Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTove Torgersen Endret for 6 år siden
1
Mål for prosjektet Målet for prosjektet har vært å undersøke hvordan alternative organisasjonsmodeller i sykehjem påvirker bruken av sykepleiernes og andre faggruppers kompetanse når også tilbud med nødvendig kapasitet, fleksibilitet og kvalitet skal opprettholdes. Prosjektet har også hatt som mål å systematisere og videreutvikle kunnskap som vil kunne inngå i beslutningsgrunnlaget for organisatoriske endringer i sykehjem.
2
Problemstillinger Hva kjennetegner de nye modellene for tjenesteutforming? Hvordan er fordelingen av arbeidsoppgaver i modellene? Hvordan påvirkes effektivitet og ressursbruk? Hvordan påvirkes tjenestens kvalitet? Hvordan påvirkes fag- og arbeidsmiljøet? Hvordan påvirkes det totale behovet for sykepleiere?
3
Metode Totalt fire sykehjem
Tre sykehjem som har innført nye organisasjonsmodeller Ett sykehjem - tradisjonell organisasjonsmodell Kvalitative data: individuelle intervjuer, gruppeintervjuer, observasjoner og dokumentstudier Kvantitative data: gjennomsnittsalder beboere personellinnsats sykefravær turnover
4
Majorstutunet 130 sykehjemsplasser fordelt på 3 avdelinger med 4 grupper hver Rekrutteringsproblemer bakgrunn for omorganisering Omorganisering ved sammenslåing av 2 sykehjem våren 2000 Avdelingslederstillinger faguavhengige Sykepleierne; “spesialrådgivere i sykepleie” - utskilt i egen “pool” Sykepleierne tilknyttet én avdeling i 2 uker om gangen Egne “medisinsykepleiere” Hjelpepleiere/omsorgsarbeidere gruppeledere Øvrig pleiepersonell: “Miljøpersonell”
5
Orkdal sjuke- og aldersheim (OSA)
Bakgrunn for omorganisering: Ubesatte sykepleierstillinger, høyt sykefravær og utilfredstillende arbeidsmiljø i enkelte avdelinger 117 sykehjemsbeboere fordelt i 12 grupper Gruppeledere: Hjelpepleier/omsorg.arb. med min. 3 års erfaring Sykepleierne i egen gruppe under ledelse av oversykepleier Sykepleierne tilknyttet bestemte grupper i 3 mnd om gangen
6
Ryggeheimen Økende arbeidsbelastning og personalflukt bakgrunn for omorganisering i 1999 62 sykehjemsplasser fordelt på 2 avdelinger med henhv. 3 og 4 grupper Avdelingssykepleiere Gruppeledere; hjelpepleiere/omsorgsarbeidere Sykepleiere: Ca 50% av tiden i pleiegruppen og 50% ”frittstående”, dvs. tid til spesifikke sykepleieroppgaver
7
Stabæktunet Det tradisjonelt organiserte sykehjemmet
Opprettet 1995/-96 86 beboere fordelt på 3 avdelinger Oversykepleier/nestleder Avdelingssykepleiere har fra 2001fordelt ansvarsområder på tvers av avdelingene; Personalansvar, fagutvikling/undervisning og kvalitetssikring/dokumentasjon. Sykepleiere integrert i øvrig pleiegruppe og gruppeleder for sin gruppe på vakt-til-vakt-basis.
8
kst kst Ressursinnsats
9
kst kst Ressursinnsats
10
kst kst Fagutdannet personell
11
Roller i endring - sykepleiere
Avgrenset arbeidsinnhold sammenlignet med hvordan sykepleiere tradisjonelt arbeider i sykehjem Redusert deltakelse i ordinært stell, men tilkalles når pleiepersonell vurderer det som nødvendig Utfører ikke husholdningsoppgaver Skilt ut i egne organisatoriske enheter, og har ikke fast tilknytning til én avdeling Har ikke gruppe- eller avdelingsledelsesfunksjoner
12
Roller i endring - annet personell
Hjelpepleiere Nye arbeidsoppgaver og ansvarsområder Gruppeledere Pleieassistenter Utfører en rekke arbeidsoppgaver som det kan hevdes krever pleiefaglig kompetanse for å utføre Uttalt strategi å satse på såkalt ufaglærte i faste stillinger Formalisering av pleieassistentenes rolle gjennom fast ansettelse kan indikere en endring i syn på hva som er ønskelig og nødvendig av formell pleiefaglig kompetanse for å arbeide i sykehjem
13
Betydning for kvalitet I
De alternative organisasjonsmodellene er alle forskjellige. Med utgangspunkt i fellestrekkene: Hva synes å være viktige forutsetninger for kvalitet? Formell kompetanse Hjelpepleiernes rolle Pleieassistenters rolle Fagutøvelse Faglig utvikling for sykepleierne Annet pleiepersonell mindre delaktige i ikke- formalisert kompetansebygging
14
Betydning for kvalitet II
Sosialisering og kompetanseoverføring Formalisert utdanning Arenaer for læring og holdningsskapende arbeid Helhetlig pleie og kontinuitet Etablere systemer for ivaretakelse av kontinuitet overfor den enkelte beboer Erfarne hjelpepleiere Sykepleiere som også arbeider med ordinær pleie
15
Betydning for kvalitet III
Stabilitet i personalgruppen n Læringsarenaer som er virksomme overtid n Høy turnover motvirker dette Organisering og ledelse n Lederkompetanse viktig - særlig når leder ikke lenger er fagspesialist n Forståelse av sykehjemmenes systemkarakter
16
Betydning for kvalitet IV
Kvalitet ikke direkte koblet til: n antall sykepleiere pr beboer n antall ansatte pr beboer n én bestemt organisasjonsmodell
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.