Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Pårørendesenteret i Oslo

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Pårørendesenteret i Oslo"— Utskrift av presentasjonen:

1 Pårørendesenteret i Oslo 08.06.17
Bydel Gamle Oslo Pårørendesenteret i Oslo

2 Barn som pårørende – Økt bevissthet, økt trygghet
Utgangspunkt: Helsepersonelloven §10a Helsepersonell skal bidra til å ivareta det behovet for informasjon og nødvendig oppfølging som mindreårige barn av pasient med psykisk sykdom, rusmiddelavhengighet eller alvorlig somatisk sykdom eller skade kan ha som følge av foreldrenes tilstand. = VI HAR IKKE NOE VALG – VI SKAL!

3 Bydel Gamle Oslo Bakgrunn Behov for ekstra oppmerksomhet
Usikre på om vi fanget opp alle Barna oftest i barnehage/skole når vi møter brukere Få tilfeller fører til mindre fokus/oppmerksomhet Sjur Borgen fondet – Ansatte sosionom med videreutdanning Behov for: - kartlegging - oppdaterte prosedyrer - forsterke samhandling med andre instanser - øke kunnskapsnivået - øke innsatsen

4 Barn som pårørende Hva gjorde vi?
Opprettet barneansvarlig, spesifisert i ny stillingsbeskrivelse Hovedelementer i stillingsbeskrivelsen: Kartlegge omfang av barn som pårørende i enheten Kartlegge bydelens tilbud til målgruppen og etablere samarbeid (forpliktende) Koordinere og fremme arbeidet med barn som pårørende Informere og støtte kollegaer (uten å overta ansvar) Ha oversikt over aktuelle tilbud og hjelpeinstanser internt og eksternt Delta på aktuell opplæring og veiledning Sørge for at «barn som pårørende» får sin plass i fellesmøter Utarbeide nye prosedyrer Utarbeide kartleggingsverktøy Opprette kunnskapsmappe Etablerte/formaliserte kontakt med dps og avdelingene for å barn og unge i bydelen

5 Barn som pårørende

6 Brukerplan 2016 I BrukerPlan kartlegges alder og kjønn, omsorgsansvar for barn, tjenester både fra kommune og spesialisthelsetjeneste. I tillegg kartlegges funksjonsnivå på følgende åtte områder. Funksjonsnivå vurderes som grønt, gult eller rødt på en skala fra 1-5. På grunnlag av opplysningene om funksjonsnivå på de ulike områdene er det laget en indeks for samlet funksjonsnivå. Indeksen vekter de ulike funksjonsområdene og resulterer i en samlet score. Denne kan være grønn, gul, rød eller blodrød. Blodrød er uttrykk for samlet kritisk dårlig funksjonsnivå.

7 BrukerPlan – hva er det? 8 funksjonsområder
Det gjøres en individuell funksjonsvurdering på følgende 8 områder: Rus Psykisk helse Fysisk helse Bolig Arbeid, aktivitet, utdanning Sosial fungering Nettverk Økonomi I tillegg til dette kartlegges tjenestene brukeren mottar og det gjøres en vurdering i forhold til den enkeltes fremtidige tjenestebehov

8 Brukerplan 2016 1050 kartlegginger 951 brukere kartlagt
512 med rus som hovedutfordring 439 med psykisk helse som hovedutfordring

9 Sjekkliste 3 - mnd vedtak Denne sjekklisten s kal følges for alle nye brukere som får vedtak på psykisk helsearbeider i psykisk helseteam. Den skal også anvendes når en brukers helse og livssituasjon forandres og er uavklart, samt ved behov for en gjenneomg ang av tjenestetilbudet til allerede eksisterende brukere. Sjekkliste 3 mnd vedtak psykisk helseteam Aktiviteter ved oppstart Definisjon 1 Bruker id Bruker står oppfø rt med Gericaid. 2 Dato oppstart Dato satt for oppsart av vedtaksbaserte tjenester el når ny sjekkliste lages for eksisterende brukere (spesifisert hvilken i skjema). Vedtak start/slutt Hvilket type vedtak, omfang av vedtak og målbeskrivelse. 4 Fordeling Dato for fordeling av vedtak og hvem som er primær (PK) /sekundærkontakt (SK) er oppn evnt og ført inn i journal. 5 Før første samtale PK tar kontakt med bruker for å avtale 1. samtale innen påfølgende dag vedtaket ble fordelt. PK/SK les er journalopplysninger, vedtak og innhenter info fra arkivet . Bruker har mottatt skriftlig informasjon (serviceerklæring) om tjenesten, hva bruker kan forvente av oss og hva vi forventer av bruker. Skjema: Teamets serviceerklæring og infoark om tjenesten? 6 Første samtale Intern oppstartsrutine har blitt fulgt: Informere om taushets og journalføringspli kt, rett til innsyn i journal Informere om at vi jobber i team og saker drøftes i team Informere om sekundærkontakt (hvis ikke er med i 1. samtale) Informere om innhold i 3 mnd vedtak hensikt Oppmøte/avlysninger/ikke møtt Hvis bruker ikke møter til avta lt tid hvordan skal vi gå frem da? Info om teamets prosedyrer Gjennomgang av serviceerklæring Sjekke brukerkort sammen med bruker Informer om hvem som har tilgang til brukers journal 7 Hva er viktig for deg? Bruker har formidlet hva som er viktig. Klie nt og resultatstyrt praksis (KOR) er introdusert og brukes i kontakt med bruker. Outcome rating scale (ORS) og Session rating scale (SRS). Ressurskartlegging Hvordan kan bruker ta i bruk sine ressurser for å mestre sine problemer? Recovery orie ntert fokus. Ta f.eks utgangspkt i veilederen «100 råd som fremmer recovery. En veiledning for psykisk helsepersonell» (NAPHA, 2015). 8 Hva ønsker bruker hjelp til? Hvilke forventninger har bruker til endring? Hvilke mål ønsker bruker å ha for samarbeid et med PHT? Hva skal til for at bruker skal mestre dagliglivet? Ønsker bruker å jobbe med hva som skal til for å mestre dagliglivet? Hva har hjulpet av behandling/tiltak tidligere? Hva har tidligere ført til forandring? Hva skal til for at bruker mener ved taket hos PHT kan avsluttes? 9 IPLOS/ADL Er registrert og oppdatert. 10 Samtykkeerklæring Bruker har signert samtykkeerklæring for helsepersonells utveksling av helseopplysninger og har sammen med PK gått igjennom innholdet i erklæringen. Samty kkeerklæring

10

11

12 Mer kunnskapsbasert praksis!
Byde Gamle Oslo Mer kunnskapsbasert praksis!


Laste ned ppt "Pårørendesenteret i Oslo"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google