen kan sjekke Alminnelig namsmann= lensmann, politistasjonssjef, namsfogd

13 Dekningsloven § 2-2 Hovedregel:
Fordringshaver har rett til dekning i ethvert formuesgode som tilhører skyldneren på beslagstiden, og som kan selges, utleies eller på annen måte omgjøres i penger

14 Unntak: dekningsloven § 2-3 bokstav a -c
Klær og ting til personlig bruk Redskaper, transportmidler og lignende Særlig personlig verdi Kjøretøy: hvis beholdes --> maksverdi 2/3 G 1 G = Grunnbeløp i folketrygden, kr ,- pr Andre ledd: Ta hensyn til sykdom og uførhet, kan overstige 2/3 G Fjerde ledd: Andre i husstandens eiendeler Femte ledd: Når summen er for høy Bakgrunnen er at man skal kunne opprettholde en forsvarlig minimums levestandard. Samlet verdi må ikke overstige det som etter forholdene er rimelig. Må tolkes i tråd med samfunnets utvikling: TV, Video/dvd, vaskemaskin… Pc, flatskjerm… Hjemmekinoanlegg, dyrt kjøleskap, dyr stekeovn med induksjonsstekeplate… Pelskåpe, piano… Eiendelene må trenges i forbindelse med skyldneren eller dennes husstands yrke eller utdanning. Ikke overstige 2/3 av folketrygdens grunnbeløp ( etter ) = Håndverkerens verktøy, gårdbrukerens traktor, studentens bøker. Motorvogn gjelder også, men da må det være nødvendig med den i yrke/utdanning. Ting med affeksjonsverdi. Giftering, pokaler, arvegjenstander og lignende. Samlet vurdering om verdien ikke er ”åpenbart urimelig”. Dersom andre i husstanden har eiendeler som kan brukes, for eksempel to biler samlet, må skyldner sin selges. Når en eiendel må selges fordi den har for høy verdi skal skyldner sitte igjen med en sum som kan benyttes for å kjøpe en gjenstand som er innefor verdien.

15 Dekningsloven § 2-8 Prioritet:
Krav som grunner seg på lovbestemt forsørgerplikt = BARNEBIDRAG Krav på erstatning eller oppreisning for skade voldt ved straffbar handling Krav på BØTER Krav på skatt eller offentlig avgift Andre krav (alminnelige namsmann)

16 Forskrift om livsoppholdssatser ved utleggstrekk og gjeldsordning fra 01.07.17
§ 3.Satser for underhold av skyldneren og dennes ektefelle/samboer a) kr for enslig skyldner, b) kr for skyldner som er gift eller samboer, c) kr for skyldner som forsørger ektefelle eller samboer. Satsene skal dekke alminnelige forbruksutgifter, herunder utgifter til kollektivtransport. Boligutgifter er ikke inkludert. § 4.Tillegg for underhold av barn a) kr for barn som ikke har fylt 6 år, b) kr for barn mellom 6 og 10 år, c) kr for barn fra 11 år og mer. + Tillegg for samvær med barn etter alder og samværsklasse. Husleie: Etter sats. Hvis den dokumenteres kan namsmannen godta høyere, ved utleggstrekk.

17 Utregning av trekk – enslig forsørger med to barn:
AAP kr 987/dag: brutto: kr - skatt, tabell kr Barnetrygd to (tre) barn kr Barnebidrag kr Netto inntekt: kr Husleie: kr Livsopphold voksen: kr Livsopphold barn (2 og 7 år): kr Sum utgifter: kr Trekk kr 0 hvis saksøkte gir opplysninger i saken.

18 Utregning av trekk – samboer med to barn:
Brutto lønn kr - skattetrekk kr Andel barnetrygd kr Netto inntekt: kr Husleie, andel: kr (kan være høyere) Livsopphold voksen: kr 7 165 Livsopphold barn: kr (2 og 7 år) Sum utgifter: kr Beregnet trekk kr pr måned

19 Bistand ang. trekk i lønn og trygd
 Stoppe / redusere trekk i trygd / lønn når skyldner henvender seg til NAV: Har bruker trekk i lønn / trygd og for lite igjen til sine bo- og livsoppholdsutgifter m.m. så må det tilskrives den namsmann / særnamsmann som har nedlagt trekket, og be de stoppe / redusere, til bruker har nok igjen til seg selv, etter Dekningsloven § 2-7 og § 2-8. Bruker kan henvises til lokal kemner og lokal namsmann for selv å få endret et trekk. Men ved flere trekk i samme lønn / trygd kan det være mer komplisert og bruker bør få bistand. Trekket kan / bør hensyntas ved beregning av supplerende sosialhjelp, frem til trekket er stoppet / redusert. (Selv om sosialhjelp ikke skal tilgodese kreditorer.) Kontakt / henvis til økonomirådigiver for bistand når det gjelder trekk. Bruker har som oftest da kommet i et gjeldsuføre hvor bruker trenger gjeldsrådgivning. Stopp / reduksjon av trekk i lønn / trygd, bør avdekkes og prioriteres av veileder / økonomirådgiver, slik at bruker kan bli raskt økonomisk selvhjulpen. Opplysning i trekk i ytelser fra NAV, finnes i Pesys, Gosys og Arena: Hvem som har nedlagt trekket, opprinnelig kreditor, beløp og trekkperiode. Trekk til bøter OBS! Kan bli innkalt til soning, hvis bøter ikke blir betalt innen foreldelsesfristen. Trekket kan reduseres evt. til et minimum.

