Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Planleggingsrammer og budsjettfordeling for 2018

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Planleggingsrammer og budsjettfordeling for 2018"— Utskrift av presentasjonen:

1 Planleggingsrammer og budsjettfordeling for 2018
Styremøte 23. august 2017

2 Hva skal vi gjøre neste år? Innen hvilke rammer skal vi gjøre det?
Hva handler saken om? Hva skal vi gjøre neste år? Innen hvilke rammer skal vi gjøre det? Hva handler denne styresaken om? Veldig forenklet sagt: Hva vi skal gjøre neste år og innen for hvilke rammer. Dette er NTNUs FELLES plandokument og styrets føringer som gjelder ALLE. Dokumentet operasjonaliserer strategien i kortsiktige mål og handlinger. Det handler om hva vi skal gjøre i fellesskap neste år – hvilke felles endringsmål har vi – og innen hvilke rammer skal vi arbeide? (Vi er pålagt å utarbeide et slikt dokument i henhold til Økonomireglementet.) Styrenotat anslår for hvordan NTNUs bevilgningsammer vil utvikle seg neste 4 årene – basert på predikasjoner for de enkelte resultatindikatorer NTNU praktiserer rammestyring. Dette betyr at NTNUs styre gir organisasjonen rammer, mens den enkelte leder sammen med sine medarbeidere detaljerer hvordan målene skal nå og rammene skal disponeres. Dokumentet er viktig for å gi organisasjonen rammer for det videre plan og budsjettarbeidet som foregår i løpet av høsten. Denne styresaken pleier å gå i juni, men i år kjøres den i august av to årsaker: Vi har brukt tid på å klargjøre RFM. Saken må ses i sammenheng med saken om strategien.

3 Ny rammefordelingsmodell iverksettes Tilpasninger til ny strategi
2018: Ny rammefordelingsmodell iverksettes Tilpasninger til ny strategi 2017: Ny faglig og administrativ organisering Strategien gjennomgås 2016: Overgangsåret – Sikker drift Vi har nådd en viktig milepæl i det vi legger frem denne saken. Hvordan vi fordeler de økonomiske rammene har vært en av de store utfordringene som følge av fusjonen og et avgjørende element i å få en ny organisasjon til å fungere. Ny rammefordelingsmodell skal gi fakultetene og fellesadministrasjonen forutsigbare rammebetingelser, men også stimulere til bedre resultater. Neste lysark går litt mer i detalj på arbeidet vi har lagt bak oss. (Formålet er å gi nye styremedlemmer innsikt i historikken, slik at de ikke tror de kan endre så mye…) 2015: Fusjonsplattformen

4 2018 2017 2016 2015 Operasjonalisere og iverksette NTNUs nye strategi.
Ny lederperiode starter. Operasjonalisere og iverksette NTNUs nye strategi. Ny rammefordelings-modell iverksettes. Ordinær drift 2018 Ny faglig og administrativ organisering. Utarbeide nye strategiske plattformer for fakultetene/VM og NTNU fra 2018. Alle enheter fikk med seg fjorårets bevilgning inn i ny organisasjon. Ny RFM konfigurert og VFM utarbeidet for iverksetting fra 2018. Iverksetting 2017 Hovedprioriteringene fra 2015 videreført. Utarbeidet og inngikk utviklingsavtale med KD for Fusjonspartnernes respektive fordelings-modeller videreført. Utredning ny RFM startet. Fire partnere under felles navn og ledelse. Overgangsåret 2016 Illustrasjonen av å bygge stein på stein er høyst relevant i denne sammenheng. (For øvrig har pusle-spill-metaforen vært ofte brukt, og det har vært mange brikker…) Tabellen viser hvordan/hva vi har arbeidet med siste 3 årene og hvordan årsplan 2018 drar med seg arbeidet fra de siste årene. Tabellen har tre kolonner: Organisasjon og ledelse (Ikke en del av PBO – men en helt avgjørende rammebetingelse) Strategi Økonomi Dette innebærer: Rammefordelingen er i tråd med styrets tidligere vedtak og detaljene i SO-ramma kommer ikke før i desember. Styrets oppmerksomhet bør rettes mot den strategiske retningen. Kontinuitet er viktig i en organisasjon som vår, samtidig kan høsten strategiarbeid også gi nye innspill. Hvorvidt nye momenter skal inkluderes i årsplan for 2018 eller planarbeidet for 2019 (som starter allerede i mars/april) må avklares i løpet av høsten. Fire selvstendige organisasjoner Fusjonsplattformen vedtatt og oppdraget mottatt fra KD. 4 ulike fordelings-modeller og praksiser for økonomistyring Startskuddet 2015

