Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ringsaker, oktober 2017 Olav Molven

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ringsaker, oktober 2017 Olav Molven"— Utskrift av presentasjonen:

1 Ringsaker, oktober 2017 Olav Molven
Muligheter for og evt. begrensninger i samarbeid som følger av regelverk om taushetsplikt Kunnskap om hverandres lovverk Ringsaker, oktober 2017 Olav Molven

2 Problemstillingen Off. etater som i stor grad har med barn å gjøre
Skole Skole, PP-tjeneste Barnehage Helse- og omsorgstjeneste Fastlege, Helsestasjon, Skolehelsetjeneste, BUP Sosialtjenesten i NAV Barnevern I hvilken grad kan/skal de samarbeide med/om barn og deres foreldre?

3 Problemstillingen forts.
Hvilke begrensninger setter taushetspliktreglene for aktørenes samarbeid Aktørene er foruten de/den som meddeler seg med opplysninger (barn/foreldre); 1. Den som mottar opplysningene 2. De (3. personer) som det er spørsmål om også skal motta opplysningene

4 Samarbeid og taushetsplikt
Mange ulike individuelle aktører Ulik profesjonsbakgrunn Kommer fra ulike forvaltningsenheter Med ulike roller Helhetlig tjenestetilbud Helhet og plan Horisontalt ”bytte” av opplysninger? ”Need to know” – ”nice to know”

5 Samarbeid og taushetsplikt (forts.)
Etatene har hvert sitt lovverk, og ulike regler om Samarbeid og taushetsplikt Noen av de individuelle aktørene er dessuten forpliktet på profesjonslovgivning Helsepersonell vs andre Skaper usikkerhet om deling av opplysninger/samarbeidet For streng/for lemfeldig/tilfeldig?

6 Rettslig regulering av feltet
Historisk utvikling Grunnprinsipper i tenkningen bak Fragmentarisk lovgivning

7 Aktuelle aktører – aktuelle lover
Kommunen folkehelseloven, helse- og omsorgstjenestel., krisesenterloven Skole/PPT opplæringslova Helse-/oms.tjenesten - helse- og omsorgstjenestel. Skolehelse-/helsestasjonstj. - egen forskrift Helsepersonell helsepersonelloven Barnehagen - barnehageloven Sosialtjenesten - lov om sosiale tjenester i NAV Barnevern barneverntjenesteloven Kulturetaten forvaltningsloven Politi politiloven, forvaltningsloven + andre lover Spesialisthelsetjenesten - spesialisthelsetjenesteloven Tannhelsetjenesten - tannhelsetjenesteloven Idrett - ? Frivillige - ?

8 Lover, forskrifter og regler
Mange ulike lover og lovbestemmelser Formålet/tjenesteoppdrag er angitt i innledende bestemmelse Forskriftsbestemmelser ofte som utfyllende Formålet/tjenesteoppdrag er oftest angitt i innledende bestemmelse Tilsynspraksis som utfyllende Off. rundskriv og (nasjonale) veiledere som utfyllende

9 Utgangspunktet - folkehelsearbeid
Samfunnets innsats for å påvirke forhold som direkte/indirekte fremmer befolkningen helse og trivsel forebygger sykdom, skade eller lidelse beskytter mot helsetrusler Samfunnets innsats for å få en jevnere fordeling i befolkningen av forhold som direkte/indirekte påvirker helse og trivsel Særlig oppmerksomhet på barn (oppvekstforhold):

10 Samarbeid (folkehelseloven § 7)
Krav til kommunen ”Kommunen skal iverksette nødvendige tiltak for å møte kommunens folkehelseutfordringer, jf. § 5. Dette kan blant annet omfatte tiltak knyttet til oppvekst- og levekårsforhold som bolig, utdanning, arbeid og inntekt, fysiske og sosiale miljøer, fysisk aktivitet, ernæring, skader og ulykker, tobakksbruk og alkohol- og annen rusmiddelbruk.”

