Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Digital Trend-Watch vol. 1

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Digital Trend-Watch vol. 1"— Utskrift av presentasjonen:

1 Digital Trend-Watch vol. 1
OKTOBER 2017 | Fokus på digitale mediekanaler, videotrend og annonsører

2 Digitalt værvarsel Velkommen til første utgave av Calibr’s Digital Trend-Watch for ledere av bedrifter og virksomheter, og andre interesserte. Vi er et byrå med digital forankring og spesialisering innen analyse, samfunnskontakt, krisekommunikasjon, strategisk rådgivning og massekommunikasjon. Her gir vi deg en kortfattet innsikt i hva som rører seg innen digitale trender. I denne utgaven fokuserer vi særlig på videoens gullalder og digitale mediekanaler i fortsatt vekst. Hva skjer i et marked hvor alle med mobil og internett kan publisere, og hvor den nye «redaktøren» er folket? Det er ingen tvil om at Apple, Facebook og Google driver evolusjonen for verdens mobile brukere. Les mer om hva det betyr det for bedrifter, virksomheter, annonsører og publisister. God lesning! Daglig leder Calibr, May Linn Gjerding Vi overvåker digitale trender nasjonalt og internasjonalt, for å kunne gi våre kunder svært oppdaterte løsninger ut fra dybdekunnskap om digital utvikling og massekommunikasjon.

3 Stort fall I Tradisjonell TV-seing
Stort fall I Tradisjonell TV-seing. Det største skiftet I TV-vaner skjer BLANT FOLK under 50 år. Annonsørene flykter til Google og Facebook, både fra lineær TV, avis, magasin og radio. Noen går for en løsning som TV-reklame i kombinasjon med sosiale medier. Tradisjonell TV dominerer fortsatt hvordan vi ser levende bilder, og de oppgir at de har annonsevekst. Likevel reduserer nær halvparten av de største annonsørene budsjettene på TV-reklame. (Dagens Næringsliv ) Selv om unge fortsatt ser på lineær TV, falt tradisjonell TV-seing i gruppen fra år med hele 22 prosent, ifølge Kantar TNS. Årsaken til skiftet er ulike strømmetjenester som YouTube, Netflix, TV-kanalenes strømmetjenester og HBO. Andre giganter vil også følge strømmen.

4 - Video er for tiden swiss-kniven innen markedsføring på nett.
- Mark Robertson, digital markedsføringsekspert Gullalder for video Video fortsetter å være digitale mediers megatrend, og øker i stor hastighet.

5 De store plattformene er «all in» på online video
De store plattformene er «all in» på online video. De ledende plattformene for online video er YouTube, Facebook, Instagram og Snapchat. YouTube har nå 100 millioner daglige timer seertid globalt, en økning på 70 prosent fra året før. Plattformene har ulike strategier for å posisjonere seg i videomarkedet. Gjennomsnittlig seertid er nå 5,8 timer per uke globalt i Juni Det er en økning på 34 prosent fra desember 2016, melder Business Insider Intelligence. LinkedIn’s CEO Jeff Weiner sa i oktober at de vil være mer videosentriske. Nylig rullet LinkedIn ut integrerte videoopplastning og videoannonser. Kampen om brukernes interesse fortsetter. LinkedIns snittbrukere bruker bare to minutter per dag på plattformen. Det er mye lavere enn Facebook og Snapchats brukere som tilbringer hele 30+ minutter daglig på plattformen. Facebook kunngjorde nylig at de vil bruke 1 milliard dollar på originale og velproduserte videoer. I mai signerte de avtaler med millenialfokuserte kanaler som blant annet Vox Media, BuzzFeed, ATTN, Group Nine Media. FB-sjef Mark Zuckerberg sa at Watch – deres nye kanal for TV-lignende innhold – vil gjøre det mulig for brukere å chatte og knytte kontakt med folk under episoder og chatte i grupper.

6 VR og ar på vei ! Nå kan du kjøre nedoverbakke på Rauland uten å bevege deg ut av sofaen. Det melder ta.no. Et filmteam fra Australia gir deg muligheten til å kjøre som proffene i en ny 360-graders Virtual Reality-opplevelse. Expedia har utviklet en virtuell opplevelse av hvordan det er å stå på ski i Norge. VR gir deg følelsen av å være der. Visuell kommuniksjon er i eksplosiv vekst. Mange aktører interesserer seg for VR og AR, men teknologien tar tid å utvikle og brukerne behøver tid på å tilpasse seg. YouTube-seere så 350K timer med VR- innhold i fjor. Google, Sky TV, Netflix og Warner Bros har lansert VR-tilbud. Techcrunch spår at tidlige brukere vil bruke AR-briller innen to år. Smartphone Agumented Reality (AR) vil være det neste store skiftet innen mobil- tech, ifølge produktsjef hos Google, Nathan Martz. Han holdt innlegg 19. oktober under Samsungs Developer Conference i San Fransisco. Måten smarttelefonene «forstår» verden vil endres dramatisk ved hjelp av AR – og styrker kraften til den allerede mektige computeren vi bærer rundt i lommen. VR/AR blir fortsatt forbundet med gamers. Men teknologien åpner for langt større muligheter – innen alt fra markedsføring, medisin, eiendom, bilbransjen og shopping, eventer og konferanser, tradisjonelle medier, film og underholdning.