20 Dekningsloven § 2-5. § 2-5. Beslagsfrihet for penger m.m.
Beslag kan ikke tas i skyldnerens penger, bankinnskudd og andre fordringer eller forråd av varer, for så vidt de er nødvendige til underhold av skyldneren og husstanden inntil lønn eller annen inntekt neste gang forfaller, likevel ikke utover to måneder med mindre særlige hensyn tilsier det. Det skal tas hensyn til underholdsplikt som påhviler skyldneren. Hjemmelen brukes analogt til «Bankers adgang til å motregne i Sosialhjelp». Brev av fra lovrådgiver i Det kongelige justis- og politidepartement.

21 Dekningsloven 2-7 fjerde ledd
… utlegg i lønnskrav mv kan ikke tas dersom skyldneren gjør hva denne evner for å betale sine fordringshavere og heller ikke utilbørlig begunstiger noen av dem. (unntak: prioriterte krav etter § 2-8 a-d) Altså to vilkår: hva man evner og ikke utilbørlig forfordeling NB! Det er for sent når saken har kommet til namsmannen! Og dette er ikke utenrettslig gjeldsordning.

22 Gjør hva man ”evner” Skyldneren må bruke alle frie midler; alt utover det som ”med rimelighet trengs” etter første ledd - altså livsoppholdssats for utlegg Må ha startet betalingene på det tidspunkt utlegg blir begjært helst to måneder Må ikke ha inngått avtale med kreditorene, det er nok at betalingene faktisk finner sted Start betaling straks! selv om man ikke har oversikt over total gjeld enda

23 ”utilbørlig begunstiger”
Forholdsmessig dekning etter kravets størrelse (dividende) - over tid! ”Utilbørlig” er et sterkt uttrykk – Forskjellsbehandling kan være OK dersom den er saklig begrunnet

24 Offentlig gjeldsordning. Kriteriene
Søker må være «varig ute av stand» til å håndtere gjelden i løpet av et rimelig tidsrom, etter kravens art og omstendigheter ellers. Søker bør ha en avklart og fullt utnyttet inntektssituasjon. En skal ikke ha et forbigående gjeldsproblem når det søkes om gjeldsordning. Det skal ikke være noe støtende forhold for andre skyldnere eller samfunnet for øvrig. Eks. nylig stiftet gjeld, opptrådt illojalt, har nyere straffegjeld, eller betydelig andel av skatte- og avgiftsgjeld. En skal ikke ha oppnådd gjeldsordning tidligere (hovedregel). Man skal ha forsøkt først å komme til en ordning med sine kreditorer, eller sammen med en økonomirådgiver. Etter gjeldsordningsloven § 1-5 har kommunen (økonomirådgiver) plikt til å bistå søkere med alvorlige gjeldsproblemer.

25 Offentlig gjeldsordning, bistand fra NAV
Det er viktig å kartlegge brukers sak godt, vurdere opp mot kriteriene og brukers situasjon og dens eventuelle utfordringer før det søkes om gjeldsordning. Er ikke bruker klar for å søke, eller ikke er i stand til å medvirke etter evne, så bør det gis råd om å vente med å søke om gjeldsordning, til forholdene er på plass. En må ha fokus på livsoppholdssatsene og gi bruker klare råd når det gjelder krav til godt økonomistyring, budsjett og regnskap. Namsfogden i Fredrikstad har laget et skriv om livsoppholdssatser, regnskap og budsjett, som vi oppfordrer søker til å lese og fylle ut, når det søkes om gjeldsordning. Når det gis bistand fra NAV med søknad om gjeldsordning, så er det viktig at det gis videre informasjon som vi innehar / har innhentet om inntekter, utgifter, gjeld, historikk og årsak til gjeldsproblemene, for søkers skyld. Mal for oversendelsesbrev er et godt hjelpemiddel. Diskusjon med namsfogden i forkant av søknad og utveksling av informasjon, dialog og samarbeid mellom NAV og namsfogd er nyttig og til søkers beste.

26 Gjeldsordningsavtalen
Skyldner skal (selv) betale dividende til kreditorene Vanligvis 5 års periode – men lenger er mer og mer vanlig Sletting av restgjeld etter at avtalen er gjennomført To års etterperiode – arv, erstatning Opplysningsplikten! Brudd på denne er mer og mer vanlig årsak til opphevelse av avtalen Kun 1 gang i livet!