11 Samarbeid (Opplæringslova § 15-3 og 15-4)
Krav til skolene ”Personalet i skoler etter denne lova skal i arbeidet sitt vere på vakt overfor forhold som kan føre til tiltak frå barneverntenesta.” ”Personalet i skoler etter denne lova skal i klientsaker gi råd og rettleiing til sosialtenesta. Personalet skal vere på vakt overfor forhold som bør føre til tiltak frå sosialtenesta, og skal av eige tiltak gi sosialtenesta opplysningar om slike forhold.”

12 Samarbeid (Opplæringslova § 5-6 og § 5-7.)
Krav til PP-tjenesten Tenesta skal hjelpe skolen i arbeidet med kompetanseutvikling og organisasjonsutvikling for å leggje opplæringa betre til rette for elevar med særlege behov. Den pedagogisk-psykologiske tenesta skal sørgje for at det blir utarbeidd sakkunnig vurdering der lova krev det. Barn under opplæringspliktig alder som har særlege behov for spesialpedagogisk hjelp, har rett til slik hjelp. Hjelpa skal omfatte tilbod om foreldrerådgiving. Hjelpa kan knytast til barnehagar, skolar, sosiale og medisinske institusjonar og liknande, eller organiserast som eige tiltak.

13 Samarbeid (helse- og omsorgstjenesteloven § 3-4)
Krav til kommunen ”Kommunens ansvar … innebærer plikt til å legge til rette for samhandling mellom ulike deltjenester innad i kommunen og med andre tjenesteytere der dette er nødvendig for å tilby tjenester omfattet av loven her. ”

14 Samarbeid (Forskrift om habilitering og rehabilitering)
Krav til kommunen ”Kommunen skal planlegge sin habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet og ha en generell oversikt over behov for habilitering og rehabilitering i kommunen.” ”Den kommunale helse- og omsorgstjenesten skal ved behov samarbeide med andre etater.”

15 Samarbeid (forskrift om helsestasjons- og skolehelsetj.)
Krav til helsetjenesten ”Helsestasjons- og skolehelsetjenesten skal ha rutiner for samarbeid med fastlegene, med andre kommunale tjenester, ”Helsestasjons- og skolehelsetjenesten skal bidra til kommunens oversikt over helsetilstanden og de faktorer som kan virke inn på helsen til barn og ungdom, og til gravide som går til kontroll i tilknytning til helsestasjon.”

16 Samarbeid (Barneverntjenestelova § 3-2)
Krav til barnevernet ”Barneverntjenesten skal samarbeide med andre sektorer og forvaltningsnivåer når dette kan bidra til å løse oppgaver som den er pålagt etter denne loven. Som ledd i disse oppgavene skal barneverntjenesten … delta … i de samarbeidsorganer som blir opprettet.”

17 Samarbeid (Barneverntjenestelova § 3-2 forts.)
Fra tilsyn med en kommune: «I de 11 undersøkelsessakene Fylkesmannen gjennomgikk, var det i 9 saker ikke innhentetopplysninger fra andre som kjenner familien og barnet, eksempelvis skole, barnehage, helsestasjon osv. I alle disse sakene kom bekymringsmeldingen fra andre enn foreldrene selv. Meldingens innhold var f eks bekymring knyttet til familievold og foreldres rusmisbruk».

18 Samarbeid - andre bestemmelser
Lov om sosiale tjenester i NAV § 13 og 45 (jf oppl.lova § 15-3) Barnehageloven §§ 21-22 Helsepersonelloven § 4 «Dersom pasientens behov tilsier det, skal yrkesutøvelsen skje ved samarbeid og samhandling …»

19 Felles krav til samarbeidet
Forsvarlighet, faglig kompetanse Dokumentasjonsplikt Hvis individuell plan laget; skal da finnes hos alle deltagere Skriftlige prosedyrer om meldeplikten overfor barnevernet Jevnlig evaluering av samarbeidet

20 Krav til kommunen om å samordne arbeidet
1. Krav til internkontroll 2. Lovkrav om dokumentasjon 3. Individuell plan 4. Koordinerende enhet/koordinator