7 Google og Facebook tar det meste av reklameveksten.
Norske annonsører vil satse på: Korte videofilmer (79%) Hjemmeside (67%) Tips/guider/lesestoff (48%) Digitale bilag/integrert annonsering (41%) Apper (31%) Blogg (26%) Kampanjesider (18%) Elektronisk magasin (18%) Informasjon på SMS (16%) Kilde: Den store Annonsørrapporten 2017, ANFO og Fightingeverydayboredom Åtte av ti annonsører er mer usikre enn noen gang på hva som virker, og hva som ikke virker, ifølge Den store annonsørrapporten fra ANFO og Fightingeverydayboredom. 150 annonsører deltok i undersøkelsen. Norske markedsavdelinger er i full endring. Det jobbes intenst med å utvikle digital kompetanse. Mange prøver å gjøre annonsejobben selv, med vekslende hell. Snapchat og Instagram leder global vekst, og økte annonsesalget med henholdsvis 73 % og 55 % i Q Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest og Snapchat hadde i snitt en 31 % økning i annonseinntekter.

8 GIGANTer i endring Google omsetter for ca milliarder kroner per år. Mesteparten av inntektene kommer fra AdWords, som er deres system for søkemotorannonsering. Adwords og annonsering i sosiale medier vil bli dyrere, på grunn av at de største aktørene sakte setter opp prisene, algoritmen skrus til og bedrifter må betale for å nå ut. Konkurransen om plassering blir stadig hardere. Konverteringsoptimalisering vil bli viktigere – å konvertere trafikk på egen flate til salg. I 2Q 2017 passerte Facebook to milliarder brukere. I Norge har kanalen rundt 3,3 millioner brukere (Ipsos 2016). Inntektene øker, men veksten i pengestrømmen avtar for Facebook. Algoritmene justeres fortløpende i Norge, og i hvert land for å sikre at annonsører må betale for å nå ut. Allerede i fjor advarte Facebook investorene om at omsetningsveksten ville avta i En av hovedgrunnene er at Facebook sliter med å få plass til mer reklame i en stadig fullere nyhetsstrøm.

9 46 prosent av alle smarttelefon-økter inkluderer nå en tur innom sosiale medier eller meldingsapplikasjoner. Men for første gang i juli ble det ikke registrert vekst i brukertid, melder Verto Analytics. Eksperter råder merkevarehus å fokusere på å holde brukerengasjementet oppe i flatene de disponerer. De største kjempene på verdensmarkedet fortsetter å vokse. Ifølge Techcrunch er De fem store (Apple, Alphabet, Amazon, Facebook, Microsoft) nå verdt 3.03 trillioner dollar. Sosiale medier og app’er integrer fortløpende nye tjenester, for å bygge ut sin funksjon, og veve seg ytterligere inn i brukernes daglige liv. Facebook launchet for eksempel i oktober en markedsplass for bilkjøp, melder Techcrunch. Fredag lanseres Apple’s futuristiske iPhone X. Konkurrenten er Google Pixel 2 og Google Pixel XL, som er flaggskip for Android 8.0 Oreo. Kilder: Business Insider Intelligence, Techcrunch, Engadged, International Business Times, The Information, CNInsights, Samsung, Kampanje, Recode, The Independent Tendenser

10 Om oss: Calibr er et trend-analytisk PR og kommunikasjonsbyrå som tilbyr et topplag av strategiske rådgivere, som bistår uten fordyrende og forsinkende ledd. Vi har lang fartstid fra media, juss og næringsliv.  Vi bidrar til virksomheters vekst og bedre relasjoner, og ringvirkningene det medfører for samfunnet. Det er med glede vi hjelper dere med strategisk kommunikasjon, krisehåndtering og PR-tjenester på øverste nivå. Kontakt oss i dag, og hør hvordan vi kan hjelpe dere


Laste ned ppt "Digital Trend-Watch vol. 1"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google