27 Gjeldsordning - avslagsgrunner:
Nystiftet gjeld (over halvparten innenfor siste to år) eller all gjeld stiftet innenfor 3-4 år vanligste avslagsgrunn Høy andel skattegjeld (konkret vurdering) Skyldner følger ikke opp – innlevering av dokumentasjon Ikke varig ute av stand (uavklart inntektssituasjon)

28 Hva er betalingsanmerkning?
Anmerkning for å unnlate å betale pengekrav etter rettslig inndrivning = ”dårlig betaler” Anmerkningen registreres enten i Bisnode AS Experian AS -Har en fått en eller flere kredittanmerkninger, så betyr det at man ikke får lån i bank eller finansinstitusjon, og man får problemer med å tegne nye abonnementer. -Ny arbeidsgiver kan foreta en kredittsjekk hvis stillingen innehar et stort økonomisk ansvar. -Ny privat huseier kan foreta en kredittsjekk.

29 Mer om betalingsanmerkning
Hvor lenge står en betalingsanmerkning? Skal slettes straks betaling er innkommet. Etter 4 år hvis saken ikke betalt – kan registreres på nytt ved ny rettslig innkreving av saken. Registeret er offentlig. Brukes av alle som tilbyr lån, kreditt eller abonnementer. Alle får et gjenpartsbrev når en er blitt kredittsjekket. Frivillig kredittsperre: Når en selv ikke ønsker at lån og kreditter skal kunne innvilges. Eller ved tyveri av identifikasjonspapirer for å hindre misbruk og svindel.

30 Gjeldsinformasjonsloven– Gjeldsregister
Lov om gjeldsinformasjon ved kredittvurdering av privatpersoner. -Loven trådde i kraft 1. november 2017. -Kun forbrukskreditt (ikke pantesikret gjeld) som registreres. -Finansforetak vil få registreringsplikt. -Men ikke plikt til å sjekke registeret!!? Tilgang til registeret: Finansforetak, kredittopplysningsforetak, Husbanken / Startlån og den registrerte selv. Det vurderes strengere regulering av markedsføring av forbrukslån.

31 Finansavtaleloven § 14 Får ikke konto for å utføre betalingsoppdrag.
§ 14. Avvisning av kunder (1) Institusjonen kan ikke uten saklig grunn avslå å ta imot innskudd eller utføre betalingstjenester på vanlige vilkår. (2) Kunden skal underrettes om avslag uten ugrunnet opphold når ikke annet er bestemt i eller i medhold av lov. Underretningen om avslag skal inneholde opplysning om tvisteordning som er etablert etter § 4. Søk skriftlig, ved avslag: be om å få et skriftlig begrunnet avslag fra institusjonen. Prøv først å drøfte avslaget med institusjonen. Ved fortsatt avslag, uten saklig grunn, klag til Finansklagenemda. Det er også ulovlig å bruke kredittanmerkninger som avslag ved kjøp av forsikring. Finansklagenemnda Postboks 53 Skøyen 0212 Oslo Telefon:

32 VILKÅR FOR VERGEMÅL 3 grunnvilkår – vergemål for voksne:
1. Vilkår knyttet til personens medisinske tilstand Sinnslidelse – herunder demens Psykisk utviklingshemming Rusmisbruk Alvorlig spilleavhengighet Alvorlig svekket helbred 2. Ikke er i stand til å ivareta sine interesser 3. Konkret behov I tillegg krav til: • Årsakssammenheng mellom 1 og 2 • Samtykke fra personen selv Legeerklæring må belyse diagnose. Fylkesmannen behandler begjæring om vergemål. Les mer på

33 Husleieloven https://lovdata
Husleieloven Leieprisvern og depositum. § 4-2. Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk. § 4-3. Tilpassing til gjengs leie (markedsleie) Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats. Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk. § 3-5 Depositum Skal på sperret konto i leietakers navn. Gebyret for opprettelse av konto, skal betales av utleier Renter skal tilfalles leietaker.

34 Gjeld. Råd til bruker. Gjeld skal i utgangspunktet betales hvis skylderen / husstanden har overskudd i sitt budsjett til dette. Jfr. Dekningsloven § 2-7. Sett opp et budsjett og planlegg økonomien – hold oversikt over inntekter, utgifter og gjeld. Prioriter inntekten riktig. Velg å ta styring over egen økonomi. Skaff oversikt. Betal fakturaer før de går til inkasso. Be om et nytt forfall eller oppdeling i avdrag. Forsøk å unngå inkasso og trekk i lønn og trygd. Betal ned prioritert gjeld først. Den øvrige gjelden må vente. Jfr. Dekningsloven § 2-8. Forsøk å fordele et evt. overskudd prosentvis på alle likestilte kreditorene. Åpne posten. Hold kontakten med kreditorene. Forklar hvorfor det er betalingsproblemer. Ikke inngå betalingsavtaler en ikke kan holde. Er det ikke noe til overs etter at bo- og livsoppholdsutgifter er dekket, så må det bes om betalingsutsettelse, i kortere eller lengre tid… Inkasso og gjeld går ikke over av seg selv… Gjeldsproblemer gir psykiske plager. Egen kredittsperre finnes. Klipp kredittkortene. Sett «tæring etter næring». Henvis til økonomirådgiver 

35 SPØRSMÅL? TAKK FOR OSS.


Laste ned ppt "BASISKURS-ØKONOMISK RÅDGIVNING"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google