21 Krav til internkontroll med kravene til samarbeid
Hva er internkontroll «systematiske tiltak som skal sikre at …tjenestens aktiviteter planlegges, organiseres, utføres og vedlikeholdes i samsvar med krav fastsatt i eller i medhold av lov …» Hvem retter kravet seg mot Kommunen Deltjenestene, jf lovgivningen

22 Kommunens internkontrollplikt som styringsredskap
Internkontrollforskr. § 4: Internkontroll innebærer at den/de ansvarlige for virksomheten skal: b) sikre tilgang til aktuelle lover og forskrifter som gjelder for virksomheten,… f) skaffe oversikt over områder i virksomheten hvor det er fare for svikt eller mangel på oppfyllelse av myndighetskrav, g) utvikle, iverksette, kontrollere, evaluere og forbedre nødvendige prosedyrer, instrukser, rutiner eller andre tiltak for å avdekke, rette opp og forebygge overtredelse av sosial- og helselovgivningen,

23 Kommunal internkontroll som styringsredskap, eks:
Styringstiltak som sikrer samarbeid samarbeid om særlig risiko ikke gjør samarbeid enkeltpersonavhengig evaluere det som skjer sikrer at det ikke skjer brudd på taushetsplikten

24 Tilnærming til styring (kartlegging av risiko og sårbarhet
Ledelsen og ansatte må vite hvor man har risiko og svake punkt

25 Tilnærming til styring (kartlegging av risiko og sårbarhet) forts.
Fra tilsynet med en kommune «Kommunen har ikke gjort risiko og sårbarhetsanalyser, eller gjennomført andre tiltak som er egna til å kartlegge om og hvor det eventuelt er fare for svikt på barnevernsområdet. … Det er ikke innarbeidet praksis for systematisk avviksrapportering av mangelfull oppfylling av regelverket på barnevernområdet.»

26 Krav til dokumentasjon av internkontroll, også med kravene til samarbeid
Skriftliggjøring av internkontrollen ”Internkontrollen skal dokumenteres i den form og det omfang som er nødvendig på bakgrunn av virksomhetens art, aktiviteter, risikoforhold og størrelse.”

27 Kommunens internkontrollplikt som styringsredskap
Ukeavisen Ledelse fredag 6. desember 2013 (om styringsprinsippene i internkontrollen): ”De 8 lovpålagte ledelsesprinsippene bør settes høyt på den helsepolitiske dagsorden, og brukes aktivt på alle ledernivå i helse- og omsorgstjenesten. De må også bli mye mer synlig i grunn- og videreutdanningene. Dette er internasjonalt anerkjente ledelsesprinsipper for kvalitet som må løftes opp og frem gjennom en nasjonal storsatsning.”

28 Kravet til ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten
Krav til virksomheter i helse- og omsorgstjenesten Formålet med forskriften er å bidra til faglig forsvarlige helse- og omsorgstjenester, kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet, og at øvrige krav i helse- og omsorgslovgivningen etterleves.

29 Hva kravet til ledelse går ut på
«styringssystem for helse og omsorgstjenesten den del av virksomhetens styring som omfatter hvordan virksomhetens aktiviteter planlegges, gjennomføres, evalueres og korrigeres i samsvar med krav fastsatt i eller i medhold av helse- og omsorgslovgivningen» Forskriften angir mange spesifikke krav til hver av de fire elementene

30 Lovkrav til dokumentasjon
Helsepersonelloven § 40 «relevante og nødvendige opplysninger» Forvaltningsloven § 17, bvl § 4-5 « … muntlige … skal de så vidt mulig nedtegnes. Det samme gjelder iakttakelser tjenestemannen gjør ...» Forsvarlighetsprinsippet

31 Tilsynserfaringer med dokumentasjon
Et tilsyn viste om: Åtte journaler hos helsestasjon hvor barnet var henvist til andre Syv manglet opplysninger om fastlege Alle manglet opplysninger om barna ble utredet av barne- og ungd.psyk. Ikke referat fra tverrfaglige møter Mange manglet individuell plan