5 Årshjulet – hvor står vi?
Styremøte desember: Vedtak «Årsplan og rammefordeling for 2018» Styremøte januar: Tildelingsbrev fra KD Styremøte oktober: Info om statsbudsjettet Styremøte mars: Årsrapport og årsregnskap 2017 Denne er bare med fordi det kan være nyttig å vise årshjulet. Tilbakemelding Etatsstyring 2017 lagt ved saken: Gjennomgående positive tilbakemeldinger på profil og utviklingsstrategier, resultater og måloppnåelse på mange områder Samtidig påpekes på utdanningsområdet: Varierende og lav gjennomstrømning på bachelor og enkelte masterutd Ubalanse mellom inn- og utreisende studenter Oppfylling av kandidatmåltall innen enkelte helseutdanninger, GLU 1-7 og YFL Oppfylling av måltall MNT-rekrutteringsstillinger; Dels måten vi rapporterer på, men også tidsbruken knyttet til rekruttering av stipendiater Mye positivt innenfor forskning (H2020) og innovasjonsområdet. Forventer flere ERC-tilslag Støtter arbeidet med å gjennomføre vedtatte effektiviseringstiltak Oppfordrer til å fortsette arbeidet med organisering, prosessforbedringer og mer effektiv ressursbruk / mer effektiv administrasjon Forventer fortsatt oppmerksomhet rundt antall ansatte i midlertidige stillinger System for informasjonssikkerhet Honnør det NTNU har gjort for å øke antall lærlinger Innføring av internhusleiemodell for sektoren (som NTNU har gjort) Campusutvikling Styremøte august: Planleggingsrammer 2018 Mai: Etatsstyringsmøte med KD

6 Hovedprioriteringene – den røde tråden i planverket
Ett NTNU Nasjonal premissleverandør Sterke, internasjonalt orienterte fagmiljøer Hovedprioriteringene videreføres – kontinuitet Noen av virksomhetsmålene oppdateres – rom for endring

7 Rammefordelingsmodellen
Omfattende involvering, høringer og bred tilslutning Forenkling: En modell tett opp mot KDs finansieringsmodell Sammenheng mellom nivåene (RFM+VFM) Rammestyring (ikke en kostnadsmodell) Forbedret mulighet for langsiktighet Flere hensyn ivaretatt: Stabilitet og forutsigbarhet Belønning av gode resultater Strategisk handlingsrom

8 Realutvikling i bevilgningsrammer 2018-2021 (alle tall i 2017-kr)
Totalt usikkerhetsspenn på 204 mill. kr i perioden

9 Simulering av bevilgningsutvikling: Tre alternative scenarier
Optimistisk scenario: 376 nye studieplasser IKT i perioden 200 nye studieplasser Helse i perioden 20 nye rekrutteringsstillinger innenfor MNT hvert år fra Spm om vi er for optimistiske ift studieprod og kandidat (evt på pessimistisk)

10 Ramme strategi og omstilling
Den lille kaka er SO-ramma totalt, og for å få frem detaljene går vi ytterligere inn i den orange delen av den øverste kaka.

11 ABE-reformen 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 Fase 1: Adm. effektivisering Fase 2: Rammestyring Avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen startet i 2015 og har utgjort et trekk i bevilgningen på 0,5-0,7% årlig. Det forventes at ABE-kuttet vil fortsette i ytterligere flere år. Hovedbudskapet i denne er at i løpet av 2018 venter vi å realisere styrets krav om 10% administrativ effektivisering. Vi vil fortsette arbeid med å effektivisere, men vi endrer metodikken for fordeling av trekket. 2018 blir således et overgangsår, og oppstart for en metodikk der vi kutter i rammene. Vi må arbeide noe mer utover høsten for å detaljere hvordan dette skal skje i praksis og hvordan vi skal følge opp for å unngå at vi mister «trykket» på dette. FASE 1 – administrativ effektivisering: NTNU satte fokus på det administrative støtteapparatet Styret vedtok et kutt på 110 millioner: Ny organisering og bemanningsplaner Øien-utvalget Ferdig i 2018. FASE 2 - rammestyring: Evt. gjenstående ABE-kutt i 2018 som ikke dekkes av vedtatte kutt i administrasjon/Øien Det blir ikke iverksatt store felles prosjekter for effektivisering tilsvarende fase 1. Kuttet gjøres i rammebevilgningen etter rammestyringsprinsippet; den enkelte enhet må effektivisere der de selv har mulighet

12 Hovedfordelingen Estimat – avklares i oktober
Realvekst i primærvirksomheten Realnedgang for FA/fellestiltak Stabilt nivå, nye stillinger fordeles i desember Kun ramme, detaljfordeling i desember Hensyntatt at lisenskostnader på 15 mill flyttes fra fakultetene til fellesadministrasjon øker rammen til fakultetene med 67 mill kroner etter at ABE-kuttet er innarbeidet (som utgjør 34 mill). Reserve. Nivået vurderes i løpet av høsten

13 Fellesadministrasjon
ABE-trekket i 2018 blir 9 mill Flyttes 14,5 mill fra FAK til IT Flyttes 10 mill fra andre Fellesadm enheter til IT Kostnadene økes tilsvarende Innebærer en realnedgang i ramme for FA samlet

14 Saksgrunnlag og videre arbeid
Fram mot vedtak i desember konkretiseres: Virksomhetsmålene Evt indikatorer Bevilgning fra KD, herunder ABE-kutt Kostnadssiden i langtidsbudsjettet (totaløkonomien) Fordeling av SO- ramma Risikovurdering Denne figuren viser fundamentet saken bygger på. Vi bruker ikke ytterligere tid på å gjenta det som står i saken. Punktene viser hva som skal arbeides videre med fram mot desember, der styret kan gi føringer for videre arbeid.

15 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Planleggingsrammer og budsjettfordeling for 2018"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google