Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

BIOTOUR, prosjektbeskrivelse juni 2016

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "BIOTOUR, prosjektbeskrivelse juni 2016"— Utskrift av presentasjonen:

1 Fra stedsbaserte naturressurser til verdifulle opplevelser: Reiselivet i den nye bioøkonomien
BIOTOUR, prosjektbeskrivelse juni 2016 Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

2 Oppsummering av BIOTOUR
April 2016 – mars 2020 Støttes av Norges forskningsråd med 32 millioner kroner 22 forskere fra fem norske og fire utenlandske universiteter og institutter Fem næringslivspartnere Fem integrerte arbeidspakker og fire temaer for feltstudier Kommunikasjon og formidling Med støtte fra: BIOTOUR, prosjektbeskrivelse juni 2016 Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

3 Bakgrunn Naturbasert reiseliv (NBR) spiller en stadig viktigere rolle i norsk bioøkonomi. Potensialet for videre vekst er stort. Det naturbaserte reiselivet endres betydelig, på grunn av blant annet globaliseringstrender og innføring av ny teknologi. Mangfoldet blir større. Disse endringene fordrer mer kunnskap om ressursbruk, etterspørselsstrukturer, markedstilpassede produkter og entreprenørskap Den overordnede hypotesen er at en integrert tilnærming til naturbasert reiseliv (inkludert ressurser, marked og ledelsesanalyser) vil danne grunnlag for næringsutvikling, robuste lokalsamfunn og bærekraftig ressursbruk. BIOTOUR, prosjektbeskrivelse juni 2016 Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

4 Hovedmålsetning Utforske nøkkelbetingelser for videreutvikling av naturbasert reiseliv i norsk bioøkonomi som sikrer næringsutvikling, robuste lokalsamfunn og bærekraftig ressursbruk. BIOTOUR, prosjektbeskrivelse juni 2016 Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

5 BIOTOUR WP1: Naturbasert reiseliv i den norske bioøkonomien
a) Sektoranalyser b) Sosiale endringer og trender c) Fysisk miljø d) Lokalsamfunnenes robusthet WP2: Ressurs- og produktanalyser a) Modellere risiko for overforbruk av ressurser b) Landskapsressursanalyse WP4: Aktører og reiselivsledelse a) Motivasjon og fortjeneste b) Vekstpotensial c) Ledelse og samarbeid WP5: Innovative løsninger a) Produktpakking b) Markedsføring gjennom sosiale medier og IKT c) Kunnskapsbasert entreprenørskap WP6: Samfunnskontakt og kommunikasjon WP3: Markedsanalyser a) Integrerte produkter b) Segmenter WP7: Prosjektadministrasjon Case A: Sammensatte friluftsaktiviteter Case B: Opplevelser av dyr Case D: Arrangementer Tema for feltstudier Case C: Turruter BIOTOUR, prosjektbeskrivelse juni 2016 Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

6 WP1 Naturbasert reiseliv i den norske bioøkonomien
Undersøker reiselivets bidrag til den norske bioøkonomien, definert som bærekraftig bruk av fornybare biologiske ressurser for industrielle produkter. Undersøke kritisk utviklingen av miljø, samfunn og økonomi ved å analysere : Sosiale endringer og trender Omgivelsenes betydning for tjenesteleveranser på lokalt nivå («servicescape») Lokalsamfunnets robusthet Vi vil undersøke kritisk hvordan naturbasert reiseliv påvirker utviklingen av miljø, samfunn og økonomi ved å analysere: Tilbudssiden i NBR Sosiale endringer og trender Omgivelsenes betydning for tjenesteleveranser på lokalt nivå («servicescape») Lokalsamfunnets robusthet BIOTOUR, prosjektbeskrivelse juni 2016 Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

7 WP2 Ressurs- og produktanalyser
Målet med denne arbeidspakken er å avklare ressursmessige forutsetninger for NBR. Vi vil se på utfordringer og muligheter for tre ressurstyper som er relevante for reiselivet i bioøkonomien: Naturlige bioressurser (f.eks. vilt) og bearbeidede ressurser (f.eks. lokal mat) Kulturelle ressurser (landskap, installasjoner, kunnskap) Reiselivets infrastruktur Forskningen består av to deler: 2a) Konseptuell og statistisk modellering av dynamikken i økologiske ressurser i et reiselivsperspektiv 2b) Landskapsressursanalyse (LRA) for å analysere bærekraftig ressursbruk og utvikling av NBR på lokalt og regional nivå BIOTOUR, prosjektbeskrivelse juni 2016 Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

8 WP3 Markedsanalyser Her er målet å undersøke og å forstå dagens og fremtidens potensial for naturbaserte reiselivsprodukter i Norge. Ved å analysere markedssegmenter vil vi beskrive de viktigste forbrukersegmentene, hva forbrukerne foretrekker og deres betalingsvilje. Dette blir koblet opp mot sosioøkonomiske og demografiske karakteristikker samt personlighet, verdier, meninger, holdninger, interesser og livsstil. Vi vil se på: Etablert kunnskap om etterspørselen etter naturbaserte opplevelser i Norge. Kvantifisere etterspørselen ved å se på nye bedriftsdata fra selskaper som selger NBR-produkter. Gjennomføre undersøkelser som tar utgangspunkt i de fire casene (A-D). Foreta markedssegmentering for å identifisere hovedsegmenter, hvilke opplevelser og produktkjennetegn som fortrekkes. BIOTOUR, prosjektbeskrivelse juni 2016 Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