32 Tilsynserfaringer med dokumentasjon
Et tilsyn viste at om; Tjue journaler hos skolehelsetjenesten med elever med sammensatte problemer at Ni manglet dokumentasjon fra tverrfaglige møter Navn på fastlege manglet i nitten journaler Ingen dokumentasjon om individuell plan Om tverretatlig samarbeid ikke har funnet sted, skal også det dokumenteres

33 Individuell plan Individuell plan som redskap i samarbeid
Når skal en utarbeides ”langvarig og koordinerte tjenester” Hvor skal den finnes Finnes igjen i helse-, sosial- og barnevernlovgivn. Statusen som juridisk dokument

34 Koordinerende enhet/koordinator
Helse- og omsorgstjenesteloven kap. 7 (jf også sosialtjenesteloven § 28) ved «… behov for langvarige og koordinerte tjenester etter loven her, skal kommunen tilby koordinator. Koordinatoren skal … sikre samordning av tjenestetilbudet.» Kommunen skal ha «… en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. … overordnet ansvar for arbeidet med individuell plan, og for oppnevning, opplæring og veiledning av koordinator

35 Hensyn som taler for og mot taushetsplikt
Personvern (Integritetsvern) Tillitsforhold Maktforhold Tvangsmuligheter Mot Samarbeidsbehov Vern

36 Taushetsplikt Plikt til å ikke bringe videre opplysninger om personlige forhold, men også Plikt til ikke urettmessig å tilegne seg personlige opplysninger

37 Spørsmålsstillinger 1. Hvor langt er det gjort unntak fra taushetsplikten, dvs i hvilken grad åpnes det for å meddele og motta opplysninger ved samarbeid? 2. Er det forskjeller i helse- og omsorgstjenesten, skolens, sosialtjenestens, barneverntjenestens og andres rett og plikt til å meddele seg til hverandre, og i tilfelle hvilke er disse forskjellene?

38 Tre viktige lovstrukturer om taushetsplikt
Forvaltningsloven Spesiell tjenestelovgivning Profesjonslovgivning

39 Type regulering som kan oppheve taushetsplikten
Anonymitet Samtykke fra den opplysningene gjelder Bestemmelser om Opplysningsrett Opplysningsplikt Meldeplikt Disse tre typene bestemmelsene er forskjellige for ulike organer og personell

40 Anonymitet Hva menes med anonymitet
Meget strenge krav for å sikre ”anonymitet” Fvl §13b nr.2 og hlspl § 23 nr. 3 Anonymitet er vanskelig å få til lokalt

41 Samtykke Det må være frivillig
Det må være informert; dvs også presiseres Hvilke type opplysninger som kan gis videre Til hvem opplysningene kan gis Hvem det evt. kan innhentes opplysninger fra Hvem som videre kan få innhentede opplysninger Hva opplysningene skal de brukes til

42 Samtykkeerklæringer Hvilket behov/krav er det for slike
Hvilket innhold samtykkeerklæringen ha Svare til det «informerte samtykket»

43 Samtykke - barn Utgangspunkt – foreldreansvar til 18 år
Helse- og omsorgstjenesten; egne regler hlspl § 22; pbrl §4-4 og 3-4 hovedsystem Barn over 16 år samtykker selv Barn mellom 12 og 16 år; barn uttaler seg og foreldre styrer Unntak ved info som hlsp. Er enig i skal holdes unna foreldre Barn under 12 år; foreldre styrer

44 Samtykke – barn forts. Barnevernet; Skole
trolig 15 år (fra da er de part i sak) egne regler bvl § 6-7 fjerde ledd Fylkesmannen kan overprøve foreldres samtykke Skole Fvl regler Foreldre bestemmer til 18 år Men barnet/ungdommen når det er modent nok til å forstå betydningen selv mv?

45 Skolens og barnehagens og PPT’s rett og plikt til å kommunisere med andre …
Forvaltn. § 13b første ledd nr 2, jf opplæringslova § 15-1 og barnehagelova § 20: ”Taushetsplikt etter § 13 er ikke til hinder for … at opplysningene brukes for å oppnå det formål de er gitt eller innhentet for, bl.a. kan brukes i forbindelse med saksforberedelse, avgjørelse, gjennomføring av avgjørelsen, oppfølging og kontroll.”

46 Skolens og barnehagens og PPT’s rett og plikt … (forts.)
Forvaltn. § 13b første ledd nr 5: ”Taushetsplikt etter § 13 er ikke til hinder for: 5.at forvaltningsorganet gir andre forvaltningsorganer opplysninger om en persons forbindelse med organet og om avgjørelser som er truffet og ellers slike opplysninger som det er nødvendig å gi for å fremme avgiverorganets oppgaver etter lov, instruks eller oppnevningsgrunnlag, …»

47 «Fremme avgiverorganets oppgaver»
Opplæringslova 1-1 femte ledd: «Elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Dei skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong.» Barnehagelova § 1 og 2 «Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling.» «Barnehagen skal ha en helsefremmende og en forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller.»

48 Skolens (og barnehagens og PPTs) rett og plikt … (forts.)
Avvergingsplikt, strl § 196 Strl § 139: «…unnlater gjennom anmeldelse eller på annen måte å søke å avverge en straffbar handling eller følgene av den … . … gjelder straffbare henadlinger som nevnt i …» Opplysnings- og meldeplikt overfor barnevernet – opplæringslova § 15-3 ”Uten hinder av taushetsplikt etter § 21 skal personalet av eget tiltak gi opplysninger til barneverntjenesten når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, jf. lov om barneverntjenester § 4-10, § 4-11 og § Det samme gjelder når et barn har vist vedvarende og alvorlige atferdsvansker, jf. nevnte lov § 4-24. Også etter pålegg fra de organer som er ansvarlige for gjennomføringen av lov om barneverntjenester, skal personalet gi slike opplysninger.”

49 Helse- og omsorgstjenestens (dvs helsepersonells) rett til å kommunisere med andre
Kommunikasjon med helsepersonell Hlspl § 25 : ”Med mindre pasienten motsetter seg det, kan taushetsbelagte opplysninger gis til samarbeidende personell når dette er nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp.” Haspl § 45: Med mindre …, skal helsepersonell som skal yte eller yter helsehjelp … gi nødvendige og relevante helseopplysninger i den grad det er nødvendig for å kunne gi helsehjelp til pasienten på forsvarlig måte. Kommunikasjon med også andre Hlspl § 23 nr. 4: «Taushetsplikt etter § 21 er ikke til hinder for at … opplysninger gis videre når tungtveiende private eller offentlige interesser gjør det rettmessig å gi opplysningene videre» I praksis sjelden aktuell pga av egen bestemmelse om opplysnings- /meldeplikt til barnevernet ved mistanke om alvorlig omsorgssvikt

50 Helsepersonells meldeplikt…
Avvergingsplikt, strl § 196 Opplysnings- og meldeplikten overfor barnevernet, hlspl § 33 Den samme som skolen opplysnings- og meldeplikt om «mistanke om alvorlig omsorgssvikt» mv. Meldeplikt overfor politiet, hlspl § 31 «Helsepersonell skal varsle politi og brannvesen dersom dette er nødvendig for å avverge alvorlig skade på person eller eiendom»

51 Sosiale tjenester i NAVs rett …
Lov om sosiale tjenester i NAV § 44 ”Opplysninger til andre forvaltningsorganer, jf. forvaltningsloven § 13 b nr. 5 og 6, kan bare gis når dette er nødvendig for å fremme kommunen i arbeids- og velferdsforvaltningens oppgaver, eller for å forebygge vesentlig fare for liv eller alvorlig skade for noens helse.” ”Dersom et barns interesser tilsier det, kan fylkesmannen eller departementet bestemme at opplysninger skal være undergitt taushetsplikt, selv om foreldrene har samtykket i at de gjøres kjent.”