9 WP4 Aktører og reiselivsledelse
I arbeidspakke 4 er målsetningen å frembringe ny, empirisk kunnskap på tre områder: Motivasjon og lønnsomhet hos selskaper innen NBR-sektoren. Premisser, muligheter og utfordringer for lokal utvikling og vekst. Hvordan samarbeid og erfaringsutveksling mellom myndigheter, næringsaktører og lokalsamfunn fungerer som grunnlag for god reiselivsledelse. BIOTOUR, prosjektbeskrivelse juni 2016 Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

10 WP 5 Innovative løsninger for naturbasert reiseliv
Denne arbeidspakken inneholder tre integrerte deler. Disse er basert på hypotesen om at verdiskapingen i den norske NBR-næringen vil øke ved hjelp av: Smart produktpakking Sosiale medier som markedsføringskanal Kunnskapsdrevet entreprenørskap Målet er at data og resultater fra de ulike arbeidspakkene og feltarbeidene vil bidra til innovative løsninger innen naturbasert reiseliv. BIOTOUR, prosjektbeskrivelse juni 2016 Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

11 Temaer for feltstudier «En felles arena for empiri» Integrering av arbeidspakker Sikre relevans
Case A: Sammensatte friluftsaktiviteter: I dette tema vil vi samarbeide med næringsaktører som tilbyr både tradisjonelle og nye typer friluftsaktiviteter for å utforme konsepter og designe nye stedsbaserte produkter. Case B: Turisme og opplevelser av dyr: Tema inkluderer analyser av “grønn og blå” villmarksrelatert turisme (på land, marint og i ferskvann) og vil omfatte både offentlig tilgjengelige og private tjenestetilbud. Case C: Turruter: Tema vil analysere hvordan historiske, kulturelle og nåværende dimensjoner ved turruter kan brukes for å utvikle det naturbaserte reiselivet. Vi vil også inkludere bruk av for eksempel skilt, kart, apper og andre sosiale medier. Case D: Arrangement: Tema vil fokusere på det økende antall arrangementer som finner sted i naturbaserte miljøer (f.eks. musikkfestivaler, multisport-konkurranser og fjellmaraton). BIOTOUR, prosjektbeskrivelse juni 2016 Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

12 WP6 Samfunnskontakt og kommunikasjon
En kommunikasjonsrådgiver vil ha ansvar for å kommunisere og markedsføre prosjektet i samarbeid med forskerne. Kommunikasjonsarbeidet skal bidra til: informasjon (nå våre viktigste målgrupper og skape interesse for prosjektet) dialog (gi målgruppene mer basiskunnskaper) relasjonsbygging (for å nå de høyest prioriterte målgruppene vil vi inkludere disse i forskningsprosessen). Kommunikasjonsaktivitetene inkluderer blant annet hjemmeside, nyhetsbrev, sosiale medier, årlige seminarer, en referansegruppe, populærvitenskapelige publikasjoner, rapporter, vitenskapelige publikasjoner og en sluttkonferanse. BIOTOUR, prosjektbeskrivelse juni 2016 Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

13 WP7 Prosjektadministrasjon
Prosjektleder Nestleder Kommunikasjons-medarbeider og administrator WP1 leder WP2 leder WP3 leder WP4 leder WP5 leder Referanse-gruppe Styrings-gruppe BIOTOUR, prosjektbeskrivelse juni 2016 Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

14 Norske forskningspartnere
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) Peter Fredman, Stian Stensland, Thrond Haugen, Knut-Bjørn Stokke, Morten Clemetsen, Knut Fossgard, Thomas Haraldseid, Kathrin Jathe Institutt for regional- og ruralforskning (Ruralis) Magnar Forbord, Gro Follo, Rita Sivertsvik Transportøkonomisk institutt (TØI) Jan Vidar Haukeland, Petter Dybedal, Knut Veisten Norsk institutt for naturforskning (NINA) Øystein Aas Høgskulen på Vestlandet (HVL) Kristin Løseth BIOTOUR, prosjektbeskrivelse juni 2016 Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

15 Utenlandske partnere Mittuniversitetet og forskningsinstituttet for turisme, ETOUR, Sverige Natural Resources Institute Finland (LUKE) University of Applied Sciences i Rapperswil, Sveits (HSR) Oregon State University (OSU), USA BIOTOUR, prosjektbeskrivelse juni 2016 Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

16 Industripartnere NHO Reiseliv Hanen Norges Bondelag
Den Norske Turistforening (DNT) Innovasjon Norge BIOTOUR, prosjektbeskrivelse juni 2016 Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

17 Referansegruppe Dagny Øren, NHO Reiseliv
Bernt Bucher Johannessen, Hanen Kari Marte Sjøvik, Norges Bondelag Nils Øveraas, DNT Haaken Christensen, Innovasjon Norge Bente Rønning, Miljødirektoratet Morten Dåsnes, Friluftsrådenes landsforbund BIOTOUR, prosjektbeskrivelse juni 2016 Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

18 Mer informasjon https://www.nmbu.no/prosjekter peter.fredman@nmbu.no


Laste ned ppt "BIOTOUR, prosjektbeskrivelse juni 2016"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google