52 «Fremme avgiverorganets oppgaver» forts.
Sosialtj.l § 1 Formålet med loven er å bedre levekårene for vanskeligstilte, bidra til sosial og økonomisk trygghet, herunder at den enkelte får mulighet til å leve og bo selvstendig, og fremme overgang til arbeid, sosial inkludering og aktiv deltakelse i samfunnet. Loven skal bidra til at utsatte barn og unge og deres familier får et helhetlig og samordnet tjenestetilbud. Loven skal bidra til likeverd og likestilling og forebygge sosiale problemer.

53 Sosiale tjenester i NAVs plikt …
Avvergingsplikt, strl § 196 Opplysnings- og meldeplikten overfor barnevernet Den samme som helsepersonellets mv opplysnings- og meldeplikt

54 Politiets rett og plikt til å meddele seg
Politiloven § 24, jf. forvaltningsloven Utenom politimessige formål alminnelig rett til å meddele seg som følger av forvaltningslovens regler (§ 13 b nr 2 og 5), herunder fremme sine oppgaver; Politiloven § 1 om formålet/oppgavene til politiet: «Politiet skal gjennom forebyggende, håndhevende og hjelpende virksomhet være et ledd i samfunnets samlede innsats for å fremme og befeste borgernes rettssikkerhet, trygghet og alminnelige velferd for øvrig»

55 Private/idrettslag/ideelle organisasjoners rett og plikt til å meddele seg og å få opplysninger
Hovedregel 1: Frihet til å meddele seg til det offentlige Hovedregel 2: Ingen rett til å motta opplysninger fra det offentlige Evt unntak: Fvl § 13b nr. 2 , jf. § 13b andre ledd

56 Barnevernets rett og plikt …
Meldingsfasen Fvl § 13 b nr 2, Bvl § 6-7a Undersøkelsesfasen Fvl § 13 b nr 2 og 5, jf bvl § 6-7, og bvl § 6-7a Tiltaksfasen, Bvl § 13 b nr 2 og 5, jf bvl § 6-7, og bvl 6-7a Avslutning av sak Bvl § 6-7 a

57 Barnevernets rett og plikt …, bvl § 6-7a; tilbakemelding i forbindelse med melding
Barneverntjenesten skal gi den som har sendt melding til barneverntjenesten, jf. § 4-2, tilbakemelding. Tilbakemeldingen skal sendes innen tre uker etter at meldingen ble mottatt. Tilbakemelding kan unnlates i tilfeller der meldingen er åpenbart grunnløs, eller der andre særlige hensyn taler mot å gi tilbakemelding. Tilbakemeldingen skal bekrefte at meldingen er mottatt. Dersom meldingen kommer fra melder som omfattes av § 6-4 annet og tredje ledd, skal tilbakemeldingen også opplyse om hvorvidt det er åpnet undersøkelsessak etter § 4-3.

58 Barnevernets rett og plikt; bvl § 13b nr 2; Informasjon til andre som ledd i å undersøke en sak og iverksette tiltak Opplysninger kan brukes til det formål de er innhentet for Gi opplysninger til andre for å opplyse saken ”Taushetsplikt etter § 13 b nr. 2 er ikke til hinder for: 2. «at opplysningene brukes for å oppnå det formål de er gitt eller innhentet for, bl.a. kan brukes i forbindelse med saksforberedelse, avgjørelse, gjennomføring av avgjørelsen, oppfølging og kontroll»

59 Barnevernets rett og plikt; bvl § 13b nr 2; Informasjon til andre som ledd i å undersøke en sak og iverksette tiltak (forts) … «Opplysninger må altså kunne gis til skole, barnehage, PP- tjeneste eller helsetjeneste i den grad det er nødvendig for å innhente nye opplysninger. De opplysninger barnevernet sitter med i første omgang, har de fått med sikte på behandling av barnevernsaken, og de må kunne brukes for å innhente ytterligere opplysninger.» (Kjønstad A «Taushetsplikt om barn» Kommuneforlaget, og slutter seg her til (siterer) Sandberg K )

60 «Fremme avgiverorganets oppgaver» forts.
Barnevernl § 1-1 Formålet med denne loven er - å sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid - å bidra til at barn og unge får trygge oppvekstvilkår.

61 Barnevernets rett og plikt; bvl § 6-7 tredje ledd; informasjon til andre som ledd i å undersøke en sak og iverksette tiltak Opplysninger til andre forvaltningsorganer, jf. forvaltningsloven § 13 b nr. 5 og 6, kan bare gis når dette er nødvendig for å fremme barneverntjenestens, institusjonens, senteret for foreldre og barns eller omsorgssenteret for mindreåriges oppgaver … Særlig rett og plikt overfor helse- og oms. tjenesten … Anmelder eller gir opplysninger om lovbrudd til påtalemyndigheten ...

62 Formidling av opplysninger i «samarbeidsgrupper» og «ansvarsgrupper»
Forutsetter at de konkrete kravene i fvl § 13b nr. 2, evt. nr 5 og eller i særlovgivningen er oppfylt Særlige regler da for helsepersonell Særlige regler også for barnevernpersonell og personell i sosialtjenesten

63 Barnevernets plikt … bvl § 6-7a; tilbakemelding ved undersøkelse
Dersom det er åpnet undersøkelsessak, skal barneverntjenesten gi melder som omfattes av § 6-4 annet og tredje ledd*, ny tilbakemelding om at undersøkelsen er gjennomført. Den nye tilbakemeldingen skal sendes innen tre uker etter at undersøkelsen er gjennomført og skal inneholde opplysninger om hvorvidt saken er henlagt, eller om barneverntjenesten følger opp saken videre. * dvs: offentlig myndighet, og yrkesutøvere med opplysnings-/meldeplikt

64 Barnevernets plikt … bvl § 6-7a; tilbakemelding om tiltak – avslutning av sak
Når barneverntjenesten skal iverksette eller har iverksatt tiltak som det er nødvendig at melder som omfattes av § 6-4 annet og tredje ledd får kjennskap til av hensyn til sin videre oppfølging av barnet, kan barneverntjenesten gi melderen tilbakemelding om tiltakene.

65 Barnevernets informasjonsrettrett og -plikt til de andre instansene når foreldre/barn avslutter saker med barnevernet Til alle samarbeidsinstanser Dersom barnet og/eller foresatt ikke ønsker videre samarbeid med barneverntjenesten, og barneverntjenesten ikke har hjemmel for videre tiltak uten samtykke, kan barneverntjenesten vurdere å gi opplysninger om barnet og familien til andre samarbeidsinstanser jf. Lov om barneverntjenester § 6-7, 3.ledd, jf . «… nødvendig … for å fremme barneverntjenestens oppgaver».

66 Oppsummering Skole, barnehage og PPT’s adgang til å meddele seg til hverandre Skole, barnehage og PPT’s på den ene siden og barnevernet på den andre sin adgang til å meddele seg til hverandre Skole, barnehage og PPT’s på den ene siden og helsepersonellets på den andre sin adgang til å meddele seg til hverandre Helsepersonellets og barnevernets adgang til å meddele seg til hverandre Hindrer lovgivningen samarbeid om barn?

67 Gruppearbeid Overordnet anliggende; hvordan kan hver enkelt av samarbeidspartnerne endre samarbeids- og kommunikasjonspraksis for å oppnå at hjelpen til barn/ungdom blir bedre – uten at de bryter med loven. Konkrete spørsmål: Hvilke muligheter for å utvide/bedre kommunikasjon og samarbeid – uten å bryte med loven - ser du etter det du har hørt tidligere i dag? Hvilke deler av dagens samarbeid og kommunikasjon må evt. endres – for ikke å bryte med loven - ut fra det du har hørt tidligere i dag? Hvilke spørsmål lurer dere fortsatt på?


Laste ned ppt "Ringsaker, oktober 2017 Olav Molven"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google